Przyspieszają prace związane z rozbudową krajowej 73
Rozbudowa drogi krajowej 73 na odcinku pomiędzy Jasłem a Pilznem stanowi ważną z punktu widzenia interesu mieszkańców inwestycję. W ramach budowy nowych odcinków drogi ma powstać m.in. obwodnica Jasła. Dzięki zabezpieczeniu dodatkowych środków na uzyskanie decyzji środowiskowej prace skrócą się nawet
o 12 miesięcy.
W kwietniu 2016 r. rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na wykonanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) rozbudowy drogi krajowej 73. Według przyjętego harmonogramu prac, STEŚ miało zostać uzyskane do marca 2018 r. Uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zaś GDDKiA planowała uzyskać wiosną 2019 r. Dzięki dodatkowym środkom finansowym drugą z wymienionych decyzji rzeszowski oddział GDDKiA będzie mógł uzyskać nawet 12 miesięcy wcześniej.
Dzięki wsparciu senator Alicji Zając i posła Bogdana Rzońcy udało się uzyskać dodatkowe finansowanie z naszej centrali. Nie czekając na opracowanie STEŚ mogliśmy zlecić opracowanie decyzji środowiskowej. Przyspieszenie może wynieść od pół do jednego roku. Prowadzone są badania środowiskowe potrzebne do opracowania raportu oddziaływania na środowisko.
Nie będzie to, więc wiosna 2019 r., lecz najprawdopodobniej jesień 2018 r. Pozostaje kwestia najważniejsza, jaką jest ogrom pracy. Przed nami, jako GDDKiA, parlamentarzystami oraz lokalnym środowiskiem poważne wyzwanie związane z uzyskaniem finansowania dla inwestycji. – mówił podczas czwartkowej konferencji Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Bogdan Tarnawski
Obecnie inwestycja nie jest wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych
i autostrad na lata 2014-2023. Kierownictwo rzeszowskiego oddziału GDDKiA ma jednak nadzieję, że w przyszłym roku, kiedy gotowe będą opracowania materiałów koniecznych dla uruchomienia procedury przetargowej, takie finansowanie uda się uzyskać.
Rozbudowa drogi krajowej 73 na odcinku Jasło-Pilzno ma szansę stać się największą inwestycją drogową ostatnich lat w regionie jasielskim. Szacuje się, że koszty jej realizacji mogą oscylować w granicach 500 mln złotych. Przetarg na realizację prac budowlanych mógłby zostać ogłoszony w 2019-2020 r.
Niezwykle istotną w kontekście planowanej rozbudowy jest kwestia powstania obwodnicy Jasła. Ta diametralnie mogłaby usprawnić ruch pojazdów w centrum miasta i co najważniejsze stanowić element, dzięki któremu ograniczony zostanie ruch tranzytowy na wielu odcinkach dróg przebiegających przez Jasło. Zadaniem firmy Multiconsult Polska
sp. z o.o., która wygrała wspomniany przetarg na wykonanie studium korytarzowego
i STEŚ, było przygotowanie dokumentacji dla 35-kilometrowego odcinka drogi pomiędzy Jasłem a Pilznem, jak również obwodnic Pilzna, Brzostku, Kołaczyc oraz Jasła. Obwodnicę Jasła stanowić ma zupełnie nowy odcinek drogi.
Nie ma dyskusji, czy Pilzno, Brzostek, Kołaczyce oraz Jasło będą miały obwodnicę, bowiem takie zadanie jest przygotowywane. Szczegółowy przebieg obwodnicy Jasła terenie będzie ustalony dopiero na etapie końcowym przygotowania opracowania. Są różne alternatywy. Nowy odcinek drogi może łączyć się z drogą krajową 28 zarówno po stronie zachodniej jak też wschodniej. – wyjaśnia Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
W ramach pierwszego etapu przygotowania inwestycji odbyły się konsultacje społeczne oraz analizy możliwych wariantów przebiegu drogi. W maju na temat najkorzystniejszych wariantów przebiegu drogi dyskutowali w siedzibie starostwa powiatowego w Jaśle samorządowcy reprezentujący miejscowości położone za trasie drogi krajowej 73.
Celem spotkania było wypracowanie wspólnego stanowiska. O spotkaniu samorządowców pisaliśmy tutaj >> http://www.jaslo4u.pl/rozbudowa-drogi-krajowej-nr-73-na-odcinku-jaslo-pilzno-newsy-jaslo-21794
Orientacyjny plan przebiegu różnych wariantów drogi w ramach planowanej rozbudowy można znaleźć na stronie GDDKiA pod adresem.
Droga krajowa 73 na odcinku od Jasła do Pilzna w ramach rozbudowy ma zostać doprowadzona do klasy technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Ponadto na drodze zastosowane zostaną dodatkowe pasy dla relacji lewoskrętnych, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zatoki autobusowe, chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, drogi zbiorcze i urządzenia ochrony środowiska. W ramach planowanych obwodnic, konieczna będzie budowa mostu na rzece Dulcza oraz budowa trzech mostów na rzece Wisłoce.
MD