Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Uczcili pamięć ofiar Holokaustu

84

Jaślanie uczcili Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu. - Oddajemy hołd pamięci pomordowanym. Tym, którzy oddali życie bez winy. Jeżeli o takich ludziach nie będziemy pamiętać, to może dojść do tego, że podobny system znów zdominuje w Europie i ponownie będziemy jego ofiarami – podkreślał Mariusz Świątek, dyrektor jasielskiego muzeum.

Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu to święto, które 14 lat temu zostało uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu uczczenia pamięci ofiar pochodzenia żydowskiego, pomordowanych w czasie II wojny światowej przez nazistowskie Niemcy. Na datę obchodów wyznaczono 27 stycznia. Nie jest ona przypadkowa, bowiem w tym dniu w 1945 r. wyzwolono obóz Auschwitz-Birkenau przez Armię Czerwoną. Cześć pamięci ofiar eksterminacji przeprowadzonych przez hitlerowskich Niemców w szczególności na społeczności żydowskiej oddano wczoraj na cmentarzu żydowskim przy ul. Floriańskiej w Jaśle. W obchodach wzięli udział m.in. wiceburmistrz Elwira Musiałowicz-Czech, Mariusz Świątek dyrektor Muzeum Regionalnego w Jaśle, Tomasz Malec prezes Fundacji Antyschematy 2 z Tarnowa, Wiesław Hap, prezes Stowarzyszenia Miłośników Jasła i Regionu Jasielskiego, Antoni Pikul radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego, harcerze, uczniowie z jasielskich szkół oraz mieszkańcy Jasła. Modlitwę odprawił ks. proboszcz Zbigniew Irzyk z parafii Fara w Jaśle.

Wiesław Hap, prezes SMJiRJ przypomniał, jak ważną grupą mniejszości narodowej na terenie Jasielszczyzny i Jasła byli Żydzi. - Byli tu obecni już w średniowieczu. W dobie autonomii galicyjskiej nastąpił ich wyraźny wzrost liczebny. W 1880 r. w Jaśle mieszkało ich już przeszło 400, w 1900 r. ponad 1.500, w 1921 r. - 2.500 osób, a w 1939 r. blisko 3.000, co stanowiło prawie jedną czwartą wszystkich mieszkańców. Wśród zasłużonych jaślan było wielu pochodzenia żydowskiego. Odwołajmy się tylko do rodziny Steinhausów. Światowej sławy matematykiem był prof. Hugo Steinhaus. Jego stryj, dr praw Ignacy Steinhaus był posłem do parlamentu austriackiego i posłem do polskiego Sejmu Ustawodawczego, a w latach I wojny światowej członkiem Naczelnego Komitetu Narodowego, który przyczynił się do powstania niepodległej Polski. Syn dra Steinhausa - Władysław z kolei był wielkim patriotą polskim - legionistą, który bił się o wolną Polskę w I wojnie światowej. Ciężko ranny w bitwie pod Kuklami, zmarł w wieku 19 lat. Pośmiertnie został awansowany na kapitana i otrzymał Krzyż Virtuti Militari. W latach II RP Żydzi jasielscy mieli nową synagogę, starą bożnicę, domy modlitwy, szkoły, łaźnie rytualne. Zajmowali się handlem, przemysłem, rzemiosłem, uprawiali tzw. wolne zawody, m.in. prawników, lekarzy, aptekarzy. W Jaśle działały ich różne towarzystwa i organizacje kulturalne, społeczne, oświatowe, dobroczynne, klub sportowy „Makkabi” rywalizujący z „Czarnymi” Jasło. W wielu przypadkach żydowskie organizacje współpracowały z rdzennie polskimi. Nie było większych animozji między jasielskimi Żydami i Polakami – przypomniał historyk W. Hap.

Kiedy wybuchła II wojna światowa, także Żydzi jasielscy zostali objęci programem całkowitej eksterminacji, a później zostali odizolowani za kordonem getta. Byli systematycznie mordowani, m.in. Na jasielskim kirkucie oraz w lasach: warzyckim, krajowickim na Podzamczu i w Dobrucowej, a większość wywieziono w 1942 r. do obozu zagłady w Bełżcu. Jak wspomina Wiesław Hap wielu Polaków z terenu Jasła i Jasielszczyzny pomagało Żydom m.in. jasielski lekarz Julian Ney umożliwił ukrycie wielu Żydów na tzw. „aryjskich papierach”, które wyrabiał dla nich w specjalnej komórce ZWZ-AK. Został za to zakatowany w siedzibie niemieckiego gestapo w jasielskiej Bursie. Podobną działalność prowadziła na rzecz Żydów nauczycielka jasielska Anna Bogdanowicz. Aresztowana przez Niemców straciła życie w obozie oświęcimskim. Za pomoc Żydom życie utraciło wielu innych Polaków, mieszkańców Jasła i okolic. Część z nich dołączono do transportu wywożonych Żydów jasielskich na zagładę do obozu w Bełżcu w 1942 roku. - Śladem Holokaustu na terenie ziemi jasielskiej są liczne miejsca eksterminacji Żydów i cmentarze, m.in. na powstałym w XIX w. kirkucie w Jaśle. W okresie II wojny Niemcy sprofanowali żydowskie groby i macewy, a miejsce to wykorzystywali do egzekucji nie tylko Żydów, ale równie wielu Polaków oraz sporadycznie Romów i Łemków. Tam m.in. zostali zamordowani dwaj bohaterscy harcerze jasielscy - Roman i Andrzej Jarnuszkiewicze. Niemcy zakopywali tam również zwłoki ofiar zamęczonych w siedzibie gestapo. Po wojnie na tym kirkucie stanął pomnik ich pamięci - dodaje.

