Pojedziemy pociągiem do Krakowa
Od października jaślanie będą mogli podróżować koleją z Jasła do Krakowa
i odwrotnie. To dobra wiadomość przede wszystkim dla studentów, którzy uczą się na krakowskich uczelniach. Podróżni za przejazd pociągiem z Krakowa do Jasła zapłacą 16 zł. W taryfie obowiązywać będą wszystkie ulgi.
Uruchomienie połączenia kolejowego na trasie Jasło – Biecz – Gorlice –Kraków to bez wątpienia znaczący krok w przód w procesie rozwoju komunikacji pomiędzy dwoma sąsiadującymi ze sobą województwami, małopolskim i podkarpackim. Przypomnijmy, że już w grudniu 2016 r. samorządowcy z terenu województwa podkarpackiego oraz aktywiści zaangażowani w kampanię „Kocham kolej” sondowali w krakowskim urzędzie marszałkowskim możliwość uwzględnienia w rozkładzie jazdy połączenia z Jasła do Krakowa. Wówczas jego uruchomienie uzależniano od dostępności środków finansowych. Kwestią zasadniczą stało się ustalenie zasad finansowania połączenia przez samorządy województw.
1 lutego 2017 r. doszło do spotkania przedstawicieli władz samorządowych województwa podkarpackiego i małopolskiego oraz burmistrzów i starostów w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Spotkanie okazało się owocne. Zarówno burmistrz Jasła jak również starosta jasielski podkreślali, iż uruchomienie połączenia kolejowego na trasie Jasło – Kraków jest niemal przesądzone.
Pierwszy pociąg z Jasła do Krakowa przez Gorlice i Biecz pojedzie 1 października 2017 r. (niedziela). Połączenia uruchamiane są przez województwo podkarpackie i województwo małopolskie. Każde z województw finansować będzie pracę eksploatacyjną na swoim terenie. Ze względu na fakt, iż przedmiotowe połączenia są połączeniami stykowymi, podpisanie porozumienia przez zainteresowane samorządy nie było wymagane. Uzgodniony rozkład jazdy został zawarty w obowiązującej umowie przewozowej. Rozkład jazdy pociągów w umowie przewozowej zaplanowany jest do 9 grudnia br. Jak zapewnia biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego uruchomienie połączeń Kraków – Jasło jest planowane w kolejnym rozkładzie jazdy. Połączenie realizować będą Koleje Małopolskie sp. z o.o.
Dla potencjalnych podróżnych jedną z najistotniejszych kwestii będzie z pewnością cena biletu, co wynika z przeprowadzonej lutym przez nasz portal ankiety. W badaniu tym aż 74% badanych uznało, że do zmiany preferencji w wyborze formy dojazdu do Krakowa mogłyby zachęcić ich głównie niższe ceny od tych, do których są przyzwyczajeni. Ile trzeba będzie zapłacić za bilet kolejowy z Jasła do Krakowa?
Na terenie Województwa Małopolskiego stosowana będzie Taryfa Małopolska oraz Bilet Górski, w taryfie obowiązywać będą wszystkie ulgi. Obecnie Województwo Podkarpackie opiniuje przyjęcie tej taryfy na swoim terenie, po pozytywnym zaopiniowaniu bilet z Krakowa do Jasła według Taryfy Małopolskiej będzie kosztował 16 zł. – wyjaśnia Magdalena Opyd z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Do Krakowa z Jasła dotrzemy pociągiem w czasie 3 godzin i 17 minut. W odwrotnym kierunku podróżować będziemy 3 godziny i 11 minut. Rozkład jazdy będzie prezentował się następująco.
Kraków Główny |
17:44 |
Jasło |
20:55 |
od 6.X w piątki |
Jasło |
16:40 |
Kraków Główny |
19:57 |
od 1.X w niedziele |
Niewykluczone, że oprócz pociągów w piątki i w niedziele zgodnie z przyjętym rozkładem uruchomiony zostanie pociąg również w soboty. Obecnie trwać mają rozmowy w tym zakresie. Prowadzone są rozmowy z urzędem marszałkowskim w Krakowie na temat ewentualnego, dodatkowego pociągu w soboty. Byłoby to doskonałe rozwiązanie dla studentów studiów zaocznych oraz mieszkańców Jasła i okolic, którzy zechcieliby pojechać na jeden dzień do stolicy województwa małopolskiego w celach na przykład turystycznych. Pociąg mógłby wyjeżdżać z Jasła przed szóstą rano i wracać z Krakowa wieczorem. – zdradza Adam Filar, współkoordynator kampanii „Kocham kolej”.
Oprócz ceny, argumentem przemawiającym za wyborem pociągu, jako środka lokomocji
w podróży do Krakowa i z powrotem może być komfort jazdy pasażerów. Tabor, jakim dysponują Koleje Małopolskie, jak zapewnia strona małopolska jest nowoczesny, dostosowany do wygórowanych oczekiwań podróżnych. Dodajmy, że linia ta jest zelektryfikowana, co ma niebagatelne znaczenie w dziedzinie ochrony środowiska.
MD