Nowe warianty przebiegu obwodnicy Jasła
Trwają spotkania informacyjne w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku Pilzno – Jasło, podczas których mieszkańcy mogą zapoznać się z projektowanymi wariantami przebiegu trasy, szczególnie planowanych obwodnic, w tym obwodnicy Jasła. Inwestor czeka na opinie i zastrzeżenia.
W minioną sobotę w Jasielskim Domu Kultury odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące wariantów przebiegu odcinka przewidzianej do rozbudowy drogi krajowej nr 73 – planowanej obwodnicy Jasła. Jest to druga tura spotkań.
Spotykamy się dziś w Jaśle na kolejnym spotkaniu w ramach opracowywania dokumentacji projektowej dotyczącej rozbudowy drogi DK 73 na odcinku Pilzno – Jasło. Mieszkańcy mają zapoznać się z rozwiązaniami tej inwestycji. Liczymy również na otrzymanie informacji zwrotnej. Wnioski i zastrzeżenia przez nich składane posłużą projektantowi do dokonania kolejnych analiz. Jeżeli będą uzasadnione pod względem ekonomicznym, technicznym i środowiskowym zostaną uwzględnione w opracowywanych rozwiązaniach. – wyjaśnia Joanna Sowa, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA Oddział Rzeszów.
Joanna Sowa
Pierwsza tura spotkań odbyła się jesienią 2016 r. Wówczas firma Multiconsult Polska sp. z o. o., w której gestii pozostawało przygotowanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, działając w imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie zaprezentowała kilka wariantów przebiegu trasy, w tym planowanych obwodnic Pilzna, Brzostku, Kołaczyc oraz Jasła. W spotkaniu dotyczącym odcinka drogi, mającego przebiegać przez tereny miasta Jasła oraz gminy Jasło udział wzięły 73 osoby. Jak informuje firma Multiconsult, w 2016 r. mieszkańcy zdecydowali się skierować 63 wnioski i zastrzeżenia do projektowanych wariantów przebiegu trasy.
O spotkaniu z listopada 2016 r. pisaliśmy tutaj >> http://www.jaslo4u.pl/cztery-warianty-przebiegu-nowej-drogi-jaslo-pilzno-newsy-jaslo-21087
Warianty przebiegu
W procesie zatwierdzania studium korytarzowego inwestor odrzucił dwa warianty, natomiast pozostałe wskazał do dalszych analiz na etapie realizacji studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego. Na obecnym etapie inwestycji kontynuowane są prace projektowe pozostałych wariantów. W ich trakcie rozważono sugestie samorządowców oraz mieszkańców. Całe zadanie inwestycyjne podzielono na trzy odcinki i ujednolicono nazwy wariantów.
Z punktu widzenia mieszkańców Jasła i powiatu jasielskiego najistotniejszy jest z pewnością odcinek 3, przebiegający od granicy gminy Jasło (rejon Podzamcza) do końca opracowania obejmujący swym zakresem projektowane warianty obwodnicy Jasła. Na obecnym etapie analizowane są cztery warianty, po dwa dla opcji wschodniej i zachodniej obwodnicy.
Ich szczegółowej prezentacji dokonał podczas spotkania w Jasielskim Domu Kultury, Jerzy Słabik, główny projektant firmy Multiconsult. Opcję tak zwaną „zachodnią” stanowią warianty W1 i W2. W obu przypadkach planowana obwodnica miałaby swój początek w rejonie Podzamcza. Następnie droga biegłaby wzdłuż rzek Wisłoki i Ropy przez Kaczorowy i Jareniówkę aż do Trzcinicy, gdzie łączyłaby się z drogą krajową nr 28. Projekt przewiduje w tym przypadku budowę dwóch rond, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu obwodnicy z DK 28. Na rzece Wisłoce miałaby powstać przeprawa mostowa. Droga krzyżowałaby się również z ul. Mickiewicza. Warto nadmienić, że ze względu na negatywną opinię Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie wobec przebiegu obwodnicy w wariancie W1, jego wybór wydaje się najmniej prawdopodobny. Decyzja ma być podyktowana wynikami analizy wpływu inwestycji na stan zagrożenia powodziowego.