Jedyną pamiątką po jasielskich Żydach pozostał cmentarz, który w czasie II wojny światowej także został zniszczony przez okupanta niemieckiego. - Kirkut choć zrujnowany przez Niemców, którzy w czasie wojny wyłamali wszystkie macewy i użyli ich do brukowania ulic jest jedyną pamiątką. Gestem mieszkańców miasta Jasła w 1990 r. było odsłonięcie obelisku upamiętniającego społeczność żydowską. Udało się przetrwać tym, którzy w czasie wojny uzyskali jakąś pomoc, ukrywali się, ale przede wszystkim opuścili miasto przed wybuchem II wojny światowej. Duża społeczność żydowska z Jasła mieszka do dziś w Izraelu i Stanach Zjednoczonych – wyjaśnia Mariusz Świątek, dyrektor Muzeum Regionalnego w Jaśle.

Z okazji obchodów jaślanie zapalili znicze na znak pamięci o tych, którzy zginęli. - Coraz więcej społeczności jasielskiej przychodzi i bierze udział w obchodach. Bardzo się cieszę, bo uważam, że to miejsce powinno być wspólne. Społeczności żydowskiej nie ma, a moim marzeniem jest to, abyśmy wspólnie te dni pamięci uczcili, ponieważ widzimy co dzieje się w Polsce. Bardzo dużo jest mowy nienawiści. Może przyszedł czas, aby przez takie akcje jednoczyć się, aby nareszcie powiedzieć, że ten cmentarz nie jest tylko żydowski, ale również jasielski. Ofiary, które tutaj są pochowane to również Polacy – mówił Tomasz Malec, prezes Fundacji Antyschematy2 z Tarnowa.

id

Napisany dnia: 30.01.2019, 11:27

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Scigany
dnia 05.02.2019, 15:43 · Zgłoś
Tyle bylo wrzasku o krzyze w Oswiecimiu, a teraz tylko patrzec jak podniosa krzyk o obecnosc katolickiego ksiedza na zydowskim cmentarzu. Polacy w W-wie wybudowali museum zydowskie no i maja podziekowanie bo Zydzi podejrzewaja iz zrobiono to w Polsce jako zadoscuczynienie za rzekome krzywdy narodu zydowskiego. Najlepiej aby "medrcy syjonu" sie wypalowali to im wroci rozum tam gdzie powinien byc.
Odpowiedz
0
@ kpn
dnia 01.02.2019, 13:35 · Zgłoś
[komentarz zawierał obraźliwe treści]
Odpowiedz
3
@ jan
dnia 31.01.2019, 18:24 · Zgłoś
tłumy tam że hej
Odpowiedz
2
@ Mam dość
dnia 31.01.2019, 17:15 · Zgłoś
Nie mogę już słuchać o żydach o ich cierpieniach o hanukowych świecach w pałacu prezydenckim. Jak widzę zdjęcia w myckach pajaców z obecnego i poprzednich rządów to mnie krew zalewa.
Odpowiedz
2
@ ???
dnia 31.01.2019, 19:47 · Zgłoś
Hanuka to obrzęd religijny, dlaczego popierają to "świetowanie" w pałacu prezydenckim ci, którzy chcą rozdzialu kościoła od państwa i wyrzcenia religii ze szkół??? Czyli religia żydowska nie wymaga rozdziału od państwa a katolicka już tak?
Odpowiedz
0
@ Hm
dnia 31.01.2019, 23:42 · Zgłoś
twoich bredni też nikt nie czyta chociaż podczepiasz się pod każdą dyskusję.
Odpowiedz
1
@ jas
dnia 01.02.2019, 08:11 · Zgłoś
Za to twoje sam czytasz i potem z sobą dyskutujesz.
Odpowiedz
-5
@ dragoness
dnia 31.01.2019, 12:41 · Zgłoś
Przykro to wszystko czytać, naprawdę. To byli LUDZIE, do cholery!
Odpowiedz
2
@ prawda i pamięć
dnia 31.01.2019, 19:54 · Zgłoś
„Nie o zemstę, lecz o prawdę i pamięć wołają ofiary ludobójstwa”
Odpowiedz
0
@ Witold
dnia 31.01.2019, 12:39 · Zgłoś
Patrząc na te wszystkie komentarze to niestety nic się tu długo nie zmieni. ŚREDNIOWIECZE. żeby tak zjadliwie komentować fakt oddania czci pomordowanym. To byli mieszkańcy Jasła, konkretne osoby mężczyźni kobiety i dzieci. Zostali zabici w imię nienawiści człowieka do człowieka. Opamietajcie się.
