Radny proponuje budowę mini i małego ronda
W mieście potrzebne są nowe rozwiązania komunikacyjne. Jednym z proponowanych jest budowa dwóch rond w miejscach, gdzie włączanie się pojazdów do ruchu jest szczególnie problematyczne. Receptę na zniwelowanie istniejących niedogodności znalazł Krzysztof Buba, radny Rady Powiatu w Jaśle.
fot. Skrzyżowanie ulic Szkolnej, Grota Roweckiego oraz Szopena w Jaśle
Dyskusję na temat budowy rond na skrzyżowaniu ulic Szkolnej, Szopena i Grota Roweckiego oraz na skrzyżowaniu ulic Władysława Jagiełły z Bednarską, Antoniego Koralewskiego i Bohaterów Monte Cassino w Jaśle podejmowano niejednokrotnie. Do tej pory jednak, w kwestii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie wymienionych wyżej skrzyżowań niewiele się zmieniło.
Warto przypomnieć, że wniosek o budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Szkolną mieszkańcy Jasła zgłosili do jasielskiego budżetu obywatelskiego. Jednak ze względów formalnych został on odrzucony. Temat ponownie podjął radny powiatowy Krzysztof Buba pracujący w Urzędzie Miasta w Jaśle na stanowisku inspektora ds. organizacji ruchu, który nie tylko zwracał uwagę na istniejące od dawna problemy z opuszczaniem tych skrzyżowań, lecz także optował za budową mostu, który w najbliższej przyszłości połączy ul. Szkolną z osiedlem Gądki.
fot. Koncepcja ronda typu "małe" na skrzyżowaniu ul. Szkolnej, Szopena i Grota Roweckiego
- Ze względu na geometrię drogi, otoczenie, usytuowanie i warunki ruchowe skrzyżowania ulicy Szopena z ulicami Szkolna i Grota Roweckiego, a w szczególności na w znacznym stopniu ograniczoną widoczność dla kierowców pojazdów poruszających się drogą podporządkowaną z kierunku ul. Sikorskiego oraz przekraczanie dozwolonej prędkości na ulicach z pierwszeństwem przejazdu, zachodzi konieczność przebudowy tego skrzyżowania, poprzez budowę ronda typu „małe”o średnicy zewnętrznej od 26 m do 40 m z wyspą środkową o wielkości od 10 m do 28 m. W zależności od przyjętej koncepcji projektowej szacunkowy koszt projektu i budowy ronda w tym miejscu może wynieść od 200 tys. zł do 500 tys. zł. Należy jeszcze wspomnieć, iż w bieżącym roku planowana jest budowa mostu nad rzeką Wisłoką. Miasto posiada już kompletną dokumentację oraz uzgodnienia umożliwiające uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). Tak więc natężenia ruchu na tym kierunku po rozpoczęciu budowy i późniejszym oddaniu do eksplantacji mostu ulegną dużym zmianom – podkreśla Krzysztof Buba, radny powiatowy z klubu Samorząd Dla Mieszkańców.
Dla przypomnienia w 2016 r. miasto przeprowadziło pomiary prędkości na ul. Szkolnej w rejonie szkół, które wykazały, że w znacznym stopniu przekraczana jest tam dopuszczalna prędkość wynosząca 40 km/h. Okazało się, że na tym odcinku drogi kierowcy osiągają prędkość nawet ponad 106 km/h. Rondo przy skrzyżowaniu ul. Szkolnej i Krasińskiego skutecznie ostudziło zapędy niektórych kierowców do szybkiej jazdy.
fot. Koncepcja ronda typu "mini" na skrzyżowaniu ulic Jagiełły z Bednarską, Antoniego Koralewskiego i Bohaterów Monte Cassino w Jaśle
Zdaniem radnego powstanie drugiego ronda typu „mini” na skrzyżowaniu z ul. Jagiełły znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo jazdy kierowców. Bardzo często obserwuje się tam, że kierujący nie wiedzą bądź mają problem z oceną sytuacji i podjęciem właściwego manewru zgodnie z przepisami kodeksu drogowego. Co więcej budowa ronda w tym miejscu poprawi rozpoznawalność skrzyżowania, dojdzie do optycznego zwężenia wlotów oraz wyznaczenia korytarzy ruchu. Ponadto zostanie ograniczona prędkość. - Rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu, a jedynie jego zwolnienie. W konsekwencji ruch na nim jest bardziej płynny w porównaniu np. do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Ważnym aspektem mającym wpływ na bezpieczeństwo jest fakt, iż na rondach samochody poruszają się w zbliżonym kierunku, więc nie pojawia się ryzyko najgroźniejszego zderzenia czołowego. Ponadto wprowadzenie wysp kanalizujących ułatwia pieszym bezpieczne przekraczanie drogi na przejściach dla pieszych. Ewentualne zdarzenia drogowe nie niosą aż tak poważnych skutków i konsekwencji, jak przy tradycyjnych skrzyżowaniach – zapewnia K. Buba.
Rondo typu „mini” w koncepcji zaproponowanej przez radnego mogłoby mieć średnicę zewnętrzną od 14 m do 22 m z wyspą przejezdną lub częściowo przejezdną o średnicy od 4 m do 10 m. Szacunkowy koszt budowy miałby wynieść od 100 tys. zł do 300 tys. zł.
Propozycja radnego Krzysztofa Buby była zawarta we wniosku do zmiany uchwały budżetowej powiatu jasielskiego na 2019 r., która została jednak odrzucona, podobnie jak wszystkie inne zaproponowane przez opozycję. Starosta Adam Pawluś nie ukrywa jednak, że pomysł budowy rond w Jaśle jest dobry i potrzebny w celu poprawy warunków drogowych na terenie miasta. - Większość terenu należy do miasta, więc ważne jest, aby burmistrz włączył się w realizację tej inwestycji. W tej sytuacji potrzebne są wspólne rozmowy i współdziałanie obu samorządów. Nie są to duże inwestycje, ale bardzo ważne dla poprawy bezpieczeństwa zwłaszcza na skrzyżowaniu przy ul. Jagiełły – skomentował starosta Adam Pawluś.
Burmistrz Ryszard Pabian nie ukrywa, że zawsze stara się wspierać dobre inicjatywy służące poprawie bezpieczeństwa mieszkańców na terenie miasta. - Jeżeli pojawią się takie propozycje to będę starał się o zapewnienie środków na ich realizacje – powiedział włodarz miasta.
Miejmy nadzieję, że samorządowcy w końcu usiądą przy jednym stole i wspólnie podejmą decyzje dla dobra ogółu mieszkańców miasta i powiatu.
Ilona Dziedzic