Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

PKP Cargo: Pracownicy zakładu wrócili do pracy

41

Pracownikom Sekcji Utrzymania i Naprawy Taboru w Jaśle należącej do PKP Cargo groziła likwidacja. Z dnia na dzień postawiono kolejarzy pod ścianą. Dyrekcja zaproponowała im wówczas Pakiet Dobrowolnych Odejść. Po roku walki o wznowienie działalności wszyscy pracownicy wrócili do pracy.

W lipcu 2014 r. zarząd spółki PKP Cargo podjął decyzję o połączeniu 10 działających w kraju zakładów w 7 m.in. śląsko-dąbrowski z południowym, któremu podlegają m.in. jasielskie oddziały spółki. Władze Cargo zapewniały wówczas pracowników, że zmiany w strukturach mają dotyczyć jedynie administrację, o zmniejszeniu zatrudnienia w ogóle nie było mowy. Kolejarze z Sekcji Utrzymania i Naprawy Taboru w Jaśle byli spokojni, zwłaszcza, że praca na hali szła pełną parą. Zakupiono nawet nowy sprzęt, a pracowników spółki wysyłano na szkolenia. Wszystko legło w gruzach, kiedy dyrekcja PKP Cargo ogłosił w grudniu 2014 r. wstrzymanie pracy. Pracownicy byli zupełnie zaskoczeni nie spodziewając się takiego obrotu sprawy. Władze zaproponowały im Pakiet Dobrowolnych Odejść.

W Sekcji Utrzymania i Naprawy Taboru w Jaśle 36 rozwiązało umowę o pracę, a 60 znajdowało się nieświadczeniu pracy. Najpierw miało trwać miesiąc, ostatecznie przedłużono je do końca 2015 r. Pracownicy otrzymywali przez ten czas 60% wynagrodzenia. Powodem tej sytuacji miał być spadek przewozów i ich nieopłacalność na południu Polski.

- Południowy zakład spółki przynosił zyski, tylko usilnie chcieli wyciąć te małe miejscowości, żeby tu żadnego przemysłu nie było. Zostało obręczowanie i wagony, bo wcześniej naprawialiśmy lokomotywy. Teraz nadal zajmuje się naprawą wagonów P3, a mają przywrócić P5. Walczymy o to, żeby wróciły do nas zestawy kołowe – podkreśla Marek Gorgosz, wiceprzewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Nowym Sączu. - Jak można płacąc za media i inne rzeczy wysłać ludzi na nieświadczenie i płacić po 60 proc. Jaki zakład może sobie na to pozwolić? Wszystko to było politycznie. Chcieli nas zgnoić – dodaje.

Trudna sytuacja dotyczyła nie tylko Jasła, ale również zakładów w Stróżach i Tarnowie. W całym dziale pracowało 235 osób. 94 odeszły w ramach Programu Dobrowolnych Odejść.

Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” 4 lutego weszła w spór zbiorowy z dyrektorem Południowego Zakładu Spółki. Dzień później odbyła się pikieta protestacyjna przed siedzibą wojewody małopolskiego, związana z sytuacją w spółce. O pomoc i wsparcie związkowcy prosili samorządowców oraz parlamentarzystów. Korzystali z każdej możliwości, która mogłaby zatrzymać władze przed zamknięciem zakładu. W grudniu 2015 r. odbyło się spotkanie, w którym wziął udział poseł Bogdan Rzońca. - Na spotkaniu w grudniu, które zorganizował dyrektor Przygoda, zaproponował ludziom pracę w Warszawie, Kielcach i Lublinie. Argumentował to tym, że tu pracy nie ma i nie będzie, a wagony do naprawy do Jasła nie dojadą. Chciał pokazać, że można pracować gdzie indziej. Poseł stanął w naszej obronie. Teraz gdy zmienił się zarząd spółki pogląd jest całkiem inny i opłaca się pracować w Jaśle – podkreślił M. Gorgosz.

