Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Standardy jak w krajach „Trzeciego Świata”?

21

Fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu przygotowała projekt zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie podkarpackim. Nie znalazł on jednak uznania w oczach władz samorządowych. Czy wydatne zwiększenie liczby połączeń kolejowych na Podkarpaciu faktycznie jest możliwe?

Od początku 2015 r. fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu prowadziła projekt „Kolej na dobrą kolej”, promujący optymalizację i rozwój przewozów kolejowych. W jego ramach specjaliści z CZT opracowali projekty rozkładów jazdy dla szeregu województw. W każdej z propozycji przewidywano znaczne zwiększenie liczby połączeń. CZT podkreśla jednocześnie w swoich opracowaniach, iż zwiększenie liczby połączeń nie pociągnie z sobą wzrostu nakładów ze strony województw bądź wzrost ten będzie nieznaczny. Zdaniem fundacji było to możliwe dzięki zwiększeniu efektywności – ten sam pojazd i ten sam personel w ciągu zmiany wykonywałby więcej kursów niż dotychczas.

Projekt dla Podkarpacia przewidywał wykonanie w ciągu roku o 46% więcej pociągokilometrów, przy czym liczba składów w ruchu nie wzrosłaby, tylko spadła – z 23 do 17. Za to liczba pociągokilometrów wykonywana średnio dziennie przez pojazd wzrosłaby z ok. 250 km do ok. 500 km. W ten sposób stałe koszty cyklicznych przeglądów czy personelu rozłożyłyby się na dwukrotnie większą liczbę kilometrów i te oszczędności sfinansowałyby nowe kursy. Jak również przychody z dodatkowych pasażerów.

Według CZT projekt skutkowałby zupełnie nową jakością. Dla przykładu zamiast 2 par pociągów na odcinku Rzeszów – Jasło i 3 na odc. Jasło – Krosno przyjęto 9 par pociągów (przez cały dzień co 2 godziny) na pełnej trasie Rzeszów – Jasło – Zagórz.

Opis proponowanych zmian znalazł się na stronie CZT http://www.czt.org.pl/images/petycja/podkarpackie/Podkarpackie-prezentacja-2016-02-19.pdf

Władze samorządowe województwa podkarpackiego odniosły się sceptycznie do propozycji specjalistów CZT. Fundacja na decyzji Urzędu Marszałkowskiego o wdrożeniu projektu nie pozostawia suchej nitki, twierdząc, że na Podkarpaciu wciąż będzie funkcjonować kolej o standardach rodem z krajów tzw. „Trzeciego Świata”. W piśmie będącym odpowiedzią na propozycję oraz argumenty w niej zawarte władze samorządowe województwa podkarpackiego z całą stanowczością stwierdzają, że wątpliwości budzą przede wszystkim wskazane oszczędności w kosztach oraz zwiększone przychody bez wskazania metody ich wyliczenia. Co więcej decyzja władz miała być poparta wynikami dyskusji w ramach zespołu ds. optymalizacji rozkładu jazdy pociągów. W jego skład wchodzą przedstawiciele operatora, zarządcy narodowej sieci kolejowej oraz wybrani przedstawiciele kolejowych związków zawodowych. Gremium to odniosło się sceptycznie do proponowanych przez CZT zmian.

Obawy może budzić również rozkład jazdy. Zdaniem specjalistów jakiekolwiek zdarzenia losowe wydatnie wpłynęłyby na wystąpienie opóźnień w ruchu pociągów.

Odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego znajduje się pod linkiem

