Strona główna

Będą walczyć o odzyskanie praw miejskich

99
Napisany dnia: 01.02.2010, 16:10 , Tagi: Brak
Dębowiec, Osiek Jasielski i Nowy Żmigród to kolejne, po Kołaczycach, miejscowości, które będą się ubiegać o odzyskanie praw miejskich. Co stracą, a co zyskają – na te pytania starali się  nam odpowiedzieć wójtowie tych gmin.




- Chciałbym w tym roku rozpocząć starania o to, ale najpierw muszą wypowiedzieć się mieszkańcy – mówi Zbigniew Staniszewski, wójt gminy Dębowiec. W ubiegłym roku, kiedy Dębowiec obchodził 660. rocznicę nadania prawa miejskich wójt zaczął myśleć nad przywróceniem miejscowości statusu miasta. - Dzisiaj w tym uroczystym dniu mam nadzieję, że historia zatacza koło, ponieważ zamierzamy rozpocząć procedurę odzyskania praw miejskich dla Dębowca. Jestem przekonany, że zaangażowanie i dobra współpraca naszego samorządu oraz zaradność i aktywność naszych mieszkańców w niedługim czasie doprowadzi do tego, że Dębowiec znów będzie miastem – mówił w sierpniu ubiegłego roku Staniszewski.



Pierwsza wzmianka, która pojawiła się o Dębowcu w 1346 roku (a według innej wersji w 1328) dotyczyła tutejszego kościoła parafialnego. Pierwszy oficjalny dokument z15 sierpnia 1346 r. o posiadłości królewskiej stanowi akt przeniesienia miasta przez króla polskiego Kazimierza Wielkiego z prawa polskiego na magdeburskie. Początkowo miejscowość występuje w dokumentach pod nazwą Dambowdzal, względnie Dambowidzal tj. Dębowy Dział, co tłumaczyć można jako  miejsce położone na dębowym wzgórzu. Obecna nazwa pojawiła się w literaturze jednak znacznie później, a mianowicie za czasów Jana Długosza. Przywilej królewski z roku 1349, który nadaje Mikołajowi z Bakowa dziedziczne wójtostwo (servum mittere cum balistam equo) wraz 8 łanami ziemi, określa miejscowość już jako civitas (in civitate regia Dambowdzyal), a w odniesieniu do samych mieszkańców posługuje się niejednolicie określeniem cives et cmethones względnie cives et incolae.  Prawa miejskie Dębowiec utracił po I wojnie światowej. Czy jest szansa na ich odzyskanie? Co mogą stracić albo zyskać jego mieszkańcy?


– Dębowiec, który liczy obecnie ok. 2 tys. mieszkańców, jako miasto zyskałby niewątpliwie prestiż. Jesteśmy jedną z nielicznych gmin w Związku Gmin Wiejskich Powiatu Jasielskiego, a jako miasto moglibyśmy zapisać już do innego stowarzyszenia. Byłaby to także promocja tej miejscowości, inna i lepsza. Staramy się na tyle promować, żeby potencjalni inwestorzy wiedzieli gdzie jest Dębowiec, ale myślę, że dzięki naszemu Sanktuarium Matki Boskiej Saletyńskiej też jest duża promocja –
mówi Zbigniew Staniszewski.

Zanim jednak spotka się z mieszkańcami wsi, chce poznać dokładnie wszystkie zalety i wady przekształcenia wsi w miasto. - Robię także rozpoznanie, próbuję rozmawiać z innymi burmistrzami, np. z burmistrz Salachą z Kołaczyc, jakie są „za” i „przeciw”, bo chciałbym te informacje przekazać naszym mieszkańcom, co zyskają, a co ewentualnie stracą. Chciałbym, żeby te informacje trafiły do jak najszerszej ilości ludzi – tłumaczy wójt.

Radni są  przychylni, natomiast ostateczna decyzja i tak należy do mieszkańców Dębowca. Dlatego wójt planuje spotkanie z nimi, a potem przeprowadzenie referendum, w którym będą mogli się wypowiedzieć, czy chcą mieszkać w mieście, czy na wsi.



W podobnej sytuacji jest Nowy Żmigród, który na mocy reformy administracyjnej z 1934 roku utracił prawa miejskie. Krzysztof Augustyn, wójt gminy zapewnia, że będzie zabiegał o przywrócenie statusu miasta. - Żmigród prawa miejskie miał przez kilkaset lat i znaczące miejsce na tym terenie. Za miejscowością, która ubiega się o prawa miejskie powinna być jakaś historia, tradycje i my to mamy. Jeśli Nowy Żmigród zostanie miastem to nie odcina nas od funduszy przeznaczonych na obszary wiejskie, a równocześnie z tego tytułu prawa miejskie otwierają przed nami nowe możliwości – tłumaczy Augustyn.




Nowy Żmigród jako miasto zapisane zostało w spisie kościołów w 1326 r. Lokowany był za panowania Kazimierza Wielkiego na szlaku z Sandomierza przez Karpaty na Węgry, na prawie magdeburskim z polską nazwą „Żmigród”. Był to stary gród przygraniczny, przy którym pobierano cło. Wzmianki o Żmigrodzie pochodzą z 1331 roku, kiedy to Jan XXII ze względu na dużą tu ilość wiernych daje zezwolenie dla polskiego prowincjała oo. Dominikanów na założenie klasztoru w Nowym Żmigrodzie. Prawo miejskie ustanowił w 1332 r. Władysław Łokietek, a Kazimierz Wielki nadał takie prawo dla Nowego Żmigrodu w 1345 r. Po blisko 600 latach miejscowość te prawa utraciła, teraz jednak pojawiła się szansa na ich przywrócenie. Jako miasto, miejscowość zyskałby więcej możliwości.

