Klima, która nie działa. Mamy jednego, głównego podejrzanego… a może jednak dwóch?
Sezon letni w pełni więc bez sprawnej klimatyzacji w samochodzie ani rusz. Jednak po jej włączeniu zauważasz, że działa bardzo słabo lub wcale, a z wywiewników wydobywa się nieprzyjemny zapach. Co może być przyczyną?
Kierowcy również nie bez winy
Niestety, nie każdy kierowca dba o swoją klimę w samochodzie i zapomina o jej systematycznym serwisowaniu, a jest to szczególnie ważne przed okresem letnim. Przypomina sobie o tym dopiero wówczas, gdy klimatyzacja jest „kaput”. Najczęstszym winowajcą spadku wydajności działania klimatyzacji w samochodzie jest skraplacz, nazywany również kondensatorem, chłodnicą klimatyzacji lub osuszaczem.
Chłodzące serpentyny
Skraplacz to przewód wężowy w kształcie serpentyny z zespołem płytek, który znajduje się zazwyczaj na mocowaniach chłodnicy silnika, tuz przed nią. To właśnie skraplacz, w którym znajduje się czynnik chłodniczy oddaje ciepło do otoczenia. Powoduje to, że podczas pracy nagrzewa się, dlatego też zazwyczaj jest wyposażony w chłodzący go wentylator.
Brud nikomu ani niczemu nie służy
Kondensator, z uwagi na to, że znajduje się przed chłodnicą silnika, jest wyjątkowo narażony na negatywne działanie przedostającego się przez atrapę chłodnicy oraz otwory wentylacyjne znajdujące się w zderzaku samochodu brudu oraz pyłu. W wyniku tego bardzo często dochodzi do zatkania wlotów przelotowych osuszacza, co prowadzi do zahamowania cyrkulacji powietrza i znacznego obniżenia skuteczności wymiany ciepła w skraplaczu. Co zrobić w takiej sytuacji?
Można spróbować oczyścić skraplacz, co może się wiązać z demontażem zderzaka oraz chłodnicy silnika, a w skrajnych przypadkach i skraplacza, jednak w tym przypadku będzie się to wiązać z rozszczelnieniem całego układu, czyli usunięciem z niego czynnika chłodniczego. Nie zalecam tego robić na własną rękę. Takie prace mogą wykonywać jedynie wykwalifikowani serwisanci posiadający odpowiedni sprzęt – przekonuje ekspert od klimatyzacji samochodowej w iParts.pl.
Dziura w systemie
Na nieprawidłową pracę skraplacza może mieć wpływ również nieszczelność układu. Eksploatacja klimatyzacji może powodować powolne pojawianie się minimalnych, niezauważalnych mikro nieszczelności, które z czasem rozrastają się powodując coraz szybsze wydostawanie się czynnika chłodniczego z układu. Nawet jeżeli system klimatyzacji jest szczelny, to statystycznie ucieka z niego na przestrzeni roku nawet do 10 procent chłodziwa. Ubytek czynnika chłodniczego powoduje odczuwalny spadek wydajności chłodzenia we wnętrzu auta, a ostatecznie do całkowitego zaprzestania pracy klimatyzacji.
W przypadku jakichkolwiek kłopotów z klimatyzacją najlepiej odwiedzić najbliższy warsztat obsługujący takie systemy. Posiadają one specjalistyczne urządzenia automatyczne nazywane kolokwialnie „kombajnami”, które sprawdzą system klimatyzacji również pod kątem szczelności, a także uzupełnią w nim poziom oleju oraz czynnika chłodniczego.
Materiał zewnętrzny