Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Jesienne głosowanie w trzech okręgach

46

W poniedziałek Rada Miejska Jasła podejmie uchwałę dotyczącą podziału miasta na okręgi wyborcze. To efekt wejścia w życie przepisów nowelizujących szereg aktów prawnych, w tym Kodeksu wyborczego. W Jaśle wybory do rady miejskiej odbywać się będę według zasady proporcjonalności. JOW-y zastąpione zostaną przez okręgi wielomandatowe.

31 stycznia 2018 r. ogłoszona została ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Wraz z wejściem wspomnianego aktu prawnego w życie znowelizowano sześć ustaw, w tym Kodeks wyborczy oraz ustawę o samorządzie gminnym.

Zmiany mają wpływ m.in. na zasady przeprowadzania wyborów do rady gminy. Przede wszystkim likwidacji uległy jednomandatowe okręgi wyborcze w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców. Taką jest miasto Jasło. Przypomnijmy, że mieszkańcy miasta uprawnieni do głosowania w wyborach samorządowych z 2014 r. decydowali o tym, kto zostanie radnym w oparciu po podział miasta na 21 okręgów wyborczych. W każdym okręgu dla wyboru rady wybierano tylko jednego radnego. Teraz się to zmieni. W miejsce JOW-ów pojawią się okręgi wielomandatowe. Dokonywany przez elektorat wybór będzie opierał się na zasadzie proporcjonalności.

Koniecznym stało się więc w przypadku części gmin dostosowanie podziału na okręgi wyborcze do ordynacji, według której przeprowadzone zostaną jesienne wybory do rad. Miasto ma na to czas zgodnie z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej do 1 kwietnia 2018 r.

Rada Miejska Jasła już w najbliższy poniedziałek jednak procedować będzie nad projektem uchwały „w sprawie podziału Miasta Jasła na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Projekt dostępny pod linkiem >> http://www.jaslo4u.pl/static/pliki/pdf/druk_638.pdf

Podział prezentuje załącznik do rzeczonej uchwały, według którego miasto podzielone będzie na 3 okręgi wyborcze. Analogicznie do rozwiązania, jakie obowiązywała w wyborach do rady miasta w 2010 r. W każdym liczba wybieranych radnych wynosi 7. Granice okręgów wyznaczają określone jednostki pomocnicze – osiedla.

Nr okręgu wyborczego

Granice okręgu wyborczego

Osiedla:

Liczba radnych wybieranych

w okręgach wyborczych

1

Kopernika, Górka Klasztorna, Gądki, Niegłowice, Żółków, Rafineria

7

2

Śródmieście, Hankówka, Ulaszowice, Sobniów, Brzyszczki

7

3

Mickiewicza, Kaczorowy, Bryły, Gamrat, Krajowice

7

Zgodnie z literą prawa w gminach liczących powyżej 20 000 mieszkańców podziału mandatów pomiędzy listy kandydatów dokonuje się proporcjonalnie do łącznej liczby ważnie oddanych głosów odpowiednio na kandydatów danej listy. W gminie liczącej powyżej 20 000 mieszkańców lista kandydatów nie może zawierać mniej niż 5 nazwisk kandydatów, z tym że liczba kandydatów nie może być większa niż liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym, powiększona o dwóch kandydatów. W związku z powyższym komitety wyborcze będą mogły wystawić jesienią w wyborach do Rady Miejskiej Jasła do 9 kandydatów w każdym okręgu.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego oraz ustawy o samorządzie gminnym wprowadziła szereg istotnych zmian w funkcjonowaniu organów uchwałodawczo-kontrolnych gminy. Przede wszystkim wydłużeniu uległa kadencja rady gminy. Począwszy od jesiennych wyborów samorządowych będzie ona wynosić 5 lat licząc od dnia wyboru.  Obrady rady gminy mają być transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Następnie udostępniane będą publicznie. Co więcej imienne wykazy głosowań radnych będą niezwłocznie podawane do publicznej wiadomości.

