Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Przed 70 laty jaślanie powracali do ruin miasta

86

W tych dniach mija siedemdziesiąta rocznica powrotu do ruin Jasła pierwszych grup wysiedlonych mieszkańców. Wracali do "miasta śmierci", jak wtedy mówiono... Podjęli jednak trud wskrzeszenia go do życia i dopięli swego. 

Przypomnijmy sobie genezę tej największej w dziejach naszego miasta tragedii. Od połowy września 1944 roku Niemcy najpierw wysiedlili jaślan, a następnie po opróżnieniu miasta przystąpili do grabieży pozostawionego w nim mienia komunalnego i dobytku mieszkańców. Wywieziono wtedy do III Rzeszy 1002 wagony z rozmaitym dobrem. Później okupanci przystąpili do ostatecznej likwidacji miasta - do jego burzenia i palenia. Trwało to trzy miesiące. Ze znajdujących się wówczas na terenie Jasła 2283 obiektów, w tym 1250 budynków mieszkalnych, ostało się zaledwie 39 domów. Niemcy zniszczyli ok. 97 proc. obiektów budowlanych i 92 proc. infrastruktury przemysłowej. Dorobek życia i pracy kilku pokoleń jaślan legł w gruzach. Miasto de facto przestało istnieć.

W dniach od 15 do 17 stycznia 1945 roku wreszcie ruszył front i przeprowadzono tzw. „operację jasielską”. 16 stycznia do ruin Jasła weszły oddziały Armii Czerwonej i artylerii czechosłowackiej, które wyparły stąd wojska niemieckie. Tuż po przejściu frontu, z wysiedlenia zaczęli powracać mieszkańcy miasta. Realnie patrząc nie było tu warunków do życia, jednak część powracających była niezwykle zdeterminowana i zdecydowała się schronić w piwnicach zniszczonych domów”. - powiedział nam historyk Wiesław Hap, prezes Stowarzyszenia Miłośników Jasła i Regionu Jasielskiego. - Ta grupa ludzi zaczęła nowe, ciężkie i pełne wyrzeczeń życie. Brakowało wszystkiego: żywności, wody, prądu, gazu, opału, ubrań. A przecież był środek zimy. Ci prawdziwi „robinsonowie” cierpieli głód, zimno, nędzę i choroby, ale nie wyobrażali sobie, że mogą opuścić swoje miasto. Chociaż wówczas wydawało się to niemożliwe, zdecydowali, że odgruzują i odbudują ukochane i tak bliskie ich sercom Jasło.

Wśród gruzów i zgliszcz powołano magistrat miejski. Już 20 stycznia 1945 roku burmistrzem został wybrany Stanisław Kuźniarski, a funkcję jego zastępcy w dniu 8 lutego objął Władysław Mendys. W archiwach SMJiRJ zachowało się sporo spisanych relacji tego wielce zasłużonego dla odbudowy Jasła z ruin człowieka. M.in. tak wspominał on tamte dni:

Czuliśmy się jak jedna wielka rodzina i każdy powrót (mieszkańca; jh) dawał nam obok radości poczucie wzrastającej siły. (…) Zarząd miejski podjął próbę stworzenia mieszkańcom możliwie znośnych warunków bytowania. Podkreślić przy tym należy z dużym uznaniem, że pracownicy pełnili swe obowiązki nie pobierając żadnego wynagrodzenia, gdyż kasa miejska była pusta.

Zarząd miasta siedzibę miał wówczas w ruinach kamienicy Kuźniarskiego przy ulicy Asnyka. Pierwsze protokołowane posiedzenie rady miejskiej odbyło się już 18 lutego 1945 roku. Pracę podjęło również starostwo jasielskie z Michałem Sałustowiczem na czele.  

Pierwszy prowizoryczny spis ludności przeprowadzony w marcu tamtego roku wykazał, że w mieście przebywa zaledwie kilkuset mieszkańców. Stanowiło to jednak dowód, że jaślanie, mimo wszelkich czekających ich tu przeciwności i trudności, powoli wracali. Niedługo później zarówno przedstawiciele lokalnych władz jak i zwykli mieszkańcy zdecydowanie odrzucili propozycję centralnych władz rządowych, które - kierując się ogromem tutejszych zniszczeń - poważnie rozważały, czy nazwy "Jasło" nie nadać jednemu z miasteczek na „ziemiach odzyskanych” i przesiedlić do niego mieszkańców podkarpackiego „miasta gruzów”. Część z nich zdecydowała się już wyemigrować w poszukiwania nowych domostw. Delegacja pozostałych na zgliszczach jaślan udała się jednak do władz centralnych i stając twardo na stanowisku, że „nie rzucim ziemi, skąd nasz ród” uzyskała oficjalną zgodę na odbudowę miasta.

