Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Kierowco, przygotuj samochód przed zimą

49

Spadek temperatury oraz wieści o tym, że mają pojawić się przymrozki oraz pierwszy śnieg są powodem, że kierowcy zaczynają przygotowywać swój samochód na zimę. Widać to szczególnie w warsztatach samochodowych, w których powstają ogromne kolejki, bo każdy w tym czasie chce zmienić opony letnie na zimowe.

W tym roku już w listopadzie przed Dniem Wszystkich Świętych kierowcy stali w długich kolejkach do zmiany opon. Pojawiające się w mediach informacje, że nadchodzi ochłodzenie i spadnie śnieg wystraszyły większość osób.

Dla kierowców, którzy noszą się z zamiarem kupna opon na zimę wskażemy, na co szczególnie zwrócić uwagę. Istotnych informacji udzielił Bogdan Dubiel, menadżer Centrum Motoryzacyjnego RiSmot w Jaśle.

Na rynku dostępne są opony letnie, zimowe i uniwersalne. Zainteresowani mogą zakupić nowe, bieżnikowane lub używane. Najlepszym rozwiązaniem są bezsprzecznie nowe opony, jednak nie każdy może sobie na nie pozwolić, gdyż ważną rolę w tym momencie odgrywa cena.

Opony bieżnikowane są łakomym kąskiem dla kierowców. Na rynku znajduje się również znaczna liczba opon używanych. Należy jednak sprawdzić rok ich produkcji. Opony 7-8 letnie nie nadają się już do użytku. - Niestety, opony również się starzeją. Te 7-8 letnie mogą mieć ładny, głęboki bieżnik, natomiast ich użytkowanie jest dosyć ryzykowne. Opony powinny mieć maksymalnie 5 lat z głębokością bieżnika około 4-5 mm. Po założeniu na samochód opony powinno się sprawdzić, czy nie ma wybrzuszeń, odkształceń, bo nie wiadomo co się z nią wcześniej działo. Wystarczy, że uczestniczyła w wypadku i została uderzona o krawężnik – wyjaśnia Bogdan Dubiel.

Opony do wszystkiego

Opony wielosezonowe są przeznaczone do jazdy przez cały rok, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Mają jednak swoje wady. - Jest zasada, że jak coś jest do wszystkiego to nie za bardzo jest dobre. Opony uniwersalne szybciej się zużywają, nie mają takiej przyczepności w zimie jak opony zimowe - tłumaczy B. Dubiel. - Opony wielosezonowe muszą przeżyć wysokie temperatury w lecie i w miarę dostosować się do niskich temperatur. Wielosezonowe są dobrym rozwiązaniem dla samochodów starszych, gdzie koszt kompletu nowych opon może być zbliżony do wartości samochodu – dodaje.

Jak przetrwać zimę z dieslem?

- Akumulator jako jeden z podstawowych elementów uruchamiania samochodu jest ważnym czynnikiem zwłaszcza przy niskich temperaturach. W samochodach z silnikami diesla ma to ważne znaczenie, ponieważ akumulator przy rozruchu najbardziej jest obciążonym elementem z tego względu, że silniki diesla zaopatrzone są w tak zwane świece żarowe wspomagające rozruch. Przy pierwszym rozruchu po nocy, gdzie temperatura jest poniżej 0 stopni ten rozruch jest trudniejszy i akumulator powinien być bardziej sprawny. Temperatura poniżej 10 stopni powoduje, że akumulator traci pewien procent swojej sprawności – podkreśla menadżer RISmotu. Warto pomyśleć o zakupie nowego akumulatora, gdy pojawiają problemy.

Niskie temperatury są sprawcą gęstniejących olei. W przypadku skrzyni biegów można spotkać płyn o konsystencji wody. Dzięki temu nie ma zjawiska sztywnienia skrzyni biegów bądź trudności w ich zmianie. Ważne jest również, by zaopatrzyć się w paliwo zimowe. W dieslu wyróżnia się jego dwa rodzaje: letni i zimowy ze względu na temperaturę wytrącania się parafiny w danej frakcji paliwowej. - Do diesla można zastosować dodatki uszlachetniające ewentualnie dodatki przeciw zamarzające. Jest grupa klientów, która w okresie zimowym kupuje droższe paliwo ze stwierdzeniem, że jest lepsze. Nie zawsze się to sprawdza. Przed okresem zimowym warto także pomyśleć o wymianie filtra paliwa, zwłaszcza do diesla. Samochody benzynowe znacznie lepiej radzą sobie z niskimi temperaturami – zaznacza B. Dubiel.

