Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

O czym dyskutowano na sesji rady powiatu?

31

Rozbudowa drogi powiatowej nr 1860R Trzcinica – Jareniówka, utworzenie Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego w Powiecie Jasielskim, przyjęcie Statutu tego Związku oraz Stanowiska w sprawie wsparcia działań dotyczących rewitalizacji linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko i przywrócenia ruchu kolejowego pomiędzy Województwami Małopolskim i Podkarpackim - to jedne z ważniejszych punktów, odbytej w dniu 24 stycznia br., XXXIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Na ostatniej Sesji Rady Powiatu w Jaśle radni przyjęli uchwałę w sprawie zmiany Uchwały budżetowej na 2017 r. Zgodnie z nią zabezpieczono w budżecie powiatu 4 mln. 200 tys. zł na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1860R Trzcinica – Jareniówka w km 0+831 – 3+510”. Kwota ta stanowi wkład własny powiatu, tj. 50% wartości tej inwestycji, której szacunkowa wartość wynosi 8 mln. 400 tys. zł.

Zarząd Powiatu w Jaśle zamierza wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przekazanie kwoty 4 mln. 200 tys. zł z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa na dofinansowanie rozbudowy drogi Trzcinica – Jareniówka.

Obecnie droga ta jest w złym stanie technicznym, z licznymi koleinami, spękaniami, przełomami i ubytkami. Istniejąca jezdnia posiada zmienną szerokość 4 – 5 m. Po rozbudowie droga ma mieć szerokość 6 m. Na całym rozbudowywanym odcinku wykonana zostanie nowa podbudowa oraz nawierzchnia bitumiczna spełniająca parametry kategorii ruchu KR3.

Radni zdecydowali także o przystąpieniu powiatu jasielskiego do Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego i przyjęli statut tego związku.

1 stycznia 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która wprowadziła nowe pojęcie organizatora publicznego transportu zbiorowego, jakim jest związek powiatowo-gminny, jak również stworzyła możliwość wykonywania zadań publicznych wspólnie z gminami, poprzez utworzenie związku powiatowo-gminnego.

Tworząc Powiatowo-Gminny Związek Komunikacyjny Powiat Jasielski oraz wszystkie gminy z terenu powiatu (uczestnicy Związku), przekazują do realizacji na rzecz związku określone w statucie Związku zadania publiczne związane z planowaniem, organizowaniem i zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym na jego obszarze. Zadania te Związek będzie wykonywał w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Utworzenie Związku wymagało opracowania projektu statutu Związku, uzgodnienia tego projektu z Wojewodą Podkarpackim oraz podjęcia przez radę powiatu i rady poszczególnych gmin stosownych uchwał: w sprawie utworzenia Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego w Powiecie Jasielskim oraz w sprawie przyjęcia statutu Związku. Powiat jasielski jako ostatni z uczestników związku w dniu dzisiejszym podjął przedmiotowe uchwały.

Samorządy powiatu jasielskiego połączyły siły i utworzyły Związek Komunikacyjny, który będzie organizował publiczny transport zbiorowy na terenie powiatu jasielskiego i wszystkich jego gmin. Chodzi o to, aby zapewnić dojazd mieszkańcom nawet najbardziej oddalonych miejscowości, co jest teraz poważnym problemem, bo dziś nierentownych linii nikt nie chce obsługiwać. Prywatni przewoźnicy zainteresowani są obsługą linii dochodowych, na których jest najwięcej pasażerów, natomiast nierentowne linie zamykają.

-Takim sytuacjom ma przeciwdziałać ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która w całości zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2018 r. Ustawa ta nakłada na samorządy obowiązek zapewnienia transportu przede wszystkim tam, gdzie nie są one wykonywane na zasadzie reguł rynkowych. Samorządowcy Powiatu Jasielskiego chcąc rozwiązać ten problem, powołali Powiatowo-Gminny Związek Komunikacyjny – powiedział starosta jasielski Adam Pawluś.