Te czasy powrotu do "w miarę normalnego” życia były dla jaślan niesamowicie ciężkie - pod każdym względem. Przykładem niech będzie chociażby kwestia wyżywienia. Artykuły spożywcze z bardzo dużym trudem i w znikomej ilości pozyskiwano w okolicznych, równie biednych wioskach. Ich mieszkańcy dzielili się z głodującymi jaślanamiPrzykładem życia w tamtych ekstremalnych warunkach może być fakt, że dostawy towaru do pierwszego uruchomionego w Jaśle prowizorycznego sklepu odbywały się pieszo. Prowadzący go wędrowali do Krosna i zdobyte artykuły nieśli do naszego miasta na plecach. Innej możliwości póki co nie było. - mówi Wiesław Hap.

Miasto zostało odbudowane dzięki olbrzymiej determinacji, wielkiemu poświęceniu i patriotyzmowi ówczesnych jaślan. Warto o tym pamiętać i tę pamięć przekazywać kolejnym pokoleniom.  

Jakub Hap
/fot. z arch. SMJiRJ/

Reklama

Komentarze: 77

Dodaj komentarz Widok:
2
@ Jasiu
dnia 20.01.2015, 22:58 · Zgłoś
"Wywieziono wtedy do III Rzeszy 1002 wagony z rozmaitym dobrem."... Nie rozumiem wiec dlaczego to Niemcy uważają Polaków za złodziei - nawet te "pożyczone" VW nie zrekompensują tych strat.
Odpowiedz
0
@ Jolanta
dnia 20.01.2015, 20:34 · Zgłoś
I działo się to za czasów tzw."KOMUNY"Jakoś dali radę.A obecne władze nie były by w stanie zrobić czegokolwiek.Jak nie potrafią rozwiązać sprawy remontu ul.Kolejowej już od tylu lat.Może ja zadbali by o to aby w Jaśle było więcej miejsc pracy,to i pieniędzy w kasie miejskiej było by więcej i nie było by problemu czy remontować JDK , czy ul.Kolejową.DO ROBOTY PANOWIE I PANIE WŁADZO JASIELSKA.
Odpowiedz
13
@ Mieczysław K.
dnia 19.01.2015, 21:12 · Zgłoś
Władze Jasla zapomniały jednak o 70 rocznicy wyzwolenia Jasła i powrotu Jaślan na zgliszcza...

Czy taki przykład dają młodym ludziom…Czy nie należy się hołd wyzwolicielom Jasla…mieszkańcom co powrócili po tułaczce i odbudowywali Jasło w jakże ciężkich warunkach…Nikt wówczas nie pytał o zapłatę… pracowali za darmo...

miastojaslo.blogspot.com "zobacz"

Tylko dwa portale jasielskie przypomniały o tej rocznicy...jakże ważnej dla Jaślan..
Jaslo4u.pl i twojejaslo.pl

