Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Gmina przejmie Dom Pomocy Społecznej?

37

Na najbliższą niedzielę burmistrz Kołaczyc Małgorzata Salacha zaplanowała konsultacje społeczne na terenie gminy. Mieszkańcy mają odpowiedzieć na pytanie, czy chcą, aby gmina prowadziła Dom Pomocy Społecznej „Nazaret”.

Dom Pomocy Społecznej – Dom Pogodnej Starości „Nazaret” w Kołaczycach powstał w 1994 roku. Obecnie prowadzony jest przez Zgromadzenie Sióstr Nazaretanek. Przebywają w nim wyłącznie kobiety w podeszłym wieku. Przeznaczony jest dla 10 pensjonariuszek.

Gmina Kołaczyce nosi się z zamiarem przejęcia DPS-u od sióstr poczynając od 1 stycznia 2016 r. W tym celu burmistrz Małgorzata Salacha w czerwcu br. zarządziła przeprowadzenie konsultacji społecznych w tej sprawie chcąc poznać stanowisko mieszkańców na temat prowadzenia przez gminę domu pomocy społecznej w Kołaczycach w podobnej formie jak obecnie jest prowadzony. Zebrani swoją wolę mają wyrazić w formie uchwały.

Jedną z prawdopodobnych przyczyn zaplanowanej zmiany jest coraz mniejsza liczba powołań zakonnych.

Plan konsultacji zaplanowanych na 12 lipca (niedziela) przedstawia się następująco:

1) miasto Kołaczyce – godz. 16.00 – sala bankietowa Domu Kultury, ul. Szewska 11

2) sołectwo Krajowice – godz. 17.00 – Zespół Szkół Społecznych w Krajowicach

3) sołectwo Nawsie Kołaczyckie – godz. 19.00 – Dom Ludowy

4) sołectwo Bieździedza – godz. 12.30 – Dom Ludowy

5) sołectwo Bieździadka – godz. 15.30 – Dom Ludowy

6) sołectwo Sowina – godz. 12.15 – Dom Ludowy

7) sołectwo Lublica – godz. 11.45 – Dom Strażaka

8) sołectwo Sieklówka – godz. 12.00 – Dom Ludowy

jp

Reklama

Komentarze: 37

Dodaj komentarz Widok:
3
@ ccc
dnia 13.07.2015, 20:28 · Zgłoś
Koszt utrzymania pensjonariusza w DPS to około 3000 zł miesięcznie. Jego przeciętna emerytura to około 1300 zł, a bywa i mniej. Pytam więc kto pokryje różnice? Odpowiedź jest jedna, mieszkańcy gminy Kołaczyce.
Czy nie macie innych potrzeb?
Domy Pomocy Społecznej to zadanie samorządu powiatowego. Po jaką ch.olerę chcecie w to wchodzić?
Odpowiedz
-2
@ [...]
dnia 12.07.2015, 09:19 · Zgłoś
Tyle im zostało biednym staruszkom. DPS !
Odpowiedz
-3
@ RJS 50
dnia 12.07.2015, 08:39 · Zgłoś
Brawo za odwage dla pani Salacha,pomysl bardzo dobry bo i takich ludzi nam przybywa,starszych ktorym powinno sie pomagac,wszyscy bedziemy starzy a nikt z nas nie wie jak potoczy sie zycie.ludzie starsi to nie worek kartofli aby wywalic z zycia codziennego oni tez chca i musza godnie zyc.Wspaniala propozycja jestem za.Ludzie zycie to nie tylko piekne galerie ,auta,urlopy,itd ale tez starosc gdzie wiekszosc z nich jest zdana na nasza pomoc.
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 12.07.2015, 00:32 · Zgłoś
"z Kołaczyc", zacznij wymieniać, chętnie się dowiem...
Odpowiedz
3
@ Długi długi długi
dnia 11.07.2015, 14:48 · Zgłoś
A jednak szanowna Pani Burmistrz na premie 112 tysięcy wyłożyła a sama dostaje prawie 12 na miesiąc. Obudźcie się ludzie z letargu i przejrzyjcie na oczy. Zobaczcie swój wybór.
Odpowiedz
2
@ no jak to .
dnia 11.07.2015, 21:26 · Zgłoś
Przecież macie burmistrza z pisu ! Podobno jak wreszcie pis na jesien dojdzie do władzy to będzie lepiej a wy macie pis I wam źle? Nic z tego nie rozumie, Cała Polska I [...] modli sie ponoć o pis a Wy macie pis I wam źle, cos nieprawdopodobnego
Odpowiedz
2
@ ja
dnia 13.07.2015, 13:15 · Zgłoś
Pani burmistrz już nie jest w PIS tylko PSL
Odpowiedz
4
@ polak
dnia 11.07.2015, 09:26 · Zgłoś
konsultacje to kpina-miejsca pracy są już obsadzone,decyzja już dawno zapadła,więc poco konsultacje,sołtysi mają zadanie przyjąć uchwałę i żaden się nie wychyli-w ramach obniżenia długów zlikwidowano 4 szkoły co jest zadaniem gminy-a teraz gmina przejmuje DPS co jest zadaniem powiatu-gdzie tu logika władzo opamiętajcie się-następnie problem dzików-spotkanie z wojewodom,dyskutowanie ludzi którzy nie mają nic wspólnego z szkodami-gdzie tu logika nie zaproszono ludzi którzy uprawiają pola i mają szkody,bo władzy ciasno i by się nie pomieściła,bo jak zwykle bywa było by to 10% rolników i nie trzeba być burmistrzem że by taką prostą rzecz wiedzieć-arogancja ,buta,pycha,nie liczenie się z obywatelem-to jest domena naszej władzy,ale sami sobie jesteśmy winni-trzeba było myśleć przed wyborami!!!
Odpowiedz
0
@ maja
dnia 10.07.2015, 18:42 · Zgłoś
Ja jestem za.
Odpowiedz
8
@ coller
dnia 10.07.2015, 13:22 · Zgłoś
cha dobre- odstępy 15 minutowe między sołectwami-lublica-sieklówka-sowina- bieżdzieda-15 minut to na dojazd a gdzie czas na rozmowe