- Nowy Żmigród może przyciągnąć inwestorów wieloma rzeczami. Tu krzyżują się drogi wojewódzkie i jest bardzo duży ruch w kierunku przejścia granicznego. Trwa modernizacja drogi Jasło - Nowy Żmigród- Dukla, co świadczy o tym, że ta droga jest konieczna i na pewno spowoduje natężenie ruchu. W tym roku zostanie uruchomiona droga w kierunku Bardejova przez Ożenną i z całą pewnością ruch się nasili. Wkrótce będzie uzbrojony teren w linię energetyczną, ponieważ polskie sieci energetyczne planują tu budowę rozdzielni. Żmigród i okolice będą skanalizowane, co też jest zachętą dla inwestorów. Powstaje sieć gospodarstw agroturystycznych i ma tendencję wzrostową. Wzrasta także ilość ludzi, którzy tutaj przyjeżdżają. Okolice są piękne, my mamy nawiązaną bardzo dobrą współpracę z Węgrami. Bycie miastem stwarza wiele możliwości, a status miasta wzmacnia markę –
wylicza Krzysztof Augustyn.




Prawa miejskie mocą tej samej reformy administracyjnej z 1934 roku utracił  także Osiek Jasielski. W 1365 roku Kazimierz Wielki nadał miejscowości magdeburskie prawa miejskie, a jako królewszczyzna otrzymała różne przywileje handlowe i celne. Osiek nie stał się jednak ośrodkiem rzemiosła i handlu, a jego mieszkańcy utrzymywali się z uprawy roli. Prawa miejskie utracił w 1934 roku, gdy liczba mieszkańców spadła poniżej 3 tysięcy. Teraz jednak temat powraca.


- Będziemy się ubiegać o odzyskanie praw miejskich, ale chyba nie w tym roku. Nie mogę się wypowiadać w imieniu mieszkańców. Nie robiłem referendum, spotkań, ale myślę, że mieszkańcy byliby za tym, aby przywrócić te prawa Osiekowi
– mówi nam krótko wójt Osieka Jasielskiego Mariusz Pykosz.
 

Katarzyna Pacwa-Wilk
Komentarze Czytelników:
Aby ocenić dany komentarz, wystarczy kliknąć na ikonkę "+" lub "-" w prawym górnym rogu każdego komentarza.
Dodaj nowy komentarz Wybierz sposób wyświetlania komentarzy:
@ Ares
dnia 01.02.2010, 16:19. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To już są jaja. Paranoja i chore ambicje. Proponuję likwidować wioski a dać w zamian prawa miejskie. Lepiej nie będzie ale śmieszniej na pewno.
@ AAA
dnia 01.02.2010, 16:33. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
OSIEK MIASTEM to chyba jakiś żart
@ Sven
dnia 01.02.2010, 16:41. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To by należało się spytać księdza bo przecież oni tam rządzą prawda...
@ Wacław
dnia 01.02.2010, 16:43. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Ja słyszałem,ze Jasło czyni starania o nadanie praw przysiółka Kołaczyc,i poddanego wszelkim gminom,którym się zachciało z pastwiska zrobić San Franciska...Golec Orkiestra live na ziemi jasielskiej i w praktyce....
@ Robson
dnia 01.02.2010, 16:56. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Same miasta będą w okolicy, same miasta :)
@ gruby
dnia 01.02.2010, 17:04. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
porażka, nowy żmigród to bym sie jeszcze zgodził, ale osiek i dębowiec? następna będzie bieździedza sowina sieklówka i lubla, a zapomniałem jeszcze o osobnicy
@ spin
dnia 01.02.2010, 17:05. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
A Brzyska to co? Wójcie rozpocznij też starania o nadania praw miejskich. Byłbyś takim pięknym burmistrzem że tamci to niech się chowają. A my bylibyśmy obywatelami miasta Brzyski. Ale byłoby super. Olej jakąś tam kanalizacje, wyciąg na Liwocz, darmowy internet czy stadnine koni. Na cholerę nam to, my chcemy do miasta. Brzyska miastem i to jeszcze w tej kadencji!
@ bob
dnia 01.02.2010, 17:05. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To chyba żarty, kolejne wioski chcą być miastami haha
@ x-man
dnia 01.02.2010, 17:07. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Dębowiec i Nowy Żmigród jeszcze ujdą ale Osiek i miasto??? Ludzie z motyką na księżyc się porywacie??? Warto zauważyć, że tak buńczuczne wypowiedzi pojawiają się w roku wyborów na urząd wójta :)
@ Super,
dnia 01.02.2010, 17:34. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Popieram, bo wtedy będziemy mieli naszą własną jasielską aglomerację :)
Wszak aglomeracja to z definicji nagromadzenie kilku miast położonych obok siebie, gdzie jedno jest największe i dominujące, otoczone kilkoma mniejszymi.