Dwa tylko komentarze z jaslo4u..
1)Dlaczego władze pominęły milczeniem okrągłą rocznicę powrotu jaślan do domu?
2)Czy aż tak boli władzę fakt, że wyzwoliła Jasło Armia Czerwona? Czy na fali histerycznej antyrosyjskiej propagandy postanowiono zapomnieć o fakcie, że Jasło jednak się odrodziło i nie zyskał poparcia pomysł pozostawienia tu "ku pamięci" ruin, a przeniesienie samej nazwy na jedno z miasteczek na ziemiach odzyskanych?
Odpowiedz
1
@ tak mysle
dnia 19.01.2015, 23:38 · Zgłoś
A dlaczego tego faktu nie uczcilo żadne stowarzyszenie, szkoła czy sami mieszkańcy? Wszędzie musi być ta władza? Jak wladza idzie z kwiatami to tez na nia psioczycie. A poza tym w zeszlym roku byla na Rynku inscenizacja o powrocie mieszkancow do Jasła po jego zniszczeniu. Dajcie spokój. Trzeba pamiętać o histerii ale to nie znaczy, ze trzeba oczekiwać ciągle jakiś akcji upamiętniających od władz.
Odpowiedz
-1
@ janek
dnia 19.01.2015, 19:01 · Zgłoś
chyba komuną a nie kosciółem
Odpowiedz
0
@ hm
dnia 19.01.2015, 18:28 · Zgłoś
W artykule autor nie podał powodów zniszczenia Jasła i nazwiska pomysłodawcy. "Zburzone nienawiścią, odbudowane pracą".
Odpowiedz
0
@ jurek
dnia 19.01.2015, 17:29 · Zgłoś
co tak mało zdjec dodali?
Odpowiedz
-2
@ janek
dnia 19.01.2015, 17:28 · Zgłoś
Dla nietórych tu obecnych informuje ze jestem parafaininiem parafii Chrystusa Króla w jasle,i to miasto miało duze szansze lecz z nich nie skozystała z powodu jak np proboszcza: Ks. mgr Grzegorz Bokota który nie dawno oznamił a ludzie mysleli ze to zart ze kosciól p.w. Matki Bożej Królowej Polski w Jaśle jest tymczasowy i prosi hehe o datek min 35 zł na budowe NOWEGO KOSCIOŁA .Ja mimo ze pracuje nie stac mnie na to,wole jednak by wybudowac kolejny hipermarket który da praca a wiem ze przy i po wydowaniu takiej budowli ona jest,najlepszym przykładem jest sklep kufland gdzie ta czesc miasta juz inaczej wygłada.osoba przeciwnim mojej wypowiedzi mam tylko ten art na str http://www.[...]artykul/w_jasle_bedzie_budowany_nowy_kosciol_czy_dojdzie/3749/ i dosc obrazliwy komentarz
Odpowiedz
4
@ obcy u siebie
dnia 19.01.2015, 11:38 · Zgłoś
to na co kiedys pracowali nasi przodkowie jest teraz rozkradane czy likwidowane...a my musimy uciekac z kraju...
Odpowiedz
7
@ ulala
dnia 19.01.2015, 10:34 · Zgłoś
Luudzie po co wy takie glupoty wypisujecie przede wszystkim nie na temat zamiast pochylic czola przed ludzmi ktorzy tyle sie napracowali zebysmy mieli gdzie mieszkac jak jest to jest ale jestesmy u siebie i mussimy bronic to co mamy zeby nam po raz kolejny nie zniszczyli
Odpowiedz
3
@ sss3
dnia 19.01.2015, 10:32 · Zgłoś
No właśnie. Mimo, że mogli się przenieść na ziemie odzyskane gdzie byłoby dużo łatwiej - woleli zostać na ruinach ale u siebie.
A teraz... ludzie muszą opuszczać nieraz swoje całkiem dobre domy bo ktoś sobie umyślił zrobić zaporę i zalać kilka wsi.
Odpowiedz
15
@ bm
dnia 19.01.2015, 09:26 · Zgłoś
Proponuję aby zaprosić TV wszystkie i państwowe i komercyjne aby zobaczyły jak wyglądają nieliczne zabytki pozostałe w mieście , KTÓRE ZBUIRZONO NIENAWIŚCIĄ A ODBUDOWANO PRACĄ , również budynek(ki) przy ul. Asnyka o których napiasł Pan J.Hap. Szkoda, że W NASZYM MIEŚCIE pamięta się o wielu rzeczach i wmurowuje tablice z różnych okazji a na wyremontowanie i bieżące utrzymanie obiektów przy ul. Asnyka jakoś brak woli a może są jakieś inne powody? Dla mnie jako człowieka starego nie jest istotne, czy była to Rada taka czy inna ważne