Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Dzikie wysypiska zmorą miasta

66

Sterta worków z odpadami zasypała w ostatnim czasie teren przy moście na rzece Wisłoce, w rejonie skrzyżowania ulic 3 Maja i Bieckiej. Problem dzikich wysypisk śmieci powraca w naszym mieście jak bumerang.

Dzikie wysypiska śmieci to zmora chyba wszystkich samorządów. Powstają zazwyczaj w rejonach mało uczęszczanych przez mieszkańców, jednak takich, gdzie bez problemu można dojechać samochodem. Z pokusy pozbycia się uciążliwych odpadów po najprostszej linii oporu nie rezygnują również jaślanie.

- W Jaśle jest kilka miejsc, w których notorycznie podrzucane są odpady. Głównie są to odpady remontowo-budowlane, pozostałości zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego  takie jak fragmenty lodówek, obudowy z telewizorów. Zdarzają się też elementy samochodów, np. zderzaki, czy inne elementy z tworzywa sztucznego. Wyrzucane są odpady, których po prostu nie można sprzedać w skupach złomu - mówi Marcin Gustek, kierownik Wydziału Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta w Jaśle.

O nielegalnych wysypiskach magistrat dowiaduje się najczęściej od mieszkańców bądź straży miejskiej. Ich likwidacja kosztuje – środki na ten cel idą z miejskiej kasy. 

Zaśmiecasz środowisko? Licz się z konsekwencjami

Abstrahując od wpływu dzikich wysypisk śmieci na ogólną estetykę miejskiego krajobrazu nie ulega wątpliwości, że negatywnie wpływają one na środowisko. Z ekologicznego punktu widzenia szczególnie szkodliwe są tzw. odpady niebezpieczne, np. opakowania po olejach, farbach, lakierach, czy innych niebezpiecznych substancjach. Nie jest tajemnicą, że zaśmiecanie środowiska m. in. poprzez wyrzucanie odpadów w miejscach do tego nieprzystosowanych jest czynem zabronionym i podlega karze grzywny. Osoby uprawiające taki proceder, w przypadku przyłapania ich na gorącym uczynku przez policję lub straż miejską nie unikną mandatu. Ponadto, gdy udowodni się im działanie na szkodę środowiska – np. doprowadzenie do jego skażenia poprzez zanieczyszczenie m.in. gleby lub wody – poniosą koszty naprawienia szkody.

Mając na uwadze możliwe konsekwencje zostawiania odpadów na dzikich wysypiskach pojawia się pytanie – co skłania ludzi do podejmowania ryzyka? Marcin Gustek przyczyn problemu doszukuje się w niewystarczającej świadomości ekologicznej oraz czynnikach ekonomicznych.

- Oddanie odpadów do specjalistycznych instalacji do przetwarzania odpadów jest stosunkowo kosztowne i niektórzy, szukając oszczędności, wyrzucają odpady właśnie na dzikich wysypiskach – zauważa. Kierownik jednostki UM odpowiedzialnej za gospodarkę odpadami podkreśla przy tym, że na „jasielskich” dzikich wysypiskach coraz częściej wyrzucane są odpady komunalne, czyli te, które powstają codziennie w naszych domach. Przyczynę takiego stanu rzeczy widzi on w przepisach nowego systemu gospodarki odpadami, wprowadzonego w życie z dniem 1 lipca 2013 roku. - Na jego mocy mieszkańcy nieruchomości zamieszkałych ponoszą opłaty ryczałtowe i mogą oddawać wszystkie wytworzone przez siebie odpady firmie zajmującej się odbieraniem odpadów z naszych domów – podkreśla kierownik.