Odpowiedz
5
@ xxxx13
dnia 10.07.2015, 20:32 · Zgłoś
czas miną to tylko zagrywka dla ludzi niby że mają coś do powiedzenia
Odpowiedz
2
@ masakra
dnia 10.07.2015, 11:25 · Zgłoś
Pewnie by było lepiej bo siostry zrezygnowały nawet z pomocy w kosciele.
Odpowiedz
5
@ rolnik
dnia 10.07.2015, 10:51 · Zgłoś
DPS będą potrzebne za kilka lat tak jak teraz szkoły. Ludzie sie strzeją , dłużej żyją , młodzi za granicą , dochody z renciny malutkie. Za kilka lat jak forowicze zestarzeja sie beda pisać odwrotnie : chcemy DPS zamiast przedszkoli i szkłół które świeca pustkami
Odpowiedz
9
@ no to jo
dnia 10.07.2015, 08:38 · Zgłoś
Nie narzekajcie bo sami sobie wybraliście. W Brzyskach też ludzie przejrzeli na oczy, ale za późno
Odpowiedz
15
@ robol
dnia 10.07.2015, 14:07 · Zgłoś
[komentarz nie na temat.]
Odpowiedz
1
@ szkoda
dnia 10.07.2015, 15:25 · Zgłoś
mogły być przejażdżki furmankami i zbijanie palet.Ludzie zbijaliby by palety i byłyby pieniądze liczone w milionach euro.Przy drogach są ogłoszenia skup europalet. Dajesz paletę i dostajesz euro.
Odpowiedz
21
@ robol
dnia 11.07.2015, 13:59 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
11
@ bazalt
dnia 10.07.2015, 05:54 · Zgłoś
Fakty:
W Kołaczycach DPS chce przejść na garnuszek gminy, bo prowadzony przez kilka zakonnic nie wyrabia finansowo...
Gmina jest zadłużona po uszy, bo strategią gminy jest osobista strategia P. burmistrz.
W Bieździedzy zakonnice wybudowały gmach (jest w trakcie wykańczania) większy niż szkoła - rzekomo ma to być przedszkole. Przedszkole ? - skoro na oko może pomieścić ze 300 osób? Jakoś nic nikomu nie wiadomo, aby gmina do tej budowli dołożyła jakąś kasę...
Pytanie - komu? i o co? w tym wszystkim chodzi?
Czyja ambicja ma być zaspokojona?
Odpowiedz
16
@ z Kołaczyc
dnia 09.07.2015, 22:43 · Zgłoś
Ciekawe ile to będzie kosztowało? Likwidowała szkoły a teraz DPS chce tworzyć bardzo dziwne, czegoś tu nie rozumiem. Dróg się nie wyremontuje bo na DPS trzeba będzię łożyć!! A powiat gdzie? Na nagrody mieli a na szpital i dps nie mają. Ludzie zastanówcie się czy chodzi tutaj o ludzi starszych czy o sławę pani Burmistrz???
Odpowiedz
-12
@ xxx
dnia 09.07.2015, 22:57 · Zgłoś
a co ma [...] do wiatraka, powiat ma swoje zadania a gmina swoje
Odpowiedz
-13
@ w75
dnia 09.07.2015, 22:22 · Zgłoś
Działają żłobki, przedszkola i szkoły. Bardzo potrzebne będą domy starości w obliczu emigracji młodych. Jeżeli w Kołaczycach taki dom już istnieje to należy go utrzymać za wszelka cenę, aby służył mieszkańcom gminy. Zgadzam się z "niki", że będą to dodatkowe miejsca pracy dla pracowników obsługi.
Odpowiedz
15
@ z Kołaczyc
dnia 09.07.2015, 22:48 · Zgłoś
Jakie miejsca pracy? Chyba dla swoich popleczników i po[...]ków. Powsadza ile się da dyrektora opiekunki sprzątaczki tylko nie liczcie na to że będa miejsca dla ludzi bezrobotnych, zwalniac sie będą z innych prac aby przyjść do dps za większą kasę ilu takich już zatrudniła mam zacząć wymieniać??
Odpowiedz
3
@ ja
dnia 10.07.2015, 22:06 · Zgłoś
jak ma służyć mieszkańcom gminy jak czytałem ze mieszka tam 10 pań z poza gminy
Odpowiedz
-14
@ niki
dnia 09.07.2015, 22:05 · Zgłoś
