Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Kolej jest dla nas bardzo ważna

30

Każda miejscowość dąży do tego by mieć jak najlepsze połączenia komunikacyjne, które nie tylko umożliwiają bezpieczne i sprawne przemieszczanie się, ale również są podstawą do prowadzenia atrakcyjnej działalności gospodarczej. Z tego powodu Jasło zabiega także o jak najlepsze połączenia kolejowe i reaguje na możliwość … ustawienia go bocznym torze.

- Kolej była i jest dla Jasła bardzo ważna, stąd też stale podejmujemy działania by tego typu połączenia zostały uruchamiane, a nie likwidowane. Planowana budowa łącznicy kolejowej pomiędzy liniami nr 106 i 108, od stacji Szebnie do stacji Jedlicze, wbrew głoszonym poglądom, jak najbardziej dotyczy Jasła i stawia je na bocznym torze – mówi Ryszard Pabian, burmistrz Jasła. – Przede wszystkim pociągi dalekobieżne, które obecnie przyjeżdżają do Jasła, już Jasła nie dotrą, a podróżni którzy chcieliby skorzystać z transportu kolejowego będą musieli dojechać do Krosna albo do Rzeszowa – podkreśla burmistrz.

Za i przeciw

Podczas spotkań dotyczących budowy łącznicy, jakie odbyły się w ostatnich latach, podstawowym argumentem za jej realizacją było skrócenie czasu przejazdu z Krosna do Rzeszowa (czas jazdy miał wynieść niewiele ponad 60 minut). Tymczasem przyjęty wariant umożliwi przejazd zwykłym pociągiem w czasie znacznie powyżej 80 minut (do tego należy doliczyć czas dotarcia do i od dworców w Krośnie i Rzeszowie).

Planując skrócenie czasu jazdy z Bieszczad do Rzeszowa warto byłoby wziąć pod rozwagę uruchomienie połączeń po łącznicy 618 (Sobniów do stacji Jasło Towarowa o długości 4,5 km). Czas jazdy do Krosna skróciłby się o kilka minut, a mieszkańcom Jasła umożliwiłoby się wsiadanie do pociągów jadących z Krosna na wybudowanym przystanku na stacji Jasło Towarowa.

Za budową łącznicy przemawiać ma prognozowana liczba pasażerów, która od 2021 roku według szacunków, ma wynieść ok. 477 tys. rocznie (1300 podróżnych w ciągu doby). Liczba ta wydaje się zdecydowanie wygórowana (w perspektywie kilku lat w pobliżu Krosna będzie przebiegać trasa szybkiego ruchu S19), nawet jeśli większość podróżnych przesiadłaby się z busów do pociągów. Poza tym konieczne byłoby również zapewnienie brakującego taboru do przewozu pasażerów, a to wydatek kolejnych kilkudziesięciu milionów złotych.

Analizując argumenty za i przeciw budowy łącznicy warto wziąć pod uwagę wydatki na jej realizację. Koszt budowy 3,5 km łącznicy wstępnie szacowany jest od 80 do 100 mln zł. Tymczasem rewitalizacja linii 108 (od Jasła do granicy województwa) na odcinku 15 km – miałaby wynieść ok. 75 mln zł, a remont odcinka linii 618 (łącznica Sobniów do stacji Jasło Towarowa długości 4,5 km) – ok. 14.8 mln zł. Zatem budowa łącznicy z Szebni do Jedlicza, skracająca czas jazdy o 15 min. w stosunku do oddalonej zaledwie o 10 km istniejącej łącznicy 618, to olbrzymi wydatek pieniężny.

Stawiamy na Kraków

Przeprowadzona ostatnio ankieta dotycząca planowanych od października br. połączeń Jasło-Kraków, jednoznacznie wykazała, że istnieje na nie wielkie zapotrzebowanie. - Budowa łącznicy pomiędzy liniami 106 i 108 budzi wiele niepotrzebnych emocji. Właściwsze i korzystniejsze byłoby zintensyfikowanie działań mających na celu uruchomienie dobrego połączenia Krosna i Jasła z Krakowem – podkreśla burmistrz Jasła. Takie działania w części pokrywają się z zapisami kontraktu terytorialnego, który rewitalizację linii kolejowej nr 108 (od granicy województwa do stacji Jasło) stawia przed budową łącznicy.

Spotkanie w sprawie nowych połączeń kolejowych między Jasłem a Krakowem oraz wakacyjnych połączeń Jasło-Krynica, których wykonawcą miałyby zostać Koleje Małopolskie, odbyło się już początkiem lutego br. w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie.