Zdaniem naszego rozmówcy co raz bardziej niepokojącym zjawiskiem, a jednocześnie problemem dla samorządu, są w Jaśle praktyki rozbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poza specjalistycznymi zakładami przetwarzania. - Wartościowe elementy głównie z metalu sprzedawane są na skupach złomu, a pozostałe nieprzydatne elementy m. in. obudowy są wyrzucane właśnie na dzikich wysypiskach lub podrzucane do pojemników mieszczących się pod naszymi blokami. Należy pamiętać, że szczególnie szkodliwe dla środowiska jest „domowe” rozbieranie zużytych lodówek i zamrażarek ponieważ uwalniane są wtedy do środowiska szkodliwe substancje takie jak freony. Dlatego zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym kto przeprowadza demontaż zużytego sprzętu poza specjalistycznym zakładem przetwarzania podlega karze grzywny w wysokości od 2 000 zł do 100 000 zł - mówi Marcin Gustek.


Troska o czyste środowisko jest w interesie nas wszystkich. Widzisz, że ktoś działa na jego szkodę? Powiadom o tym straż miejską bądź bezpośrednio urząd miasta. To nic nie kosztuje, a może przynieść korzyści zarówno miastu, jak i jego mieszkańcom. 

Jakub Hap
jakhap@gmail.com

Reklama

Komentarze: 57

Dodaj komentarz Widok:
2
@ szejk
dnia 26.03.2015, 02:12 · Zgłoś
Czystosc w Jasle jest pod znakiem zapytania!!!
Zielone skwery I chodniki zanieczyszczone po psach!!!