A w tym,że miasteczka te będą małe, nie ma niczego złego. W wielu krajach miasteczko może mieć 150 mieszkańców (tyle co mój blok). Jeśli status miasta ma poprawić sytuację ludności, to tylko się trzeba cieszyć.
@ pytający
dnia 01.02.2010, 17:42. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Czy nie jest to rok wyborczy, stąd te "ciekawe" pomysły ?
@ dcdc
dnia 01.02.2010, 17:54. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
zal ............. z osieka zrobia miasto a jaslo zmienia na wioche
@ Jaślaninininin
dnia 01.02.2010, 18:42. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
dębowiec z tych wymienionych jest najstarszy jest starszy od jasła ale reszta, pierwsze ślady że ktoś mieszkał w dębowcu pochodzą z 660 roku wiec jest dużo starszy od jasła
@ mary
dnia 01.02.2010, 18:45. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Co to za miasto jak fura z gnojem jedzie
@ cgh
dnia 01.02.2010, 18:49. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
1
po co robić na siłe Dębowiec miastem przecież nam jest dobrze a jak bedziemy w mieście to za wszystko większe opłaty ludzie opanujcie sie
@ ...AN
dnia 01.02.2010, 18:54. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
z tych czterech gmin to największe szanse ma chyba Nowy Żmigród,bo mają największą liczbe mieszkańców no i wygląd jaki taki,natomiast Krępna to chyba jakieś nieporozumienie,wiocha z jednym sklepem i krzyżówką na środku,śmiechu warte ha,ha.
@ ja we wlasnej osobie
dnia 01.02.2010, 18:54. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
proponuje wprowadzic komune i dac wszystkim wsiom pokroju Duląbki poprzez Osobnice na Bieździedzy kończąc prawa miejskie
@ osiek nie !!!!!!
dnia 01.02.2010, 19:07. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
no właśnie za co osiek przecież to wioska za chwile niegłowiące albo ciekli będzie się starał za dębowce jestem z Żmigrodem tak ale absolutnie osiek ludzie !!!
@ mieszczuch
dnia 01.02.2010, 19:16. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Szanownym Panom Wójtom życzę odważnych decyzji a mieszkańcom właściwego wyboru w konsultacjach społecznych;najważniejsze,nie przejmować się głupimi komentarzami,,niby-mędrców" w tych sprawach,bo oni niewiele wiedzą i w ich wypowiedziach jest mało prawdy albo wcale jej nie ma-powodzenia.
@ dragoness
dnia 01.02.2010, 19:21. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Czy to naprawdę taki wstyd na wsi mieszkać? Wieśniak jak i blondynka to nie kwestia miejsca zamieszkania, czy koloru włosów. A małe pipidówki z pretensjami do bycia miastem to gorsze niż porządne zadbane wsie.
@ zzzzz
dnia 01.02.2010, 19:38. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
jeszcze powinna sie domagac Dobrynia
@ sdf
dnia 01.02.2010, 19:47. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
mam takie pytanie: czy to ze np Osiek bedzie miastem przyczynie sie do czegos innego niz tylko do ilosci wypłaty przeznaczonej dla osób pracujacych w wiekszej liczbie urzedów????
@ obserwator-neutralny
dnia 01.02.2010, 19:54. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
witam ja mieszkam w gminie szerzyny woj. małopolskie ale znam wszystkie wymienione miejscowosci bardzo dobrze gdyż pracuje w pow. Jasielskim od 20 lat. powiem krótko jeśli to ma mieć jakiś sens to Zmigród niech ma prawa miejsckie, osiek jasielski to wies liczaczaca zaledwie 600 mieszkanców a w mojej gminie wszystkie miejscowosci licza znacznie wiecej bo szerzyny 2,5 tys, ołpiny 2,6 tys , Czermna 2 tys, Zurowa 1 tys i najmniejsza swoszowa 0,6 tys mieszkanców. Interesuje sie od jakiegos czasu topografia oraz etymologią miejscowości regionu jasielskiego i doskonale wiem ze gdyby głebiej poszperac w papierach to sporo miast by sie znalazło a z tego wyczodzi ze w mojej gminie by na dzien dzisiejszy mogło byc przynajmnie 3 miasta bo szerzyny , czermna i ołpiny miały kiedys przez krótki okres prawa miejskie. i mam jedną prosbe nie róbcie jaj bo co z tego ze miastem sie nazywac chcecie jak za gminą obornik macie, na nie jednej wsi jest mniej wiesniaków niz w takim miescie jak osiek jasielski ,
pozdrawiam!