Kochamkolej.pl/UMJ

Napisany dnia: 28.03.2017, 08:32

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ wykolejenie Jasła
dnia 07.04.2019, 22:41 · Zgłoś
Lata lecą mamy 2019 rok PSY dalej szczekają a karawana jedzie dalej. Jasło nic nie może zrobić bo łącznica to strategia województwa i rozwój kolei na Podkarpaciu.
https://rzeszow.tvp.pl/41954794/trzy-umowy-na-rewitalizacje-kolei-w-poludniowej-czesci-podkarpacia

http://www.resinet.pl/aktualnosci/podkarpacie/prawie-22-mln-na-rewitalizacje-trzech-linii-kolejowych-prowadzacych-w-bieszczady.html
Odpowiedz
1
@ obywatel jasła
dnia 29.03.2017, 19:55 · Zgłoś
Obecny Pan Burmistrz Jasła to wielka pomyłka wyborcza nic nie zrobił dla rozwoju miasta Jasła.Myślę ,że Jasło zasługuje na dobra zmianę .
Odpowiedz
0
@ Omg
dnia 29.03.2017, 16:48 · Zgłoś
Jasło to dno, stoi w miejscu od 20 lat, wogole się nie rozwija. Kolej dobra sprawa zwłaszcza dla tych co chcą uciekać z tego wymarłego miasta emerytów
Odpowiedz
1
@ Abnegat
dnia 29.03.2017, 01:12 · Zgłoś
Dotychczas wielokrotnie wypowiadałem się na temat bezsensu budowy łącznicy z Jedlicza do Szebni w dzisiejszych uwarunkowaniach i nie widzę sensu się powtarzać, natomiast chciałbym zwrócić uwagę na pewien szczegół na powyższym zdjęciu. Nie wiem, z którego roku pochodzi to zdjęcie, ale nie ma to istotnego znaczenia, gdyż od kilkunastu lat sytuacja na kolei w Jaśle nie ulega poprawie. Chodzi o to, że widoczne na zdjęciu zwrotnice w torach głównych, w rejonie nastawni dysponującej, są przestawiane ręcznie, w miejsce dotychczas scentralizowanych, który to fakt cofa technikę kolejową o jakieś 100 lat. Widocznie kolejarze doszli do wniosku, że przy istniejącym, śladowym ruchu pociągów, to rozwiązanie wystarczy.

Powyższy fakt, w połączeniu z zamkniętym od lat budynkiem dworcowym, powinien uświadomić różnym lokalnym marzycielom (lub cynicznym politykom) z Krosna, w jakich czasach żyjemy. Czyżby nie byli świadomi procesu, jaki ma miejsce od co najmniej 20 lat, procesu stopniowej likwidacji transportu kolejowego? Natomiast jasielscy samorządowcy powinni nieco zmiarkować z protestami, bo narażają się tylko na śmieszność.

Plany są bowiem takie, że transport kolejowy ma pozostać jedynie na głównych korytarzach transportowych w układzie międzynarodowym: wschód - zachód i północ-południe. Stąd też, zapewne utrzyma się np. linia Kraków - Tarnów - Rzeszów - Przemyśl oraz linia Tarnów - Nowy Sącz - Muszyna. Pozostałe linie będą docelowo zlikwidowane, chociaż proces ten może potrwać jeszcze kilka lat, jednak nie da się go odwrócić - tak, jak nie da się odwrócić postępującej globalizacji, która jest przyczyną upadku transportu kolejowego.
Odpowiedz
0
@ szanowny Panie
dnia 11.04.2017, 11:50 · Zgłoś
żeby było inaczej to trzeba jednak trochę inwestycji i planowego działania przez kilka najbliższych lat - nie trzeba daleko szukać - choćby czechy są przykładem na to że jeśli się odpowiednio dużo pociągów pusci na tory bilety i czasy przejazdów będą zblizone do busów to i chętni się znajdą a gdyby ktoś jeszcze odkrył amerykę i wprowadził park and ride to i interesanci do rzeszowa na kolej się przesiedli

pytanie czy naprawdę wolicie jeździć ciasnymi busami których właściciele naginają czasy przejazdów itp ?? czy nie lepiej jechać wygodnym szynobusem

