Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Klima, która nie działa. Mamy jednego, głównego podejrzanego… a może jednak dwóch?

1

Sezon letni w pełni więc bez sprawnej klimatyzacji w samochodzie ani rusz. Jednak po jej włączeniu zauważasz, że działa bardzo słabo lub wcale, a z wywiewników wydobywa się nieprzyjemny zapach. Co może być przyczyną?

Kierowcy również nie bez winy

Niestety, nie każdy kierowca dba o swoją klimę w samochodzie i zapomina o jej systematycznym serwisowaniu, a jest to szczególnie ważne przed okresem letnim. Przypomina sobie o tym dopiero wówczas, gdy klimatyzacja jest „kaput”. Najczęstszym winowajcą spadku wydajności działania klimatyzacji w samochodzie jest skraplacz, nazywany również kondensatorem, chłodnicą klimatyzacji lub osuszaczem.

Chłodzące serpentyny

Skraplacz to przewód wężowy w kształcie serpentyny z zespołem płytek, który znajduje się zazwyczaj na mocowaniach chłodnicy silnika, tuz przed nią. To właśnie skraplacz, w którym znajduje się czynnik chłodniczy oddaje ciepło do otoczenia. Powoduje to, że podczas pracy nagrzewa się, dlatego też zazwyczaj jest wyposażony w chłodzący go wentylator.

Brud nikomu ani niczemu nie służy

Kondensator, z uwagi na to, że znajduje się przed chłodnicą silnika, jest wyjątkowo narażony na negatywne działanie przedostającego się przez atrapę chłodnicy oraz otwory wentylacyjne znajdujące się w zderzaku samochodu brudu oraz pyłu. W wyniku tego bardzo często dochodzi do zatkania wlotów przelotowych osuszacza, co prowadzi do zahamowania cyrkulacji powietrza i znacznego obniżenia skuteczności wymiany ciepła w skraplaczu. Co zrobić w takiej sytuacji?

Można spróbować oczyścić skraplacz, co może się wiązać z demontażem zderzaka oraz chłodnicy silnika, a w skrajnych przypadkach i skraplacza, jednak w tym przypadku będzie się to wiązać z rozszczelnieniem całego układu, czyli usunięciem z niego czynnika chłodniczego. Nie zalecam tego robić na własną rękę. Takie prace mogą wykonywać jedynie wykwalifikowani serwisanci posiadający odpowiedni sprzęt – przekonuje ekspert od klimatyzacji samochodowej w iParts.pl.

Dziura w systemie

Na nieprawidłową pracę skraplacza może mieć wpływ również nieszczelność układu. Eksploatacja klimatyzacji może powodować powolne pojawianie się minimalnych, niezauważalnych mikro nieszczelności, które z czasem rozrastają się powodując coraz szybsze wydostawanie się czynnika chłodniczego z układu. Nawet jeżeli system klimatyzacji jest szczelny, to statystycznie ucieka z niego na przestrzeni roku nawet do 10 procent chłodziwa. Ubytek czynnika chłodniczego powoduje odczuwalny spadek wydajności chłodzenia we wnętrzu auta, a ostatecznie do całkowitego zaprzestania pracy klimatyzacji.

W przypadku jakichkolwiek kłopotów z klimatyzacją najlepiej odwiedzić najbliższy warsztat obsługujący takie systemy. Posiadają one specjalistyczne urządzenia automatyczne nazywane kolokwialnie „kombajnami”, które sprawdzą system klimatyzacji również pod kątem szczelności, a także uzupełnią w nim poziom oleju oraz czynnika chłodniczego.

Materiał zewnętrzny

Napisany dnia: 04.06.2018, 21:35

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Arek
dnia 08.04.2022, 13:34 · Zgłoś
Jeśli chodzi o klimatyzację to zgodzę się z tym, że trzeba bardziej o nią dbać. Wielu kierowców to bagatelizuje myśląc, że to sprawa drugorzędna. Ja regularnie dbam o klimę mam swój sprzęt, którym ją odgrzybiam, a czynnik do klimatyzacji kupuję właśnie w tym sklepie iParts. Mają dużo części i akcesoriów do różnych pojazdów.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657