było, że w (POMIESZCZENIACH )ruinie nielicznych pozostałych budynków było takie wydarzenie i ABY POTOMNI PRZECHODZĄC TAMTĘDY oprócz tablicy mieli na co popatrzeć bo jeśli będzie nadal takie podejście to pozostanie tablica na ruinach ale już nie na ruinach , które pozostały PO FASZYŹMIE. Dobrze, że kiedyś w Jaśłe był taki dr okulista zresztą o korzeniach Madziarskich i pozostawił swoje zbiory bo tak nie było by nic. Nadal z uporem [...] będę pytał dlaczego PAŁACU SROCZYŃSKICH NIE WYKORZYSTANO JAKO MUZEUM W KTÓRYM RÓWNOCZEŚNIE BYŁA BY CZĘŚĆ POŚWIĘCONA NAJWIĘKSZEMU PARTYZANTOWI mjr. HUBALOWI? Dlaczego tak puszczono w niepamięć sprawę początków wykorzystania ropy naftowej i pozwolono ABY inne miejscowości, z którymi nie mieli nic wspólnego "NAFCIARZE" hr. KLOBASSA, TRZECIEWSKI i ŁUKASIEWICZ wykorzystały te fakty a my posiadający jedną z pierwszych rafinerii i tak wiele innych rzeczy związanych z wydobyciem i przeróbką "Oleju skalnego" nie zrobiliśmy praktycznie nic I NIESTETY FIRMĘ POSZUKIWANIA NAFTY I GAZU też oddaliśmy . Dlaczego nie zadbamy o to piękne miasto i jego tak już zanikającą historię. DOBRZE, że jest jeszcze nieliczna grupa
Odpowiedz
11
@ do bm
dnia 19.01.2015, 10:24 · Zgłoś
Święte słowa. Dodam też, że mieliśmy w Jaśle żołnierza wyklętego Adama Lazarowicza, który jako jeden z kilku osób został [...] przez UB w Warszawie i na pamiątkę tej śmierci prezydent Kaczyński ustanowił Narodowy dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Czy jest gdzieś ulica jego imienia w Jaśle, czy ktoś o nim pamięta?
Odpowiedz
1
@ SOLARJB
dnia 20.01.2015, 06:21 · Zgłoś
witam cię @bm...
dobrze prawisz,jesteś wielki.
szacun dla ciebie...jb
Odpowiedz
1
@ anty
dnia 20.01.2015, 16:48 · Zgłoś
o,Józek doszedł do siebie...
Odpowiedz
-5
@ liki
dnia 18.01.2015, 22:00 · Zgłoś
Niestety uciekali I wracali ale juz to sie konczy bo nie wruca I nie chca wracac niestety jaslo a angli osobnica w norwegi a reszta niewiadomo gdzie ale juz nie wruca dzieki ewie kopacz pan pabian wygral I juz znikl czeka tylko na wyplate ktora mu zazdroszcze ja na niego nie glosowalem ale ludzie mu pomogli wczesniej czarnecki na wielkij orkiestrze byl pabian to olal l nawet go to nie rusza a my siedzmy w calej angli I harojmy na [...] lub innych [...] poxdro [...] ole ole
Odpowiedz
-3
@ Krzysztof Jeżyna
dnia 19.01.2015, 08:28 · Zgłoś
Jak byś sie uczył to byś nie rypał w Angli jak [...] do Angli wyjechała sama patologia i nieroby
Odpowiedz
0
@ Ami
dnia 19.01.2015, 09:32 · Zgłoś
Nieprawda to bardzo krzywdząca opinia dla tych wszystkich którzy nie chcieli spędzać życia bez pracy,jako margines na zasiłkach, pod [...] na utrzymaniu rodziców.Nie wiesz jak wyglądają ich święta z dala od domu,jak bardzo starają się udawać ze jest fajnie i jak to boli ze nie ma urlopu,albo bilety w tym okresie w kosmicznych cenach...znam takich co skończyli tam Cambridge i inne uczelnie,kursy...a ty co skończyłeś Jeżyna i dlaczego myślisz ze jesteś lepszy?
Odpowiedz
-7
@ zuzia
dnia 19.01.2015, 09:45 · Zgłoś
Sądząc po opanowaniu języka polskiego, to chyba tam się już urodził.
Odpowiedz
-7
@ staszek
dnia 19.01.2015, 10:11 · Zgłoś
sadzac po pisowni...chyba nie zdazyłes ukonczyc szkoły powszechnej...a i [...]...
Odpowiedz
-2
@ miki
dnia 19.01.2015, 10:18 · Zgłoś
Staszek zdanie z dużej litery się zaczyna z pisownią u Ciebie na bakier polonisto,co znaczy słowo [zdazyłes]
Odpowiedz
-1
@ Józef
dnia 18.01.2015, 19:03 · Zgłoś
Panie Dragones