prawda jest taka że przez ostanie 30 lat oduczono ludzi korzystać z pociagu ale skoro nie jeżdżą te czemu się dziwić !
Odpowiedz
2
@ karola
dnia 28.03.2017, 19:35 · Zgłoś
Jak kolej jest wazna to mogli o nią walczyć od poczatku
A nie teraz sobie przypomnieli jak krosno podejmuje wiążące juz decyzje
Teraz to juz musztarda po objedzie
Odpowiedz
3
@ Nikki
dnia 28.03.2017, 16:04 · Zgłoś
Rada Miasta Krosna apel skierowany do Marszałka Województwa w tej sprawie podjęła 27 lutego 2015 (ponad dwa lata temu), Rada Powiatu Krośnieńskiego 23 marca 2015 roku (też już ponad dwa lata temu). Co wtedy robiły władze Jasła? Co robiły, gdy ta inwestycja była wpisywana do RPO Województwa Podkarpackiego? Gdzie były, jak sejmik uchwalał Program Strategiczny Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2023?Teraz nastąpiła pobudka?
Odpowiedz
0
@ podsumowanie
dnia 28.03.2017, 13:26 · Zgłoś
Akto w tych czasach jeżdzi pociągiem ? Kogo stać na :
- dojazdy do dworca
- długie oczekiwania
- na taką stratę czasu ( kolej nie jeżdzi , lecz się ,,wlecze")
- no i te ,,kosmiczne" ceny i te z podróżnymi nieustalone terminy odjazdów pociagów .

Tutaj nie tylko ,,ekonomia" jest na bakier !!!
Odpowiedz
4
@ Krosniak
dnia 28.03.2017, 14:35 · Zgłoś
Nas w Krosnie stac, nawet na nową linie kolejową. To nic ze tym pociągiem bedzie jechac trzy osoby na krzyż. Bedzie pośmiewisko z Krosna jak z lotniska w Radomiu;)
Odpowiedz
-2
@ Kocham pis.
dnia 28.03.2017, 12:00 · Zgłoś
6
@ Warez
dnia 28.03.2017, 11:10 · Zgłoś
Jasło - Kraków - w każdy drugi wtorek po wiosennej pełni. Same sukcesy...
Odpowiedz
1
@ Mecio
dnia 28.03.2017, 10:34 · Zgłoś
ktoś tu ma chyba nie po kolei w głowie...
Odpowiedz
2
@ misiu
dnia 28.03.2017, 10:33 · Zgłoś
Kolej dla polityków i urzędników jest tak samo ważna jak i obywatele.
Odpowiedz
9
@ Fan
dnia 28.03.2017, 10:07 · Zgłoś
"Obiecanki cacanki a głupiemu radość"
Odpowiedz
4
@ gruby
dnia 28.03.2017, 10:36 · Zgłoś
racja obiecanie nic nie kosztuje
Odpowiedz
3
@ podatnik
dnia 28.03.2017, 10:06 · Zgłoś
A co na to radny Pec?
Odpowiedz
4
@ sw3
dnia 28.03.2017, 10:01 · Zgłoś
"Tymczasem przyjęty wariant umożliwi przejazd zwykłym pociągiem w czasie znacznie powyżej 80 minut"
Natomiast bez łącznicy, czas ten wynosi ponad 120 minut (2 godziny). Łącznicą w Sobniowie będzie jakieś ponad 100 minut.
"(do tego należy doliczyć czas dotarcia do i od dworców w Krośnie i Rzeszowie)"
Przy braku łącznicy też należy doliczyć ten czas. 128+x+y To również więcej niż 80+x+y

Zamiast blokować łącznicę w całości (w imię zasady "wszystko ma jechać przez Jasło!") proponuję skupić się na lobbowaniu wersji, która umożliwi zorganizowanie przesiadek - aby się nie okazało, że przepustowości linii wystarczy dla zorganizowania połączeń w dobrym takcie tylko dla jednego z miast. A tu akurat jest pole do popisu bo wybrano wariant, który jako jedyny, takich przesiadek nie umożliwia (łącznica zaczyna się w polach a nie przy stacji).

