Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Budowa lądowiska przy nowej komendzie. Czy to się uda?

47

Temat związany z budową lądowiska dla helikopterów w Jaśle ucichł. Obecnie priorytetowym zadaniem dla powiatu jest rozbudowa jasielskiego szpitala. Inwestycji nie da się jednak uniknąć. Szpitalne Oddziały Ratunkowe muszą mieć lądowisko na 1 stycznia 2021 r.

Minister zdrowia Konstanty Radziwiłł w rozporządzeniu z 16 grudnia 2016 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego przesunął termin dotyczący obowiązku funkcjonowania całodobowego lądowiska przy SOR-ach z 1 stycznia 2017 r. na 1 stycznia 2021 r. Jego decyzja była podyktowana tym, iż 75 SOR-ów w Polsce nadal nie posiada dostępu do lądowisk i groziła im likwidacja. - „Brak wydłużenia tego terminu przy jednoczesnym braku spełnienia wymagań rozporządzenia, spowoduje z dniem 1 stycznia 2017 r. utratę możliwości realizacji świadczeń w SOR w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia w odniesieniu do 75 podmiotów leczniczych” – czytamy w rozporządzeniu z 16 grudnia 2016 r.

Lądowisko przy komendzie

Miejscem przeznaczonym na budowę lądowiska miały być tereny w przemysłowej strefie Jasła. W związku z tym władze powiatu kupiły grunty od miasta oraz przejęły nieodpłatnie działki od Agencji Nieruchomości Rolnych, a projekt na wykonanie lądowiska był przygotowany.

Niedługo po tym pojawił się nowy pomysł związany z budową lądowiska, o którym mówił w ubiegłym roku wicestarosta jasielski Tadeusz Górczyk. Władze starostwa rozważały wówczas, czy nie lepszym rozwiązaniem byłaby realizacja inwestycji przy nowej komendzie, która ma powstać do 2020 r.

- W pierwszych planach była mowa o powstaniu lądowiska przy komendzie, ale odstąpiono od tych zamiarów. Potem nastąpiło przeprojektowanie i realizowana obecnie inwestycja nie przewiduje budowy lądowiska – poinformowała nas nadkom. Marta Tabarz-Rygiel, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.

Starosta Adam Pawluś podkreśla, że zlokalizowanie lądowiska przy ul. Sroczyńskiego w Jaśle miałoby wiele zalet. Przede wszystkim zostałoby usytuowane bliżej jasielskiego szpitala, co znacznie skróciłoby drogę dojazdu. Ponadto w porównaniu z koncepcją budowy lądowiska w strefie przemysłowej nie byłoby mowy o kolejnych kosztach związanych z przygotowaniem drogi dojazdowej. - Chcemy wrócić do tematu lądowiska. Rozmawiałem z komendantem Komendy Wojewódzkiej w Rzeszowie o przejęciu terenu przy ul. Sroczyńskiego przy budowanej siedzibie policji i ewentualnym zlokalizowaniu w tym miejscu lądowiska dla śmigłowców. Inwestycja finansowana byłaby ze środków miasta i powiatu. Wszystko zależeć będzie od przychylności władz rzeszowskiej policji – podkreślił Adam Pawluś, starosta jasielski.

Blisko i pod kontrolą

Dyrekcja szpitala podobnie jak władze powiatu optują za lokalizacją lądowiska w pobliskim sąsiedztwie nowej komendy. Po pierwsze ze względu na bardzo niewielką odległość od szpitala, po drugie obiekt ten byłby pod stałym monitoringiem. - Uważam, że powstanie lądowiska przeznaczonego o celów transportowych przy nowej siedzibie policji jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Sprowadziliśmy pilota, który zajmuje się testowaniem terenu w zakresie przydatności dla helikopterów. Ocenił to miejsce pozytywnie - wyjaśnia Michał Burbelka, dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle.

Odmienne zdanie w tej kwestii mają osoby związane z Jasielskim Stowarzyszeniem Lotniczym „Ikar”, które w okolicy nieistniejącego już zakładu płyt wiórowych posiadają lądowisko zarejestrowane w 2013 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Figuruje w jego ewidencji jako lądowisko wielofunkcyjne przeznaczone do operacji startów i lądowań, wykonywanych zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością (VFR) w warunkach VMC w dzień. Dysponuje obecnie trawiastą drogą startową o długości 480 m.