Odpowiedz
1
@ samarytanin
dnia 31.01.2019, 08:54 · Zgłoś
Uczniowie z Jasielskich szkół w czasie lekcji byli ,prywatnie ,dobrowolnie?
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 31.01.2019, 10:22 · Zgłoś
W celu edukacyjnym, proszę pana.
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 31.01.2019, 11:28 · Zgłoś
Tylko czekać jak "Ordo Juris" wymyśli dla rodziców wzór sprzeciwu wobec uczestnictwa dzieci w tak "gorszących" uroczystościach.
Odpowiedz
0
@ Maya
dnia 31.01.2019, 08:10 · Zgłoś
Te komentarze będą też czytać ludzie z zagranicy. Z pewnością będą pod wrażeniem wiedzy historycznej i szacunku i miłości bliźniego. Czy z takich wypowiedzi chcemy być sławni na świecie? Czy takie wypowiedzi służą budowaniu wizerunku katolika Polaka?
Odpowiedz
4
@ polak
dnia 30.01.2019, 18:56 · Zgłoś
kogo to obchodzi POLAKOW w czasie 2 wojny swiatowej zginelo prawie 6.000.000 a holokaustu dokonali amerykanie na Indianach a zydzi na palestynczykach
Odpowiedz
11
@ PG
dnia 30.01.2019, 18:28 · Zgłoś
Jaślanie czy mieszkający w jaśle?
Odpowiedz
-17
@ dragoness
dnia 30.01.2019, 18:31 · Zgłoś
A jakie są kryteria rozróżnienia?
Odpowiedz
11
@ Znający temat
dnia 30.01.2019, 18:27 · Zgłoś
Żydzi - nasi starsi bracia w wierze byli obywatelami Rzeczypospolitej. Polacy, Rusini, Łemkowie, Romowie (Cyganie polscy) też obywatele Rzeczypospolitej, zginęli z rąk niemieckiego nazistowskiego okupanta a także z rąk radzieckiego bolszewickiego okupanta. Im wszystkim, którzy zostali zamordowani, zamęczeni albo zginęli w boju - Cześć i Chwała Bohaterom !!!
Odpowiedz
2
@ Dr Ewa Kurek
dnia 30.01.2019, 18:49 · Zgłoś
Dr Ewa Kurek Łask - Mniejszości narodowe wobec państwa polskiego na przestrzeni dziejów
https://www.youtube.com/watch?v=38EvsD2tAFs
Odpowiedz
-1
@ us
dnia 31.01.2019, 20:16 · Zgłoś
Akurat nie widzę powodu by być dumny z Kolbego. To taki przedwojenny odpowiednik Rydzyka. Zresztą z tym jego dobrowolnym zgłoszeniem się na śmierć w miejsce Gajowniczka to dość wątpliwa sprawa.
Odpowiedz
-1
@ Do us
dnia 02.02.2019, 22:30 · Zgłoś
Od dawna nurtuje mnie pytanie,czy Gajowniczek ocalał,czy "kaci"uszanowali prośbę Kolbego.
Odpowiedz
2
@ dax
dnia 30.01.2019, 17:57 · Zgłoś
"Jaślanie uczcili Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu" - no 15 osób, śmiać się czy płakać.
Odpowiedz
3
@ Warto przypomnieć
dnia 30.01.2019, 20:56 · Zgłoś
Płakać z wielu powodów,także z tego,z jakim szacunkiem niektórzy uczestniczą w tak ważnych uroczystościach,mszach świętych/szczególnie/.Jak można klękać przed grobem w dziurawych na kolanach spodniach.Do Kościoła też,idą ubrani,jak na imprezkę.Dawniej obowiązywał strój świąteczny,by nie tylko postawą wykazać szacunek.W tym przypadku pochwalam Świadków Jehowy,po ubiorze widać,że czczą Boga,okazując godną postawę.Wstyd,do czego doszło,że nie przetrwały wpajane zasady-na spotkanie z Bogiem i Chrystusem,ubierz właściwy ubiór,okaż godność i kulturę.
Odpowiedz
4
@ ad
dnia 30.01.2019, 21:16 · Zgłoś
Masz rację, co do ubioru, ale zanim przytoczysz Świadków Jehowy jako pozytywny przykład poczytaj troche o ich sekcie, w co wierzą i jak np. traktują katolików, o tym jak traktują tych którzy chcą od nich odejść
Odpowiedz
1
@ Do ad
dnia 30.01.2019, 21:32 · Zgłoś
Wiem,jesteśmy tymi"ze świata"i nie ma sensu tego poruszać-jedynie stosowny ubiór stawiam za wzór,gdyż katolicy nie wiedzą,że idąc do Domu Bożego,należy uszanować pobyt i uczestnictwo w świętym miejscu.
Odpowiedz
2
@ łodyniec
dnia 30.01.2019, 17:15 · Zgłoś
Wiecej zdjec tych 15 osob prosze ! Bo nikt nie chce pamietac przeszlosci ,kazdy zyje dzis , teraz , a przeszlosc zatacza kolko , unia =kołhoz !
Odpowiedz
10
@ świadek
dnia 30.01.2019, 16:40 · Zgłoś
Na cmentarzu żydowskim w czasie wojny zamordowano blisko 1500 osób. Byli to Żydzi, Polacy i Rusini. Jest specjalna kwatera im poświęcona. Na tej mogile złożono wczoraj wiązankę z biało-czerwoną szarfą i zapalono znicze.
