Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Programistyczne zagadki w bibliotece

3

Patrycja, Paweł, Michał, Radek, Kuba i Ola. Są w różnym wieku, chodzą do różnych szkół i mają odmienne zainteresowania. Łączy ich jedno – wytrwale i z pasją rozwiązują programistyczne zagadki! Kim są? To uczestnicy pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaśle!

Mistrzowie Kodowania to ogólnopolski program edukacyjny, w ramach którego dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych z całej Polski uczą się programowania w środowisku Scratch. Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle jest jedną z siedmiu instytucji w województwie podkarpackim, które uczestniczą w programie i oferują bezpłatne zajęcia z nauki kodowania.

Za nami dwa spotkania – 26 marca i 16 kwietnia – podczas których mali programiści poznali środowisko Scratch, dowiedzieli się czym są skrypty, jak je układać aby bohater wykonywał polecenia oraz dlaczego komputer musi znać bardzo dokładny przepis programistyczny. Uczyliśmy się jakich skryptów używać, żeby bohater poruszał się, mówił, rysował linię i kwadrat – opowiada Ola. Ja użyłam też skryptu zmień kolor pisaka i mój bohater rysował tęczowy kwadrat – dodaje.

Uczestnicy stanęli również przed trudnym wyzwaniem – stworzenia projektu swojej pierwszej gry. Po burzliwych burzach mózgu, pełnych skupienia konsultacjach i sprawdzaniu różnego rodzaju skryptów, w każdym z sześciu projektów powstała gra „Kot goni mysz”. Kiedy moja mysz spotyka kota mówi „O nie – przegrałam!” i cała gra zatrzymuje się – mówi Michał.

Przed Mistrzami Kodowania kolejne programistyczne wyzwania i projekty – multimedialna kartka, gry logiczne i zręcznościowe, a nawet – programistyczna interpretacja wiersza! Ale przede wszystkim – dużo kreatywnej zabawy i nauki. To niesamowite, że jeżeli ułożę skrypt odpowiednio, bohater będzie wykonywał moje polecenie – opowiada Patrycja. Czasem trzeba się nieźle nagłówkować, żeby stworzyć skrypt ale efekty są takie, że warto – dodaje Radek.

Program Mistrzowie Kodowania realizowany jest przez Samsung Electronics Polska, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwa Gospodarki.

Więcej informacji o zajęciach Mistrzowie Kodowania w MBP Jasło dostępne na stronie www.mbp.jaslo.pl.

MBP w Jaśle

Napisany dnia: 21.04.2015, 11:00 , Tagi: MBP, Jasło

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
2
@ trochę krytyczny
dnia 21.04.2015, 21:26 · Zgłoś
Programowanie w Scratchu czyli jak programistyczne "czary" sprowadzić do w sumie średnio udanej zabawy dla dzieci ;) Ja jak byłem trochę starszy od tych dzieciaków to próbowałem z C.Zły wybór dla początkującego - ale skąd to wtedy - jakieś 15 lat temu można było wiedzieć ? I programistą to nie zostałem ostatecznie. Za duża krytyka rodziców ("siedzisz tylko przed komputerem"), zaawansowane problemy programistyczne typu "co zrobić by moje programy pracowały na pliku z dysku który wybiorę" i dostęp do gier zrobiły swoje. Jako samouk musiałem przystopować. Trochę szkoda na dziś :( Programiści zarabiają całkiem dużo - i to tyle z gadaniny moich rodziców pt. "nie siedź tyle przy komputerze" (ble ble ble...)

A teraz MERITUM.Powiem tak.Te warsztaty to raczej NIEWIELE POMOGĄ.Dlaczego ?

