Inteligencje wielorakie a program unijny. Podsumowanie projektu w SP nr 1
W Szkole Podstawowej nr 1 w Jaśle odbyło się uroczyste podsumowanie projektu edukacyjnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowany był przez klasę IB pod kierunkiem wychowawczyni Elżbiety Konopki.
Głównym założeniem projektu było stwarzanie szans do wielostronnego rozwoju dziecka, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę z wykorzystaniem nowatorskich metod kształcenia. Elżbieta Konopka opracowała plan pracy z pierwszakami dostosowując go do indywidualnych potrzeb każdego dziecka i specyfiki klasy.
- Było mnóstwo przeróżnych inscenizacji, zajęć z chustą animacyjną, z akcesoriami sportowymi, również z pacynkami, które dzieci wykorzystywały w teatrzykach. Oprócz tego organizowaliśmy spotkania z ciekawymi ludźmi, ale nie tylko. Bardzo atrakcyjne okazało się spotkanie z psem, championem Polski – mówi Elżbieta Konopka, wychowawczyni klasy IB, nauczyciel kształcenia zintegrowanego, koordynator szkoły promującej zdrowie.
Praca z uczniami, zgodnie w wytycznymi projektu była prowadzona podczas zajęć kształcenia zintegrowanego w ramach realizacji podstawy programowej oraz na zajęciach pozalekcyjnych. - Uczniowie z wielkim zapałem wdrażali swoje pomysły oraz podpowiadali własne sposoby wykorzystania pomocy – podkreśla E. Konopka.
Podsumowanie projektu oraz prezentacja nabytych umiejętności dzieci przeszła najśmielsze oczekiwania, zarówno wychowawczyni, dyrekcji szkoły, jak i rodziców.
– Ten projekt przyniósł dzieciom ogromne korzyści. Poprzez bardzo starannie zaplanowane zajęcia, które stwarzają aurę zabawy, te zajęcia potrafią rozbudzać w dzieciach wiele umiejętności, poszerzają nie tylko wiedzę merytoryczną, ale rozwijają cechy osobowościowe. Pomagają wychowawcy wyłapać w poszczególnych uczniach zaczynki zdolności, umiejętności i dają możliwość rozwijania w danym kierunku dziecka – mówi Grażyna Idzik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaśle.
Pomysł dodatkowych zajęć przypadł do gustu również rodzicom. - Widać po dzieciach, że je to bawi, z chęcią biorą udział w tych zajęciach. Nie trzeba było ich do tego zmuszać. Duże słowa podziękowania dyrekcji, za to ze ta klasa brała udział w tych zajęciach i liczmy na kontynuację tych zajęć. Dziękujemy także pani Elżbiecie Konopce, że tak wspaniale przygotowała dzieci przez cały semestr na tych zajęciach – powiedział Andrzej Szczygieł, przewodniczący Rady Rodziców klasy IB.
Pomoce naukowe zostały zakupione ze środków Unii Europejskiej. - To specyficzne pomoce dydaktyczne, bardzo ciekawe. To mnóstwo różnych urządzeń, gier i przyrządów nie tylko kształcących umiejętności dydaktyczne, ale także koncentrację, równowagę fizyczną ciała, koordynację ruchową – przekonuje pani dyrektor. I zapewnia, że projekt będzie kontynuowany w następnym roku szkolnym.
Katarzyna Pacwa-Wilk
[email protected]