Jan Kowalski
38-200 Osiek Jasielski
ul. Błotna, nr ???? (zachlapany)
@ ohmygod
dnia 01.02.2010, 19:59. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Osiek J. miastem hmm z całym szacunkiem ale hahahahahahahahahahahah biorę oddech Buahahaahhaahahahahahahahhaahahhaahhahahahaahhahahahahahaahah biorę oddech ahahahahahaahahahahahaahahahahaahahahah
@ gazda
dnia 01.02.2010, 20:00. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
te miasta potrzebne jak ***** majtki , może odsnieżcie drogi (miejskie)
@ AAA
dnia 01.02.2010, 20:02. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Co takiego dobrego miałby zyskać Nowy Żmigród prócz tego że zwiększyła by się armia urzędników w tutejszym Urzędzie Gminy,których my zwykli podatnicy musimy utrzymywać?
@ witt
dnia 01.02.2010, 20:04. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Co za pomysł aby z Dębowca robić miasto , czy jest wam żle jak jest w tej sytuacji. Czy komuś marzą się większe pobory w UG Dębowiec, nie moge tego zrozumieć czyżby komuś na tym zależało. Mam nadzieje iż wiecie jeżeli Dębowiec uzyska prawa miejskie to momentalnie podatki pójdą do "góry"na miejskie.Zastanówcie się nadtym do czego dążycie.
@ derew
dnia 01.02.2010, 20:11. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Nowy Żmigród- ok rozumiem, nawet prędzej niż Kołaczyce.
Ale Dębowiec????? takiego żartu to by nawet Górski nie wymyślił, a Osiek?? pffff kpina kpina kpina!!!
@ Jaślanin
dnia 01.02.2010, 20:15. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
-1
"Nie przenoście nam stolicy do Krakowa"-śpiewał Andzej Sikorowski.A mnie stolica w Kakowie by odpowiadała,wymienione miejscowości z prawami miejskimi nie przeszkadzają i mam nadzieję że przyszły zastępca P.Kurowskiej powiększy obecne granice Jasła.I za powrotem do województwa krakowskiego też tęsknie.
@ Heros
dnia 01.02.2010, 20:21. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
A ty spin-ie nie pośmiewaj się z naszych Brzysk. Wszyscy dobrze wiedzą ze Brzyska są THE BEST. I na pewno będą miastem jak tylko Papciak nadal bedzie wójtem. Już podobno pytał wójcine z Kołaczyc jak napisać podanie i do kogo o przydzielenie praw miasta Brzyskom. Ty nie wytykaj kanalizacji i innych dupereli bo bez tego my żyli i dobrze było. Tak fajnie i wesoło jak teraz to jeszcze nigdy u nas nie było. Żałujcie ze nie mieszkacie wszyscy w Brzyskach.
@ PiS-man
dnia 01.02.2010, 20:29. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Znając nieco podejście wójta Augustyna Krzysztofa do Nowego Żmigrodu można być pewnym, że w XXI wieku Żmigród pozostanie wsią :D
@ PEPE
dnia 01.02.2010, 20:49. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Krempna nie stara się o prawa miejskie,a to że jesteśmy zadupiem to nikt nie musi nam przypominać bo sami o tym wiemy.
@ aaaaaaaaaaaaaauuuuuu
dnia 01.02.2010, 20:51. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Panowie, będziecie dalej wójtami, ponieważ wieś umie liczyć i wie, że miasta są po to, by utrzymywać "biedną" wieś.
@ miasto
dnia 01.02.2010, 21:00. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Staniszewaugustynpykosz miasto nr 1 w polsce
@ przodownik
dnia 01.02.2010, 21:14. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Ja bym mogła być komendantem straży miejskiej w Osieku jasielskim,i jestem za pobieraniem opłat za parkowanie w centrum mojego miasta.
@ kmieć
dnia 01.02.2010, 21:46. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Najlepszym prawem dla wymienionych miejscowości by uzyskać prawa miejskie jest prawo średzkie gdzie etaty wójta i sołtysa są dziedziczone. Tak trzymać
@ Cytryn Kwas
dnia 01.02.2010, 21:48. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Każda miejscowość która utraciła prawa miejskie ma prawo stać się miastem! Życzena sukcesu dla Wszystkich co się starają.
@ odonkor17
dnia 01.02.2010, 22:14. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
słyszałem, że Dobrynia także walczy o prawa miejslkie ;)
@ Harry Brown
dnia 01.02.2010, 22:51. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
obserwując ogólnopolską centralizację rynku pracy, powtórne nadanie praw miejskich nie sprawi, że w tych miejscach powstaną nowe miejsca pracy. Dlatego po co to komu? chyba po to żeby na n-k w pustym polu 'miejcowość' z dumą wpisać: Dębowiec, czy Osiek Jasielski
@ zawadczanin
dnia 01.02.2010, 23:03. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
doszly mnie sluchy że również Zawadka Osiecka walczy o prawa miejskie... Nie chca juz byc zasciankiem miasta Osiek :D Chca promować swoje produktu wiklinowe na caly swiat, a Osiek im tylko psuje wizerunek! :D :D :D
@ Leonid
dnia 01.02.2010, 23:39. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
A może by tak Ziemię Jasielską uczynić odrębnym państwem,skoro nam tak przybywa aglomeracji i mamy tak wysublimowaną nie wiadomo skąd mądrość...Tylko kto nas do Unii zagomi po kasę????
@ ja
dnia 02.02.2010, 00:49. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
zadzwonic po rydzyka
@ czikita
dnia 02.02.2010, 07:58. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
OOOO apokalipso!
@ schizmatyk
dnia 02.02.2010, 08:11. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Dębowczanie nie dajcie sobie zrobić miasta. Zaraz utworzą straż miejską z fotoradarem i będą was nękać dzień i noc. :D