Ilona Czarnecka

ilona.czarnecka@jaslo4u.pl

Reklama

Komentarze: 47

Dodaj komentarz Widok:
0
@ monikaa23
dnia 12.11.2012, 01:56 · Zgłoś
"bo każdy w tym czasie chce zmienić opony letnie na zimowe"

powinno być:

"z letnich na zimowe"!

"warto pomyśleć o zakupie nowego akumulatora, gdy pojawiają się problemy"

ogólnie tekst jest na bardzo słaby, liczne błędy interpunkcyjne i stylistyczne. nauka, nauka i jeszcze raz nauka!
Odpowiedz
0
@ JOMM
dnia 10.11.2012, 16:57 · Zgłoś
nowe zimowe ok nawt te z biedronki beda bardzo dobre. bieznikowane tez sa ok ale zwrocic uwage na bieznik zeby za glosne nie byly. a uzywki to tylko letnie. tyle
Odpowiedz
1
@ xxxxxxx
dnia 10.11.2012, 13:49 · Zgłoś
Panowie ja wam napisze tylko tyle za granica nikt opon ktore byly w uzyciu nie kupuje bo nikt dobrego nie wyzuca a wiemy jak jest unas maja samochody bogacze i ta biedna strefa i tego z tej biednej strefy niestac na nowe albo rencista kupi dwie nowe i po rencie a za co zyc i jeszcze moze leki Polski rzad nas oduczy wszystkiego opony nowe paliwo po 6 zlotych oc coraz drozsze ijak tu jezdzic a jeszcze przeglady zatrzesienie radarow ciezko kupic nowe opony wiem jak to wyglada
Odpowiedz
0
@ kolejki?
dnia 10.11.2012, 10:17 · Zgłoś
przed rismotem jest warsztacik...bez kolejek i taniej..:)
Odpowiedz
0
@ mieszkaniec jasła
dnia 10.11.2012, 10:54 · Zgłoś
i fachowo - polecam od ronda ostatni dom po prawej przed rismotem
Odpowiedz
0
@ rolnik
dnia 10.11.2012, 11:23 · Zgłoś
też ich polecam,mają doświadczenie od pokoleń i są dużo tańsi
Odpowiedz
0
@ swir
dnia 10.11.2012, 08:12 · Zgłoś
super artykul kto te bzdury tu wypisuje??? ludzie opamietajcie sie
Odpowiedz
1
@ Sven
dnia 09.11.2012, 22:16 · Zgłoś
Jo ładuje włoki z ZIMIOKAMI do bagażnika zamiast nakładać łopony
Odpowiedz
0
@ ZUZA
dnia 09.11.2012, 23:19 · Zgłoś
Oooo proszę i nasz SVEN kochany wrócił. A ja już się martwiłam...(tylko nie pisz głupot)
Odpowiedz
2
@ pseudonim
dnia 10.11.2012, 11:45 · Zgłoś
na przepustce jest - zza Bursy
Odpowiedz
1
@ zenek
dnia 09.11.2012, 21:46 · Zgłoś
akumulator nowy ma sprawnosc do-18 tj tz prad wylad, a - 30 producent nie odpowiada czy bp czy on
Odpowiedz
2
@ zenek
dnia 09.11.2012, 21:27 · Zgłoś
do samochodow opony zimowe m
+s tylko trzeba patrzec na kody produkcji bo w serwisach opon sprzeedaja staree dwu letnie bo opony od dwoch lat podrozaly o 50% nie zaleznie od producenta np 4012 tj pierwsze ti tydzien roku a potem rok a opona zimowa do pieciu lat gora bo potem twrdniweje i niespelnia waronkow trzeba ja zjezdzic w lecie
Odpowiedz
2
@ zenek
dnia 09.11.2012, 21:04 · Zgłoś
panowie do ciagnikow na olsztyn kormoran
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 09.11.2012, 21:01 · Zgłoś
a ja nie zmieniam opon wcale! jezdze juz 8 lat na letnich i mam wszystko w[...].
Odpowiedz
1
@ xxs
dnia 12.11.2012, 20:49 · Zgłoś
a ja jezdze na samych felgach i tez mam wszystko [...]
Odpowiedz
2
@ Dżon Bon Dżowi
dnia 09.11.2012, 20:53 · Zgłoś
W Jaśle jak wiadomo nie ma serwisów samochodowych i mechaników.Są tylko wymieniacze części. Jeśli usłyszą co trzeba wymienić, gdzie to sie znajduje i przywieziecie ze soba daną część powinni dać rade.Z oponami jasielscy spece powinni dać sobie rade.
Rada jest prosta.Co sie da i co potrafimy róbmy samemu.
Odpowiedz
1
@ hm
dnia 09.11.2012, 20:39 · Zgłoś
Tych z Rismotu nie słuchałbym za bardzo. Mieli już dużo wpadek przy naprawie i przeglądach. Bydynek ładny, do tego trzeba jeszcze ludzi, którzy będa pilnowali tego co robią, a nie odstawiali fuszerki.
