Szare fotoradary nie robią już zdjęć. Jedynie żółte
Kierowcy poruszający się po polskich drogach nie muszą obawiać się już skrzynek fotoradarów w kolorze szarym – od dnia 28 czerwca zdjęcia samochodom jadącym z nadmierną prędkością robią już tylko te urządzenia, które są pomalowane na żółto.
Mimo iż przy drogach można jeszcze napotkać maszty z „puszkami” w kolorze szarym, w ich wnętrzu nie ma już urządzeń fotografujących kierowców, którzy łamią przepisy dotyczące prędkości jazdy. Te znajdują się jedynie w skrzynkach pomalowanych na żółto. Na terenie kraju jest ich obecnie około trzysta, wszystkie są aktywne. Na przemalowanie stacjonarnych fotoradarów w związku z nowymi przepisami Inspekcja Transportu Drogowego oraz straże gminne, dysponujące takimi urządzeniami, miały trzy lata. Termin realizacji zadania minął 28 czerwca.
Jaki jest cel zmiany barwy przydrożnych „postrachów” kierowców? Zdaniem ustawodawców żółte skrzynki bardziej rzucają się w oczy kierowcom niż szare, których przy polskich drogach stało dotychczas mniej więcej tysiąc. Urządzenia wykonujące zdjęcia montowane były w nich rotacyjnie – w zeszłym roku aktywnych stacjonarnych fotoradarów było w Polsce niewiele ponad 375.
Nowe przepisy nie ominęły również stacjonarnych fotoradarów straży miejskiej, których w Polsce użytkowanych jest mniej więcej tyle samo co aktywnych „puszek” Inspekcji Transportu Drogowego. Od 28 czerwca nie tylko mogą one mieć kolor wyłącznie żółty, ale ich ustawienie w konkretnym miejscu musi być skonsultowane z ITD.
Do końca 2015 roku przy polskich drogach ma zostać zainstalowanych 100 nowych fotoradarów i 29 urządzeń, służących odcinkowemu pomiarowi prędkości. Dodatkowo Inspekcja Transportu Drogowego w terminie tym planuje montaż i uruchomienie 20 systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle.
Z ogólnodostępnych danych wynika, iż w 2012 roku fotoradary ustawione przy polskich drogach wykonały 1,3 mln zdjęć. Na ich podstawie wystawiono 126 tys. mandatów. Na przestrzeni całego roku ubiegłego liczba fotografii zrobionych przez fotoradary kierowcom przekraczających dozwoloną prędkość była niespełna dwukrotnie większa – oscylowała wokół 2,5 mln. W roku tym wystawionych zostało 262 tys. mandatów.
jh