MD

Napisany dnia: 22.02.2018, 09:13

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
1
@ a.lechowski
dnia 24.02.2018, 08:45 · Zgłoś
Taki skład okręgów jest nie reprezentatywny. Jaki wspólny interes mają np.okręg nr. 1 Kopernika i Górka Klasztorna, Gądki, Niegłowice, Żółków, Rafineria. Osiedle Kopernika to os. o charakterze miejskim z pełną infrastrukturą, pozostałe os. to osiedla o charakterze wiejskim i bardzo małą infrastrukturą lub jej brakiem. Os. o charakterze miejskim mają o wiele więcej mieszkańców niż pozostałe osiedla razem co za tym idzie pierwsi teoretycznie biorą wszystkie 7-em mandaty.
Moim skromnym zdanie ale popartym wieloletnim działanie na rzecz lokalnego społeczeństwa i nie tylko, udokumentowanym:Legitymacja nr. 383 działacza opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowanej z powodów politycznych, Legitymacja nr.131-2016-18 Krzyż Wolności i Solidarności, do 1-ego okręgu zaliczyć:Os. Centrum, do 2-go okręg zaliczyć:Os. Kopernika, Os. Gamrat i Os. Mickiewicza i do 3-go okręgu zaliczyć pozostałe: Osiedle Bryły-Mickiewicza od szkoły w Jareniówce, Bryły, Starowiejska.
Osiedle Brzyszczki-Lwowska do skrzyżowania z Towarową, Dolna, Bieszczadzka, Jodłowa, Brzyszczki, Klonowa, Jagodowa, Lipowa, Fabryczna, Towarowa do torów kolejowych, Przemysłowa.
Osiedle Gądki- Plażowa, Gądki, Słoneczna, Letnia, Biecka
Osiedle Górka Klasztorna- Grunwaldzka, Prusa, Sienkiewicza, Pigonia, Weigla, Kolejowa, Św. Faustyny Kowalskiej, bsk. J.S.Pelczara, Klasztorna, Kwiatowa, Ogrodowa, Ceramiczna do torów, Wiśniowa, Floriańska od torów do skrzyżowania z Ceramiczną.
Osiedle Hankówka- Hankówka, Zawodzie, Śnieżna, Robotnicza, Rzemieślnicza, Towarowa od torów kolejowych.
Osiedle Kaczorowy- Mickiewicza od mostu do szkoły w Jareniówce, Kaczorowy.
Osiedle Krajowice- Okrężna, Krajowicka, Podzamcze, Krakowska do ul. Podzamcze.
Osiedle Niegłowice- Niegłowicka, Krzywa, Naftowa, Wiejska, Równia, Gajowa.
Osiedle Rafineria- Sportowa, Rafineryjna, 3-go Maja od mostu na rzece Wisłoce do mostu na rzece Ropie.
Osiedle Sobniów -Bławatna, Sobniowska, Żniwna, Łąkowa, bł.K.Kózkówny, Środkowa, ks.S.Konarskiego, Wiosenna, Różana, Mała, Stawna, Wąwozy, Graniczna, Rolnicza, Wesoła, Środkowa, Floriańska od ul. Ceramicznej, Ceramiczna od torów, Ks.S.Bełcha.
Osiedle Ulaszowice- Lwowska do skrzyżowania z Towarową, K. Wielkiego od Jasiołki, Żeromskiego, 17 Stycznia, Łukasiewicza, Ulaszowice, Skalna, Reymonta, Na Kotlinę, Konopnickiej, Witosa, Krakowska do skrzyżowania z ul. Podzamcze, Pod Skałą, Gorajowicka, Wierzbowa, Dobrzyńskieg.
Osiedle Żółtków- Leśna, Nadbrzeżna, Wodna, Młynarska, Rzeczna, Lichtarz, Św. Jana z Dukli, Wojska Polskiego. Proszę o komentarze i zgładzenie swoich przemyśleń. ŻYCZĘ BURZLIWEJ DYSKUSJI W TEMACIE NASZEJ NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI.
Odpowiedz
1
@ wyborca
dnia 24.02.2018, 10:15 · Zgłoś
Pomysł może jest dobry ,tylko jak zmobilizować i przekonać potencjalnych wyborców do skutecznej zmiany struktury ,przedstawionej formy głosowania...itd ,przemyślcie to szanowni mieszkańcy naszego miasta JASŁA.
Odpowiedz
0
@ KAROL
dnia 22.02.2018, 23:35 · Zgłoś
Może jakiś Witek lub Bolek wstąpi na tron UM?
Odpowiedz
4
@ ...
dnia 22.02.2018, 22:31 · Zgłoś