być może pomyliłem miejsce wystawy, ale nie na 100% , sorry,
Ale przyznacie że na wystawa na płocie była ochydna i nie na miejscu. Nie należy szkokować gdy dzieci małe maja do tego dostęp.
Odpowiedz
-4
@ hana
dnia 18.01.2015, 19:53 · Zgłoś
Jozuś, nalezy mowic prawde a ona bywa rowniez szokujaca. Pewnie nalezysz do tych co to mowia, ze nie ma smierci. Zapewniam Cie, ze jest i przyzwyczaj sie do tego. Dziwne to zwyczaje- falsz i obluda.
Odpowiedz
2
@ kocica
dnia 18.01.2015, 19:59 · Zgłoś
Jaką prawdę? Zgadzam się, ze te zdjęcia były [...] i nie powinny być wystawiane w miejscu publicznym. Nota bene w kraju, gdzie żyje 96% katolików, kwestia [...] jest ściśle teoretyczna, czyż nie?
Odpowiedz
1
@ Józef
dnia 18.01.2015, 20:14 · Zgłoś
hana,
nie uświadamiaj mnie i nie oceniaj do kogo należę bo to jest moja sprawa i nie masz do tego prawa. Takie wystawy jak te na płocie kościelnym to moim skromnym zdaniem coś gorszego niż rozpowszechnianie pornografii dziecięcej Dziwię się tylko że franciszkanie których bardzo szanuję coś tak obrzydliwego firmowali. Na takie wystawy jest miejsce w zaciszu auli gdzie [...] wg wieku będzie dopuszczał oglądających których to interesuje. Czy jesteś świadoma jak wiele dzieci zostało zszokowanych widokiem cząstek ..., nie, nie chce mi się pisać o tych obrzydliwościach potwornych.
Odpowiedz
3
@ wicek
dnia 18.01.2015, 17:54 · Zgłoś
Pomijając wątek zniszczeń i odbudowy zapominamy na fali rusofogi rozpętanej przez kaczyńskiego i pis po katastrofie smoleńskiej kto przyniósł wolność ,może w niepełnym wymiarze ale jednak wolność powiatu jasielskiego .Nie zanegują tego historycy ,,piszący '' historię a nie opisujący .Może nie była to wolność pańszczyżniana jak niektórym do dzisiaj się to maży ale nie była to też kasacja gorszych rasowo polaków.Pozdrawiam trzeżwo myślących.
Odpowiedz
-3
@ jenkins
dnia 19.01.2015, 12:56 · Zgłoś
Dla ciebie wolna ręka, ale w trybach to też wolna ? Żebyś się nie udławił taką wolnością !
Odpowiedz
6
@ jan
dnia 18.01.2015, 14:34 · Zgłoś
a ja myślalem że to polacy tylko kradną <bryki> w niemczech a tu 1002 wagony ze sprzętem
Odpowiedz
19
@ 01
dnia 18.01.2015, 13:12 · Zgłoś
W Jaśle odbędzie się referendum w sprawie straży miejskiej , proponuję by Jaślanie wpisali max. wysokość diety radnych, tj. 200 zł. miesięcznie. Taka informacja byłby dla dobra radnych , ponieważ głosując w/w sprawie znaliby wole mieszkańców.
Odpowiedz
22
@ tak
dnia 18.01.2015, 11:15 · Zgłoś
wymiera pokolenie ludzi ktorzy wychodzili na ulice by walczyc o swoje i przepedzic co jakis czas chciwe ELYTY...disiaj wyrosło pokolenie płaczacych internautow...a ELYTY no coz biora coraz wiecej...
Odpowiedz
22
@ Jagi
dnia 18.01.2015, 11:11 · Zgłoś
Artykuł fajny tylko trochę zrobiony pod emigrację ,która już dawno zaczęła się zastanawiać "po co jechać do jasła na wakacje?? ,zostawiać tam niepotrzebnie pieniądze, za które Jasielscy włodarze będą się huśtać??" Lepiej te pieniądze, które zarabia się na emigracji spożytkować tam lub wyjechać na naprawdę dobre dwu tygodniowe wczasy, które nas, tak zarobionych czasach wyluzują. Czy komuś w Jaśle zaczyna brakować w korycie???
Odpowiedz
-7
@ hana