Po tym jak zmienił się Zarząd PKP Cargo w połowie grudnia związkowcy podpisali z nowym władzami porozumienie. Wszyscy kolejarze będący na nieświadczeniu pracy początkiem stycznia wrócili do zakładu. - Trochę wiary, przekonania i udało się. Od 4 stycznia ludzie wrócili do pracy. Spór zbiorowy nie jest zakończony, ale jest zawieszony. Obecnie nastroje w zakładzie są dobre – dodaje wiceprzewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność”

Ilona Dziedzic

[email protected]

Napisany dnia: 18.01.2016, 15:30

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ tagier
dnia 25.01.2016, 08:21 · Zgłoś
Nowy Sącz też rozwalony,a to wszystko "dzięki" p.Wilkowi
Odpowiedz
-1
@ gero
dnia 21.01.2016, 17:09 · Zgłoś
w cargo dobrze placa 2500 tys na miesiac
Odpowiedz
2
@ bolo
dnia 21.01.2016, 07:02 · Zgłoś
pamiętajcie , ze jak odebrano robote w Cargo Jaslo to dano ja do prywatnej spolki kolo Katowic a poseł to zablokowal i jest robota w Jasle.
Odpowiedz
0
@ Rodak
dnia 19.01.2016, 10:38 · Zgłoś
Szykują się do strajku.
Odpowiedz
1
@ jasiu
dnia 19.01.2016, 10:05 · Zgłoś
Proszę napisać co oni konkretnie robią?
Odpowiedz
6
@ Kolejarz
dnia 19.01.2016, 12:55 · Zgłoś
Na głównej hali Jasło Towarowa wykonywało się przed wstrzymaniem produkcji rewizję zestawów kołowych do wagonów i lokomotyw. Park maszyn jest nowoczesny zmodernizowany jedyny w PKP Cargo do przeobręczowywania zestawów kołowych. Posiadamy tokarnie numeryczne, wyważarkę dynamiczną ściągacze indukcyjne, przyrządy do wykonywania skomplikowanych pomiarów zestawów jak również kompletny sprzęt do badań nieniszczących zestawów kołowych. Cały ten sprzęt pozostał nic nie wywieziono jak niektórzy już piszą że wszystko wywieźli, to jest nie prawda ja tam jestem na co dzień i wiem o czym mówię. Jak wcześniej wspomniałem takiego parku do rewizji zestawów w PKP Cargo nie ma, jedynie w niektórych firmach prywatnych. Lecz można to policzyć na palcach jednej ręki. W 2014r został zrobiony projekt na jeszcze większe zmodernizowanie parku maszynowego, został wstrzymany politycznie wiadomo przez kogo. Rewizja zestawów jest wykonywana zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, ponieważ wagony jeżdżą po całej Europie. Dodatkowo wykonuje się naprawę wagonów towarowych również do tych napraw posiadamy cały osprzęt w postaci półautomatów spawalniczych MIG/Mag 460 w ilości 12szt, agregatów malarskich, podnośników, wag diagnostycznych, diagnostyka hamulców i wiele innych których nie będę wymieniał. To niech daje niektórym obraz czy mamy wyposażenie czy nie.
Odpowiedz
1
@ jasiu
dnia 20.01.2016, 14:58 · Zgłoś
Przez kogo projekt modernizacyjny parku został wstrzymany politycznie?
Odpowiedz
-1
@ Kolejarz
dnia 20.01.2016, 20:10 · Zgłoś
jasiu co ty jesteś oderwany od rzeczywistości, gdzie ty żyjesz w obłokach???
Odpowiedz
0
@ jasiu
dnia 21.01.2016, 16:49 · Zgłoś
Ja żyję na ziemi,tej ziemi.Ja się tylko grzecznie zapytałem
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 21.01.2016, 18:56 · Zgłoś
Jasiu, a kto rządził przez ostatnie osiem lat na ziemi, tej ziemi?
Odpowiedz
-1
@ jasiu
dnia 22.01.2016, 10:57 · Zgłoś
Nie wiem dokładnie kto rządził,oświeć mnie
Odpowiedz
5
@ oj
dnia 19.01.2016, 06:31 · Zgłoś
długo czekali w przeciwienstwie do Kmiecika-a pensja taka sama?
Odpowiedz
21
@ mateo
dnia 18.01.2016, 23:27 · Zgłoś
To była zagrywka PO dla Jasła zniszczyć wszystko
Cargo,Pektowin,Gamrat na zakończenie swoich
rządów a ludzi do Irlandii będą mieli zieloną wyspę.
Odpowiedz
2
@ brawo Rzońca!!!
dnia 19.01.2016, 13:00 · Zgłoś
Piękna sprawa. Gdy był posłem z Krosna to by go na rękach nosili za pomoc w powrocie miejsc pracy.
jasło? cóż... wielka szkoda, że nie zaorano tegoż zaraz po wojnie.
Odpowiedz
-1
@ handsome
dnia 18.01.2016, 22:10 · Zgłoś
niech im podeślą jakąś robotę, tory jeszcze są
Odpowiedz
7
@ do Tranin
dnia 18.01.2016, 21:08 · Zgłoś
bardzo dobrze wyjaśniłeś sprawę dzięki ci za to bo niektórzy czytający cieszą się że ludzie mają pracę i chwała bo każde miejsce pracy jest cenne tylko widzisz że niektórzy komentujący to bezmózgi zabierają głos i tylko jaja sobie robią a ty sven to lepiej zacznij się leczyć i to szybko
Odpowiedz
-6
@ Sven
dnia 18.01.2016, 21:59 · Zgłoś
Ja nie muszę się leczyć mnie już wyleczyli i pokazali gdzie żyje.
Odpowiedz
0
@ cargo
dnia 18.01.2016, 21:00 · Zgłoś
DLaczego artykol z pierwszej wersji zostal zmieniony ,bylo tam o pracy w struzach oraz zdjecie uzdrowiciela bylo male .Oco chodzi.
Odpowiedz
28
@ Train
dnia 18.01.2016, 18:49 · Zgłoś
Niektórzy źle rozumują, więc postaram się wyjaśnić bardzo prosto:

Pociągi z całego kraju trzeba remontować. Można to robić w Jaśle, albo gdzieś indziej. Jakiś czas temu zdecydowano, że będzie to gdzieś indziej, bo nasz region kraju był marginalizowany. Teraz powrócono (na szczęście) do opcji, w której będzie to wykonywał zakład w Jaśle. Dlatego ludzie wrócili do pracy. I trzeba się cieszyć, że ta praca, która i tak byłaby wykonywana, będzie wykonana w Jaśle. Ja się cieszę bardzo !
Odpowiedz
-4
@ Sven
dnia 18.01.2016, 19:31 · Zgłoś
To ty źle rozumujesz utrzymanie wszelakiego rodzaju transportu kolejowego,kołowego zawsze wiąże się z przemysłem,usługami,pracownikami,uczniami,ALE kogo wozić skoro rządy AWSU obecnie przemianowane na Po i częściowo na Pis w latach 1997-2001 doprowadziły do likwidacji wszystko co polskie,a w późniejszym okresie eksodus ludzi za chlebem.

Janusz Rolicki ,,Edward Gierek-przerwana dekada''

Str.15 ,,...W mojej dekadzie stworzyliśmy przeszło 2,5 miliona miejsc pracy,i to nie byle jakich,bo w nowoczesnych gałęziach przemysłu...''

Dokładnie na odwrót było za katolickich rządów Maryśki Krzaklewskiego...

Zapraszam do filmu sprawa oczywista,ale kto to podważy ?

https://www.youtube.com/watch?v=flKRe2ZMI-Y
Odpowiedz
2
@ Jaślanka
dnia 19.01.2016, 21:35 · Zgłoś
Naprawde jestem zdziwiona tymi złośliwymi komentararzami,słuszniedajesz tym
nie zorientowanym do zrozumienia,że praca jest!Dobrze że to w Jaśle utrzymają miejsca pracy.Szacun dla tych którzy potrafią walczyć!!!
Odpowiedz
-2
@ Sven
dnia 18.01.2016, 17:59 · Zgłoś
To jest niestety wina całego polskiego społeczeństwa,które pozwoliło na to,aby pozbawić ich chleba ci,którzy likwidowali polski przemysł dobrze wiedzieli,że jeżeli społeczeństwo trafi na śmieciowiska to i tak będzie siedzieć cicho pomoże w tym choćby kościół otrzymując miliardy czyli swego rodzaju papierowego boga,któremu służą,za którego to będą trzymać społeczeństwo za mordę...Dam przykład jak kościół jeszcze w 80 latach podpuszczał ludzi do swoich celów teraz nikogo przez 26 lat nie podpuszcza mało tego jeszcze mówi,że nie widzą potrzeby naprawy Polski PO CO ?

Paradoks w Polsce jest zawsze ten sam KLECHY zawsze POWTARZAM zawsze,ale to zawsze ułożą się nawet z diabłem by mieć nieograniczona ilość fałszywego boga z napisem nbp obojętnie czy będzie to:faszyzm,komunizm,niebiescy,biali,kosmici,mądrzy,debli,świnie,ludzie.
Odpowiedz
-13
@ Sven
dnia 18.01.2016, 18:01 · Zgłoś
Zastanawiam się ludzie nad jedną rzeczą czemuż to nikt obecnie nie strzela do papieża w dobie nieograniczonego napływu muzułmanów i potencjalną próbę przejęcia i niszczenia przez nich Europy ? Zapomnieli o nim czy jak ?
Odpowiedz
1
@ yyy...
dnia 18.01.2016, 23:56 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
8
@ Ot Durak
dnia 18.01.2016, 17:18 · Zgłoś
Moze i jeszcze Masonite reaktywuja :)
Odpowiedz
2
@ tdx
dnia 18.01.2016, 20:37 · Zgłoś
Masonite nie, bo to masoni.
Odpowiedz
-15
@ m
dnia 18.01.2016, 16:41 · Zgłoś
"bogus zalatwil"