Tylko na kogo głosowac skoro zapewne kazdy z kandydatow to bedzie stary wyjadacz ktory zniszczy jeszcze bardziej to miasto... co tu zrobic, co tu zrobic...
Odpowiedz
-11
@ obserw
dnia 22.02.2018, 20:26 · Zgłoś
Poseł Rzońca to mądry człowiek i poprze w wyborach Pabiana.
Nie ma on poważnego konkurenta w Jaśle.
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 23.02.2018, 06:58 · Zgłoś
Pan Rzońca poprze kandydata senatorzyny i vice versa.
Odpowiedz
3
@ gienia
dnia 23.02.2018, 13:38 · Zgłoś
Już to uczynił wspierając kandydata z Sobniowa Peca
Odpowiedz
6
@ Bezpartyjna
dnia 23.02.2018, 13:44 · Zgłoś
Dzięki Bogu że Rzońca nie poparł Pabiana bo wtedy Pabian przegrał by z kretesem.
Odpowiedz
0
@ jaś
dnia 23.02.2018, 18:05 · Zgłoś
Jeżeli Rzońca poprze Pabiana to znaczy że jest mądry
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 23.02.2018, 19:20 · Zgłoś
Nie poprze. I co to znaczy?
Odpowiedz
2
@ Rr
dnia 22.02.2018, 19:42 · Zgłoś
Na te wyswiechtane geby juz nie glosuje
Odpowiedz
5
@ hihi
dnia 22.02.2018, 18:52 · Zgłoś
Do ,,NIZALEZNA'' Pec ??? To chyba śmiech i niepoważnie napisane. To dopiero Była by Paranoja.
Odpowiedz
2
@ Większa
dnia 23.02.2018, 06:20 · Zgłoś
Będzie większa. Wybrany zostanie w cuglach delegat partii wiadomej na zasadzie, że trzeba mało oświeconemu ludowi wskazać przewodnika.
Może ułatwi młodzieży jasielskiej wyjazd za wodę? Oczywiście w celach turystycznych.
Dobre i to. Zawsze to jakaś perspektywa.
Odpowiedz
2
@ Nizalezna
dnia 22.02.2018, 17:23 · Zgłoś
Rzonca zgłosił peca na burmistrza i pec bedzie kandydatem pis na burmistrza bo Pabian nie słuchał poleceń partyjnych
Odpowiedz
4
@ wyborca
dnia 22.02.2018, 17:39 · Zgłoś
I dlatego Pabian jest wielki, bo nie jest ślepym bagnetem na usługach partii PiS!!!
Odpowiedz
-10
@ FAN
dnia 22.02.2018, 20:36 · Zgłoś
My wyborcy w przeciwienstwie do lemingów mamy swój rozum i sami oddajem głos a tego na kogo uwarzamy?.
Odpowiedz
5
@ Uwarzyć
dnia 22.02.2018, 22:42 · Zgłoś
"Uwarzyć" to można np. piwo - nawet w Warzycach.
Zwróć uwagę na słownik ortograficzny - z takim bykiem można udać się do weterynarza.
Odpowiedz
0
@ Lenin Włodzimierz
dnia 23.02.2018, 07:59 · Zgłoś
Towarzyszu Fan. Przesadziliście z propagandą! Pamiętajcie nie ten kto głosuje ale ten kto głosy liczy!
Odpowiedz
8
@ Zosia
dnia 23.02.2018, 09:54 · Zgłoś
Bzdura, byłam w wielu komisjach od 1992 roku i nigdy nie faszowali, to że oszukują przed i po wyborach swoich wyborców to jedno, ale to kłamstwo z tym liczeniem, zawsze wszystko jest ok
Odpowiedz
-1
@ Nemo
dnia 22.02.2018, 16:46 · Zgłoś
Głosuję na Pabiana bo jest człowiekiem honoru
Odpowiedz
-3
@ jurciu
dnia 22.02.2018, 14:47 · Zgłoś
Do politykier czy ty jesteś kumatym wiesz co piszesz albo koń cie kopnął lub zaocznie kończyłeś 8 klasę myślę że w d...e byłeś i g...o widziałeś
Odpowiedz
-21
@ nie politykier
dnia 22.02.2018, 13:32 · Zgłoś
Jedynym rozsądnym , nieprzekupnym i kumatym kandydatem na burmistrza jest PABIAN!!!
Odpowiedz
5
@ Bon
dnia 22.02.2018, 16:44 · Zgłoś
Panian i Elwira to gwóźdź do trumny tego miasta.
Najgorsze co mogło je spotkać.
Odpowiedz
1
@ FAN
dnia 22.02.2018, 20:35 · Zgłoś
A kto by mógł go zastąpić??
Odpowiedz
4
@ UDUCHOWIONY
dnia 22.02.2018, 13:21 · Zgłoś
