Wracają pociągi z Jasła do Rzeszowa
Na trasę Jasło-Rzeszów już wkrótce powrócą pociągi. Końca dobiega, bowiem modernizacja linii kolejowej 106 na odcinku Boguchwała-Czudec, w ramach, której powstaną nowe przystanki, w tym Jasło Fabryczna.
Modernizacja linii kolejowej 106 pomiędzy Boguchwałą a Czudcem jest jedną z kluczowych inwestycji kolejowych realizowanych w ostatnich latach w województwie podkarpackim. To przede wszystkim olbrzymia szansa dla południowych regionów województwa, w tym miasta i powiatu jasielskiego na przezwyciężenie marazmu panującego od wielu lat w dziedzinie transportu kolejowego, zarówno pasażerskiego jak też towarowego.
Zakres prac realizowanych w ramach zadania pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej Nr 106 odcinek Boguchwała – Czudec” objął rewitalizację linii kolejowej na odcinku 10,8 km pomiędzy Boguchwałą a Czudcem. Projekt realizowany jest w ramach RPO WP 2014-2020 przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jego wartość ogółem wynosi 42,8 mln zł netto, w tym wkład UE wynosi 33,3 mln zł. Modernizacji poddano 26 obiektów inżynieryjnych w tym most i 2 wiadukty oraz 23 przepusty. W ramach zadania powstały 3 nowe przystanki: Zaborów Błonie, w Markuszowej i Jasło Fabryczna. Realizacja przewidywała dostosowanie istniejących peronów do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie pasów bezpieczeństwa wraz z wyczuwalną fakturą. System oznakowania dotykowego dla osób z dysfunkcją wzroku, ma z kolei umożliwić sprawne poruszanie się od głównego wejścia na teren stacji kolejowej lub przystanku osobowego.
Szczególne znaczenie w tym względzie ma powstanie przystanku Jasło Fabryczna, który stanowić może istotny element zintegrowanego systemu komunikacji, służącego pracownikom zatrudnionym w zakładach zlokalizowanych w jasielskiej strefie przemysłowej. Wiele zależeć będzie jednak od kształtu rozkładu jazdy, który, aby mógł okazać się optymalny, musi w pełni odpowiadać oczekiwaniom pracowników wspomnianych podmiotów. Według Adama Filara, z KochamKolej.pl rozkład jazdy pozostawia jednak wiele do życzenia. – Rozkład jazdy pociągów do Rzeszowa umożliwia szybkie dotarcie do stolicy województwa, lecz nie uwzględnia w pełni potrzeb pracowników zatrudnionych w zakładach strefy przemysłowej. Aby wykorzystać możliwości, jakie daje nowo wybudowany przystanek Jasło Fabryczna należy uruchomić połączenia z kierunku zachodniego, które dowoziłyby pracowników przed godziną 6 rano i 14 oraz odbierały ich po ośmiogodzinnym cyklu pracy. – przekonuje.
Po modernizacji pociągi pasażerskie poruszać się będą na linii 106 z prędkością nawet 100 km/h co pozwoli na skrócenie dotychczasowego czasu przejazdu pomiędzy Jasłem a Rzeszowem.
Od czerwca po staremu
Planowany termin zakończenia prowadzonych prac i przywrócenia ruchu przypada na 21 czerwca 2018 r. W rozkładzie jazdy znajdą się dwie pary pociągów. Z Jasła do Rzeszowa pasażerowie odjadą w dni robocze o godz. 4.55. Każdego dnia pociąg ze stacji Jasło odjeżdżał będzie również o godz. 5.51. Czas przejazdu wynosić będzie blisko 1 godz. i 20 min. Z Rzeszowa do Jasła pociągi odjeżdżać będą w dni robocze o godz. 15.57, oraz codziennie o godz. 15.24. Rozkład zgodny jest z tym, który funkcjonował do momentu zamknięcia linii spowodowanego modernizacją. Warto podkreślić, że połączenia cieszyły się sporą popularnością wśród pasażerów.
Od lipca oferta zostanie wzbogacona o dodatkowe połączenia. W okresie od 2 lipca do 31 sierpnia zostanie uruchomione nowe połączenie z Rzeszowa w Bieszczady :
1. Rzeszów 5.41 – (Jasło 7.07) – Łupków 9.53 (od poniedziałku do piątku)
2. Komańcza 19.10- (Jasło 21.28) – Rzeszów 22.34 (od poniedziałku do piątku)
W okresie od 02 lipca do 30 sierpnia będą kursowały weekendowe pociągi w relacji Rzeszów – Medzilaborce (Słowacja) – Rzeszów :
1. Rzeszów 5.57- (Jasło 7.15) – Medzilaborce 10.24
2. Medzilaborce 17.48 – (Jasło 20.56) – Rzeszów 22.06
To jednak nie wszystko. Od września regularnych połączeń Jasło – Rzeszów - Jasło ma być jeszcze więcej. Łącznie kursować będzie 12 pociągów w ciągu doby. Planowany rozkład jazdy dla dodatkowych ośmiu połączeń prezentuje się następująco:
z Rzeszowa o 5:31 do Jasła na godz. 7:00,
z Rzeszowa o 12:31 do Jasła na godz. 13:48
z Rzeszowa o 14:40 do Jasła na godz. 16:07
z Rzeszowa o 19:15 do Jasła na godz. 20:40
z Jasła o 7:20 do Rzeszowa na godz. 8:40
z Jasła o 9:40 do Rzeszowa na godz. 11:00
z Jasła o 14:42 do Rzeszowa na godz. 16:09
z Jasła o 17:10 do Rzeszowa na godz. 18:36
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego jest przekonany, że zwiększona oferta połączeń, szybki czas przejazdu, nowoczesne pojazdy szynowe oraz atrakcyjne ceny biletów staną się dla pasażerów zachętą do skorzystania z połączeń kolejowych w naszym regionie. Kluczowym dla zwiększenia popularności połączeń kolejowych Jasło – Rzeszów – Jasło może okazać się również zaangażowanie władz samorządowych miasta Jasła i powiatu jasielskiego w ich promocję.
MD