Odpowiedz
5
@ putyrowska
dnia 30.01.2019, 15:57 · Zgłoś
A Pawlusia nie było a on tak często lata do USA a wiadomo kto rządzi w Ameryce??
Odpowiedz
4
@ holo
dnia 30.01.2019, 15:57 · Zgłoś
A co z obozem kaźni Polaków w Pomiechówku ?
Odpowiedz
14
@ mieszkaniec
dnia 30.01.2019, 14:21 · Zgłoś
A KIEDY rozwój miasta, zamiast stagnacji!
Odpowiedz
4
@ wilga
dnia 30.01.2019, 15:10 · Zgłoś
Będziesz miał jednodniowy rozwój miasta gdy deweloper Kaczor przyjedzie się pokazać przed kolejnymi wyborami.
Odpowiedz
2
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 30.01.2019, 15:49 · Zgłoś
Rozwój to chyba zeszedł do podziemia i jeszcze nie obumarł, aby wydawać owoce...
Odpowiedz
-8
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 12:23 · Zgłoś
I już się zaczęło...
Odpowiedz
35
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 12:07 · Zgłoś
Z całym szacunkiem i czcią dla Holokaustu, ale w czym śmierć Żyda różni się od śmierci Polaka? Dlaczego oddaje się hołd pomordowanym z tylko jednej, konkretnej nacji? Nie widzę podobnych uroczystości modlitw za pomordowanych Polaków, Romów, Ukraińców.
Odpowiedz
3
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 12:27 · Zgłoś
I homoseksualistów. Musieli nosić różowy trojkat.
A tak w ogóle to może zamiast upamiętniać poszczególne ofiary, może zrobimy jakiś globalny dzien pamięci wszelkich ofiar wszelkich nieszczęść? Np zamiast upamiętniać tylko ofiary 11 września w ten dzien, może coś innego? Przecież to niejedyny zamach...
Odpowiedz
1
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 13:11 · Zgłoś
To nie wyklucza z kategorii ofiary.
Odpowiedz
13
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 13:13 · Zgłoś
Ofiarą można być niezależnie od narodowości, religii, wyznania czy orientacji seksualnej.
Odpowiedz
2
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 13:24 · Zgłoś
Dokładnie. To takie nienaturalne, ze poszczególne
społeczności upamiętniają swoje ofiary?
Odpowiedz
19
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 13:40 · Zgłoś
Nie wiem czy Pan zauważył, ale organizatorem powyższych uroczystości nie była społeczność żydowska. Nie mam nic przeciwko modlitwie za dusze Żydów, widzę jedynie problem w tym, że część umęczonych narodów ma swój "Międzynarodowy Dzień" i mnóstwo obchodów w każdym mieście i miasteczku, a o innych nie pamięta nikt. Wystarczy zapytać obywateli państw zachodnich - jest mnóstwo filmów w internecie - o to kto ginął podczas II wojny światowej. Ogromna większość odpowiedzi jest taka, że byli to tylko Żydzi. Inne narody w tej "przestrzeni globalnej pamięci" nie mają swojego udziału. Proszę przypomnieć o co chodziło w konflikcie o krzyże na terenie obozu Auschwitz. Właśnie o to chodzi. O stworzenie przez jeden naród swego rodzaju monopolu na pamięć.
Odpowiedz
-18
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 14:03 · Zgłoś
Czy Żydzi komuś bronią upamiętniać swoje ofiary???
Nie ma monopolu, ale- co istotne- nie ma tez tak zaklinanej przez niektórych
równości w sensie rangi, jaka Hitler nadal niektórym narodowościowy czy kategoriom.
Jeśli ktoś ma wątpliwości co do tego, to niech się podksztalci.
Odpowiedz
18
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 14:14 · Zgłoś
"Czy Żydzi komuś bronią upamiętniać swoje ofiary???" - w przywołanym przeze mnie konflikcie o krzyże w Auschwitz wychodzi na to, że jednak trochę bronią.
"nie ma tez tak zaklinanej przez niektórych
równości w sensie rangi, jaka Hitler nadal niektórym narodowościowy czy kategoriom.
Jeśli ktoś ma wątpliwości co do tego, to niech się podksztalci." - nikt o Hitlerze nie mówi, a o współczesnym upamiętnieniu i współczesnej gradacji ofiar. Podręcznikowy przykład: wypowiedź B. Engelking w programie "Kropka Nad I" - kobieta stwierdziła, że śmierć dla Polaków to była kwestia biologiczna, "śmierć to śmierć", a dla Żydów coś metafizycznego, spotkanie ze Stwórcą.
Odpowiedz
0
@ dd
dnia 30.01.2019, 14:25 · Zgłoś
Divide et impera.
Idea czy niziny intelektualne?
Odpowiedz
-10
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 14:47 · Zgłoś
To byl akurat przykład zawłaszczania tego, co zasadniczo zgotowano właśnie Żydom.