- Śp. Leszek Preisner zarejestrował lądowisko, aby pomóc w sprawie planowanej inwestycji, która mogła zostać wykonana za nieduże pieniądze. Dzisiaj moglibyśmy mówić, że mamy lądowisko dla szpitala – zaznacza pilot, konstruktor Marian Jakoniuk, sekretarz JSL „Ikar”. - Ministerstwo zdrowia wyznaczyło termin, do kiedy ma powstać lądowisko dla śmigłowców, gdyż jego brak groził utratą SOR-u. Później zostało to przesunięte, a władze ucieszyły się, że nie muszą do inwestycji przystępować. To jednak powoduje, że szpital staje się podrzędny i jego ranga spada – mówi zaniepokojony. - Chcemy udostępnić Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu miejsce na istniejącym lądowisku – dodał Adam Juszczyk, skarbnik stowarzyszenia „Ikar”.

Powiat zapewnia, że temat budowy lądowiska powróci, niemniej obecnie bardziej istotna jest inwestycja związana z rozbudową jasielskiego szpitala. W trzecim przetargu ogłoszonym na to zadanie wpłynęły trzy oferty. Wiadomo już, że najniższa z nich jest większa od planowanych wydatków o 3 mln zł. Zarząd powiatu będzie musiał podjąć decyzję, czy zaciąga kredyt i rusza z rozbudową, czy zmienia specyfikację i ogłasza kolejny przetarg. O szczegółach tej sprawy napiszemy w najbliższym czasie.

 Ilona Dziedzic

[email protected]