Odpowiedz
6
@ chemiczny
dnia 09.11.2012, 20:17 · Zgłoś
Rismot - stracili troche klientów swoim profesjonalnym podejsciem i czekaja na nowych [...] ...
Odpowiedz
-4
@ bmw e36 coupe
dnia 09.11.2012, 18:27 · Zgłoś
w zimie lepiej sie boki trzaska ;D ! POZDRO
Odpowiedz
1
@ Ronin
dnia 09.11.2012, 18:20 · Zgłoś
Dwoje moich znajomych zostało nabitych w butle...
odradzali miten serwis
Odpowiedz
4
@ nie
dnia 09.11.2012, 17:46 · Zgłoś
byle nie w rismocie nie polecam !
Odpowiedz
5
@ mieszkaniec jasła
dnia 09.11.2012, 20:28 · Zgłoś
zgadzam się - wszędzie tylko nie tam
Odpowiedz
3
@ Piotr
dnia 10.11.2012, 06:29 · Zgłoś
Też nie polecam tych jasnowidzów'' co jest do wymiany a nie jest?''
Odpowiedz
4
@ mieszkaniec jasła
dnia 09.11.2012, 16:16 · Zgłoś
po wizycie w reklamowanym tu centrum żaden samochód nie ma prawa przetrwać zimy...
Odpowiedz
1
@ Charlie_P
dnia 09.11.2012, 16:14 · Zgłoś
ja kupiłem w zeszłą zimę bieżnikowane za 120zł i bardzo dobrze się spisywały, nie wiadomo jak teraz będzie, czy ta guma nie stwardniała, w każdym razie zdały egzamin. (Kupiłem sprawdzone, wiedziałem że nie są robione ze starych gum i mam na nie dwa lata gwarancji), kilka lat temu wcześniej miałem nowe opony na zimę i nie czuje dużej różnicy pomiędzy nowymi oryginalnymi oponami, a bieżnikowanymi. Ale myślę, że w perspektywie czasu, nowe opony bardziej się opłacają, ponieważ damy za taką oponę 200zł, ale w zależności od tego ile i jak się jezdzi starczy nam spokojnie na 4-5 sezonów, bieżnikowane podejrzewam, że maksymalnie dwa sezony, bo przy trzecim będą już twarde i śliskie, nie pomoże nawet wysoki bieżnik.
Odpowiedz
1
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:48 · Zgłoś
otóż to... bieżnik to tania alternatywa dla nieco uboższych bądź dusigroszy. A dla patrzących nieco dalej w przód - to wyrzucanie pieniędzy w błoto bo na bank taki bieżnik nie wytrzyma tyle co nowa opona więc ktoś tam będzie musiał kupić dwa lub trzy komplety i jeszcze zapłacić za zakładanie podczas gdy ten co ma nówki będzie sobie w tym czasie śmigał na tych samych.
No ale każdy niech sobie robi jak uważa, nie ma co kogoś na siłę przekonywać do tego żeby miał lepiej...
Odpowiedz
8
@ ris
dnia 09.11.2012, 14:35 · Zgłoś
nie polecam firmy rism naciągacze lepiej wybrać doświadczonych
Odpowiedz
2
@ on
dnia 09.11.2012, 13:12 · Zgłoś
zimowka 4-5mm to jest szrot panie dubiel,6-9mm tyle ma prawidlowa opona zimowa,ponizej tego to szrot,ale pan jestes uczony!!!
Odpowiedz
2
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:45 · Zgłoś
hmmm nowa ma 8mm, ciekawe skąd wziąć taką co ma 9mm :)
Odpowiedz
-3
@ łodyniec
dnia 09.11.2012, 13:05 · Zgłoś
super temat nie ma co ...
Odpowiedz
0
@ niuch
dnia 09.11.2012, 15:35 · Zgłoś
chyba ty!!!
Odpowiedz
-1
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:54 · Zgłoś
yy bo ja mam właśnie sztywniejącą skrzynię biegów i mam trudność w jej zmianie, pomożecie ?? Szukam płynu o konsystencji wody żeby zmiękczyć tą skrzynie i ją zmienić.
Odpowiedz
5
@ yubu
dnia 09.11.2012, 12:52 · Zgłoś
niezwykle ciekawe informacje.olsnilo mnie hahahahaha no [...] tez trzeba uzywac a o tym nie piszesz
Odpowiedz
0
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:45 · Zgłoś
zimowe czy letnie ??
Odpowiedz
0
@ :D
dnia 10.11.2012, 13:59 · Zgłoś
w zimie letnie a w lecie schłodzone
Odpowiedz
2
@ xxs
dnia 12.11.2012, 20:46 · Zgłoś
to ja skladam zamowienie na zimowe ... biore wszystko
Odpowiedz
3
@ Charlie_P