A poważnie, to czy jest się ze wsi czy z miasta nie ma w obecnych czasach znaczenia. Można być wieśniakiem z miasta lub być postrzeganym jako mieszczuch, a mieszkać na wsi. Dajcie sobie spokoj z prawami miejskimi, to tylko dodatkowe koszty. :)
@ ciekawy
dnia 02.02.2010, 08:22. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
TO ZAWADKA OSIECKA TEŻ BĘDZIE MIASTEM ?.PRZECIE MIESZKAŃCY SĄ ZNANI OD POKOLEŃ W CAŁEJ EUROPIE I AMERYCE A KTO ZGADNIE Z CZEGO ?????????
@ kubek
dnia 02.02.2010, 08:31. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To chyba jakieś żarty!!!!
@ ja
dnia 02.02.2010, 09:04. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Nowy ZMigórd niech najpierw zrobi toalety publiczne,a nie stara sie o prawa miejskie,bo to wstyd,że XXI wieku niektórzy za swoimi potrzebami idą za Pocztę!
@ Aleksander
dnia 02.02.2010, 09:30. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
A ja chcę, by Jareniówkę przyłączyć do Jasła
@ bob norek
dnia 02.02.2010, 09:48. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
panie Zbigniewie a może tak najpierw drogi,chodniki,parkingi....pierwsze w Dębowcu pasuje zrobić,a nie walczyć o prestiż.
@ szyszka250
dnia 02.02.2010, 09:56. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To juz lekka przesada.Poprostu chore ambicje, hmmm ciekawe czy Zimna Woda bedzie sie tez starac o prawa miejskie yhy.
@ chcę być ze wsi
dnia 02.02.2010, 10:58. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Poeta kiedyś mówił: "W mieście którego nazwy nie powiem było bram cztery ułomki klasztorów dziesięć i gdzie niegdzie domki" Parafrazując można powiedzieć, że właśnie takie to miasta będą walczyć o przywrócenie praw. SWOJĄ DROGA PRAKTYKA PANÓW WÓJTÓW mądra biorąc pod uwagę kampanię wyborczą. Spełnić marzenia ludzi a jak nie wyjdzie to będzie już po wyborach i kadencja czteroletnia na SUPER KASIE i tak zapewniona.Ja chcę pozostać na wsi. Za czyje pieniądze rządzący chcą to robić ? A kochani za Wasze za pieniądze podatników a podatki w górę i pobory urzędników i wójtów w górę!!!!!!! POWOZDENIA
@ xxxx
dnia 02.02.2010, 11:12. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Widze ,że duża ilość społeczeństwa jest strasznie wścipska i zazdrosna.Umieją tylko negatywnie komentować poczynania, a zarazem starania szeregu ludzi, którzy chcą zrobić krok do przodu.Ale cóż głupota ludzka i zazdrość ludności przede wszystkim której to s nie dotyczy jak zwykle ma najwięcej do powiedzenia.
@ Kieras
dnia 02.02.2010, 11:48. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
A tak naprawdę to tylko wójtom zależy żeby zdobyć prawa miejskie zamiast około 10 tyś brutto będą brać 12 tyś i jeszcze im premia skapnie :) tak to działa
@ KRYNIO19
dnia 02.02.2010, 12:19. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
tak i jeszcze swierchowa miastem i zawadka i moze folusz no bo tam osrodki sa!!!!!!!!!paranoja ale probujcie.
@ ewelina
dnia 02.02.2010, 12:30. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Jest takie przysłowie że każdy Polak rodzi sie do korony , ale nie przesadzajmy nie każda wieś musi być od razu miastem. Władze poskromcie swoje chore ambicje my wolimy byc porządną wsią niż byle jakim miastem .Dębowiec 2.02.2010r.
@ ooo
dnia 02.02.2010, 12:51. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
to jest kierowane do aaa Osiek musi byc miastem cykmalu
@ xxx2x
dnia 02.02.2010, 13:40. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
hej ty obserwator neutralny..skoro jestes "aż" takim obserwatorem to może najpierw nauczyłbyś sie kodów pocztowych tych miejscowości zamiast pisac glupie komentarze...:-P
@ ale
dnia 02.02.2010, 14:34. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Jo cie !! Nowy Żmijgród miastem-ubaw po pachy samego Pana wójta-czyli nieduży....
@ semek
dnia 02.02.2010, 15:04. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ale tu bardziej chodzi o stworzenie wiekszych mozliwosci niz o to czy wioska ma sie stac miastem, i widze jak ludzie z miasta pisza na tych z malych miejscowosci, chiaelibyscie mieszkac na wsi, w ciszy i domu z ogrodkiem a nie w klatkach zamknieci w smierdzacych blokach, pozdrawiam !
@ fikszu
dnia 02.02.2010, 15:45. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
a jo szłyszołem że ło prowa mijskie ubiego sie naszo Zowadka Łosiecko jo niewiem dak żem słyszołi pewnie dosztanimy te prawa najpirsi bo jak nie to żabijemy .
@ mieszkanka
dnia 02.02.2010, 16:58. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Augustyn zrobi z Lezyn miasto, a Zmigrod pozostanie wsia.
@ mieszkaniec
dnia 02.02.2010, 17:19. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Osiek ma bardzo ładny rynek !
@ osieczanin
dnia 02.02.2010, 18:14. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
prawa miejskie dla Osieka po co chyba żeby płacić większe podatki bo po za tym chyba nic się nie zmieni oprócz żuli w parku to nie będzie wiejski żul tylko miejski a tak samo śmierdzi
@ żal;/
dnia 02.02.2010, 18:48. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Żmigród miastem hahaha KŁAPUTY!!! xD
@ miasto
dnia 02.02.2010, 19:20. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Ci, którzy się wypowiadają na ten temat, zapewne mają kompleksy. Jeśli niegdyś Osiek, Dębowiec czy Nowy Żmigród były miastami, czemu o tym nie pamiętać? I niestety moi mili "Wieśniacy" żadne Wasze lamenty i głupie komentarze nie zmienią faktów historycznych. A jeśli taka Wasza wola - połączona z goryczą i zazdrością ( zupełnie nie wiem dlaczego ), proponuję wybudować wille w którejś z tych "wiosek - nie wiosek" i zażywać drobnomieszczańskiego życia. I jeszcze jedno - mieszkam we wsi Osiek i nie czuję się ani lepszy, ani gorszy z tego powodu. Większość piszących te bzdety, mieszka zapewne na terenie owych gmin i czuje się ... ? gorszymi. Cóż, proponowałbym wizytę u psychologa. Nota bene - bardzo modne u "Mieszczuchów".
