„Stan wojenny: zło konieczne czy zdrada Narodu”
Z inicjatywy rzeszowskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej oraz Witolda Lechowskiego (nauczyciela) w przeddzień 31 Rocznicy tragicznego dla historii Polski wydarzenia została zorganizowana w ILO w Jaśle debata: „Stan wojenny: zło konieczne czy zdrada Narodu”.
W realizację projektu zaangażowali się uczniowie I LO z klas IIIA, IIID i IIIH. Spotkanie przyjęło formę debaty oksfordzkiej, prelegenci zostali podzieleni na dwa zespoły. Do drużyny, która reprezentowała ideę „zła koniecznego”, należeli: Aleksandra Antas (IIIA), Justyna Lisek (IIIA), Agnieszka Patyk (IIIA), Sabina Wiśniowska (IIIH) oraz Kacper Lawera (IIIH). Przekonaniem publiczności do poglądu, iż stan wojenny był „zdradą Narodu”, zajęli się: Aleksandra Zdunek (IIIA), Paulina Pisarek (IIIA), Natalia Kuchta (IIIA), Michał Hap (IIID) oraz Zuzanna Świątek (IIIH).
Na początku Marszałek debaty – Pani Małgorzata Gliwa oraz Sekretarz - Pan Jakub Izdebski (pracownicy IPN-u) zachęcili zgromadzonych – gości, uczniów z jasielskich szkół wraz z opiekunami do wyrażenia swoich przekonań poprzez zajęcie miejsca w odpowiedniej części sali. Po jednej stronie siedzieli zwolennicy „zła koniecznego”, a po przeciwnej „ zdrady Narodu”. Warto wspomnieć, iż zwycięzcą debaty oksfordzkiej nie jest ta drużyna, po której stronie ostatecznie opowie się więcej osób, wygrywa ten, który przekona większą liczbę obserwatorów do słuszności swojej racji. Nad zgodnością debaty z faktami historycznymi czuwała Pani Marszałek oraz grono ekspertów: Pani Krystyna Olszewska, Pan Dariusz Iwaneczko, Pan Stanisław Koczwara, Pan Adam Pawluś, Pan Kazimierz Poniatowski. Wszyscy doświadczyli okrucieństw stanu wojennego i w niezwykle ciekawy sposób przybliżyli młodzieży rzeczywistość tego okresu.
Dziesięć wywodów uczestników debaty miało pomóc publiczności podjąć ostateczną decyzję: ZDRADA NARODU CZY ZŁO. Debata trwała dwie godziny lekcyjne. W rezultacie końcowym siedmioma głosami zwyciężyła ekipa „zdrady narodu”.
Podsumowując spotkanie dr Dariusz Iwaneczko z IPN – u przedstawił dotychczas zgromadzone dokumenty historyczne na ten temat.
Inna lekcja historii? Nie tylko inna lekcja historii ale również lekcja demokracji w niestandardowej formie metodycznej.
Natalia Kuchta, I LO Jasło