dnia 09.11.2012, 12:47 · Zgłoś
w sumie dalej nie wiadomo jakie te opony kupić.. bieżnikowane, dlaczego tak dlaczego nie?
Jakie opony na teren pow jasielskiego? Inne są opony do jeżdżenia po drogach krajowych, autostradach a inne do jeżdżenia w terenie gdzie na drodze przez wiele tygodni zalega śnieg, tak naprawde nic z tego artykuły nie wynika :[
Odpowiedz
0
@ truski
dnia 09.11.2012, 13:06 · Zgłoś
wynika, bieznikowane sa dobre jesli maja max 5 lat odpwoiedznia glebokosc bieznika. Uzywane natomioast sa mniej pewne. moga byc one po wypadku. Wszystko napisane
Odpowiedz
2
@ Mieszko
dnia 09.11.2012, 13:48 · Zgłoś
Podstawka opon bieżnikowanych nie może mieć więcej niż 3 lata a sama opona wiele się nie różni od oryginalnej ( jedynie [...] ) Stosuje się też inny rodzaj gumy ( bo każda firma trzyma to w tajemnicy ) który jest bardziej miękki . Bieżniki są też nieco głośniejsze , ale dużej różnicy nie ma . Szczególnie polecam osobą które nie robią zimą wielkich tras , bo powiedzmy sobie szczerze ,że większość zimy drogi ekspresowe i " autostrady " są czyściutkie i w takim przypadku lepiej sie sprawdzi opona oryginalna która tak szybko się nie [...] na asfalcie a bieżniki są dla kogoś kto rano chce się wygrzebać do roboty jak spadnie 30 cm śniegu , bo przyczepność mają bardzo dobrą .
Odpowiedz
-9
@ jan
dnia 09.11.2012, 14:02 · Zgłoś
Bieżnikowane to niebezpieczny szmelc, lepsze [...].
Odpowiedz
2
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:44 · Zgłoś
myślisz że bieżnikowana opona ma "podstawę" nie starszą niż 3 lata ??? A skąd oni by niby mieli takie młode "podstawy" brać... Bieżnikują co popadnie, wszystkie [...] które wyrzucacie na szmelc a potem się cieszycie jaką to macie super oponę i jak tanio... A jak się coś stanie, będzie bicie albo bieżnik się odklei - no to trudno... wina użytkownika... gwarancja nie obejmuje...
Lepiej kupić nową nawet tańszą z niższej półki niż bieżnikowany szmelc który w środku jest stary jak świat i nie wiadomo jakie przygody i ile kilometrów ma za sobą...
Odpowiedz
2
@ xxs
dnia 12.11.2012, 20:59 · Zgłoś
mieszko pierwszy wypisal swoja stwierdzona naukowo teorie ...
a moze by mi mieszko poiwedzial jak to bylo za czasow boleslawa chrobrego ?
Odpowiedz
2
@ Artykuł zapewne sponsorowany
dnia 09.11.2012, 12:44 · Zgłoś
Nawet TIR-y zakładają bieżniki i tłuką cieżkie kilometry.Mam bieżniki juz 3 sezon i nigdy sie w zime nie zakopałem ani nie wpadłem do rowu.Ale oczywiscie lobby opniarskie bedzie wam wmawiać że bieżniki to zło.
Odpowiedz
2
@ stary
dnia 09.11.2012, 14:10 · Zgłoś
można i bieżnikować stare [...] ale skutki opłakane,stare to dobre skrzypce i wino.Ludzie kupują to co najtańsze ale co tanie to drogie bo się tym nie nacieszysz...
Odpowiedz
5
@ ZxzYX
dnia 09.11.2012, 20:30 · Zgłoś
jak jeździsz raz w tygodniu w niedziele do kościoła to można jechać nawet na drewnianych kołach.
Odpowiedz
6
@ wojtq
dnia 09.11.2012, 21:23 · Zgłoś
Gdy opony zimowe bieżnikowane mogłem kupić w cenie 100zł / sztuke to je kupowałem bo było to 50% ceny nowej opony. Nie jeździłem w trasy a jedynie po mieście i okolicach więc zdawały egzamin. Teraz gdy opona bieżnikowana kosztuje 150-160zł to sorry ale dokładam 30zł i mam nówkę więc jak dla mnie bieżniki idą w odstawkę.
Odpowiedz
-3
@ tarzan-zan
dnia 10.11.2012, 12:41 · Zgłoś
popieram. bieżniki to do wozu konnego a nie do samochodu.. No chyba że ew. do jakiegoś malucha albo syrenki to można bieżniki kupić...
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.