@ Pietras1988
dnia 02.02.2010, 19:38. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Dębowiec - 1905 osób, Nowy Żmigród - 1411, Osiek - 697. Najmniejsze miasto w Polsce ma 855 osób. Odsyłam do mojego zestawienia: http://kurow-wiki.openhosting.pl/wiki/U%C5%BCytkownik:Pietras1988/Najludniejsze_miasta_i_wsie_w_Polsce - statystyka miast i wsi mających minimum 2800 osób , tak więc kilkaset wsi ma więcej ludzi niż te wiochy, które chcą być miastem! Wg mnie miasto powinno posiadać 2 000 osób, lecz niestety rok temu zmieniono ustawę o tym...
@ PiS-man
dnia 02.02.2010, 19:40. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Czy w powiecie jasielskim pozostanie jakaś wieś (oprócz Jasła, oczywiście), gdzie mógłbym się wyprowadzić? :D
@ młoda
dnia 02.02.2010, 19:42. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ha ha śmieszne dębowiec miatem oj co wy juz nie wymyślicie było wioska i niech tak bedzie jest gmina i niech mu to wystarczy a nie zaraz podwyżka podatkó itd. jestem na nie!!!!!!!!!!1
@ gamraciak
dnia 02.02.2010, 20:00. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Osiedle GAMRAT powinno odłączyć się od Jasła i stać się samodzielnym miastem. Ma przecież około 1400 mieszkańców i miejski wygląd. Dość zaniedbywania przez Jasło ! Sami damy sobie lepiej radę, gdy GAMRAT inne okoliczne firmy będą płacić podatki do naszej kasy !!!
@ UP
dnia 02.02.2010, 21:01. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Jakby Hitler zyl to by Osiekowi nadal ale wywozke do Oswiecimia chyba , to same Zydy sa ,
@ CHCE BYC ZE WSi
dnia 02.02.2010, 21:14. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
chce byc ze wsi
@ x
dnia 02.02.2010, 21:35. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ja też jestem mieszkanką Osieka i w zupełności zgadzam się z ,,miasto"!
@ x
dnia 02.02.2010, 21:39. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ja też jestem mieszkanką Osieka i w zupełności zgadzam się z ,,miasto"!
@ sexii
dnia 02.02.2010, 21:54. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ooojej staniszewski stara się haha strach pomyśleć co będzie dalej:P!!!!!:D:D:D:D
@ obserwator-neutralny
dnia 02.02.2010, 22:16. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ok panowie wójtowie róbcie te miasta ale jak ktoś wyżej napisał lepiej mieszkać w dobrej wsi niż w beznadziejnym mieście. Może najpierw pomyślcie o miejscach pracy dla mieszkanców bo gyby tak w każdej gminie wybudowano mały zakład produkcujny liczacy około 100 pracowników i w pierwszej kolejnosci by mogli tam pracowac tylko mieszkancy danej gminy to by bezrobocie spadło a co za tym idzie standart zycia by się poprawił a niech by gmina była włascicielem tego zakładu i wtedy by kasy było więcej na rózne niespodziewane wydatki a i szybko by można wtedy myśleć o założeniu miasta bo wiadomo ze tak to jest ze ludzie ze wsi jezdza do miasta do pracy a nie z miasta na wieś :) czy to aż taki problem założyć wiekszy tartak bo wiem ze jest sporo w tamtej okolicy czy jakąs głupią firme produkującą chociaz by pudełka co nie wymaga wielkich inwestycji, wtedy to az miło by było jechac do takiego miasteczka a tak to po co? gdyby powstał taki jeden wiekszy zakład mogło by to pociągnąc za sobą coś jeszcze..chyba kiedyś w przyszłości zostane wójtem swoej gminy szerzyny:) hi hi
@ mieszkam na wsi
dnia 02.02.2010, 22:49. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
zazdroszczą mieszczuchy chcieli by mieszkać na wsi a tak zostaje im cztery ściany i smrud ha ha ha
@ suczka
dnia 02.02.2010, 22:53. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Osobnica jest największą wioską w powiecie jasielskim i pewnie w całym województwie też. Ma ponad 3,5 tys mieszkańców ok 1050 nr domów i ok 25km kwad. powierzchni o zróbcie z tej miejscowości miasto a nie z jakiś malutkich wiosek
@ widziałam
dnia 03.02.2010, 08:51. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Panie Pyrkosz jak chcesz pan rządzić miastem to szyyyyyyyybko na jakiś kurs kultury sie zapisz :DDDDDDDDDDDDDD
@ kuba
dnia 03.02.2010, 10:51. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Nowy Żmigród jest miejscowością , która kilkaset lat było ważnym ośrodkiem handlowym i strategicznym, Tu przybywali kupcy udajac się szlakiem na Węgry. Tu były obwarowania obronne. Zmigród posiada zabudowe niejska z pięknyk odnowinym rynjkiem. Obecnie w budowie jest kanalizacja oraz oczyszczalnia ścieków. W 1934 roku Żmigród utracił prawa miejskie. Obecnie ta mała miejscowość świetnie sie rozwija i odbudowuje, Nie zdziwił bym sie gdyby w przyszłym roku rozpoczęto starania o prawa miejsjie. Jestem za tym by wrócono prawa naszej pięknej miejscowości
@ awe
dnia 03.02.2010, 12:28. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Zawadkę osiecką zrobić miastem.Tam zakład pracy ma każdy w domu robią kosze opałki i produkcja na całego,chyba że kto ma zęby słabe do darcia łyk to już jego problem .Zawadka górą.
@ wiesniak.
dnia 03.02.2010, 13:28. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
jo chce dali wozic gnoj w kolaczycach a tero ni moge bo mi zabronili bo w miesnie sie nawozy sztuczne sieje i nie smierdzi k.. wasza mac