I tego nikt NIE PILNUJE ===bo to wstyd...strata czasu...
To po to mamy TRAZ,,,
Mieszkancy dzwonia I NIC SIE NIE dzieje...a podatki placimy...
To co mowic o wysypiskach...WSTYD...
Odpowiedz
2
@ marian
dnia 24.03.2015, 20:42 · Zgłoś
Tak się dzieje gdy Straż Miejska udaje policję i zajmuje się ruchem drogowym a nie tym do czego została powołana!
Odpowiedz
0
@ dlugi
dnia 24.03.2015, 10:40 · Zgłoś
to widac po kultrze wlasciciela pieska i obowiazku posprzatania po swim pupilu
Odpowiedz
1
@ szejk
dnia 24.03.2015, 02:07 · Zgłoś
a od czego jest straz miejska, tyle kamer a tam ...
Odpowiedz
4
@ Jasło
dnia 22.03.2015, 07:43 · Zgłoś
Jest teraz odpowiedni czas jeszcze nie rośnie trawa może by odpowiednie służby miejskie zorganizowały sprzątanie wałów nad jasielskimi rzekami.
Odpowiedz
3
@ rjs
dnia 22.03.2015, 12:00 · Zgłoś
Zebrać wszystkich tych co unikają płacenia alimentów ,co dewastują
niech się wykażą
Odpowiedz
7
@ kolekcjoner
dnia 20.03.2015, 21:33 · Zgłoś
A znacie kogoś kto zbiera stare spojlery samochodowe ?
Albo jakieś inne plastiki z aut i AGD?
Odpowiedz
11
@ nick
dnia 20.03.2015, 21:18 · Zgłoś
A gdzie straż miejska powinni popracować trochę późnym wieczorem
Odpowiedz
14
@ szczurek
dnia 20.03.2015, 21:14 · Zgłoś
No tak blachy sprzedał a piankę z lodówki zostawił pod mostem w miejscu wyjazdu z Bieckiej na 3 Maja.
Czyli najprawdopodobniej to osoba z Gądek.
Pozostaje pytanie kto zajmuje się lub zajmował sprzedażą złomu na Gądkach?
Odpowiedz
4
@ Donieść na takich [...] donieść :)
dnia 20.03.2015, 21:24 · Zgłoś
to nie musi być mieszkaniec Gądek :) tylko Ci co przejada samochodem właśnie choćby z takimi pozostałosciami po lodówkach,zapytajcie na złomach,"wezmie pan lodóweczka :) nie nie,no chyba ze samą blache a plastiki i wełne musi Pan sobie sam odzielić" :)
Odpowiedz
5
@ jasiu
dnia 20.03.2015, 19:25 · Zgłoś
W niedzielę ci wysypujący śmieci przekażą sobie w kościółkach znaki pokoju
Odpowiedz
4
@ bokser
dnia 20.03.2015, 20:52 · Zgłoś
Tak masz rację, ale myślę, że tacy nie znają pojęć, co znaczy pokój, prawo, szacunek, zgoda, przebaczenie, to są osoby, które nie posiadają własnej osobowości jak też nie maja w sobie poczucia własnej wartości.
Odpowiedz
8
@ +++
dnia 20.03.2015, 21:21 · Zgłoś
+
W niedzielę to oni trzeźwieją po sobocie bo impreza była za kasę ze złomu
+
Odpowiedz
2
@ Jasio
dnia 20.03.2015, 17:03 · Zgłoś
A może po prostu ktoś mieszka pod mostem i wystawił je posegregowane ;)
Odpowiedz
0
@ lolo
dnia 19.03.2015, 22:54 · Zgłoś
nie bierzcie od ludzi dużych plastików tj. zderzaki , nylony , itp. , opony tez to ludzie sobie sami robią porządki a później narzekają że problemy jak nie potrafią sami ich rozwiązać !!!
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 19.03.2015, 20:43 · Zgłoś
"Zgodnie z art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń „grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 złotych, chyba że ustawa stanowi inaczej”. Zgodnie z § 3 „wymierzając grzywnę, bierze się pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste i rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe”. Z kolei zgodnie z art. 33 „organ orzekający wymierza karę według swojego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę za dane wykroczenie, oceniając stopień społecznej szkodliwości czynu i biorąc pod uwagę cele kary w zakresie społecznego oddziaływania oraz cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma ona osiągnąć w stosunku do ukaranego. Wymierzając karę, organ orzekający bierze pod uwagę w szczególności rodzaj i rozmiar szkody wyrządzonej." - To cytat ze strony Porady Prawne. Najtrudniej bedzie złapać "śmieciarza". Ustawa miała zniwelować problem nielegalnych wysypisk i "podrzucania" śmieci do ogólnodostępnych kontenerów, niestety jakoś nie działa. Teraz nadchodzi wiosna, czas remontów i pojawią się stare ramy okienne, meble i inne dobro. Wszystko to co nie pójdzie z dymem na osiedlach domków jednorodzinnych. Czy ludzie naprawde nie rozumieją, że trują siebie i innych? I proszę nie mówić, że to z biedy, bo jśli kogoś stać na zbudowanie domu, to nagle nie stać go na węgiel?
Odpowiedz
8
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 20.03.2015, 08:23 · Zgłoś
Na prawdę nie rozumiem tego , że nauczyciel nie potrafi: policzyć, wyliczyć... i pisze takie bzdury...że ludzi mających do dyspozycji ustalone przez "rzad" kwoty do przezycia stać jest na opał. Zdrugiej strony nie ma sie czemu dziwic oni żyją oderwani od świata i na koszt podatnika... Proponuje zgłosić się do testu takiego życia, a później pisać...
Odpowiedz
-8
@ zuzia
dnia 20.03.2015, 10:29 · Zgłoś
[...], bo naprawdę [...].
Odpowiedz
10
@ człowiek
dnia 20.03.2015, 12:40 · Zgłoś
Ale na zbudowanie "chorego" było stać? Nie na darmo jedno osiedle nosi nazwę "Złodziejówka".
Odpowiedz
11
@ do @ dragoness
dnia 20.03.2015, 13:15 · Zgłoś
