Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Krąg Miłośników Starego Miasta Jasła i Regionu

Początek naszej działalności datuje się na 2003 rok. Wtedy to przy Młodzieżowym Domu Kultury w Jaśle założony został przez pana mgr Mariusza Świątka (pracownika Muzeum Regionalnego w Jaśle) – Klub Młodych Miłośników Królewskiego Wolnego Miasta Jasła i Powiatu Jasielskiego. Owa organizacja zajmowała się skupianiem młodzieży zainteresowanej historią naszego grodu i okolic, poznaniem historii sztuki, znajomości funkcjonowania miast i życia mieszkańców w przeszłości. Prowadziliśmy ciekawe formy zajęć: spotykaliśmy się z ciekawymi ludźmi (kombatantami, akowcami, osobami zasłużonymi dla naszego miasta i okolicy), organizowaliśmy liczne wycieczki po mieście i okolicy, braliśmy udział w lekcjach muzealnych oraz w licznych konferencjach, organizowaliśmy konkursy wiedzy o naszym mieście z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka oraz Dni Papieskich, sprzątaliśmy miejscowy cmentarz żydowski, oraz przed wszystkimi świętymi grób dr-a Stanisława Kadiego na starym cmentarzu w Jaśle.

17 września 2004 roku zostaliśmy zgłoszeni do Ogólnopolskiego Bractwa Miłośników Starych Miast przy Centrum Młodzieży im. doktora Henryka Jordana w Krakowie. Nasz klub został przekształcony w Krąg Miłośników Starego Miasta Jasła i Regionu. Kontynuujemy naszą działalność, którą prowadziliśmy jeszcze jako klub.

Nasza działalność jest bardzo urozmaicona:

- sprzątamy cmentarz żydowski w Jaśle

- opiekujemy się grobami zasłużonych jaślan na starym cmentarzu

- organizujemy konkursy dla dzieci i młodzieży np. z okazji Dnia Dziecka, Dni Papieskich itp.

- spotykamy się z ciekawymi ludźmi – osobami związanymi z historią, zajmującymi się muzealnictwem, sztuką itp.

– organizujemy lekcje w terenie – zwiedzamy miasto i okolicę, organizujemy tematyczne wędrówki. Często są to miejsca zamknięte dla normalnego ruchu turystycznego (miejsca prac konserwatorskich)

- bierzemy udział w licznych Ogólnopolskich Zjazdach Bractwa. Byliśmy 3-4 czerwca            na zjeździe w Olkuszu. Trzy osobowa reprezentacja w składzie: Tomasz Juszczyk, Kamil Ruszała, Joanna Stawarska wraz z opiekunem panem mgr Mariuszem Świątkiem brała udział w Ogólnopolskim Zjeździe Bractwa Miłośników Starych Miast w Olkuszu z okazji 5-lecia miejscowego Kręgu Młodych Miłośników Starego Miasta Olkusza. Zjazd połączony był z II Edycją Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego pt. „Dzieje i Zabytki Srebrnego Grodu”. Nasza reprezentacja otrzymała wyróżnienie. Poza konkursem w planie było zwiedzanie miasta Olkusza (muzeum PTTK, baszta i mury miejskie, kościół p.w. św. Andrzeja, muzeum afrykańskie, rynek itp.). Młodzież wspaniale się bawiła. Wieczorem, przy zapalonym ognisku panowała bardzo przyjazna atmosfera. Wielką atrakcją było zwiedzanie malowniczo położonego klasztoru w Czernej. Ponadto byliśmy gospodarzami jednodniowego zjazdu w Jaśle dla pięciu sąsiednich Kręgów. Gościliśmy delegacje z Przemyśla, Krakowa,  Łańcuta, Gorlic oraz Biecza. Wielką atrakcją dla wszystkich było zwiedzanie huty szkła w Jaśle, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć jak powstają przedmioty, które powszechnie używamy. Ponadto naszych gości oprowadziliśmy po innych zabytkach naszego grodu (parku miejskim, skwerze Zenona Soboty, kościele św. Stanisława, rynku, Muzeum Regionalnym w Jaśle itd.). Wieczorem zorganizowaliśmy część artystyczną oraz ognisko. Mamy nadzieję, że wszyscy byli bardzo zadowoleni z tej imprezy.

Naszą siedzibą jest Młodzieżowy Dom Kultury.