@ Pietras1988
dnia 03.02.2010, 17:55. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Dałem linka do mojej statystyki miast i wsi w Polsce, więc nie pieprzcie, że Osobnica jest największa w Waszym woj. (ma dopiero ok. 10 miejsce), co do podatków, to podatki się nie zmieniają, bo to zależy od Rady Gminy/Miasta. Najpierw zobaczcie jakie są wymogi bycia miastem, a potem piszcie (mimo zniesienia limitu ludności, pan wójt z Osieka chyba jest niedouczony, bo nie ma szans żeby wioska mająca 600 osób była miastem - chyba, że przyłączy kilka wsi)...
@ kosiu
dnia 03.02.2010, 19:09. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ludzie prosze was...
@ PiS-man
dnia 03.02.2010, 19:50. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Kuba - po treści twojego postu widać, że dawno nie byłeś w Żmigrodzie :D
@ logik
dnia 03.02.2010, 21:52. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
PIS-man, masz problemy ze zrozumieniem tego co czytasz:-) Toć Kuba pisze: "Jestem za tym by wrócono prawa NASZEJ pięknej miejscowości" więc chyba tam mieszka:-) Radzę Tobie się przejechać z Jasła na wieś, Wielki Teoretyku
@ Schlesier
dnia 03.02.2010, 22:53. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Tak naprawdę poza prestiżem nic się nie zmienia. Podatki uchwalają miejscowi radni i nie jest to zależne od statusu miejscowości. Bzdurą jest, że istnieją jakiekolwiek przepisy określające liczbę mieszkańców miasta. Pewne jest, że miejscowość, w której mieszka 600 osób, o statusie miasta może pomarzyć.
@ maggi
dnia 04.02.2010, 00:06. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
a co z Duląbką nie zostawiajcie jej a wsi niech i ona bedzie miastem.
@ Osieczanin...
dnia 04.02.2010, 09:23. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Panie Wójcie... czy pan mało zarabia?? chce pan podwyżki podatków żeby mieć czym napchać swoje kieszenie bez dna?? mało panu że zarabia Pan ponad 10tys. zł?? podatki z Wioski już nie starczają?? ja jestem za tym żeby wioski zostały wioskami!! po co pchać kasę na urzędasów co i tak nic nie robią... żeby umówić się z jakimś urzędasem to trzeba czekać w wyimaginowanej kolejce... a na końcu i tak nie ma czasu na rozmowy... Osiek był miasteczkiem... ale nie zasługuje na miasto teraz... może za kilkanaście lat jak w końcu znajdzie się jakiś przedsiębiorczy wójt i zacznie coś w gminie robić a nie tylko siedzieć i pić kawę. Skupcie się nad rozpoczętymi projektami!! typu przebudowa dróg!! Osiek jest wsią w której znajduje się gmina a ma najgorsze drgi... od początku kadencji miał pan się za to zabrać a póki co to wywaliłeś sobie asfalt pod dom!! panie Wójcie nie licz na ponowną kadencje!! nic nie zrobiłeś... ooo przepraszam... zapomniałem... było coś... podwyżki dla siebie... za nic nie robienie!!
@ awe
dnia 04.02.2010, 13:05. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Jak duląbka to i wiszowatkę zrubcie miastem.
@ ok
dnia 04.02.2010, 13:10. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Zrubcie miastem folósz dóląbkę juzefuf .
@ ok
dnia 04.02.2010, 13:13. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
a teraz mi liczcie ***** ile zrobiłem byków.Można wami manipulować na wszystkie strony wystarczy parę błędów a temat zmieniony buhaha.
@ STS
dnia 04.02.2010, 17:22. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
ludzie nie róbcie z siebie takich idiotów, co wy za bzdury wypisujecie,nie poniżacie sami siebie.
@ PiS-man
dnia 04.02.2010, 17:44. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Logik - na odnowionym rynku miała być fontanna ale zrobiono rabatkę; miały być zaznaczone zarysy dawnego ratusza, co obiecywał - jak zawsze prawdomówny - wójt K. Augustyn, ten sam, który już 3 kadencję buduje most w Kątach :D Kanalizację w gminie zaczyna się robić dopiero teraz, gdy ościenne gminy to już kończą w ramach "Czystej Wisłoki" :D Nie ma hali sportowej, którą wójt znów obieca wybudować a nawet publicznej toalety a ktoś pieprzy bzdury o "świetnym rozwoju" :D
@ xx
dnia 04.02.2010, 21:15. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
to dobre posuniecie
@ olo
dnia 05.02.2010, 17:40. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
To coś na Żmigrodzkim rynku to nie żadna rabatka to po prostu publiczna toaleta dla psów i kotów.
@ swoj
dnia 07.02.2010, 23:55. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Teraz czas nadac prawa miejskie WOLICY
@ lol
dnia 20.02.2010, 15:59. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
miasta po 2 tys mieszkańców to da się przeżyć. Nie daleko Radomia jest miasto o ok 0,75 tys!!! jakim cudem!!! Za to Kurów z Brzozową Gacią miałby ok 4 tys, a jest wsią!
@ zbitarz
dnia 30.03.2010, 20:18. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Zawsze dziwiłem się dlaczego Nowy Żmigród nie ma praw miejskich. A byłem w nim kilka razy. Popieram was w staraniach. Mam certyfikat potwierdzający pobyt we WSZYSTKICH MIASTACH POLSKI wg stanu za 2009 rok. Życzę powodzenia. Mam nadzieję, iż złożyliście odpowiednie dokumenty do końca marca. pozdrawiam
Zbigniew Tarnowski
@ Albert
dnia 13.03.2011, 10:47. Identyfikator użytkownika:
Ocena
komentarza:
0
Dobrze, że nowe miejscowości starają się o prawa miejskie. Brdów, w powiecie kolskim, również powinien je uzyskać.
Dodaj komentarz Jeżeli chcesz, aby Twój nick był wyróżniony żółtym kolorem, po prostu zaloguj się w panelu logowania po prawej stronie
⇓ ⇓ ⇓ Powiększ pole komentarza ⇓ ⇓ ⇓

