Jasło stawia na winne klimaty!
Badania przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego z Lublina dowiodły, że dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów Jasło kojarzy się z enoturystyką. Korzystając z tych informacji miasto przez najbliższe lata będzie kreować nowy wizerunek miasta pod hasłem: Jasło - winne klimaty.
Winiarstwo w Jaśle rozwija się od wielu lat. Na terenie miasta prowadzonych jest 9 winnic, które wśród turystów cieszą się nienaganną opinią i zainteresowaniem. Potwierdziło to również badanie telefoniczne 1221 respondentów przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego w Lublinie. Większość osób, z którymi przeprowadzono rozmowy wskazały winiarstwo, jako ten obszar, który ma w najbliższych latach największe szanse rozwoju w Jaśle.
- W enoturystyce bez wątpienia jest bardzo duży potencjał i wynika on po pierwsze z badań, które przeprowadziliśmy. Przebadaliśmy ponad 1200 osób zarówno mieszkańców Jasła, przedsiębiorców lokalnych, przedsiębiorców z Małopolski, ze Śląska oraz turystów z Podkarpacia. Był to jedyny obszar, co, do którego była zgodność. Blisko 70% osób w każdej grupie wskazywało na winiarstwo. Po drugie międzynarodowi znawcy wina i trendów rozwoju wina wskazują na Podkarpacie, jako ten region, który w najbliższych kilkunastu latach będzie się najdynamiczniej rozwijał, jeśli chodzi o winiarstwo – podkreśla Piotr Stec, dyrektor Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
Pod hasłem: Jasło winne klimaty kryje się nie tylko winiarstwo, ale również kultura, muzyka, kuchnia regionalna, rekreacja, rozrywka, sport, wypoczynek, przedsiębiorczość. To wszystko powiązane w jedną całość ma ukazać Jasło, jako miasto o największym w Polsce potencjale enoturystycznym, a także miejsce o unikalnym i autentycznym klimacie.
- Traktujemy winiarstwo, jaką tę gałąź przemysłu, która świadczy o wysokiej kulturze i dużych umiejętnościach ludzi zamieszkujących tutaj, bo winiarstwo jest sztuką. To nie jest rolnictwo tylko w sensie hodowli winorośli – podkreśla Andrzej Czernecki, burmistrz miasta Jasła. Obecnie mamy 9 znaczących winnic. Jeżeli mówimy o szlaku enoturystycznym, 4 winnice, które przyjmują turystów od dłuższego czasu są zainteresowane jego tworzeniem. To jest gałąź, która ma przede wszystkim perspektywy rozwoju – dodaje.
Jasło jest pierwszym miastem, które stawia na ekoturystykę. Żadne miasto w Polsce nie ma w strategii rozwoju i strategii promocji słowa „wina” i „enoturystyka”, co wyróżnia nas na tle innych regionów.
- Jaśliska były pierwszym polskim miastem na drodze szlaku wina węgierskiego. Miasto Biecz to była druga nitka. Z Jaślisk wino trafiało do Krosno, z Krosna do Sandomierza, Rzeszowa i dalej. My juz dzisiaj nie wracamy do tej drogi importerskiej, która na owe czasy była nieprawdopodobnie wielka, na ogromną skalę. My dzisiaj wchodzimy w tworzenie wina, a to jest wyzwanie znacznie głębsze i być może trudniejsze, ale dające więcej możliwości również tym, którzy tu prosperują, jako przedsiębiorcy i mieszkańcy tego regionu – podkreśla Wiktor Szpak, właściciel winnicy „Jasiel”.
Strategia wizerunkowa miasta Jasła zakłada na lata 2013-2018 podjęcie wielu ciekawych przedsięwzięć takich jak Akademia Winiarstwa w Jaśle, Jasielskie Dionizje, Winoteki w Jaśle, powołanie Klastra Winiarskiego i wiele innych ciekawych działań, które będą realizowane w najbliższych latach przy współudziale i pomocy jasielskiego środowiska winiarzy.
Ponadto została przygotowana bogata oferta kulturalna nawiązująca do winiarstwa: Dom Wina Jasielskiego, winne SPA, Międzynarodowe Dni Wina, Nocne Klimaty, Festiwal Światła Ulicznego oraz Centrum Innowacyjności im. Ignacego Łukasiewicza.
Ilona Dziedzic