Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Budowa zbiornika Kąty-Myscowa coraz bliżej

26
Blisko 930 mln zł będzie kosztować budowa zbiornika Kąty-Myscowa. Pierwsze prace ruszą prawdopodobnie w 2013 roku. Inwestycja będzie realizowana w budżetu państwa oraz środków unijnych.



Po raz kolejny temat budowy sławnego zbiornika wrócił podczas obrad sesji Rady Powiatu Jasielskiego w miniony czwartek. Uczestniczyli w niej przedstawiciele Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, pełnomocnik ustanowiony do realizacji tego zadania oraz przedstawiciel wojewody podkarpackiego. -  Prowadzona jest obecnie cała procedura wynikająca z rangi tej inwestycji, czyli wszystkie uzgodnienia środowiskowe. Naszym celem jest dopilnowanie tego przedsięwzięcia, lobbowanie za tą ideą, aby budowa znalazła się na liście zadań państwowych, ponieważ jest to duża inwestycja i musi być finansowana z budżetu państwa – mówi Alicja Zając, przewodnicząca Rady Powiatu Jasielskiego.

Planowany zbiornik wodny zlokalizowany jest na obszarze powiatu jasielskiego. Zasięgiem obejmuje wsie: Kąty, Myscową, Polany i Krempną. Górna część planowanego zbiornika przylegać będzie do Magurskiego Parku Narodowego, a unikatowe warunki przestrzenne pozwolą na pogodzenie potrzeb środowiska z potrzebami gospodarki wodnej. Zalesiony w 70% obszar zlewni i ograniczony sąsiedztwem MPN stopień zainwestowania terenu pozwalają uzyskać wysoką jakość wody, a warunki topograficzne umożliwiają budowę zbiornika o pojemności optymalnej z punktu widzenia wykorzystania zasobów wodnych.


Dokumenty dotyczące budowy zbiornika Kąty – Myscowa przygotowywane są od ok. 2 lat. - Pewne wymagania dotyczące ochrony środowiska komplikują skutecznie przygotowanie tego obiektu do realizacji. Po przejściu tej całej procedury środowiskowej i ostatecznym stwierdzeniu czy rzeczywiście zbiornik Kąty-Myscowa jest potrzebną inwestycją, możemy się zabrać za przygotowanie dokumentacji technicznej, czyli projektów budowlanych, projektów wykonawczych i możliwości wejścia w teren – wyjaśnia Jerzy Grela, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie.

Obecnie prowadzone są prace związane z porządkowaniem gruntów w rejonie budowy przyszłego zbiornika, wyznaczaniem linii brzegowej oraz pozyskiwaniem gruntów będących do dyspozycji skarbu państwa pod budowę tego obiektu. Jak nas zapewnia dyrektor Grela, dokumentacja będzie gotowa do roku 2013.

W  założeniu zbiornik ma spełniać kilka ważnych dla regionu funkcji: zlikwiduje problem zaopatrzenia w wodę na terenie powiatu jasielskiego, będzie chronił przed powodziami, wspomagał utrzymanie dobrego stanu ekologicznego Wisłoki, umożliwi pracę elektrowni o mocy 1,5 MW oraz stworzy warunki do aktywizacji gospodarczej terenu, zgodnej z jego walorami turystycznymi.

- Wałkujemy ten temat od kilkunastu lat ostro. Natomiast w radzie powiatu razem z gminami od trzech lat myślę, że pewien krok do przodu został zrobiony. Czekamy na 2013 rok i myślę, że ta inwestycja zostanie wreszcie zrealizowana – dodaje A. Zając.
 