Gradacja ofiar istnieje. Byłeś Żydem - miałeś gorzej. Byłeś Żydem- gejem, miałeś jeszcze gorzej. Zagłada była przeznaczona przede wszystkim dla Żydów. Słowo holokaust odnosi się konkretnie do zagłady tego narodu.
Odpowiedz
4
@ bzdura
dnia 30.01.2019, 15:09 · Zgłoś
Nie przede wszystkim.
Odpowiedz
9
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 15:12 · Zgłoś
"zasadniczo zgotowano właśnie Żydom." - zasadniczo nie oznacza "tylko i wyłacznie" czy "jedynie".
I znowu Pan miesza porządki. To, że Niemcy dążyli do całkowitego unicestwienia narodu żydowskiego, to nie oznacza, że z perspektywy roku 2018 należy oceniać ofiary II wojny z perspektywy "gorszych" i "lepszych" śmierci. Zagłada odnosiła się do Żydów - może Pan zauważył, że nie neguję tego w żadnym swoim wpisie, ale widzę, że pisze Pan byle tylko coś pisać. Ale to, że Zagłada była skierowana wobec Żydów wcale nie oznacza, że były to jedyne ofiary obozów i II wojny światowej
Odpowiedz
-3
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 15:43 · Zgłoś
„Holokaust”, „shoah”... i jesteśmy w domu. Uczczono ofiary Holokaustu- chodzi o
naszych żydowskich sąsiadów.
Odpowiedz
4
@ Obywatel Miasta Jasła
dnia 30.01.2019, 16:33 · Zgłoś
Szkoda, że po takiej wymianie zdań nie zrozumiał Pan o co chodzi w dyskusji.
Odpowiedz
7
@ jaslo@
dnia 30.01.2019, 17:37 · Zgłoś
Nienaturalne jest ze w Polsce ciagle upamietnia sie obcych a nie Polakow.To chyba jedyny taki kraj na swiecie.Wstyd,ciagle mowimy I piszemy jakie zaslugi mieli zydzi.Polakow z aslugami w Polsce nie bylo?Przez ostatnie lata pamiec o wielkich polakach jest skutecznie I systematycznie wymazywana.Hipokryzmem jest ,ze przez tyle lat podobno nie bylo zydow w Polsce a teraz nagle setki osob (przypadkiem) odkrywa ze jest pochodzenia zydowskiego.To jakas epidemia czy oswiecenie??A moze pogoda dla bogaczy???
Odpowiedz
-8
@ dragoness
dnia 30.01.2019, 17:55 · Zgłoś
"Obcych"? Od pokoleń zamieszkujących Jasło i okolice?
Odpowiedz
6
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 18:22 · Zgłoś
Mosze jesteś kompletnym, ignorantem, jęśli piszesz, zakładam, że czytasz, odsyłam choćby do definicji holokaustu (gr) w wikipedii). Holokaust na początku dotyczył przede wszystkim Słowian, a zwłaszcza Polaków, Cyganów, osób niepełniosprawnych ... Żydów dotknął dopiero pod koniec 1941 roku po ustaleniach nazywanych"ostateczne rozwiazanie kwestii żydowskiej". Do ustaleń tych doszło, bo ani Ameryka ani inne państwa nie zgodziły się przyjąć Żydów z Europy Środkowej
Myślacych odsyłam do art pod tyt. straty liczbowe ofiar II wojny światowej. albo jak ustalano liczbę ofiar .
Odpowiedz
9
@ a propos obcych
dnia 30.01.2019, 18:32 · Zgłoś
Żydzi byli literalnie obywatelami Polski (zginęło ok 3 mln Żydów obywateli Polski), ale tylko ok. 1-2 % Żydów czuło się Polakami, według spisu ludności z 1937 r. Pozostali nie znali polskiego języka, izolowali się od Polaków, aby zachować swoją tożsamosć kultralną i religiną. Ich prawo, tyle tylko, ze domagali się od Polski, jako państwa praw i ochrony, ale byli nielojalni i w czasie zaborów i w czasie odzyskiwania przez Polskę niepodległosci. Prosze poczytać o tzw. bramach triumfalnych, które powstawały, gdy wkraczali na ziemie polskie zaborcy austriaccy, później, gdy toczyły się walki o ziemie polskie w 1918 r. i w latach czterdziestych witali sowietów wkraczających do Polski po 17 września.
Odpowiedz
7
@ Do Mosze
dnia 30.01.2019, 19:50 · Zgłoś
Pyta pan czy Żydzi zabraniają komuś upamiętnić swoje ofiary. Odpowiedź brzmi TAK. Niech się Pan dokształci w kwestii najnowszych stosunków polsko-żydowskich to się Pan dowie, że każda próba zbadania zbrodni popełnionych przez funkcjonariuszy UB żydowskiego pochodzenia na Polakach kończyła się zawsze jazgotem na cały świat jacy to Polacy antysemici. A kto jak nie żydzi zablokowali ustawę o IPN? Itd itd
Odpowiedz
-5
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 21:33 · Zgłoś
O to, że Polacy mają chyba jakiś kompleks i za uszami. Oraz o ignorancję. Uczczono ofiary Holokaustu... no trudno zaprzeczyć, że byli nimi (zasadniczo) Żydzi. To jest Kirku- raczej nie spodziewam się, że będą czczony tam też pozostałe ofiary. Niepotrzebnie dopatrywać się wykluczania innych z grona godnych uczczenia.