Powiatowo-Gminny Związek Komunikacyjny w Powiecie Jasielskim z dniem ogłoszenia Statutu Związku w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego przejmie uprawnienia i obowiązki organizatora publicznego transportu zbiorowego i będzie zobligowany m. in. do opracowania i przyjęcia planu transportowego (gdzie określona zostanie sieć komunikacyjna, na której będą wykonywane przewozy o charakterze użyteczności publicznej) oraz przeprowadzenia postępowania prowadzącego do zawarcia z operatorem umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (wybór operatora).

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie wyklucza oczywiście usług prywatnych przewoźników, którzy będą mogli nadal wykonywać przewozy osób o charakterze komercyjnym, na podstawie wydanego im przez właściwego organizatora potwierdzenia zgłoszenia przewozu.

W trakcie obrad radni przyjęli także „ Stanowisko Rady Powiatu w Jaśle w sprawie wsparcia działań dotyczących rewitalizacji linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko i przywrócenia ruchu kolejowego pomiędzy Województwami Małopolskim i Podkarpackim”.

Poniżej przedstawiamy pełną treść apelu:

Stanowisko Rady Powiatu w Jaślez dnia 24 stycznia 2017 rokuw sprawie wsparcia działań dotyczących rewitalizacji linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko i przywrócenia ruchu kolejowego pomiędzy Województwami Małopolskim i Podkarpackim

Rada Powiatu w Jaśle w pełni popiera działania zmierzające do rewitalizacji linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko i przywrócenia ruchu kolejowego pomiędzy Województwami Małopolskim i Podkarpackim.

Warunkiem koniecznym wzrostu gospodarczego i rozwoju regionalnego jest infrastruktura. Znaczne skrócenie czasu podróży w niektórych relacjach, pozwala na znaczącą zmianę rozkładu przestrzennego podróży. Oznacza to, że wskutek nowych inwestycji transportowych, mogą zacząć funkcjonować podróże w niespotykanym dotychczas kształcie.

Nowa perspektywa finansowa funduszy z Unii Europejskiej daje niepowtarzalną szansę na podjęcie działań zmierzających do rozwoju infrastruktury kolejowej. Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 została ujęta jako przedsięwzięcie priorytetowe w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Podkarpackiego, zgłoszone przez Polskie Linie Kolejowe S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020, dlatego też realna staje się możliwość przywrócenia połączenia kolejowego w ruchu pasażerskim na tej linii.

Gdyby przywrócono parametry linii kolejowej 108 do parametrów z lat 90. ubiegłego wieku, to czas podróży byłby nadal konkurencyjny dla transportu samochodowego, przy czym jest on zdecydowanie bezpieczniejszy. Rewitalizacja tej drogi kolejowej przyczynić się może również do poprawy środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń, pochodzących z ruchu samochodowego.

Dzięki rewitalizacji linii kolejowej nr 108, rejony południowego Podkarpacia staną się dużo bardziej dostępne, transportem kolejowym dla podróży o charakterze turystycznym, niż dotychczas. Będzie to miało przedłożenie na wzrost atrakcyjności tego regionu, a docelowo na wzrost udziału turystyki, jako czynnika wpływającego na rozwój lokalnej przedsiębiorczości.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione uwarunkowania Rada Powiatu w Jaśle apeluje o rewitalizację linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko i przywrócenie ruchu kolejowego pomiędzy Województwami Małopolskim i Podkarpackim.

Poza tymi punktami, w porządku obrad Rady znalazły się również uchwałydotyczące zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Jaśle na 2017 rok oraz powołania Komisji Statutowej Rady Powiatu w Jaśle.

Starostwo Powiatowe w Jaśle/red

Napisany dnia: 26.01.2017, 13:56

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Ronin09
dnia 29.01.2017, 11:14 · Zgłoś
Kolej to masowa komunikacja, która powinna być tanią i szybką alternatywą tzw. Transportu kołowego. Dokładnie jest to na odwrót.

Po za tym kolej powinna stanowić część systenu bezpieczeństwa na wypadek wojny np. Parowozy. Taka odskocznia.

Kolejnictwo regionalne leży i kwiczy jak nieumiejętnie dobijane prosie.