dnia 18.01.2015, 19:47 · Zgłoś
fajny- owszem, ale jak milo by bylo znac te miejsca ze zdjec!!!
Odpowiedz
9
@ kocica
dnia 18.01.2015, 11:10 · Zgłoś
Dlaczego władze pominęły milczeniem okrągłą rocznicę powrotu jaślan do domu?
Odpowiedz
15
@ Max Szyderko
dnia 18.01.2015, 11:59 · Zgłoś
bo już po wyborach do koryta...
Odpowiedz
4
@ kocica
dnia 18.01.2015, 14:36 · Zgłoś
Dociągnę do ilości minusów odpowiadających liczbie członków Rady Miasta? A może jeszcze Rady Powiatu?
Odpowiedz
12
@ dragoness
dnia 18.01.2015, 17:43 · Zgłoś
Czy aż tak boli władzę fakt, że wyzwoliła Jasło Armia Czerwona? Czy na fali histerycznej antyrosyjskiej propagandy postanowiono zapomnieć o fakcie, że Jasło jednak się odrodziło i nie zyskał poparcia pomysł pozostawienia tu "ku pamięci" ruin, a przeniesienie samej nazwy na jedno z miasteczek na ziemiach odzyskanych?
Odpowiedz
1
@ SOLARJB
dnia 20.01.2015, 06:01 · Zgłoś
Pozdrawiam Cię Pani Profesor...
+++...JB
Odpowiedz
23
@ czesio
dnia 18.01.2015, 08:54 · Zgłoś
...za 70 lat będą wracać do ruin...dzieci tych co wyjechali do pracy.
Odpowiedz
-5
@ Jaslanin
dnia 18.01.2015, 09:54 · Zgłoś
Swieta prawda Panie Czesio!
Odpowiedz
25
@ p
dnia 18.01.2015, 07:18 · Zgłoś
Po wojnie byli BODOWNICZOWIE a teraz mamy likwidatorów.Czarni budują kościoły bo chcą mieć pracę za nie swoje pieniądze.
Odpowiedz
3
@ jam
dnia 18.01.2015, 14:16 · Zgłoś
Człowieku a za czyje budują? Przecież oni nie nakładają na Nas danin w postaci podatków. Jak chcesz to dajesz jak nie to nikt Ci nie zmusi. W czasach komuny jak [...] się opowiadał za demokracją to był ok. Teraz jak się opowiada. za jakąś opcją to się miesza do polityki.
Odpowiedz
31
@ janko
dnia 18.01.2015, 01:52 · Zgłoś
a teraz na włodarza wybrali człowieka ktory byl likwidatorem duzego zakładu pracy [chodzi o pbrol ].
Odpowiedz
14
@ emigrant
dnia 18.01.2015, 14:17 · Zgłoś
Mając za zastępcę "doradcę" z kwalifikacjami będzie konsekwentnie likwidował Jasło. Jeśli chce się zniszczyć grupę społeczną należy uderzyć w naukę, oświatę i kulturę. Przewiduję że to może być celny strzał, niestety.
Odpowiedz
0
@ emigrant
dnia 24.01.2015, 10:18 · Zgłoś
Zobaczcie oświadczenie majątkowe Pani V-ce Burmistrz bo jak dotychczas "osiągnięciami zawodowymi" się nie pochwaliła
http://um_jaslo.ssdip.bip.gov.pl/oswiadczenia-majatkowe/10804_oswiadczenia-wladz-miasta-jasla.html
Odpowiedz
31
@ Max Szyderko
dnia 17.01.2015, 23:59 · Zgłoś
Widać 70 rocznica wyzwolenia Jasła to dla etatowych patriotów zbyt mało okrągła data skoro totalnie ją olali...
Odpowiedz
15
@ Prawda i tylko prawda
dnia 18.01.2015, 09:44 · Zgłoś
Dla nich to 70 rocznica "zmiany okupacji",a to czy miasto stoi całe, czy jest zburzone to drobny szczegół niewart uwagi.Dla "elit styropianu" liczy się wszak koryto i tylko koryto.
I dlatego PO-PSL i PiS wcześniej nic dobrego dla miasta nie zrobiły,a dziś PiS nic dobrego dla miasta zapewne nie zrobi. Mieszanie zarządzania ze sporami politycznymi jeszcze nigdy nie wydało dobrych owoców.
Odpowiedz
-2
@ PM
dnia 18.01.2015, 13:33 · Zgłoś
Max przeciez to twój kolo dyzio rządził miastem przez ostatnie lata . A ze ludzie olali temat ... przeciez z toba nie beda dyskutowac bo i po co ?