Napisała Pani "Ustawa miała zniwelować problem nielegalnych wysypisk i "podrzucania" śmieci do ogólnodostępnych kontenerów" Jeśli odpowie mi Pani na pytanie: gdzie w Jąśle może przeciętny Kowalski oddać każdego dnia (wychodzę z założenia że nie ma gdzie tego trzymać) śmieci typu szafa/fotel , pralka/zmywarla/lodówka, opony itp nie podlegające segregacji to przyjmę do wiadomości, że system restrykcyjny - Pani paragrafy - są właściwym sposobem na rozwiązanie problemu. Ustawodawca napisał sobie ustawę. Samorządy są od jej realizacji. Wystarczy zorganizować plac, gdzie będzie można takie cuda nieodpłatnie (bo płacą za to importerzy wprowadzający na rynek) przywozić i złomiarze (mam na myśli rozbieraczy sprzętu bez uprawnień) będą mieć mniej roboty i dzikie wysypiska w większości powinny zniknąć. . Będzie to na pewno tańsze niż likwidacja ich. Odbiór towarów wielkogabarytowych 2 razy w roku przez miasto nie jest do końca rozwiązaniem problemu ze względów powyższych. Powinno to być jako uzupełnienie dla tych co nie mają czym wywieźć lub mają miejsce do przechowywania.. Pytanie typu "Czy ludzie naprawde nie rozumieją, że trują siebie i innych?" jest nie na miejscu. Ludzie są zmuszani do takich działań z powodu braku infrastruktury. A stwierdzenie, że [...] bo ich nie stać na węgiel jest co najmniej [...]. [...] bo zjeść tego nie mogą.
Odpowiedz
-8
@ dragoness
dnia 20.03.2015, 18:13 · Zgłoś
-8
@ dragoness
dnia 20.03.2015, 18:15 · Zgłoś
-1
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 22.03.2015, 19:56 · Zgłoś
Nic tylko pogratulować "wiedzy i zdrowego rozsądku" - może jeszcze troszkę tej wylewności, lub jakaś "dobra rada" gdzie to i za co młody człowiek z "taka kasą" miałby wybudować własne lokum, może jeszcze założyć rodzinę ...Chociaż z drugą częścią Twojej sugestii się zgadzam: jeżeli stać go na budowanie, to i stać go na utrzymanie - ale np. co z tymi co którzy otrzymują coś w spadku, dzierżawią, wynajmują na bardzo korzystnych warunkach, a nie posiadają funduszy na innego rodzaju bytowanie...???
Odpowiedz
6
@ King
dnia 19.03.2015, 19:23 · Zgłoś
Najlepiej zamontować kamery i takich ludzi łapać.
Odpowiedz
4
@ Rrrrrrr
dnia 19.03.2015, 19:14 · Zgłoś
A gdzie Straż Miejska kasę biorą a nic nie robią tak najlepiej [...]
Odpowiedz
9
@ Bokser
dnia 19.03.2015, 20:04 · Zgłoś
Straż Miejska robi, to co do niej należy, tylko ludzie nie umieją zadbać o porządek w swoim ogródku. Śmiecą, gdzie popadnie pomimo, że kosze mają za plecami no cóż taki naród i Polski lud, nie wie po co, są kosze, nie wie, że nie wolno zaśmiecać. PRZYPOMINAM KAŻDEMU, ŻE ŚMIECI WRZUCAMY DO KOSZA, I ŻE KOSZE SĄ NA ŚMIECI A NIE NA PARADĘ. Gdyby nie Straż Miejska i służby porządkowe oj pływalibyśmy w śmieciach.
Odpowiedz
0
@ lol
dnia 07.04.2015, 21:11 · Zgłoś
straz powinna sprawdzac cz kazdy ma kubel na smieci,jak bedzie mial i placil za smieci to nie wywiezie nad rzeke
Odpowiedz
1
@ Donieść na takich [...] donieść :)
dnia 19.03.2015, 19:02 · Zgłoś
sorki te lodóweczki to pierwsze i ostatnie foto :) hehe ale zaraz będzie :p
Odpowiedz
13
@ Donieść na takich [...] donieść :)
dnia 19.03.2015, 19:00 · Zgłoś
Witam :) moze ktoś mi pomoże :) ja już poluje na tych co to te Śmieci wyrzucają,jest to między innymi sprawka złomiarzy (na pierwszym i drugim zdj widzimy rozebrane lodóweczki bo im na złomie całej nie wezmą :)wiem bo widziałem :) znam ich kilka ulubionych miejsc i teraz od jakiegoś czasu już czekam o różnych porach dnia,nocy i ranka :) i zrobię foto [...] takiemu i jego autku z nr.Rej i się da posprzątać wtedy :)
Odpowiedz
9
@ ok
dnia 19.03.2015, 21:59 · Zgłoś
Popieram cię słuszna sprawa zrobić zdjęcie i upublicznić dla wszystkich popieram cię 100 %.
Odpowiedz
1
@ §...
dnia 19.03.2015, 17:23 · Zgłoś
ustawa / życie
0 : 1
...,a miało być tak pięknie.
Odpowiedz
1
@ parafianin
dnia 19.03.2015, 16:48 · Zgłoś
Ten system od smieci to [...] pomysł
Odpowiedz
7
@ Jasło
dnia 19.03.2015, 16:16 · Zgłoś
Koło kładki na Szajnochy -Wysypisko,
Koniec Żeromskiego - Wysypisko,
Początek muru koło byłego Jasanu gdzie kończy się [...] wysypisko, zresztą chodząc wałami same śmieci a w lecie trawa na 1,5m nie ma kto kosić
Odpowiedz
6
@ klucz
dnia 19.03.2015, 15:34 · Zgłoś
to jest robota ludzi z okolicznych wsi i posesji prywatnych , często też rozwożą śmieci po kontenerach osiedlowych bo wtedy za to nie zapłaci . Podjżdza sobie taki golfem pod biedronkę na strasznym dworze , z bagażnika śmieci do kontenera i na zakupy . Obserwuję to od dawna.
Odpowiedz
0
@ mmmm
dnia 19.03.2015, 19:34 · Zgłoś
A wiesz, ze sama tak robie- nie pomysl,ze z ukrycia. Nie, nie OFICJALNIE> Jak ci nie pasi, to zostaw sobie 2 tygodnie kolo domu pampersy z doroslej osoby. Reszty domysl sie sam
Odpowiedz
5
@ waldi
dnia 19.03.2015, 19:35 · Zgłoś
Tak jak piszesz to wiesńioki pod rzucają śmieci
Odpowiedz
6
@ ixi
dnia 19.03.2015, 13:48 · Zgłoś
Kamere zainstalowac I regularnie patrolowac panowie I panie ze strazy miejskiej.
Odpowiedz
6
@ bystry
dnia 19.03.2015, 13:44 · Zgłoś
To kwestia tylko czasu i będą złapani sprawcy takich wysypisk poczekajmy.
Odpowiedz
6
@ dfsfsd
dnia 19.03.2015, 13:38 · Zgłoś
a straz miejsak pilnuj efotoradaru i parkometrów...
Odpowiedz
0
@ 997...
dnia 19.03.2015, 12:42 · Zgłoś
cyganeria ...hore...
Odpowiedz
6
@ lop
dnia 19.03.2015, 11:57 · Zgłoś
i zaś jak to w Jaśle, dużo gadania, pisania, szukanie przyczyn stanu rzeczy, pewnie zaraz konferencje, dochodzenia, spotkania przy zastawionym stole, narady itp. a śmieci leżą sobie już od wielu dni i nie ma mądrego żeby je po prostu usunąć, a wtedy zdecydować szybko jak ten problem rozwiązać.
Do roboty panowie i panie z magistratu i MPGK.
Odpowiedz
4
@ łodyniec
dnia 19.03.2015, 12:00 · Zgłoś
do tego trzeba powołać komisję ,a później gdy ta nie znajdzie winowajce to drugą komisję od komisji ... a na koniec Stefan z Mietkiem ,pracujący za 1350 zł wezmą łopatę i pójdą posprzątać . ot taki plan założyłem ,a teraz proszę się dostosować :D