Napisany dnia: 13.10.2017, 15:33

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
3
@ Jaślanin
dnia 16.10.2017, 18:43 · Zgłoś
Niech się władze Jasła opamiętają wszystkie inwestycje przejmuje ,się rozbudowuje a w Jaśle nie robią nic ludzie opamiętajcie się.
Odpowiedz
1
@ Majs
dnia 15.10.2017, 18:49 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ pinokio
dnia 15.10.2017, 08:58 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
7
@ Public
dnia 15.10.2017, 08:27 · Zgłoś
Znów zapowiedzi a realnych działań brak
Odpowiedz
1
@ pinokio
dnia 15.10.2017, 08:05 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
3
@ Hejka
dnia 15.10.2017, 01:15 · Zgłoś
A jak śmigło się urwie i poleci? Skosi wszystkie chaupy na konopnickiej!!! Ludziska bierz ta kosy i na rondo protestować!!!
Odpowiedz
-5
@ temat o policji
dnia 14.10.2017, 19:54 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-3
@ do ciekawego
dnia 14.10.2017, 22:26 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-2
@ wróżbita
dnia 14.10.2017, 19:34 · Zgłoś
Ważniejsze są premie i nagrody, przecież nie wiadomo jaka opcja złodziejska będzie rządzić do tego czasu
Odpowiedz
-6
@ dragoness
dnia 14.10.2017, 19:03 · Zgłoś
Uda się tak samo, jak zostanie rozbudowany szpital i odnowiona elewacja na ZST.
Odpowiedz
11
@ do@dragoness
dnia 14.10.2017, 20:48 · Zgłoś
Przecież starostą był "nauczyciel" ZST Mariusz Sepioł i dlaczego tego nie zrobił ?
Odpowiedz
10
@ gekko
dnia 15.10.2017, 09:38 · Zgłoś
Nie zdążył, bo poseł i senatorzyna podłożyli mu świnie razem z partyjnymi kolegami-merdaczami. Nota bene, poseł też "nauczyciel".
Odpowiedz
-1
@ derkacz
dnia 15.10.2017, 14:23 · Zgłoś
Tak, nauczyciel. Dobrze, że nauczył psa jak do domu trafić na Złodziejówkę.
Odpowiedz
4
@ dragoness
dnia 15.10.2017, 18:44 · Zgłoś
Zrobił, ile mógł i zdążył. Na szczęście nowy "zarząd" nie dał rady zablokować unijnych projektów, w które udało się wejść i szkoła, choć obdrapana, jest coraz lepiej wyposażona w sprzęt dydaktyczny.
Odpowiedz
-5
@ bv
dnia 14.10.2017, 18:46 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ KNUR
dnia 14.10.2017, 15:50 · Zgłoś
Rozwijają się. Jak tak dalej pójdzie to wybudują metro na trasie szalet na Żwirki i Wigury - Szalet w parku. Schodzi się po schodkach, robi kupę, kasuje bilet na następny przystanek park. Gęsi byście paśli bo baranów nie możecie upilnować. :D
Odpowiedz
11
@ ciekawe?
dnia 14.10.2017, 13:56 · Zgłoś
Ciekawe czemu i komu nie spodobała się propozycja kupienia policjantom rowerów i ją wycięto? We wszystkich normalnych miastach są patrole rowerowe - im bardziej prestiżowe miasto na świecie, tym bardziej policja to akcentuje. Nawet w Warszawie są takowe. A w Jaśle, które można na rowerze objechać w godzinkę to nie? W 24 godziny 24 objazdy Jasła! Przestępczość spadła by na 100%
Odpowiedz
2
@ KAZIO
dnia 14.10.2017, 09:51 · Zgłoś
Nie lepiej dać te kasę na premie dla wszelkiej maści władzę???
Odpowiedz
-2
@ Znający temat
dnia 14.10.2017, 09:26 · Zgłoś
To nie ma sensu, to nie może się udać!
cyt. "kiedy jednostka Policji w Jaśle nie będzie dysponować na stałe helikopterem", nie będą mieć wiertalota hmm?
Odpowiedz
3
@ Gadżet
dnia 15.10.2017, 22:34 · Zgłoś
Zatrudnić Inspektora Gadżeta. Jemu niepotrzebna jest hela. Jeżeli zajdzie potrzeba, to poleci i wyląduje na drzwiach od stodoły nawet na Placu Żwirki, o Rynku nie wspominając.
Takich policjantów nam potrzeba!
Umiejętność zrobienia czegoś z niczego przydała by się także w Starostwie. Tam od paru lat kombinują jak rozbudować szpital bez wydania kasy. Wystarczyło by wybrać Gadżeta na Starostę i ta sprawa (i wiele innych) zostanie od ręki załatwiona.
Odpowiedz
6
@ Abnegat
dnia 13.10.2017, 22:57 · Zgłoś
Helikoptery ratownictwa medycznego w razie potrzeby lądują nawet w polu, czego przykład mieliśmy niedawno, przy okazji dachowania w okolicy Krempnej. W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie lądowisko to naprawdę duża inwestycja? Tam potrzeba tylko utwardzić niewielki kawałek terenu, oznakować, doprowadzić oświetlenie i kawałek drogi. Taki wielki problem, tym bardziej, że jest na to czas do 2021 r?

Natomiast nie wydaje mi się, aby można było połączyć funkcjonowanie lądowiska jako medycznego i policyjnego. Policyjne musi być zapewne większe i raczej nie o swobodnym dostępie. W sytuacji, kiedy jednostka Policji w Jaśle nie będzie dysponować na stałe helikopterem, to budowa lądowiska policyjnego nie posiada racjonalnego uzasadnienia, gdyż potrzeba wylądowania w pobliżu helikoptera policyjnego może pojawić się tylko w sytuacjach nadzwyczajnych i w takich przypadkach, helikopter wyląduje na drodze, na parkingu lub ostatecznie w polu.
Odpowiedz
-4
@ mam radę
dnia 13.10.2017, 21:04 · Zgłoś
Niech się zapiszą do tych struktur.
Odpowiedz
39
@ W Jaśle
dnia 13.10.2017, 20:42 · Zgłoś
Nasze miasto ma pecha. Od dziesięcioleci ma cholernego pecha że
ludzie ktorzy tu są u władzy nie są specjalistami od tego co robią