Odpowiedz
-9
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 21:37 · Zgłoś
Ale antysemityzmu nie ma, prawda? Ci ludzie mają chorobliwa obsesję na punkcie Żydów. I potężnego trupa w szafie. Chyba zazdroscimy Żydom, że są większą ofiarą od nas.
Odpowiedz
-4
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 21:39 · Zgłoś
A jak ich już dotknął, to nie na żarty. Nic nie stało się z dnia na dzień.
Odpowiedz
5
@ Do Mosze
dnia 31.01.2019, 07:14 · Zgłoś
Słowo holocaust nie należy do żydów bo oni tak chcą. Słowo to słowo, każdy ma prawo go używać bo opisuje zagładę o podłożu etnicznym. Holocaust to obecnie mordowanie Palestyńczyków przez żydów. Można i trzeba nazywać rzeczy po imieniu a nie wiecznie myśleć " co żydzi chcą" jakby to kogokolwiek z nas obchodziło czy obowiązywało. Chcieć to oni sobie mogą w Izraelu nie w Polsce czy w Europie.
Odpowiedz
-3
@ jas
dnia 31.01.2019, 11:34 · Zgłoś
Człowieku, Arabowie mieszkający w Izraelu mają więcej praw obywatelskich i cieszą się większymi swobodami niż w innych krajach araskich.
Odpowiedz
-3
@ Mosze
dnia 31.01.2019, 13:04 · Zgłoś
W ujęciu historycznym termin ten stosuje się do zagłady Żydów podczas Drugiej Wojny Światowej. Za pewne z tym tez zdarzeniem kojarzy i Tobie się to słowo, prawda?
Odpowiedz
4
@ Do Mosze
dnia 31.01.2019, 14:19 · Zgłoś
Mnie akurat holocaust nie kojarzy się z Żydami, ale dużo czytam to i skojarzenia mam nietypowe. Ale już pozostańmy przy Twoim rozumieniu tego terminu; czy potrafisz mi wytłumaczyć jak to jest, że przed wojną żyło w Polsce 3 mln żydów, w holokauście zginęło również 3 mln żydów czylu wszyscy, to skąd się biorą ci wszyscy spadkobiercy ofiar holocaustu?
Odpowiedz
-2
@ jas
dnia 31.01.2019, 20:09 · Zgłoś
Dokładnie w 1939 r. było 3,3 - 3,4 mln. Żydów z czego ocalało jakieś 300 tys. Z spadkobiercami jest prosta sprawa - jeśli spadkodawca umiera bezpotomnie, to dziedziczą dalsi krewni wg stopnia pokrewieństwa.
Odpowiedz
21
@ pytanie
dnia 30.01.2019, 11:46 · Zgłoś
Czy jest dzień upamiętniający ofiary narodowości polskiej? Wszyscy wiemy, że my ponieśliśmy większe ofiary niż naród żydowski.
Odpowiedz
-10
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 12:31 · Zgłoś
W której szkole tak uczą???
Odpowiedz
-2
@ dragoness
dnia 30.01.2019, 14:47 · Zgłoś
A to już pytanie do partii, której zależy na odkłamywaniu historii i posiadającej większość w sejmie.
Odpowiedz
6
@ Jola
dnia 30.01.2019, 15:08 · Zgłoś
Nie prawda.Żydów w tej wojnie zginęło więcej.Eksterminacja ich narodu rozpoczęła sie jeszcze przed wojną na terenie Niemiec, praktycznie od momentu przejęcia władzy przez Hitlera.Proszę poczytać trochę o ofiarach wojny w/g narodowości.Tam jest wyraźnie napisane.
Odpowiedz
8
@ Droga Jolu
dnia 30.01.2019, 18:10 · Zgłoś
Pierwszymi ofiarami niemiekiego nazizmu byli niepełnosprawni (robiono listy w Niemczech i Austrii) nastepnie po zajęciu Polski eksterminacji mieli poglegać Polacy (80% do zniszczenia, 20% jako niewolnicy) : np. profesorowie UJ, ksieża, np. KOlbe, zagładzie mieli podlegać Cyganie (na zdjeciach w tle widać budynek, gdzie mieszkają, nie są godni świętować?), następnie jeńcy radzieccy (wie Pani ilu jeńców zginęło w niemieckicj obozach?), Węgrzy, powstańcy (!) warszawscy.
W Holokauście zginęło ponad 6 mln Polaków, z czego połowę stanowili obywatele Polski żydowskiego pochodzenia. W razie wątpliwości wystarczy zerknąć do wikipedii i sprawdzić znaczenie terminu holokaust. Polecam też strony IPN.
Auschwitz był obozem koncentracyjnym dla Polaków. Żydom przygotowano Brzezinkę pod koniec 1941 r.