łohohohohohohohohhoho
Odpowiedz
-2
@ cel
dnia 19.03.2015, 11:42 · Zgłoś
A ceny wywozu śmieci idą w górę, ost nawet worków nie dają tylko trzeba sobie samemu kupić i to kolorowe, oby tak dalej kochana Polska
Odpowiedz
-2
@ OO
dnia 19.03.2015, 11:57 · Zgłoś
Żeby brednie pisać tez nie dają komputerów tylko trzeba sobie kupić.
Odpowiedz
6
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 19.03.2015, 11:25 · Zgłoś
Pożywką dla wszelakiej maści elyt zarabiających krocie zawsze są i będą takie, lub podobne incydenty, aby pokazywac zasadność ich istnienia, czy odpowiedniego wynagradzania...W gminie opłaty komunalne za odpady "o połowe mniejsze" i sie opłaci, a unas. [...] tego nie robi - stać go na remonty, to i stać by go było na posprzątanie, nawet kilku takich wysypisk po ujawnieniu sprawcy. Za co płacimy "tym wszystkim słuzbom miejskim" niech siedzą w krzakach i czuwają, a jeśli nie to niech sami sprzątają...lub zamiast na ich utrzymanie dać kasę bezrobotnym oni posprzątaja...
Odpowiedz
4
@ sbk
dnia 21.03.2015, 04:08 · Zgłoś
Siedza w krzakach w samochodzie i pilnuja radaru :)
Odpowiedz
0
@ 38-200
dnia 19.03.2015, 11:14 · Zgłoś
syganerja ...
Odpowiedz
10
@ crazy czesio
dnia 19.03.2015, 11:06 · Zgłoś
jakiej by ustawy nie wymyślili moim zdaniem i tak w ostatecznym rozrachunku będzie bublem. Poza tym przejdźcie się po osiedlach i po mieście normalnie jak pole minowe tyle psich niespodzianek!!!
Odpowiedz
-1
@ łodyniec
dnia 19.03.2015, 11:58 · Zgłoś
za każdego czworonoga się płaci ,więc niech miasto zatrudni kogoś kto będzie kupy zbierał .Tyle w tym temacie.