U nas udają się tylko koncerty disco polo, marnowanie możliwość i
blokowanie osób które mają wiedzę i chcą coś robić jednak nie należą do odpowiednich
Struktur
Odpowiedz
6
@ ja
dnia 14.10.2017, 10:07 · Zgłoś
Władza jest odzwierciedleniem większości ludzi mieszkających tutaj :((
Odpowiedz
-1
@ Tu
dnia 14.10.2017, 21:53 · Zgłoś
Nie zgadzam się.
Odpowiedz
-18
@ po co?
dnia 13.10.2017, 19:17 · Zgłoś
A na h-- policja ma latać helikopterem? W jaki sposób to zwiększy nasze bezpieczeństwo.
Jak znam nasze realia, to tym helikopterem będą do komendy latać jakieś zas.ane vipy.
I to tyle w tym temacie.
Odpowiedz
34
@ do po co
dnia 15.10.2017, 12:49 · Zgłoś
Weź bezmózgu przeczytaj artykuł, pomyśl, zastanów się, przetraw a wtedy dopiero coś pisz.

Lądowisko ma być dla szpitala ośle bo będzie blisko a nie po to by policja sobie latała...
Co nie zmienia faktu, że mogą tam śmigłowce innych służb lądować/startować - np nie wiem... wojskowy Mi-2, W-3 Sokół i inne mniejsze w trakcie klęsk żywiołowych, albo oddziały specjalne (mało prawdopodobne ale realne)

A ty piep#@!sz o policji od razu. Jak ci ta policja zbędna to nie wzywaj jej jak będziesz miał wypadek, kolizje, czy jak cię okradną, pobiją, sąsiad będzie ci sikał na ogród itp.

Mam wrażenie, że połowa ludzi w Jaśle nie ukończyła gimnazjum i na wszystko zła bo nie ma dobrej pracy, a analizując wypowiedź takiej osoby jestem pewien, że jest niezaradna i jak widać ma niewiele mądrego do powiedzenia.
Odpowiedz
34
@ kom
dnia 13.10.2017, 18:10 · Zgłoś
Niech najpierw zrobią rozbudowę szpitala, bo chyba będą ogłaszać
piąty przetarg. Chyba chcą pobić rekord Polski z tymi przetargami
zamiast budować.
Odpowiedz
16
@ akacja
dnia 14.10.2017, 06:45 · Zgłoś
Zarząd, jakby miał honor, podałby się do dymisji.
Odpowiedz
12
@ passat
dnia 13.10.2017, 18:06 · Zgłoś
Zobaczcie jak jest w Brzozowie. Da się? Da
Odpowiedz
19
@ Mieszkaniec Jasła
dnia 13.10.2017, 17:21 · Zgłoś
No i mamy kolejny news, z tym że zamiast zapory jest lodowisko buahahaha, działa niby jest a problemem jest zrobienie kawałka drogi dla karetki i wybetonowane płaci powiedzmy 50 metrów na 50
Te obietnice i deklaracje są nudne
Odpowiedz
16
@ Tylko parking
dnia 13.10.2017, 17:18 · Zgłoś
Wielopoziomowy z lądowiskiem dla helikoptera. Na szpitalach tez powstaja ladowiska, wartobpomyslec przy nowej inwestycji...
Odpowiedz
1
@ Tak...
dnia 13.10.2017, 16:57 · Zgłoś
Wybudujcie na tej socjalce obok nowo powstającej komendy ... ona ma solidny dach haha
Odpowiedz
1
@ ????????????????????????????????????????
dnia 13.10.2017, 18:32 · Zgłoś
przecież tam też ludzie mieszkają może trochę bardziej uprzywilejowani ale w końcu ludzie
Odpowiedz
54
@ poiu
dnia 13.10.2017, 15:51 · Zgłoś
Dlaczego u nas musi być wszystko odwalone byle jak? Inne szpitale mają lądowisko zaraz obok, tylko w Jaśle w innym miejscu.

