Wszystkie dzieci mają w sobie inteligencję
Koncepcja przedsięwzięcia oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą nauczyciela jest dostrzec te zdolności, rozwijać i wspierać. Program jest ukierunkowany na szeroko rozumianą aktywność dzieci. Są to więc różne zabawy, występy w teatrzyku, liczne gry, zajęcia sportowe, muzyczne i plastyczne. Te wszystkie zajęcia są wspomagane i uatrakcyjnione licznymi pomocami i materiałami, które szkoła otrzymała w ramach projektu.
- Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, fizycznego i motorycznego odbywa się w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Teoria ta mówi, że każde dziecko posiada wiele inteligencji i należy je odpowiednio rozwijać. Praca z dziećmi prowadzona jest podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych oraz dodatkowych zajęć pozalekcyjnych – wyjaśnia zasady funkcjonowania programu Maria Gabańska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP nr 1 w Jaśle.
Jako pierwsza do realizacji programu przystąpiła klasa II c, prowadzona przez Katarzynę Moskal. Dzieci spotykają się na zajęciach cztery razy w tygodniu, gdzie poprzez zabawę z wykorzystaniem wielu środków dydaktycznych uczą się wielu ważnych i potrzebnych w życiu rzeczy - Dzieci wybierają sobie pomoce i zabawy, dostosowane do swoich predyspozycji, zainteresowań i możliwości. Przy tym wzajemnie się wspierają, podpatrują i inspirują. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tych zajęciach mimo, że są to zajęcia pozalekcyjne. Towarzyszy im radość i sporo emocji, szczególnie podczas zajęć sportowych. Poza tym uczniowie II c bardzo lubią układanie z klocków, historyjki obrazkowe, teatrzyk, czy zabawę zestawem małego majsterkowicza – mówi nam Katarzyna Moskal, wychowawczyni II c.
Poprzez te zajęcia nauczyciel może lepiej poznać dzieci, bo obserwuje je w zwyczajnych, codziennych okolicznościach, poza szkolną ławką. - Dzieci świetnie się bawią, mają możliwość pracy w grupie, muszą umieć się dzielić, pomagają sobie wzajemnie, lepiej się poznają i miło spędzają czas. Przygotowując się do przeprowadzenia tego projektu miałam możliwość obserwacji dzieci, ponieważ te pomoce, zabawki i zestawy edukacyjne zostały dostarczone w maju. Już wtedy dzieci mogły z nich korzystać, a ja mogłam ich obserwować – mówi K. Moskal.
Program obejmuje łącznie 50 godzin zajęć. Po nich zostanie sporządzona tzw. diagnoza końcowa dziecka. W formie opisowej przedstawione zostaną preferencje danego ucznia i jego zainteresowania. – Dzięki temu będą miała szerszą informację o każdym dziecku, już nawet przez to, że przebywam z nimi dłużej w szkole – wyjaśnia Katarzyna Moskal.
Taki program zdaniem Grażyny Idzik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 jest bardzo potrzebny, m.in. dlatego, że uczestnictwo w nim wiąże się z otrzymaniem pomocy dydaktycznych, czyli w praktyce z finansami, których placówce ciągle brakuje. Na tego realizację projektu przyznano szkole 8 tysięcy złotych w formie pomocy naukowych. – Te, które już otrzymaliśmy są na bardzo wysokim poziomie i pomagają nauczycielowi rozwijać kreatywność dziecka, znajdywać zainteresowania i przyszłe pasje tego dziecka, ale przede wszystkim pozwalają poznać to dziecko – twierdzi Grażyna Idzik.
Katarzyna Pacwa-Wilk