Głosowałem na burmistrza a teraz nie idę wcale ,nie będę nikomu zapewniał pracy na 4lata ,niech idą Ci co mielii Dni Wina ,Dni Romskie , Ci co umorzono im podatek .
Odpowiedz
2
@ FAN
dnia 22.02.2018, 20:32 · Zgłoś
Juz się Jasło popłakało,jak nie on inny przyjdzie na 4 lata co za ludzie
Odpowiedz
-6
@ telewizja kłamie
dnia 22.02.2018, 13:16 · Zgłoś
Podobno te JOWy są po to żeby zabetonować scenę poliyczną pomiędzy PO PIS i inne telewizyjne partie.
Odpowiedz
-2
@ dragoness
dnia 22.02.2018, 13:19 · Zgłoś
Oczywiście. Co innego ma powiedzieć pisowska gadzinówka?
Odpowiedz
11
@ hm
dnia 22.02.2018, 10:07 · Zgłoś
no to PIS już nigdy w Jaśle nie będzie miał większości ...
Odpowiedz
10
@ dragoness
dnia 22.02.2018, 10:34 · Zgłoś
Niestety, właśnie teraz będzie miał. I o to chodziło w tej deformie. Następny krok to jeden słuszny kandydat. Już tak było w wyborach do senatu.
Odpowiedz
10
@ Jaślak
dnia 22.02.2018, 12:11 · Zgłoś
tak to było w PRL i teraz też tak będzie. Przedtem było Wiesław, Wiesław, Wiesław!!! teraz jest Jarosław, Jarosław, Jarosław.
Odpowiedz
-9
@ FAN
dnia 22.02.2018, 20:30 · Zgłoś
A w Gdansku macie ADAMOWICZA,ADAMOWICZA.
A tak powaznie wyborcy DECYDUJĄ jak głosuja zadna ustawa niczego nie zmiena po za rozbiciem układu przez ograniczenie kadencji i oczywiścei CBA HA HA HA.
Uczciwi czego mają się bać?? w 2007 roku Jarosław sie nie bał i rozwiązał sejm teraz rządzi PiS samodzielnie.
Tfusek zamiast rozwiązać sejm uciekł do Euro kołchozu a bee bee myslą ze wróci na białym koniu?? raczej przywitaja go ubraniem w pasiaki.
lody się skonczyły a wyborów mozecie pilnować jak myśmy ich pilnowali.
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 23.02.2018, 06:57 · Zgłoś
"My" nie jesteśmy z Gdańska, więc co ma piernik do wiatraka. I naprawdę, przy glosowaniu na partyjniacką ustawkę, decydują wyborcy? Przedawkował pan "niezależne" media.
Odpowiedz
2
@ do FAN
dnia 23.02.2018, 11:23 · Zgłoś
Masz rację, zadecydują wyborcy. Dlatego Adamowicza to możecie pocałować gdzieś, tak jak Karnowskiego z Sopotu. Ludzie w dużych miastach są na tyle wyrobieni, że doskonale znają się na goownianych kwitach CBA czy IPN HA, HA, HA. W 2007 r. rozwiązał Sejm bo buraki z Samoobrony nie dali się nabrać na idiotyczne prowokacje CBA z odrolnianiem gruntów znajdujących się na dnie jeziora. Tusk nie będzie musiał wracać na białym koniu, wystarczy Schetyna albo sam koń z napisem antyPiS by z wami wygrać. A lody to się dopiero zaczęły.
Odpowiedz
-9
@ Lenin Włodzimierz
dnia 22.02.2018, 10:06 · Zgłoś
Głosujemy na jedną listę BEZ SKREŚLEŃ! Na listę Polskiej Zjednoczonej Partii PL
Odpowiedz
42
@ Ruszmy
dnia 22.02.2018, 10:04 · Zgłoś
Szkoda, ze wielu młodych inteligentnych ludzi nie chce spróbować swoich sił w samorządzie. Mamy ich naprawdę sporo, mają swoje mniejsze i większe osiągnięcia. Mają inne świeże spojrzenie na miasto. Znowu pewnie czeka nas wybór ludzi po 60 - tce :) lub jednych i tych samych starych wyjadaczy typu radny Czeluśniak.
Odpowiedz
46
@ Młody
dnia 22.02.2018, 10:40 · Zgłoś
Nie wchodzimy do lokalnej polityki bo wolimy ten czas poświecić na rozwijanie kabriery lub własnego biznesu niz wejść w lokalne bagienko z idealistycznymi poglądami i w nim utonąć bo bagienko wyrzuca na wierzch takie wybitne jednostki jak np. swietnie wykształcona Elwira, która moze pisac doktorat na temat rozdawania dyplomów i przecinania wstęg.