Odpowiedz
44
@ janek
dnia 17.01.2015, 23:19 · Zgłoś
oni wracali ja musze uciekac za praca dziekuję ewie kopacz oraz księdzu z osiedlu brzyszczki który buduje kościół za kościołem bo pierwszy uznano niedawno za tymczasowy
Odpowiedz
-1
@ asw
dnia 18.01.2015, 09:03 · Zgłoś
a to Kopacz każe księdzu budować kościół?? a może Kaczyński? bardzie to na niego pasuje/
Odpowiedz
10
@ Jaslanin
dnia 18.01.2015, 09:53 · Zgłoś
A kto teraz rzadzi w Polsce? Czy przypadkiem nie PO-ki? Niszcza gospodarke, ludzi, zdrowie, wszystko tylko dla siebie! Tusek juz nawial, teraz kolej na Kopacz. Wy ludziska radzcie sobie sami, ale jak jesli wszystko rozgrabili!
Odpowiedz
12
@ asw
dnia 18.01.2015, 12:01 · Zgłoś
za PISu było dokładnie tak samo. Nie jestem fanem PO, po prostu powiedzmy sobie jedno każda partia u władzy robi to samo: zajmuje stołki i ciągnie pod siebie wszystko co się da. Taka jest mentalność polskich polityków i "elit".
W końcu mamy kapitalizm więc musimy sobie radzić sami. Taka brutalna prawda.
Odpowiedz
-8
@ do janka
dnia 18.01.2015, 19:05 · Zgłoś
Panie janku, o ile mi wiadomo zawsze było mówiono, że kosciół w brzyszczkach jest tymczasowy. Widać, że parafianinem nie jesteś, więc jakie masz prawo do wypowiedzi?
Poza tym koscioły są 2 ponieważ ludność tak zdecydowała.
Odpowiedz
5
@ kocica
dnia 18.01.2015, 20:01 · Zgłoś
Aha, czyli w parafii mamy dwa tymczasowe kościoły? Co do trzeciego, nikt się parafian nie pytał.
Odpowiedz
10
@ Sven
dnia 17.01.2015, 23:06 · Zgłoś
Obawiam się mili państwo,że naród polski na nic innego nie zasługuje jak tylko na poniżenie skoro jednak dostał:sanacje,wojnę,komunizm i 25 lat katolickiej demokracji i nic go to nie nauczyło lecz tylko szukane wroga u siebie samego...Z tej prostej filozofii można wyciagnąć pewne przykre lecz sprawiedliwe wnioski,iż to beznadziejny naród i jak skutecznie stwierdzili Neimcy poprzez swój cynizm WYSOCE NIEBEZPIECZNY.
Odpowiedz
-20
@ Sven
dnia 17.01.2015, 23:08 · Zgłoś
mania polskości (polskości)
Odpowiedz
8
@ Hermes
dnia 18.01.2015, 10:51 · Zgłoś
Niestety popieram. Polacy, szczególnie perfidni w powiecie jasielskim, hamują rozwój tego kraju.
Odpowiedz
103
@ jeżynka :)
dnia 17.01.2015, 22:30 · Zgłoś
Kiedyś wracali -dzisiaj uciekają. Smutne.
Odpowiedz
71
@ Zmiany
dnia 17.01.2015, 22:46 · Zgłoś
Przed wojna pełniono funkcję radnego bez wynagrodzenia ponieważ to był zaszczyt, być radnym... Wielu mieszkańców odbudowało swoje miasto - też bez wynagrodzenia. Dzisiaj trudno wyegzekwować od mieszkańca /np. w zimie/ oczyszczenia chodnika przylegającego do posesji...Wiele się zmieniło i się już nie wróci...Tak jak nie wróci młodzież, która wyjechała za pracą - tu akurat tak samo się dzieje jak przed wojną i po wojnie.
Odpowiedz
14
@ mdab
dnia 18.01.2015, 10:16 · Zgłoś
O chodniki to powinni dbać ich właściciele a nie ich sąsiedzi. Ale niestety prawo mamy takie jakie mamy. Nie mam nic przeciw, żeby ktoś odśnieżał chodnik przy jego posesji ale karanie go za to, że nie odśnieża nie swojego chodnika jest chore.
Odpowiedz
-2
@ mariusz zawisza
dnia 20.01.2015, 17:21 · Zgłoś
ty tusk jeszcze troche to wruci do nas tusk był lepszy niż ta ewa kopacz
Odpowiedz
-1