Zresztą o słabej znajomości tematu świadczy cytat: "od stacji Szebnie do stacji Jedlicze". Wybrany wariant nie zaczyna się od stacji!
Odpowiedz
16
@ gorok
dnia 28.03.2017, 10:01 · Zgłoś
A może uaktywni się pan (p)oseł i pani "senatorzyna"? Czy potrafią tylko mieszać we władzach lokalnych?
Odpowiedz
6
@ dragoness
dnia 28.03.2017, 11:14 · Zgłoś
Za daleko do wyborów. Teraz się nie opłaca.
Odpowiedz
3
@ krośniak
dnia 28.03.2017, 13:12 · Zgłoś
W Krośnie sie opłaca bo cała sprawa z nowa linia do Krosna to wyborcza kiełbasa, która jest niemożliwa do realizacji.
Tak samo zresztą jak spalarnia śmieci obiecywana w Krosnie od lat a teraz wyszło że żadnej spalarni nie będzie a smieci beda wywozone do spalarni w Rzeszowie
Odpowiedz
20
@ BR
dnia 28.03.2017, 10:00 · Zgłoś
Panie Pabian, oczekujemy konkretnych działań a nie pustych słów.
Podobne obietnice składała już Pani Maria K. i jaki jest tego efekt.
Odpowiedz
6
@ Major Laser
dnia 28.03.2017, 09:33 · Zgłoś
Każde połączenie komunikacyjne, którym jasielska biedota może dojechać do pracy do Rzeszowa lub Krosna albo jasielska młodzież może uciec do Krakowa jest na wagę złota.
Odpowiedz
6
@ kiedyś Jasło
dnia 28.03.2017, 15:20 · Zgłoś
To, że jasielska "biedota" dojeżdża do pracy do Rzeszowa albo Krosna, to akurat wina tych "oświeconych" w Jaśle, którzy od wielu lat głosują, jak głosują. A ludzie szukają pracy gdzie indziej, gdy nie mogą znaleźć jej na miejscu. Proste.
Odpowiedz
-5
@ Major Laser
dnia 28.03.2017, 15:25 · Zgłoś
Aha. Dzieki.
W życiu mi nie przyszło do glowy żeby uzależniać swój los materialny od wyników wyborów.
Ale ok. Czekajcie dalej na mannę z nieba.
Odpowiedz
0
@ kiedyś Jasło
dnia 29.03.2017, 19:13 · Zgłoś
No właśnie ta zależność jest bliższa, niż się wydaje. PiSowskie i pokrewne władze = brak rozwoju dla miasta, brak inwestycji, brak miejsc pracy. Zastój, stagnacja, zacofanie. Jedyne co powstaje to kapliczki, groty, figury i pomniki. Ewentualnie stonki i apteki.

P.S. Kto czeka na mannę z nieba, ten niech czeka. Mnie już na szczęście w J. nie ma. I bynajmniej nie jestem na zmywaku w GB:)))
Odpowiedz
34
@ Agent Delegat
dnia 28.03.2017, 09:23 · Zgłoś
Jasielscy politycy i samorządowcy bardzo dbają o rozwój kolei w regionie. Podsumujmy zatem to nieustające pasmo sukcesów:

1. Jasło - Rzeszów - 2 kursy na dobę (ostatni o 6 rano)
2. Jasło - Krosno - 3 kursy na dobę
3. Rzeszów - Gorlice - 2 kursy w tygodniu! (ale tylko w jedną stronę, z Gorlic do Rzeszowa bezpośredniego połączenia brak)
4. Komańcza - Jasło - 1 raz w tygodniu, w piątki o 20:00 - niezwykle potrzebne połączenie odpowiadające licznym pasażerom o tej trasie o tej porze.

Taki jest efekt oddawania spraw ważnych dla miasta i regionu w ręce parodystów i nieudaczników.

Z całego serca życzę Krosnu łącznicy. Jest duża szansa, że tamtejsi politycy zrobią to, czego oczekują od nich wyborcy. A ciężkie pieniądze włożone w modernizację linii do Rzeszowa nie okażą się wyrzucone w błoto.
Odpowiedz
4
@ Edek
dnia 28.03.2017, 09:20 · Zgłoś
Olać Krosno i dbac by były połączenia z Gorlicami czyli z Krakowem. A Krosno niech sobie jezdzi cuchnącymi spalinówkami do Rzeszowa:)
Odpowiedz
4
@ krośniak
dnia 28.03.2017, 13:10 · Zgłoś
Krosno nie bedzie miało zadnego skrótu. To są bajki wyborcze krośnienskich polityków. Mieszkańcy przez których działki miały przebiegać tory sprzeciwili sie już w tamtym roku, wiec nawet terenu pod budowe nowej linii nie ma.
Odpowiedz
26
@ bhp
dnia 28.03.2017, 08:45 · Zgłoś
Od ponad 20-tu lat w temacie PKP Jasło wiele bezproduktywnych wypowiedzi prognoz Ale w żaden sposób się to nie przełożyło i się nie przełoży na czyny.Dlatego temu Panu i jemu podobnym należy się podpowiedź. Zakończ Pan bredzenie i wstydu nie przynos..
Odpowiedz
4
@ Dyrektor Kontraktu
dnia 28.03.2017, 19:51 · Zgłoś
Niech Pabian opublikuje pisma jakie wysyłał i niech zda relacje z poczynionych kroków...

Niech nie powtarza 100x tego samego ... TAK ŹLE DLA JASŁA BĘDZIE JAK WYBUDUJĄ ŁĄCZNICE
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657