http://www.czt.org.pl/images/KNDK/Podkarpacie/KNDK-PODK-Odpowiedz-na-petycje.PDF

Propozycje CZT krytycznie ocenia również Adam Filar, współkoordynator kampanii „Kocham kolej”. Lansowana w proponowanych zmianach teza, iż zwiększenie ilości pociągów nie wiąże się ze wzrostem wydawanych pieniędzy na owe przejazdy to totalna bzdura. Każdy przewoźnik, który uruchamia swoje pociągi musi uiścić PKP PLK, czyli zarządcy infrastruktury stosowne opłaty. Im większa ilość pociągów tym większa opłata za każdy kilometr, jaki pociąg przejeżdża po torach. Uruchomienie przejazdów wiąże się oczywiście z większą ilością pociągów . Należy jednocześnie pamiętać, że Ilość tych składów jest ograniczona. Mam tutaj przede wszystkim na myśli pojazdy spalinowe, których wg mojej wiedzy jest na Podkarpaciu 12 sztuk. Wszystkie są własnością Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie . Obsługiwane trasy tych pociągów to w większości linie jednotorowe, na których wprowadzenie tak zwanego cyklicznego rozkładu jazdy, który leży u podstaw zmian proponowanych przez ekspertów z CZT jest niemal niemożliwe. – wyjaśnia.

Mimo wszystko w propozycji CZT można doszukać się pozytywów. Najistotniejszym wydaje się dążenie do zwiększenia kursów pociągów. Wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia przez władze samorządowe województwa podkarpackiego dodatkowych kosztów.  

MD

Napisany dnia: 02.01.2017, 12:51

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
1
@ katia
dnia 05.01.2017, 21:02 · Zgłoś
a kiedy beda pociagi do krakowa?
Odpowiedz
4
@ Jaslak
dnia 04.01.2017, 10:15 · Zgłoś
I w ten sposób Niezłomna Maria Kurowska Marszałkini, która nieustannie walczy o Jasło, kolejny raz temu miastu zrobiła "dobrze".
Odpowiedz
4
@ Xvx
dnia 03.01.2017, 21:21 · Zgłoś
Moze zainwestujecie w koncu w kolej, co? Doczekam się kiedyś połączeń takich jak dawniej pociągi Jasło-Kraków i Jasło-Warszawa?
Odpowiedz
3
@ Xvx
dnia 03.01.2017, 21:22 · Zgłoś
Oczywiście do Gorlic i dalej, przejazd przez Jasło rzecz jasna.
Odpowiedz
0
@ Abnegat
dnia 03.01.2017, 03:58 · Zgłoś
Przychody to mogą być od pasażero-kilometrów, a nie od pociągo-kilometrów, jeżeli pociągi te będą jeździły prawie puste. Czy ktoś dokonywał jakichś badań dotyczących popytu na tego rodzaju usługi przewozowe?

Z odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w tym całym CZT nie ma kolejarzy, lecz ludzie, którzy może mają dobre intencje, ale wiedzę o rzeczywistym funkcjonowaniu kolei - żadną.
Odpowiedz
1
@ łodyniec
dnia 03.01.2017, 08:36 · Zgłoś
ale przecież w pl wszystko tak działa,byle by kase doić z budżetu ,a reszta to pikuś

łohhohoohohhohohoohohohohohohohohohohohohoh
Odpowiedz
5
@ TK 42
dnia 02.01.2017, 21:25 · Zgłoś
Może gmina Tarnowiec dołoży do KOLEI kolej w Tarnowcu mile widziana
Odpowiedz
-1
@ xzx
dnia 02.01.2017, 20:04 · Zgłoś
Do ,, yoł'' Na co Ty liczysz ?. Na niezaradnego radnego Peca??? On też wyprowadzi KRUS na drogę - ale do nikąd.
Odpowiedz
2
@ par..
dnia 02.01.2017, 19:26 · Zgłoś
Ten co najmniej daje to duzo pisze nie daj i nie pisz
Odpowiedz
1
@ PKP
dnia 02.01.2017, 18:48 · Zgłoś
jest pociąg, po kole(j)i.
Odpowiedz
21
@ Agent Delegat
dnia 02.01.2017, 15:08 · Zgłoś
Za organizację połączeń pasażerskich odpowiada Urząd Marszałkowski. Zdaje się, że wysokie stanowisko zajmuje tam pani Maria Kurowska. Zdaje się, że jeszcze niedawno fotografowała się z plakietkami "kocham kolej". Zdaje się, że wielokrotnie deklarowała ona publicznie swoją miłość do Jasła i jaślan. Zdaje się też, że pytania dlaczego jaślanie mają aż dwa pociągi na dobę do Rzeszowa, z czego ostatni o 6 rano, dobrze byłoby skierować właśnie do niej.
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 02.01.2017, 17:12 · Zgłoś
I liczysz, że odpowie? W połowie kadencji? Zapomnij.
Odpowiedz
-6
@ nie bieduję
dnia 03.01.2017, 03:47 · Zgłoś
kolej to przezytek, dzis wszyscy maja samochody i wygodnictwo nie pozwala z nich zrezygnować.
Odpowiedz
4
@ sss3
dnia 02.01.2017, 13:57 · Zgłoś
Propozycja CZT nie jest zbyt dobra ale w jednym trzeba się zgodzić: pociąg jak stoi to nie zarabia ani nie jest użyteczny. Dlatego powinno się maksymalizować wykorzystanie taboru i załogi. Teraz niestety jest tak, że szynobus pół dnia stoi na stacji końcowej - maszyniście i konduktorowi i tak trzeba za to zapłacić a pożytku żadnego.