Myślę że za miast pomnika Dudusia to pocziąg w jaśle to atrakcja, pamiętam czasy gdy na dworcu było tłoczno od pociądó. A na dwóch rampach rozładunkowych ruch był na okrągło.
Odpowiedz
4
@ Neger
dnia 27.01.2017, 22:37 · Zgłoś
Wicewojewoda wyautowany, może wróci NORMALNOŚĆ ?
Odpowiedz
4
@ KAROL
dnia 27.01.2017, 16:25 · Zgłoś
Koncert życzeń trwa.W mowie,piśmie i marzeniach.I tyle w tej sprawie zapewne zostanie...Idą za rok wybory-to trzeba zajrzeć do obory(hahahah)
Odpowiedz
6
@ Kamil
dnia 27.01.2017, 13:41 · Zgłoś
Zabezpieczają 4 bańki, ale z góry wiedzą, że nie dostaną kolejnych 4 baniek po dojściu do opozycji do władzy w Jaśle. Tak więc drogi nie będzie, a zostaną luźne 4 bańki. Tak się rządzi :-)
Odpowiedz
9
@ Czytelik
dnia 27.01.2017, 12:47 · Zgłoś
A co dzieje się w kwestii szpitala? Nic nie było na dzisiejszej Radzie?
Odpowiedz
9
@ karola
dnia 27.01.2017, 11:11 · Zgłoś
Zmienić rządzących Jasłem i moze zacznie sie cos dziać jak w Krosnie. Brawo dla rządzących Krosnem , widac jak się wspaniale rozwija wszystko na plus.!
Odpowiedz
14
@ Ojciec
dnia 26.01.2017, 22:58 · Zgłoś
Ciekawe kto ze Starostwa ma tam działki?
Odpowiedz
10
@ XXXV
dnia 26.01.2017, 22:04 · Zgłoś
Teraz widać gdzie były potrzebne pieniądze z rozbudowy szpitala
Odpowiedz
-13
@ Pan Tadeusz
dnia 26.01.2017, 21:48 · Zgłoś
Widać efekty już odrazu. Jest 3 miesiące i już droga idzie na trzcinice. A nie to co tamci mówili że sie nie da, że wojewoda sie nie zgadza. Tu są decyzje, są konkrety. JEst szybkie działanie. Drogi posypane, odmiecione, wszystko jest. Tak dobrego zarządu to nie było jeszcze przez lata...
Odpowiedz
8
@ test
dnia 26.01.2017, 21:04 · Zgłoś
Na razie to decyzja o wydaniu pozwolenia na przebudowę drogi Jareniowka-Trzcinica wydana przez Starostwo została w województwie anulowana. Ciekawe kto odpowiada za to, że została ona wydana niezgodnie z prawem.
Odpowiedz
-4
@ sprostowanie
dnia 26.01.2017, 20:46 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
16
@ ciekawy
dnia 26.01.2017, 18:33 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
7
@ ...
dnia 26.01.2017, 20:59 · Zgłoś
Wiosna tuż tuż więc wietrzenie jak najbardziej wskazane.
Odpowiedz
2
@ ania
dnia 26.01.2017, 17:58 · Zgłoś
Bardzo ciekawy, konkretny i rzeczowy artykuł.Dobrze, że dzięki temu czytelnicy wiedzą co w trawie piszczy.
Odpowiedz
13
@ Zorba
dnia 26.01.2017, 17:23 · Zgłoś
brak zmian po zmianie zarządu powiatu
Odpowiedz
-1
@ dragoness
dnia 29.01.2017, 13:22 · Zgłoś
Bo to miała być jedynie zmiana zarządu, nie jego polityki, czy ogólnej sytuacji.
Odpowiedz
32
@ jaślanin z urodzenia Krośnianin z wyboru
dnia 26.01.2017, 16:45 · Zgłoś
Krosno rozwija się z miesiąca na miesiąc...
A w Jaśle?
W Jaśle dalej dyskutują.
Odpowiedz
-15
@ m
dnia 26.01.2017, 15:33 · Zgłoś
bla bla bla pks dalej beda jezdzic tymi smrodami brudasami i wiesniakowosami :)
Odpowiedz
1
@ CHORE PANSTWO!!!
dnia 26.01.2017, 14:17 · Zgłoś
Zebrała się "rada" i i przyjęła uchwałę we sprawie zmiany uchwały... et cetera, et cetera...
Odpowiedz
21
@ bhp
dnia 26.01.2017, 14:12 · Zgłoś