1.Programowanie nie jest tak proste jak w Scratchu i nie polega na łączeniu układanki - dawanie fałszywego obrazu,że coś jest łatwe może tylko zniechęcić do używania prawdziwych zaawansowanych narzędzi gdy pojawi się kontakt z nimi.Nawet takie stosunkowo użyteczne dla początkujących programistów języków jak Java czy Python (choć Python jakąś szansą w dalszej edukacji programistycznej tych dzieciaków może jest jako stosunkowo użyteczny i potężny język) mogą się wydać kiepskie.
2.Te dzieci potem w szkole będą mieć co najwyżej Pascala (przestarzały dziś i mało użyteczny język) albo wręcz tylko Excela i Worda.I będą się nuuuudzić na informatyce.
3.Nie każdy powinien programować - co prawda rysować niby każdy umie ale NIE KAŻDY RYSUNEK JEST SZTUKĄ czy nawet do czegokolwiek się nadaje.Nie bez powodu nie jest tak,że korzysta się ze zrobionego własnoręcznie samochodu. Większość marnych programistów tworzy programy na poziomie "kalkulatora wyborczego" PKW i ich narzędzi nie powinno się wykorzystywać nawet za dopłatą.
4.Problem też w tym,że jak wejdzie informatyka kwantowa to paradygmat się zmieni. Już dziś zresztą coraz bardziej idzie się w systemy równoległe,nawet głupi procesor od laptopa ma przeciętnie po kilka rdzeni. Zresztą możliwe,że w przyszłości robocika czy komputer będzie się tresowało jak psa.I nie.Nie żartuję. Memrystory. Korporacje się dziś ścigają kto pierwszy skonstruuje sztuczny mózg.
5.Co najważniejsze - NAJPIERW NIECH DZIECIAKI OPANUJĄ JĘZYK ANGIELSKI. PROGRAMOWANIE BEZ ZNAJOMOŚCI ANGIELSKIEGO TO JAK PROWADZENIE SAMOCHODU PRZY POMOCY JEDNEJ NOGI I JEDNEJ RĘKI ! - niby można,ale dla początkującego to bardzo ryzykowne.Zresztą takie czasy,że i Chiński poznać lub chociaż Hiszpański było by dobrze.

Mimo to generalnie Panie z Biblioteki robią oczywiście bardzo dobrą robotę i należy ich pracę docenić.Szkoda tylko,że program ten nie ma szans na większą skuteczność przy dzisiejszym stanie szkolnictwa - i w kraju i w Jaśle...
Odpowiedz
1
@ programista
dnia 21.04.2015, 22:25 · Zgłoś
Jako programista z pewnym już doświadczeniem muszę Ci powiedzieć, że nie masz do końca racji:
1. Może i programowanie nie jest proste, ale należy zaczynać od prostych rzeczy, które przy późniejszym kontakcie z normalnym językiem programowania okażą się użyteczne.
2. Ja ta w liceum miałem C++, więc nie wiem czemu każdy straszy tym Pascalem, a poza tym to nie jest taki zły język ;)
3. Zgoda, nie każdy ma do tego predyspozycję i odpowiednią motywację.
4. Ty tak serio, nie ma na razie w najbliższym czasie powiedzmy 10 lat (a w informatyce to sporo) możliwości, że przejdziemy na komputery kwantowe, a poza tym ilość obecnie napisanego softu, który należy utrzymywać jest ogromna.
5. Zgadzam się aczkolwiek, można się uczyć oby rzeczy na raz.

A poza tym uważam, że taki program ma szansę zrazić jakiegoś dzieciaka bakcylem programistycznym, więc nie wydaje mi się taki bezsensowny.
PS. Zawsze możesz spróbować znowu zostać programistą, wystarczy trochę dobrych chęci i "odrobina" wolnego czasu i śmiało można iść do pracy, za nie małe pieniądze, bez konieczności posiadania odpowiedniego wykształcenia (które w tej branży jest co najwyżej dodatkowym atutem aniżeli wymogiem).
Odpowiedz
0
@ trochę krytyczny
dnia 21.04.2015, 23:22 · Zgłoś
Ad 4. Moim zdaniem 10 to owszem minimum dla dojrzałości technologii ale 15-20 to prawdopodobieństwo rzędu >0,7. Są zbyt obiecujące jeśli chodzi o łamanie dzisiejszych szyfrów. D-Wave to prawdopodobnie marketing i szrot,ale podejrzewam,że w istocie technologia ta wejdzie w 10-20 lat. Góra 30 jak NSA będzie bardzo zależało ;) - ale zrównoleglanie ma miejsce już dziś...
Ad 2.Boś farciarz :)
Ad 1."należy zaczynać od prostych rzeczy, które przy późniejszym kontakcie z normalnym językiem programowania okażą się użyteczne" - racja ale ja nie o tym. Przeczytaj artykuł i przemyśl co w tym języku jest traktowane po prostu ŹLE. Kolorki bez wysiłku i wyklejanka jako programowanie (takie klikanie to tylko w Labview) ? Czarno widzę po takiej zabawie kontakt z realnym językiem programowania. Z doświadczenia powiem - nic tak nie zniechęca jak porażka czy więcej wysiłku ;)

Scratch (czy stare Logo) ma się tak do języków programowania jak gra cRPG do prawdziwego życia.I to mi się bardzo ale to bardzo nie podoba...

Co do PS: Wiem,ale do tego to osobiście potrzebuję więcej spokoju,zresztą mniejsza o mnie.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657