Zasady komentowania

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

  • Inwestycja przy dworcu z kontrowersją w tle

     

    W pobliżu dworca kolejowego w Jaśle wyburzono trzy budynki. Celem prowadzonych obecnie prac budowlanych jest uporządkowanie terenu pod organizację dworca przesiadkowego. Nie wszystkim jednak obrócenie obiektów w stertę gruzu przypadło do gustu. Zdaniem Marcina Wójcikiewicza, pasjonata modelarstwa kolejowego jeden z nich był budynkiem zabytkowym. 

  • „Dwunastka” mówi STOP telefonom komórkowym w szkole

     

    Do tej pory w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie lekcji. Od lutego przyszłego roku uczniowie nie będą mogli używać telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych również w czasie przerw. „Dwunastka", jako pierwsza w Jaśle, bierze przykład z wielu innych polskich szkół, w których już taki przepis wprowadzono.

  • Konrad Marek z Łask najmłodszym radnym

    Ma 24 lata. Do Rady Gminy Jasło dostał się dzięki poparciu mieszkańców z okręgu nr 8 z miejscowości Łaski-Sobniów. Jest najmłodszym radnym w całym powiecie jasielskim. Konrad Marek w wyborach samorządowych pokonał dwóch kontrkandydatów, w tym dotychczasowego radnego Piotra Wanata startującego z KW PiS.

  • Grudzień miesiącem promocji!

     

    W ofercie naszego salonu Visionoptyk mamy dla Państwa wiele ciekawych promocji. Zapraszamy także na bezpłatne badanie wzroku, które odbędzie się  18.12.2018 r.

  • KONKURS! Wygraj płytę z najpiękniejszymi kolędami

     

    Wraz z zespołem HIT Sanok przygotowaliśmy dla naszych Czytelników świąteczny konkurs, w którym do wygrania jest dziesięć płyt z najpopularniejszymi kolędami. Zasady konkursu są bardzo proste. Sprawdźcie sami.

  • Pracuj w Hucie Szkła w Jaśle – zdobywaj nowe kwalifikacje!

  • Z pomocą dla rodziny Labutów

    Państwo Alicja i Józef Labut z Bączala Dolnego, którym dwa dni temu doszczętnie spalił się dom potrzebują wsparcia i pomocy. Małżeństwo w podeszłym wieku nie marzy o niczym innym, jak o jego odbudowie.

  • Strażacy ochotnicy pomagają dzieciom z chorobami nowotworowymi

     

    „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”. Z takim hasłem na ustach strażacy ochotnicy organizują zbiórkę rzeczy, które następnie trafią do dzieci przebywających na oddziałach onkologicznych szpitali w całej Polsce.  Stowarzyszenie Strażacy Wspólnie przeciw Białaczce zrzeszają ochotników w tym również z Podkarpacia. Akcja ta została zorganizowana po raz pierwszy na Podkarpaciu i skierowana jest  dla  pacjentów Kliniki Onkohematologii Dziecięcej w Rzeszowie.

Nadchodzące wydarzenia

Posiadasz informacje o jakimś wydarzeniu?
Poinformuj nas! Pisz na adres: redakcja@jaslo4u.pl

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Nadawca (opcjonalnie):Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: redakcja@jaslo4u.pl
Telefonicznie: 508 766 105