Można w nieskończoność robić roszady w powiecie ale sposób myślenia pozostaje niezmieniony.Bardzo mędrcy powiatu martwią się polnymi drogami i próbują pompowac tam pieniądze chyba w tym celu ażeby zające na parkoty po nich biegaly.Zapomina się natomiast o zupelnie rozwalonych ulicach Kraszewskiego
Ujejskiego które są drogami powiatowymi i zupełnie zapomnianym.i .
No ale jeśli się wybiera takich ludzi jak P.Przetacznik ktory widzi lub powinien widzieć ich stan bo przy tych ulicach są administrowane przez jasielska spółdzielnie mieszkaniowa bloki.Ale to się przekłada jako administrator taki też i radny i to prawdopodobnie przewodzi komisji gospodarki przestrzennej.
Odpowiedz
-2
@ ...
dnia 26.01.2017, 21:10 · Zgłoś
Ja tych ulic bym jeszcze nie remontował. Ich nawierzchnia wymusza odpowiednią (bezpieczną) prędkość w przeciwieństwie do ulic np. Sikorskiego, Krasińskiego, Szopena, gdzie swoje "popisy" demonstrują mistrzowie kierownicy z max 2-letnim stażem.
Odpowiedz
2
@ Abnegat
dnia 27.01.2017, 02:02 · Zgłoś
Nie przyszło Ci do głowy, że ta "polna" droga Trzcinica - Jareniówka może być najkrótszą, alternatywną trasą do i z Jasła w razie remontu lub awarii mostów na Wisłoce koło Rafinerii lub na Ropie w Topolinach?
Odpowiedz
2
@ demo-krytyk
dnia 28.01.2017, 11:19 · Zgłoś
Były starosta Kmiecik wielokrotnie deklarował remont nawierzchni ulic Kraszewskiego i Ujejskiego(drogi powiatowe),ale skończyło się na obiecankach.Jak wiadomo,zanim powstała obwodnica, tymi właśnie ulicami odbywał się przejazd ciężarówek,cystern i innego ciężkiego sprzętu.Pozostały rozjeżdżone ulice,koleiny i wystające studzienki.
Niekompetencje zarządu powiatu i radnych doprowadziły do dewastacji wielu ulic (będących drogami powiatowymi) do dewastacji...
Odpowiedz
-2
@ Radosław Szklarski
dnia 26.01.2017, 14:07 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
8
@ my
dnia 26.01.2017, 19:24 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-3
@ Stas
dnia 26.01.2017, 14:05 · Zgłoś
A gdzie radny Stanisław Zając?
Odpowiedz
-4
@ Aleksy
dnia 27.01.2017, 07:45 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-3
@ my
dnia 27.01.2017, 10:07 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-2
@ demo-krytyk
dnia 27.01.2017, 13:22 · Zgłoś
W ubiegłym tygodniu widziałem Go w Rzeszowie.Mam nadzieję,że nie zbłądził...
Odpowiedz
2
@ Anna B.
dnia 27.01.2017, 16:43 · Zgłoś
Szykuje się do obchodów 80-tych urodzin!!!
Odpowiedz
10
@ Szpital
dnia 28.01.2017, 09:59 · Zgłoś
Temat przebudowy szpitala zeszedł na boczny tor?
Już wszystko w tym zakresie zrobiono, czy nic?
Zajmujemy się drogą Trzcinica-Jareniówka (zabezpieczono w budżecie powiatu 4,2 mln zł ).
Powołujemy Powiatowo-Gminny Związek Komunikacyjny, by dokładać kasę do nie rentownych przejazdów i obsadzić stołki w nowo utworzonej firmie - z założenia deficytowej.
Reanimujemy linię kolejową bez żadnego rozeznania czy to ma sens, tylko w oparciu o pobożne życzenia.
Tak oto para idzie w gwizdek - a kasa na rozkurz.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657