Wyciąć pare drzew koło szpitala i zrobić to tak jak należy. Tak, żeby to tworzyło jedną spójność. A jeszcze lepiej byłoby na dachu szpitala, ale to raczej nie do zrealizowania.
Odpowiedz
78
@ Praktyczny
dnia 13.10.2017, 16:01 · Zgłoś
Popieram, koło szpitala jest dużo miejsca - tylko uporządkować zrobić parking wielopoziomowy a na nim lotnisko dla śmigłowców. Na jednym ogniu dwie pieczenie.
Odpowiedz
65
@ brown
dnia 13.10.2017, 16:20 · Zgłoś
Na calym swiecie wszystkie szpitalne SOR sa polaczone z ladowiskiem , aby wydac pieniadze a za pare lat obudza sie z reka w nocniku. Tak mysla nasi radni niemajacy pojecia o niczym. Zrobcie ladowisko na Liwoczu
Odpowiedz
31
@ Steven P.
dnia 13.10.2017, 16:28 · Zgłoś
Hehe, wyobrażasz sobie co by się działo na Konopnickiej, jakby się tamci dowiedzieli, że będą mieć lądowisko w sąsiedztwie? Takie helikoptery, panie, to hałasujo i gorsze so niż Makdonald i droga razem wzięte! ;-D
Odpowiedz
5
@ Bhp
dnia 13.10.2017, 18:45 · Zgłoś
W Jasle większość inwestycji realizowaną jest na żywioł bez żadnych bieżących i perspektywicznych planów. Pytanie kto jest odpowiedzialny za wydanie stosownych decyzji na budowę marketu Kaufland za plotem szpitala.na terenach bylych szklarni PGR.Tematy ladowisk przyszpitalnych juz dawno dawno inni realizowali.Policja ma zupełną nie wyrażając zgody."dawno mówiły jaskółki że z popaprancami nie wchodzi się w spółki "
Odpowiedz
25
@ Mieszacze
dnia 13.10.2017, 21:01 · Zgłoś
Mieszacze ze starostwa, w tym każda poprzednia ekipa, generują coraz to nowe pomysły w sprawie lądowiska i rozbudowy szpitala w jednym celu: aby wybudował ktoś za nich, najlepiej za darmo lub najwyżej za pół ceny.
Ponadto niemożliwe jest dogadanie się np. Miasta i Starostwa nie tylko wsprawie budowy lądowiska.
Pomimo, że to podobne opcje polityczne to prędzej władza gminna w Tarnowcu reaktywuje Aeroport w Czeluśnicy, niż te dwie strony się dogadają.
Ot, taka nasza polska specjalność. Mówi się, że gdzie 2 Polaków tam 3 zdania.
Swoją drogą wspaniałe były pikniki lotnicze w Czeluśnicy.
Komu one przeszkadzały?
Odpowiedz
16
@ Xterh
dnia 13.10.2017, 21:02 · Zgłoś
A co z rozbudową Szpitala kolejny przetarg powyżej kwoty przeznaczonej na ten cel
Odpowiedz
22
@ Grzegorz
dnia 13.10.2017, 22:14 · Zgłoś
- "Budowa lądowiska przy nowej komendzie. Czy to się uda?"
- Nie. To się nie uda.
Odpowiedz
9
@ prosty kompromis
dnia 13.10.2017, 22:35 · Zgłoś
zamiast komendy wybudować nowy szpital a stary budynek oddać na użytek jasielskiej policji. czy może zarządzającym tym przedsięwzięciem będzie prościej wybudować pierwszą w Polsce linie metra między lądowiskiem na komendzie a oddziałem SORu?
partyjni podłapcie ten pomysł na wyborcze obietnice, śmiech to zdrowie nie będzie komu odwiedzać szpitala.
Odpowiedz
9
@ WI
dnia 14.10.2017, 13:59 · Zgłoś
Od kilkunastu lat piszecie o przyszłych sukcesach Jasińskich kacykow. Kacyki się zmieniają, jedni umierają, drugich zamykają, a tutaj co raz to gorzej. Przestańcie opisywać kłamstewka kacykow, a rozliczcie ich z tego, co obiecali zrobić.
Odpowiedz
3
@ KOKOSZ
dnia 15.10.2017, 07:59 · Zgłoś
Wszystko co jest robione w mieście to z dotacji a kasa z podatków i dochodów idzie na wypłaty urzędników?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657