Ludzie pomyślcie troche,pracy w gminie nie ma, a wam przeszkadza to ,ze p. Burmistrz chce stworzyc dla spoleczxnosci miejsca pracy.Lepiej iść do Pomocy spolecznej tam pieniądze daja za darmo,nie trzeba sie napracować.Potraficie tylko wymyślać [...] argumenty,żeby tylko krytykować. Najpierw zrobcie coś z własnej inicjatywy,a potem krytykujcie p. Burmistrz.Myślę jednak że tu za duży wysiłek.
Odpowiedz
14
@ mieszkaniec gminy Jasło
dnia 09.07.2015, 22:26 · Zgłoś
Niki, człowieku, aż się zdziwisz jak ktokolwiek oprócz zakonnic tam pracę dostanie, aż się zdziwisz, Pani burmistrz chce się przypodobać kurii i proboszczowi żeby utrzymywać budynek i tyle w temacie pomocy dla ludzkości
Odpowiedz
18
@ nie niki
dnia 09.07.2015, 22:39 · Zgłoś
Skąd pewność, że w przejętym DPS-ie będą zatrudnieni ludzie z Gminy Kołaczyce. P. Salacha ma tyle zobowiązań wyborczych, że znowu pozatrudnia ludzi z innych gmin (przykład GOK, czy w ZGK) znajomków i po[...]ków swoich koalicjantów z PSL-u lub innych decydentów. Poza tym nikt dzisiaj nie wie ile będzie kosztowało prowadzenie tej instytucji, bo wynagrodzenie zatrudnionych tam pracowników może przekroczyć średnią krajową. Jak [...] przyklepie uchwałami konieczność prowadzenia tego obiektu to hulaj dusza piekła nie ma. Jest przyzwolenie społeczne ja muszę to robić. Co z tego, że na inne zadania nie ma kasy. Lud tak chciał. A szkoły trzeba było zlikwidować bo trzeba było do nich dopłacać. Tutaj nie trzeba będzie dopłacać? A jeszcze konieczny remont bo 20 lat funkcjonowania, a może jeszcze rozbudowa. A co 0,5 mln w tą czy tamta stronę nie ma znaczenia.
Nie tylko mieszkańcy Gminy powinni się zastanowić, ale zwłaszcza radni od których domagamy się oszczędnego, gospodarnego i celowego wydawania środków publicznych. Mają za to płacone diety i powinni myśleć logicznie a nie tylko klaskać. Potrzeb w Gminie Kołaczyce do realizacji nie zabraknie na następne 10 kadencji.
Ludzie!!! Zanim zagłosujecie w niedzielę dobrze się zastanówcie bo na zebraniach będzie wam wciskany kit!!!
Odpowiedz
3
@ w75
dnia 11.07.2015, 10:58 · Zgłoś
Biorąc pod uwagę intencje fundatora Pana Bolesława Rączki, dalej powinien istnieć tam dom pomocy społecznej. Środki na utrzymanie będą, gdyż budżet państwa dofinansowuje prowadzenie takich instytucji ok. 2000 miesięcznie na jednego pensjonariusza, którzy dokładają jeszcze 75 % swoich emerytur. Nie jest więc tak, że prowadzenie domu pomocy społecznej obciąży samorząd gminny. Zatrudnienie tam ludzi to inny temat i może być kontrolowane przez społeczność lokalną i jawne konkursy.
Odpowiedz
2
@ nie niki
dnia 11.07.2015, 20:03 · Zgłoś
Po pierwsze nie 75% a 70 % co przy ich emeryturach ok. 1000 zł daje 700 zł. Po drugie budżet państwa nie dokłada żadnej kasy. Powiat dokładał siostrom do prowadzenia ok. 2000 tys. bo siostry wygrały konkurs na prowadzenie tego ośrodka i był to najtańszy DPS w regionie bo siostry pobierały bardzo małe wynagrodzenie za swoją pracę. Dodatkowo miały pomoc z innych źródeł i tak ostatnio miały problemy finansowe. Do kosztów pobytu osób z terenu gminy dokładają najbliżsi, tj. dzieci lub rodzice,ma jeżeli ich nie ma to musi dokładać gmina. Już w tym momencie gmina dokłada z własnego budżetu za 9 osób w innych ośrodkach ok. 200 tys. zł rocznie. Jeżeli jest ktoś nie zorientowany to niech nie wprowadza w błąd swoimi wydumanymi informacjami.
Odpowiedz
0
@ lol
dnia 13.07.2015, 20:51 · Zgłoś
zakonnice dostana pensje od miasta
Odpowiedz
11
@ popieram wpis "mieszkaniec gminy Jasło"
dnia 09.07.2015, 21:18 · Zgłoś