Natomiast rozkład cykliczny przy cyklu równym 2 godziny jest taki sobie. Przy tak małej ilości kursów (9 par to w tym kontekście nadal mało) lepiej żeby rozkład był dobrze dopasowany do potrzeb pasażerów a nie koniecznie cykliczny. Bo o ile pociąg co 2 godziny przez cały dzień wygląda kusząco, to raczej nikt nie przyjedzie pociągiem o 6 jeśli pracuje od 8. Żeby zapewnić dojazd choćby tylko na 8:00 i do Jasła, i do Krosna, i do Sanoka, pociąg co 2 godziny nie wystarczy. W godzinach szczytu muszą być częściej niż poza. Tu dobrym przykładem jest połączenie Jasło - Rzeszów, bo mimo ogromnej mizerii oferty to jednak dojazd do pracy w Rzeszowie i powrót z niej są o odpowiednich godzinach.
Odpowiedz
14
@ jaś
dnia 02.01.2017, 13:41 · Zgłoś
Najwieksze oszczędności bedą gdy pociagi nie beda jeżdziły. Mało etatów na kolei , tabor nie bedzie sie niszczył a krajem trzeciego swiata juz jestesmy więc w rankingach nie spadniemy
Odpowiedz
9
@ m
dnia 02.01.2017, 13:22 · Zgłoś
zaniedbania samych kolejarzy do tego doprowadzily,a dokladniej zwiazkowcow,ktorzy zagarniali kazdy grosz do swoich brzuchow,teraz to kolej na takich trasach jak jaslo-zagorz czy jaslo rzeszow nie ma racji byty w systemie ekonomicznym,bo w socjalistycznym tak

wiec pozostal tylko system socjalistyczny aby zwiekszyc liczbe polaczen
Odpowiedz
2
@ parafianin
dnia 02.01.2017, 13:20 · Zgłoś
Ile dajecie po kolędzie ?
Odpowiedz
2
@ yoł
dnia 02.01.2017, 13:02 · Zgłoś
Radny Pec na pewno się tym zajmie i dokończy to co rozpoczął ...
no chyba że w nadmiarze kierowniczych obowiązków nie znajdzie czasu...
Odpowiedz
45
@ wkurzony
dnia 02.01.2017, 13:05 · Zgłoś
Zjazd z autostrady w kierunku Pilzna też nie znalazł uznania u władz samorządowych. Kolejno u dwóch burmistrzów jeszcze przed 2010 rokiem.
Odpowiedz
-6
@ malw
dnia 02.01.2017, 20:03 · Zgłoś
Zamiast wywalać pieniądze na dojazd z Pilzna do autostrady (co najmniej 15 km) lepiej wydać je na modernizację drogi do Tarnowa i dojazd do autostrady na zjeździe Krzyż.
Odpowiedz
-10
@ z Jasła
dnia 02.01.2017, 20:22 · Zgłoś
Oj oj radny Pec to jeden z niewielu radnych podejmujący inicjatywy korzystne dla Jasła i o szerszym zasięgu niż asfalt na Łąkowej . Życzę ciągle nowych pomysłów i dużej energii .
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657