Katarzyna Pacwa-Wilk
Reklama

Komentarze: 26

Dodaj komentarz Widok:
0
@ wojtus
dnia 14.03.2012, 22:52 · Zgłoś
ja tez mysle ze ta zapora nigdy nie powstanie zreszta teraz mamy most wiec nie potrzebujemy zadnej zapory.
Odpowiedz
0
@ Adam
dnia 20.05.2010, 02:11 · Zgłoś
Bez szans na budowę, inwestycja jest szkodliwa dla środowiska, a ochrona przed przeciwpowodziowa to żadna, wbrew temu co się nam wmawia.
Odpowiedz
0
@ Chester
dnia 09.12.2009, 23:15 · Zgłoś
uwielbiam jezdzic tamtedy na rowerze. moze to troche egoistyczne ale mam nadzieje ze zadna zapora tam nie powstanie a te tereny pozostana dzikie.
Odpowiedz
0
@ zibi
dnia 06.12.2009, 16:56 · Zgłoś
Mam 45 lat. Gdy byłem dzieckiem mówili mi [...]kowie o tym, że Kąty Myscowa będzie zapora i ich wysiedlą. Do tej pory dom stoi i nie ma zalewu. Prawdą jest również to, że przed każdymi wyborami temat odżywa. Pamiętam jak za komuny startował na posła Dyrektor Rafinerii Pan. B. też mówił o budowie tego zbiornika . Jak więc widać jest to temat dyżurny przechodzący niezależnie od systemu politycznego na tych ubiegających się o władzę w wyborach. Szanowni Państwo zamierzający startować w wyborach przestańcie się ośmieszać i nie myślcie, że naród ciemny i [...] po raz kolejny to kupi. Naród jest mądzrejszy aniżeli Wam się wydaje.
Odpowiedz
0
@ Do "normalny"
dnia 06.12.2009, 15:39 · Zgłoś
Tak, zgadza się, tak robi znaczna część ekologów, a ściślej pseudoekologów. Dobrze, że Pan na końcu zaznaczył, że nie wszyscy, gdyż niektórzy są oddani bezgranicznie ochronie przyrody, bo im dziksza przyroda, tym zdrowszy człowiek.
Odpowiedz
0
@ Mirek
dnia 05.12.2009, 22:17 · Zgłoś
A może zamiast rozgrzebywać kolejną inwestycję wielkim szumie medialnym, może dokończyć tę która rozgrzebana jest tyle lat a mianowicie przejście drogowe w Ożennej??
Odpowiedz
0
@ normalny
dnia 05.12.2009, 21:38 · Zgłoś
Ekolodzy to plaga darmozjadów.Pojawiają się tam gdzie są kamery i pieniądze do wyciągnięcia a jak puszka w rowie to głowa w drugą stronę.(nie wszyscy).
Odpowiedz
0
@ jaślanka
dnia 05.12.2009, 21:00 · Zgłoś
popieram "ktosia"
Odpowiedz
0
@ real
dnia 05.12.2009, 19:23 · Zgłoś
podobno NIEKTORZY "politycy" swego czasu wykupili duże obszary nieuzytkow ,aby je sprzedac z OGROMNYM zyskiem pod budowe zapory-dlkatego tak walcza o budowe--- bo przeciez inwestycja musi sie zwrócic... z biedny ludek mysli,ze to dla ich dobra...
Odpowiedz
0
@ pesymista
dnia 05.12.2009, 01:24 · Zgłoś
zbiornika sie nie doczekamy bo w 2012 bedzie koniec swiata
Odpowiedz
0
@ igorek
dnia 04.12.2009, 21:36 · Zgłoś
1,5 MW troche chyba malo, jak na dzisiejsze czasy, w Łękach Dukielskich postawiono farme wiatrowa i o ile mnie pamiec nie myli to kazdy wiatrak ma po 2 MW
Odpowiedz
0
@ TK
dnia 04.12.2009, 14:12 · Zgłoś
Zające - wybory- zapora.
Gierek - partia, partia- Gierek.
Odpowiedz
0
@ MM
dnia 04.12.2009, 12:54 · Zgłoś
O tym, że Myscową przewidziano do zalania, wiadomo już od 40 lat. Dotychczas nikt w to nie wierzył...
Odpowiedz
0
@ wyborca
dnia 04.12.2009, 11:28 · Zgłoś
Popatrzcie na datę rozpoczęcia prac - konieczna jeszcze jedna kadencja niektórych polityków. Zastanawiam się już która ?
Odpowiedz
0
@ krempnianin
dnia 04.12.2009, 07:23 · Zgłoś
Co wybory jest to samo. Obiecuje się cuda na wierzbie, realizuje na szybko inwestycje (nie do końca przemyslane) by pokazać że coś się robi.
Wg. mnie w ostatnim roku bycia u władzy rzadzący, nie powinni mieć prawa angażowania się w nowe (lub po raz 50-ty podnoszone) pomysły, tylko wypisać co zrobili przez pierwsze lata i ewentualnie zbierać żniwo dogladając realizację załatwionych przez siebie inwestycji. Jezeli takowych nie mają, to trudno wychodzi szydło z worka i przy urnach jest wiadome co kto zrobił.