Odpowiedz
8
@ wow
dnia 22.02.2018, 13:39 · Zgłoś
młody, pręzny, itd itd jest spychany przez starszych ,,ktorzym w glowie sie przewróciło" naprawde a nie na niby. tkwia w marazmie i wpływaja doplaty do rent/emerytur.
Odpowiedz
5
@ FAN
dnia 22.02.2018, 20:22 · Zgłoś
Co napiszesz o panu Kmieciku,Miszkowiczu lu rumianym jakie oni maja zasługi a przede wszystkim jaką mają KARIERE ZAWODOWĄ I POLITYCZNĄ .
Nie bronie pani Elwiry ale podaj osiągnięcia w\w i uzasadni dlaczego warto na nich głosować??.
Odpowiedz
5
@ Młody
dnia 23.02.2018, 11:44 · Zgłoś
Nie bedziesz mi tu mowil co Ci mam podawać i uzasadniać.
Chryste ta roszczeniowa, małomiasteczkowa mentalność.
Odpowiedz
-12
@ jozin
dnia 22.02.2018, 09:53 · Zgłoś
Szkoda isc bo i tak nic sie nie zmieni.
Odpowiedz
0
@ filcoki starosty
dnia 22.02.2018, 11:49 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
2
@ anty jozin
dnia 22.02.2018, 21:01 · Zgłoś
ale wy pójdziecie i kogo trzeba wybierzecie...
Odpowiedz
12
@ Przeznaczeni
dnia 22.02.2018, 22:38 · Zgłoś
Rzeczywistość jest taka, że brak jest możliwości wyboru. Żniwo wielkie lecz robotników mało tj, wiele jest do zrobienia lecz nie ma kto tego zrobić.
Nie chodzi tu tylko o kasę, bo tej nigdy nie będzie dosyć. Chodzi o zmianę filozofii rządzenia i zajęcie się tym co jest najważniejsze, czyli rozwojem miasta. Nie przecinanie wstęg, celebra, rozdawanie uśmiechów, promowanie wina, sztandary, itp. - może to być ale w drugiej kolejności tj. po wsparciu tworzenia miejsc pracy. Nie rozwój MOPS-u tylko strefy przemysłowej i przynajmniej ochrona i wsparcie tych zakładów (i miejsc pracy), które już i jeszcze są.
Hasło: ekonomia i gospodarka najpierw - potem bawidka.
Wiem, że to głos wołającego na puszczy - wybierzecie i tak tych co już (bo są znani) , w tym przeznaczonych lub namaszczonych do rządzenia (wskazanych przez partię) i etatowych radnych, którzy żyją z diety. Potem zacznie się, jak zwykle narzekanie, że Jasło jest daleko za Ustrzykami, nie mówiąc o Krośnie czy Sanoku.
Odpowiedz
1
@ a.lechowski
dnia 23.02.2018, 06:45 · Zgłoś
Narzekanie to nasz sport narodowy. Problem polega na tym że my wybieramy tych których inni nam postawią a nie na tych których my postawiliśmy. Wybory to nie obowiązek patriotyczny ale przywilej i prawo wolnych obywateli. Miłego dnia.
Odpowiedz
1
@ krys
dnia 23.02.2018, 08:56 · Zgłoś
Nie masz racji. To właśnie dzięki JOWom w ostatnich wyborach PiS uzyskał większość w Radzie Miejskiej. Wystarczy przeanalizować wyniki głosowania w poszczególnych okręgach - kandydaci PiSu poza 2 czy 3 wyjątkami w większości okręgów nawet tam gdzie wygrali otrzymali nie więcej niż 1/3 głosów. Pomogła im ordynacja, przewidująca jedną turę głosowania i brak wymogu bezwzględnej większości głosów, oraz rozdrobnienie głosów na ich kontrkandydatów. Paradoksalne, że np. w Radzie Powiatu, którą wybierano wg ordynacji proporcjonalnej PiS nie uzyskał bezwzględnej większości miejsc mimo że lista PiSu dostała proporcjonalnie dostał więcej głosów niż niż jego kandydaci do Rady Miasta Jasła.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657