Warianty W3 i W4 z kolei wpisują się w opcję „wschodnią”. Obwodnica miałaby krzyżować się z drogą krajową 73 w rejonie miejscowości Kowalowy. Tam powstałoby rondo. Dalszy przebieg trasy, aż do skrzyżowania z drogą krajową nr 28 (ul. Bieszczadzka) w obu przypadkach jest zasadniczo różny. W3 przecina Gorajowice, W4 natomiast sięga bardziej na północ opierając się o granicę lasu. Projektowany przebieg drogi w obu wariantach krzyżowałby się również z drogą powiatową 1840R.
Rozwiązaniem, cieszącym się największym poparciem ze strony władz miasta jest wariant W4. Biorąc pod uwagę potoki ruchu, które przez Jasło przemieszczają się, wydaje się, że wariant W4 – północny zdecydowanie najpoważniej odciąży miasto, szczególnie, jeżeli dojdzie do realizacji dwóch odcinków dróg wojewódzkich planowanych na terenie miasta. Ten wariant wybraliśmy też jako najlepszy dla miasta. Wariant W3 przebiega po naszych terenach inwestycyjnych. Tam ma w zamyśle powstawać zabudowa jednorodzinna. Co więcej odcina on Gorajowice od miasta. Jest to nie do zaakceptowania przez gminę Jasło. Mieliśmy bardzo mało czasu, aby to zadanie uruchomić w oparciu o naszą propozycję. Dzięki współpracy i zaangażowaniu posła Bogdana Rzońcy udało się wpisać to zadanie. Jak widać jest realizowane, z dużą szansą na powodzenie. – mówił w sobotę Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.
Mapy prezentujące przebieg wariantów obwodnicy znajdują się na stronie >> https://www.gddkia.gov.pl/pl/3197/Akcja-informacyjna-dot-DK-73
Zdaniem mieszkańców
W sobotnim spotkaniu informacyjnym wzięło udział ponad pięćdziesięciu mieszkańców Jasła i miejscowości znajdujących się na trasie planowanego przebiegu obwodnicy. Część nie kryła swoich wątpliwości i zastrzeżeń. Wiele miejsca poświęcono wariantom W1 oraz W2 przebiegającym przez Kaczorowy i Jareniówkę. Przewodnicząca Zarządu Osiedla Jasło „Kaczorowy”, Barbara Pilut nie omieszkała zaznaczyć, że budowa obwodnicy spowoduje ruinę osiedla. Wtórowali jej inni mieszkańcy Kaczorowów, zdaniem których nowy odcinek drogi przedzielając działki utrudni korzystanie z nich. Wnioskowali o wykonanie większej niż w projekcie połączeń pomiędzy drogami przebiegającymi wzdłuż obwodnicy, których zadaniem byłaby obsługa przyległych parceli.
Barbara Pilut
Zastrzeżenia pojawiły się również w odniesieniu do wariantów W3 i W4. Mieszkańcy zwracali uwagę na konieczność wykonania dodatkowych łączników pomiędzy drogami osiedlowymi a DK 73, celem lepszego skomunikowania części osiedla, które w wyniku realizacji inwestycji zostanie ich zdaniem częściowo odcięte od dróg głównych. Pod wątpliwość poddano wariant W4 przebiegu obwodnicy. Zdaniem jednej z mieszkanek Gorajowic droga kolidować będzie z terenami inwestycyjnymi, na których powstać ma zabudowa jednorodzinna.
Wnioski i zastrzeżenia można składać w ciągu 14 dni od dnia spotkania informacyjnego. Formularz dostępny jest na stronie >> https://www.gddkia.gov.pl/pl/3197/Akcja-informacyjna-dot-DK-73. Mieszkańcy mogą przesłać je w formie pisemnej, na adres: MULTICONSULT Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa oraz w formie elektronicznej na adres: [email protected].
MD