Odpowiedz
5
@ proszę czytać, odgądać i myśleć
dnia 30.01.2019, 18:39 · Zgłoś
Oświęcimski marsz, o którym usłyszała cała Polska
https://www.youtube.com/watch?v=2E8CVmT_mHk
Odpowiedz
-7
@ Mosze
dnia 30.01.2019, 21:28 · Zgłoś
Auschwitz- Birkenau, czyli Auschwitz. Wróg Hitlera nr 1 to Żydzi. Potem homoseksualiści i wszelcy przeciwnicy polityczni. Słowianie, Romowie- także. Ale koncentrowano się na Żydach. Choćby Gwiazdą Dawida noszone na ramieniu o tym świadczy. Getta... A narodowcy polscy w czasie przed wojną zagrożenie upatrywali nie w Hitlerze, tylko Żydach. Ponieważ to nie my inspirowalismy Holokaust i byliśmy też jegomofiarami, czujemy się chyba zwolnieni z dokładnego przepracowaniu historii. Niesłusznie.
Odpowiedz
8
@ Do Mosze
dnia 30.01.2019, 22:27 · Zgłoś
Ma Pan rację musi Pan przepracować historię, bo pisze głupoty, gdyż:
np. Hitler bał sie polskiej konspiracji nie żydowskiej (por. rozbrajanie Niemców ok. 1918) stąd obozy koncentracyjne
np. Auschwitz (na terenie III Rzeszy) wystarczy sprawdzić nas stronie muzeum, powstało na bazie istniejących koszar jako obóz dla Polaków: KOlbe, Pilecki, Leszczyńska, inteligencja i duchowieństwo, potem Niemcy spowadzali tam jeńców zwłaszcza radzieckich, dla Żydów wybudowano Birkenau w 1941 r. po uzgodnieniach "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej"
np. żądania żydowskie w sprawie autoniomii dla gmin żydowskich w 1918 r. - gminy żydowskie jako eksterytorialne
np. getta żydowskie powstawały w Europie (chyba w Belgii) już w XVI w., by odizolować się od chrześcijan, Żydzi mieli nadzieję, że kupią od Hitlera w 1939 autonomię, której nie dostali od Polaków w 1918 r.
Czy wie Pan ilu Żydów służyło w armii niemieckiej, jakiej narodowości byli wysokiej rangii oficerowie niemieccy?
Dlaczego w świat idzie przekaz, że powstanie warszawskie to było powstanie, żydowskie, a AK to faszyści i antysemici? A kto przerzucał broń do getta i ratował Żydów z tego getta, a zwąłszcza żydowskie dzieci. Żydzi mają pretensje, że ukrywały te dzieci polskie zakonnice! https://wprawo.pl/2018/05/11/kto-ratuje-jedno-zycie-film-dr-ewy-kurek-zakazany-w-tvp-od-kilkunastu-lat-obejrzyjcie-wideo/
A co się stało z powstańcami warszawskimi - trafili do niemieckich obozów m.in Auchwitz
A kto oddał, życie za ratowanie Żydów w Markowej?
A co powiedziała pani Engelking o śmierci Żydów i Polaków?
Dla Pana: Czym się różni śmierć Polaka od śmierci Żyda? https://www.youtube.com/watch?v=Tyyi-NimsJU
Odpowiedz
0
@ do "do Mosze"
dnia 30.01.2019, 23:56 · Zgłoś
Duchownych proporcjonalnie zginęło tyle co w innych warstwach społeczeńtwa - wg statystyk kk 1,9 tys. na ogólną liczbę 18 tys. księży w 1939 r. Działalność Kolbego wcale Niemcom nie przeszkadzała - do Auschwitz trafił wskutek donosu Polaka, skonfliktowanego z nim b. zakonnika o rzekome ukrywanie Żydów. Po jego aresztowaniu Niemcy nie zlikwidowali Niepokalanowa, nadal wychodziły drukowane tam prasa i wydawnictwa. W Ak byli różni ludzie, także antysemici i faszyści. A także późniejsi kolaboranci jak chociażby Zarako - Zarakowski, stalinowski prokurator, Kuraś "Ogień" a na naszym podwórku - Kucharski, pierwszy powojenny szef UB w Jaśle.
Odpowiedz
1
@ do "do"
dnia 31.01.2019, 09:46 · Zgłoś
Jeśli jesteś potomkiem któregoś z wymienionych ubeków to możesz podawać do sądu, najlepiej IPN na którego stronach s ą te informacje.
Odpowiedz
0
@ jeszcze raz "do"
dnia 31.01.2019, 11:08 · Zgłoś
Jeśli nie potrafisz zrozumieć tekstu na poziomie gimbazy to twój problem. Wyznawanie ideologii faszystowskiej czy antysemityzm nie były równoznaczne z popieraniem Niemiec. Polscy antysemici i faszyści walczyli z Niemcami także w szeregach AK. A na oglądanie bajeczek dla grzecznych dzieci skoda mi czasu i oczu.
Odpowiedz
30
@ uj
dnia 30.01.2019, 11:41 · Zgłoś
coś mało przedstawicieli społeczności żydowskiej
jakby chodziło o zwrot majątku pewnie by się zjawiło mnóstwo!
pewnie zaraz usuną ten antysemicki komentarz gojki jedne
Odpowiedz
11
@ Dores
dnia 30.01.2019, 11:49 · Zgłoś
Czemu na Żydowskim cmentarzu? A nie np Warzyckim
Odpowiedz
21
@ ixi
dnia 30.01.2019, 12:51 · Zgłoś
Dokładnie. Przestańcie Żydom wchodzić bo oni się na nasze majątki już szykują dzięki ustawie 447. Żydów zabrakło, a swoją drogą ilu Żydów uratowało Polaków i czy oni dbają o katolickie cmentarze w Izraelu? Myślę że znam odpowiedź. Nadgorliwosc to wada, nie zaleta...