i pan doplaci i pan doplaci i pan tez doplaci do tego :)
Odpowiedz
-2
@ Bhp
dnia 19.01.2016, 09:31 · Zgłoś
Należy zrozumieć pracownika bezrobotnego.Ale tkwienie w starych tematach typu remonty naprawy to już przeszłość. Trzeba ze zrozumieniem podejść do nowych wyzwań. Należałoby zatrudnić zdolnych wykwalifikowanych innowacyjnych ludzi i przestawić się na produkcję jak to uczyniły z-dy w Bydgoszczy Poznaniu.Park maszynowy nienajgorszyi chyba ostateczny czas na zmiany mentalności Biadolenie i krótka radość wnet się skończy
Odpowiedz
10
@ pio@srar
dnia 18.01.2016, 16:38 · Zgłoś
Jak się ma pieniądze to można sobie pozwolić na gest i rozdać za darmo choć nie koniecznie jest to mądre i dobre, nie co inaczej wygląda sytuacja w której rżnie się biznesmena na kredyt i za cudze doznając przy tym amnezji co do konieczności zwrotu. Jak myślicie czy to uczciwe postępowanie? Czy Pan by tolerował takie cwaniackie i nie uczciwe zachowanie??
Odpowiedz
6
@ Piosmar
dnia 18.01.2016, 17:31 · Zgłoś
I wszystko w temacie.
Odpowiedz
-38
@ pisoland
dnia 18.01.2016, 16:24 · Zgłoś
Po co to w Jaśle co oni robia
Odpowiedz
37
@ ja
dnia 18.01.2016, 16:42 · Zgłoś
A chocby po to zeby ludzie mieli prace
Odpowiedz
-21
@ krewi
dnia 18.01.2016, 17:15 · Zgłoś
Czyli po to, by oni udawali, że coś tam robią, a my ze swych danin utrzymywali tą fikcję.
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 18.01.2016, 17:39 · Zgłoś
Przeczytajcie, proszę uważnie artykuł, tu i gdzie indziej też i wtedy komentujcie o fikcyjności zatrudnienia i dopłacaniu do interesu.
Odpowiedz
6
@ tiki
dnia 18.01.2016, 22:49 · Zgłoś
Tak najwięcej ty dokladasz
Odpowiedz
15
@ hanibal
dnia 19.01.2016, 00:47 · Zgłoś
a pracują a nie obijają się co nie którzy w mieście w biurach , urzędzie pracy itd. spacerują po korytarzu z kawą i nie tylko to jest praca w urzędach w jaśłe to jakaś kpina, a w cargo mieli dużo napraw różnych robót jak nie wiecie to nie piszcie głupot. utrzymuwać to ty możesz ale urzędy . np. urząd pracy znajduję ludziom zarejestrowanym pracę , raczej nie ciężko to widzę . w ogóle ten organ urzędu w jaśłe nie działa
Odpowiedz
0
@ woj
dnia 21.01.2016, 20:27 · Zgłoś
[komentarz zawierał obraźliwe treści]
Odpowiedz
25
@ łodyniec
dnia 18.01.2016, 15:40 · Zgłoś
"Pracownicy otrzymywali przez ten czas 60% wynagrodzenia. Powodem tej sytuacji miał być spadek przewozów i ich nieopłacalność na południu Polski."

ale jaja ,ale jaja , lepiej płacić za NIC niż zatrudnić na pół etatu i dać zajęcie !

ale jaja,ale jaja ale jaja

łohoohhohohohhohohohhohohohohohhohohohohohhohohohohohohohoho
Odpowiedz
3
@ a
dnia 18.01.2016, 15:51 · Zgłoś
Co oni tam utrzymują i naprawiają? W Jaśle puste tory.
Odpowiedz
-3
@ madry jaślanin
dnia 19.01.2016, 12:41 · Zgłoś
chłopie po co wogule te ludzie pracujom to ja nie wiem jak można brać pieniądze za nic
Odpowiedz
-3
@ mądry jaślanin
dnia 19.01.2016, 12:46 · Zgłoś
a jak majom emerytury to po co ich jeszcze zatrudniajom na pół etatu niech dadzom lepiej te pieniądze takiemu co nic nie ma
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657