Od stycznia więcej pociągów do Jasła
Wszystko wskazuje na to, że od stycznia 2019 r. na linii Jasło – Rzeszów – Jasło kursować będzie dodatkowa para pociągów pasażerskich. Plany uruchomienia kolejnych połączeń to wypadkowa rosnącego zainteresowania podróżnych tą formą komunikacji masowej.
Obrany w bieżącym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego kierunek, polegający na zwiększeniu liczby połączeń kolejowych pomiędzy Jasłem a Rzeszowem okazał się ze wszech miar właściwy. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec, w ramach, której powstał m.in. przystanek Jasło Fabryczna (czerwiec 2018 r.) władze województwa podkarpackiego starają się sukcesywnie zwiększać liczbę połączeń kolejowych pomiędzy Jasłem a stolicą południowo-wschodniego województwa. W czerwcu, tak jak przed rewitalizacją były to dwie pary pociągów. We wrześniu w rozkładzie jazdy pojawiły się dodatkowe dwie. Gdyby do 12 pociągów POLREGIO – Przewozy Regionalne dodać 2 PKP Intercity kategorii TLK, które kursują na linii Jasło – Rzeszów liczba połączeń przedstawia całkiem przyzwoicie.
Już wkrótce jednak w rozkładzie jazdy mogą pojawić się dwa nowe połączenia na wspomnianej trasie. Województwo podkarpackie rozważa, bowiem uruchomienie od stycznia 2019 r. dwóch dodatkowych pociągów kursujących na linii 106 pomiędzy Rzeszowem, a Jasłem. Plan przewiduje, że pociągi te kursować będą codziennie w godzinach : Rzeszów Główny odjazd 7.23 – Jasło przyjazd 8.47 i Jasło odjazd 20.50 – Rzeszów przyjazd 22.15. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie zmierza do rozszerzenia obecnej oferty kursów i zapewnienia pasażerom dojazdu do Jasła przed godziną 9. i powrotu w kierunku Rzeszowa późną porą.
W opinii Adama Filara, z KochamKolej.pl plany rozszerzenia przez władze samorządowe województwa podkarpackiego oferty połączeń kolejowych związane są z procesem coraz to bardziej racjonalnego wykorzystania dostępnych możliwości. - Nowe połączenia na trasie z Jasła do Rzeszowa to efekt likwidacji tak zwanych przejazdów technicznych, co wielokrotnie sugerowane było podczas spotkań w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie w ramach Zespołu Uzgodnień. Po długich przemyśleniach udało się je zamienić na kursy pasażerskie – wyjaśnia. Jednocześnie poddaje w wątpliwość sensowność umieszczenia w rozkładzie jazdy kursu wieczornego z Jasła do Rzeszowa. - Co do kursu z Rzeszowa nie mam wątpliwości, że będzie dostosowany do potrzeb klienta, nie mam jednak przekonania do kursu z Jasła. Nie dowiezie on pracowników na godzinę 22. do Rzeszowa ani nie będzie służył jako dojazd do stacji Jasło Fabryczna . Nie wiem czy były prowadzone badania w zakresie sensu uruchamiania kursu w takich godzinach . Obawiam się, że nie i ten kurs zostanie zlikwidowany przez brak frekwencji. – mówi.
Głównym motywem uruchomienia nowego połączenia jest, jak zapewnia biuro prasowe UM Województwa Podkarpackiego aktualne napełnienie na wybranych kursach relacji Jasło – Rzeszów – Jasło. Choć zarówno urząd jak też operator na bieżąco monitorują frekwencję w pociągach to nie udało nam się otrzymać statystyk obrazujących poziom zainteresowania pasażerów tymi połączeniami. Z informacji, jakie udało nam się uzyskać operator, a więc POLREGIO – Przewozy Regionalne objął dane na temat frekwencji „tajemnicą przedsiębiorstwa”.
MD