Odpowiedz
7
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 30.01.2019, 15:54 · Zgłoś
Po wieńcu widać, że wszyscy uczestnicy kreowali się na przedstawicieli żydowskich - bo polskich symboli narodowych tam nie widać...
Odpowiedz
-1
@ dragoness
dnia 30.01.2019, 17:54 · Zgłoś
"Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu to święto, które 14 lat temu zostało uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu uczczenia pamięci ofiar pochodzenia żydowskiego, pomordowanych w czasie II wojny światowej przez nazistowskie Niemcy." - co jest w tym zdaniu niezrozumiałego?
Odpowiedz
10
@ wikipedia
dnia 30.01.2019, 18:43 · Zgłoś
Termin Holocaust pochodzi z łaciny kościelnej: słowo holocaustum jest adaptacją greckiego holókauston, rodzaj nijaki imiesłowu holókaustos („spalony w całości”), od czasownika holo-kautóo („spalam ofiarę w całości”). Pierwotnie był to termin religijny oznaczający ofiarę całopalną, w tym znaczeniu może być stosowane również dziś[9]. Pochodzący z hebrajskiego termin Szoa (hebr. שואה – całkowita zagłada, zniszczenie – transkrypcja angielska: Shoah) nie odwołuje się do pozytywnego, religijnego znaczenia całopalenia. W Polsce używa się ponadto terminu Zagłada.
Równocześnie z Zagładą Żydów, Niemcy dokonali też ludobójstwa Romów oraz masowych mordów na etnicznych Polakach i radzieckich jeńcach wojennych. Morderstw i prześladowań dokonywano też na niepełnosprawnych fizycznie i intelektualnie, homoseksualistach, duchownych katolickich, protestanckich, świadkach Jehowy, działaczach lewicy, komunistach oraz na członkach wolnomularstwa. Łącznie w wyniku nazistowskich ludobójstw śmierć poniosło około 11 milionów osób.
Termin ten bywa używany w odniesieniu do ludobójstwa innych prześladowanych grup etnicznych, narodowych i społecznych oraz więźniów politycznych w obozach koncentracyjnych przez nazistów[11], a w szczególności eksterminacji innej grupy etnicznej – Cyganów, czyli Romów i Sinti (Porajmos – Pochłonięcie). Przykładowo, polityka Hitlera wobec części Słowian i Bałtów (także uznawanych za Untermenschen – „podludzi”), w szczególności Polaków, również zakładała eksterminację elit społecznych, naukowych i kulturalnych (ponieważ zdaniem nazistów cywilizacja i sztuka rozwijały się jedynie dzięki nacjom zachodnim[12]) oraz eksploatację pozostałej części narodu poprzez pracę niewolniczą[13]. Szczególnie liczną grupę ofiar stanowili sowieccy jeńcy wojenni, których w niewoli zginęło ponad 3 miliony (śmierć poniosło większość z ponad 5 milionów jeńców radzieckich).

Czasem termin ten bywa używany jako synonim innych ludobójstw, odnoszony np. do ludobójstwa Ormian, Greków Pontyjskich i Asyryjczyków [14]. Słowo „holocaust” pisze się wówczas małą literą[15].
Odpowiedz
9
@ Dr Ewa Kurek
dnia 30.01.2019, 18:56 · Zgłoś
Ewa Kurek znalazła sposób na żydów - film ocenzurowany przez Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Ia1FxxYZR7s
Odpowiedz
4
@ Jerzy Robert Nowak
dnia 30.01.2019, 19:01 · Zgłoś
-6
@ Do ixi
dnia 30.01.2019, 20:00 · Zgłoś
A jaki konkretnie majatek maja ci zabrac zydzi? Dom, mieszkanie, samochod? Mysl chlopie sam a nie sluchaj tvp pis
Odpowiedz
1
@ Do Dores
dnia 30.01.2019, 21:48 · Zgłoś
A czemu nie np. w Markowej na grobie Ulmów?
Czy Ulmowie nie byli ofiarami holokastu?
Żydzi mówią, że nie, bo działali z niskich pobudek - chcieli się wzbogacić.
Kto z Was mając gromadę dzieci, ciężarną żonę ryzykował by dla kilku szekli?
A wiecie kto i dlaczego wydał Ulmów?
A czemu nie na grobach pomordowanych Polaków, którzy ratowali Żydów?

Pytanie to kieruję zwłaszcza do ks. Irzyka i p. Świątka.
Odpowiedz
1
@ do ixi
dnia 30.01.2019, 23:43 · Zgłoś
Nie martw się na zapas. Tobie z pewnością to nie grozi bo niby co mogliby zabrać takiemu golcowi? Niby gdzie mieli ratować Polaków - przechowując ich w getcie?
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 31.01.2019, 15:17 · Zgłoś
Skąd wiesz, mówili ci?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657