A może wyglądać to tak: budynek się sypie i wymaga remontu to po cóż siostrzyczki mają inwestować. Niech przejmie to UMiG Kołaczyce /przejmie, wydzierżawi bo na pewno nie kupi/ dokładnie wyremontuje i zatrudni za wynagrodzeniem znowu siostry. Oczywiście koszty utrzymania ośrodka są dość duże i obciążą UMiG. Nie ma pewności czy po niedługim czasie wyremontowany, nowoczesny ośrodek nie powróci znowu we władanie sióstr. Umowy najmu zawsze można nie przedłużyć bądź rozwiązać /i to nawet za obopólnym porozumieniem stron/. Historia zna takie przypadki. Mieszkańcy zastanówcie się nad tym dobrze zanim wtopicie w coś publiczną kasę.
Odpowiedz
23
@ w75
dnia 09.07.2015, 21:10 · Zgłoś
Dom Spokojnej Starości "Nazaret" w Kołaczycach został ufundowany i wybudowany przez pochodzącego z tej miejscowości Pana Bolesława Rączkę, którego wojenne losy rzuciły do Kanady. Autor artykułu przy przygotowywaniu materiału mógł zasięgnąć informacji na ten temat. Odrębną sprawą jest to, że intencją fundatora było, aby obiekt służył jego rodakom z Kołaczyc i decydujący głos w konsultacjach powinna mieć żyjąca rodzina Pana Bolesława Rączki. Nie wyjaśniono również mieszkańcom jakie są zamiary samorządowców w wypadku negatywnej opinii trochę dziwnych i pośpiesznych konsultacji zarządzonych przez Panią Burmistrz.
Odpowiedz
1
@ ivon
dnia 10.07.2015, 23:40 · Zgłoś
Słuszna uwaga,dom nie należy ani do Nazaretanek,ani gminy.Dom ten jest jak by na to nie spojrzeć ,jest domem prywatnym.do którego prawo decyzji ma rodzina,a nie powołane do tego sołectwa.
Odpowiedz
4
@ w75
dnia 11.07.2015, 10:50 · Zgłoś
To nie jest prywatny dom, ponieważ Pan Bolesław Rączka przekazał go mieszkańcom Kołaczyc. Natomiast został wybudowany na działce, którą użyczył samorząd. Jednak biorąc pod uwagę intencje fundatora dalej powinien istnieć tam dom pomocy społecznej. Środki na utrzymanie będą, gdyż budżet państwa dofinansowuje prowadzenie takich instytucji ok. 2000 miesięcznie na jednego pensjonariusza, którzy dokładają jeszcze 75 % swoich emerytur. Nie jest więc tak, że prowadzenie domu pomocy społecznej obciąży samorząd gminny.
Odpowiedz
10
@ mieszkaniec gminy Jasło
dnia 09.07.2015, 20:51 · Zgłoś
jasne, w naszej gminie jest przedszkole- dawniej ochronka prowadzona przez zakonnice, gmina co roku daje masakryczne pieniądze ( w tym roku 200 tys. na dach!!) i od kilku lat wieś nie ma nowych dróg, kompletnego oświetlenia,chodników ani żadnej innej inwestycji, wszystko idzie na ochronkę w której pracuje firma zakonnic, za dzierżawę nie płacą i nikt nie wie jak tak naprawdę wygląda wynik finansowy tej instytucji. Weźcie sobie ludu kołaczycki zakonniczki pod swoje skrzydła, tym sposobem będziecie remontować i wiecznie dokładać do tego przybytku, a gwarantuję że wszystkie inne inwestycje odejdą na plan dalszy. Kto nie wierzy niech przyjedzie do gminy Jasło i dowie się więcej.
Odpowiedz
13
@ ooo
dnia 09.07.2015, 20:33 · Zgłoś
gratuluję wyborcom z kołaczyc. jeszcze gorzej niż w jaśle - bo ten się przynajmniej nie odzywa i nie ośmiesza. [...] średniowiecze!!! młodzi do samorządów!
Odpowiedz
12
@ PANI
dnia 09.07.2015, 20:21 · Zgłoś
pani burmistrz prosze sie zastanowić dobrze i nie robić wiecej zadłuzenia w gminie
Odpowiedz
14
@ sbk
dnia 09.07.2015, 19:49 · Zgłoś
Nie.Gmina nie jest do tego powolana!
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.