łohoohhohoohhohohohoho
Odpowiedz
8
@ xgz
dnia 19.03.2015, 15:35 · Zgłoś
Tia. Skoro się płaci to można [...] za przeproszeniem gdzie popadnie... Weź się ogarnij.
Odpowiedz
5
@ Land
dnia 20.03.2015, 12:30 · Zgłoś
Czy Straż miejska nie mogła by sprawdzać właścicieli psów czy mają przy sobie łopatkę i worek foliowy kiedy są na spacerze z psem ?
Odpowiedz
3
@ stary
dnia 20.03.2015, 13:52 · Zgłoś
do łodyniec ---popieram Twoją kandydaturę na to stanowisko,liczę że stawiam da dobrego konia.
Odpowiedz
2
@ 3eeerrrrr
dnia 22.03.2015, 12:44 · Zgłoś
W domu tez [...]sz gdzie Ci sie zachce,bo placisz czynsz?[...] .
Odpowiedz
0
@ maggi
dnia 23.03.2015, 10:52 · Zgłoś
Ciebie chyba przerosła wlasna glupota
Odpowiedz
-13
@ [...]
dnia 19.03.2015, 10:31 · Zgłoś
w naszym wirtualnym usraelskim ..dobrobycie..nie sa to najwazniejsze problemy ...
Odpowiedz
3
@ uf
dnia 22.03.2015, 07:26 · Zgłoś
Nie ma pieszych patroli policji i straży miejskiej w takich okolicach-i stąd taki [...]
Odpowiedz
2
@ rachunki
dnia 25.03.2015, 19:43 · Zgłoś
W śmieciach trzeba poszukać dokumentów - listów itp. Znajdzie się winowajca [...] :)
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.