Problemy krajów Globalnej Północy i Południa
Szkoła Podstawowa nr 7 w Jaśle, jako jedyna w powiecie jasielskim na 100 szkół w Polsce wzięła udział w projekcie „Postaw na rozwój! Zrównoważony!”. Dzięki jej uczestnictwu, uczniowie klas V i VI wzięli udział w warsztatach analizując nurtujące ludzkość problemy współczesnego świata.
Uczniowie szkoły podstawowej wzięli udział w 6-godzinnym warsztacie prowadzonym przez Aleksandrę Cisek, trenera edukacji ekologicznej w Ośrodku Działań Ekologicznych „Źródła”. Podczas zajęć dzieci chętnie rwały się do odpowiedzi na zadawane pytania. Przede wszystkim rozmawiano o tym, czym są kraje Globalnego Południa i Północy. Na przykładzie Afryki i z nią związanych skojarzeń uczniowie zapisywali na tablicy słowa opisujące to miejsce. Mówiono również o zmianach klimatu, o jego ociepleniu i naszym wpływie na ten proces, a także rozmawiano na temat żywności, jej dystrybucji oraz produkcji w świecie.
- Ideą Tygodnia Edukacji Globalnej jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur – powiedziała Mariola Ślawska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 w Jaśle.
Jak zauważyła Aleksandra Cisek w polskich szkołach nie poświęca się wystarczająco dużo miejsca sprawom globalnym, dlatego też powstają tego typu projekty. Dzięki nim można uświadomić dzieciom, że nasz tryb życia wpływa na funkcjonowanie ludzi w innych krajach.
- Możemy to zauważyć w polskich mediach, gdzie dużo więcej uwagi poświęca się temu, że ktoś podał się do dymisji niż np. niedawnemu tajfunowi na Filipinach, gdzie zginęły tysiące osób – podkreśla A. Cisek. - Tematem dużo bardziej skomplikowanym, który dzieciom przedstawia się dosyć prosto są powiązania handlowe, które stawiają kraje Globalnego Południa będące w dużo gorszej pozycji. Bardzo często wynika to z zaszłości historycznych. To są ciągle kraje traktowane jak byłe kolonie, a nie jak równorzędni partnerzy handlowi –dodaje.
Projekt „Postaw na rozwój! Zrównoważony” jest realizowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP 2013. Oprócz warsztatów zorganizowanych dla uczniów szkoły, nauczyciele wezmą udział w kursie. Szkoła Podstawowa nr 7 w Jaśle otrzymała także materiały dydaktyczne w postaci mapy politycznej świata na tkaninie, gry karciane „Rodzinki” o tematyce globalnej oraz gry edukacyjne „Ekoznaki”.
Ilona Dziedzic