@ mariusz zawisza
dnia 20.01.2015, 17:22 · Zgłoś
ludzie prawo nie jest do zajmowania sie gupimi chodnikami tylko prawo służy do wypłacania pieniędzy ludziom
Odpowiedz
51
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 17.01.2015, 22:14 · Zgłoś
A po70 latach "włodarze miejscy" je rujnują...
Odpowiedz
35
@ ojciec
dnia 18.01.2015, 08:01 · Zgłoś
Po siedmiu latach powraca niejaki Antoni Wydro- kojarzycie? Ja nie !
Odpowiedz
-11
@ Grzes72
dnia 18.01.2015, 08:39 · Zgłoś
Kogo sobie wybieramy tego mamy Niektórzy zarzucają księdzu że buduje kościół To może wybierzmy księdza na włodarza Jasła Może on odbuduje Jasło skoro potrafi budować a nie niszczyć jak robią to polityczne ,,elity''
Odpowiedz
-42
@ patriota
dnia 18.01.2015, 09:23 · Zgłoś
Do ojciec jesteś zwykłym robakiem żałosnym tym czymś
Odpowiedz
-33
@ Jaslanin
dnia 18.01.2015, 09:42 · Zgłoś
Nie kojarzysz, bo jestes [...]! Ale staraj sie "Ojciec" pisac na temat. Opisane zdarzenia to fakty. Nie czas na glupie komentarze.
Odpowiedz
-12
@ WSIORY
dnia 18.01.2015, 11:46 · Zgłoś
Mało dzis commentów bo wszystkie najwieksze WSIORY z jasielskiego pojechały do swojej mekki wiejskiej ZAKŁOPANE ogladac [...] anorektyków pseudosporciku znanego tylko przez [...] i kilku austriaków. Ale cóz dla [...] to [...] ROKU poza Klimkowką lub rzeką do której ja ss[...].
Odpowiedz
0
@ kocica
dnia 18.01.2015, 12:43 · Zgłoś
Jak właśnie udowodniłeś swoim wpisem, mój szanowny przedmówco; "wsiorstwo" to stan umysłu. Nieuleczalny, niestety.
Odpowiedz
4
@ Dalejlama Czydziestyczeci
dnia 18.01.2015, 15:05 · Zgłoś
"Wsiory" niestety trafiłeś w sedno. Festyn dla ogólnopolskiej Januszerki w outficie z laczków Nike, doklejanych wąsów i kurtek 4F, traktowany jako zlot roku dla agroturystycznej bohemy, która oznacza siebie i swoje popisy na statusach fejsbuka.
Niestety jest to owczy pęd, a ta społeczność to stado gonionych na strzyżenie [...], wyzbyte myślenia i refleksji.
Odpowiedz
2
@ Ami
dnia 19.01.2015, 09:09 · Zgłoś
A Jaślanie niezdolni do żadnych poświeceń za darmoszke nic nikomu,tylko piszą głupoty, opluwają się wzajemnie.Nikt z tamtych dzielnych ludzi nie zrozumiałby postawy nas dzisiejszych.
Odpowiedz
-1
@ zuzia
dnia 19.01.2015, 11:15 · Zgłoś
A moderator to czyta komentarze, ktore ma usunąć?
Odpowiedz
5
@ kulturalny jaślenin
dnia 19.01.2015, 12:27 · Zgłoś
ty państwo nie jest chore tylko [...] [...] fałszywe i złodziejskie
Odpowiedz
10
@ żmij
dnia 19.01.2015, 14:38 · Zgłoś
A urzędy sa wypełnione ćwierć magystrami marnych studiach na których sie piło i bawiło.Ale oczywiscie głowa góra bo Ona/On ma papier.
Odpowiedz
1
@ mariusz zawisza
dnia 20.01.2015, 17:17 · Zgłoś
ty ami ja jestem zdolny do każdego poświęcenia sie i ja nie opluwam nikogo ani w oczy ani poza oczy nie mów ami o wszystkich tak bo ja jestem najkulturalniejszym mieszkańcem miasta i nie mów tak o mnie
Odpowiedz
0
@ mariusz zawisza
dnia 20.01.2015, 17:20 · Zgłoś
ty kocica o co to chodzi co piszesz bo mariusz nie rozumi tego pisz jaśniej
Odpowiedz
-1
@ mariusz zawisza
dnia 20.01.2015, 17:23 · Zgłoś
i [...] żeście uprawiali na tych studiach zamiast sie uczyć
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.