Osobiście nie wierze w zbiornik. Państwo nie ma kasy na podstawową działalność, potrzeba kasy na Afganistan, wiec tak nawalą pieniędzy na zbiornik Myscowa, że ąz sie boję.
Odpowiedz
0
@ Do "Laury Diaz"
dnia 04.12.2009, 03:49 · Zgłoś
Pani Lauro, jest Pani [...], żeby tak nic nie wiedzieć na temat funkcjonowania przyrody, a w niej człowieka?. Pisze Pani tak lekceważąco o ekologach? Gdyby nie było wron, żab i roślin, nie byłoby też Pani, ani nikogo z nas. Radzę poczytać troszkę o ekologii i ochronie środowiska, wtedy zmieni Pani zdanie, bo to wstyd, żeby w dzisiejszych czasach być takim [...] człowiekiem.
Odpowiedz
0
@ swoj
dnia 04.12.2009, 03:04 · Zgłoś
masz racje Laura,za chwile [...] beda protestowc i przywiazywac sie do drzew.
Odpowiedz
-1
@ Laura Diaz
dnia 03.12.2009, 20:29 · Zgłoś
A teraz czekamy aż odezwą się ekolodzy, zwolennicy wron, żab i krzaków. No dawać, dawać:-))))
Odpowiedz
0
@ PiS-man
dnia 03.12.2009, 20:10 · Zgłoś
Czy to prawda, że obok zalewu Kąty-Myscowa planowana jest także budowa lotniska wraz z niewielkim kosmodromem oraz rafineria w której będzie przerabiana ropa odkryta w Trzcinicy? :D
Odpowiedz
0
@ faraon
dnia 03.12.2009, 19:11 · Zgłoś
Kiedyś w Polsce miał miejsce "CUD NAD WISŁĄ" lecz "CUDU NAD WISŁOKĄ" raczej nie będzie !
Odpowiedz
-1
@ janko
dnia 03.12.2009, 18:53 · Zgłoś
Żenujące już są te podchody PiS-dołków przed każdymi wyborami.Nie ma sukcesów,więc trzeba wskrzesić temat elektryzujący społeczeństwo.Przecież PiS-owi nie zależy na tym zbiorniku z wyjątkiem kilku notabli mających działki rekreacyjne w tej okolicy.
Odpowiedz
1
@ Kąty
dnia 03.12.2009, 18:52 · Zgłoś
Zaczynają się WYBORY a wraz z nimi po raz kolejny jak przed wszyskimi wyborami zbiornik w Kątach .
Ta sama odgrzewana kiełbasa wyborcza!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
0
@ ixi
dnia 03.12.2009, 18:46 · Zgłoś
Gdzie mozna poczytac te dokumenty - kazdy a zwlaszcza ci ktorych cos laczy z tym terenem - powinni miec do nich wglad. Bo PISy znow beda jeczec: "ze trzeba bylo mowic o zmianach wczesniej"(patrz droga -Gadki).

Jakas prezentacja w internecie, animacja, projekty, zdjecia itd? I W KONCU - jak to bedzie wygladalo estetycznie?
Jakie sa plany zagospodarowania przestrzennego? Co sie tam planuje wybudowac oprocz zapory, jaka bedzie infrastruktura: drogi, prad, tego typu, czy sa w planach osrodki wypoczynkowe, sportowe?

Ktos wie.. oprocz politykow?
Odpowiedz
-1
@ Rozsądny
dnia 03.12.2009, 18:01 · Zgłoś
Oj nie przejdzie ta inwestycja, nie przejdzie. Zablokuje ją Unia Europejska, bo miejsce to objęte jest wysokimi formami ochrony przyrody, jako Ostoja Specjalnej Ochrony Ptaków "Beskid Niski" i Specjalne Obszary Ochrony Siedlisk Natura 2000, zgodnie z Dyrektywą Ptasią i Dyrektywą Siedliskową Unii Europejskiej. Nie można łamać prawa międzynarodowego, bo kary byłyby większe niż 930 mln zł, czyli większe od kosztów budowy zbiornika. Widać że władzy naszego powiatu brak wiedzy ekologicznej w tym zakresie, skoro podejmują ten temat.
Odpowiedz
1
@ JUREK.M
dnia 03.12.2009, 17:55 · Zgłoś
moje dzieci MOŻE bedą pić wode z tego zbiornika ale jaa chyba juz nie biorąc pod uwage tempo tej pracy i organizacji
Odpowiedz
1
@ ktos
dnia 03.12.2009, 16:45 · Zgłoś
chyba wybory sie zbliżaja!
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.