Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Strona główna

Made in Poland - Leopard

5
"A czy Polacy nie potrafią...?" - wiele komentarzy tego rodzaju pojawia się, gdy prezentujemy ekskluzywne, ręcznie wykonywane samochody o nieprzeciętnym wyglądzie oraz znakomitych osiągach. Dziś rozwiejemy wątpliwości. Polacy, nie dość, że potrafią, to jeszcze budują supersamochód o dynamice oraz cenie na poziomie elitarnej konkurencji! Leopard, bo o nim mowa, jest ręcznie wykonywany w Mielcu. W kraju próżno szukać salonu sprzedaży. Jedyna placówka dealerska znajduje się obecnie w Szwecji.

Nie ulega wątpliwości, że aby pojazd odniósł rynkowy sukces musi łączyć atrakcyjny design z ponadprzeciętnymi możliwościami silnika oraz podwozia.
Karoseria Leoparda jest w całości wykonywana z aluminium. Elementy 3,8-metrowego nadwozia są ręcznie kształtowane w Mielcu. Gotowe poszycie zostaje nałożone na kratownicową ramę stalową. Przy produkcji Leoparda pracuje w chwili obecnej 16 osób. Wiele z nich było uprzednio zatrudnionych w przemyśle lotniczym. Przygotowanie jednego egzemplarza zajmuje im miesiąc, zaś w ciągu roku są w stanie przygotować do 10 sztuk. W chwili obecnej Leopard jest dostępny jedynie jako roadster. Zbysław Szwaj, właściciel firmy, planuje wprowadzenie do produkcji również wersji coupe. W chwili obecnej są prowadzone poszukiwania strategicznego partnera, który mógłby współuczestniczyć w finansowaniu projektu. Warto zaznaczyć, że Leopard nie jest pierwszym dziełem inżyniera Szwaja. Wcześniej zaprojektował oraz wprowadził do sprzedaży roadstera nazwanego Gepard.

Intrygująca stylistyka nadwozia Leoparda łączy tradycję z nowoczesnością. Dzięki temu karoseria przez wiele lat będzie wyglądała świeżo, a samochód nie będzie wymagał faceliftingów. Warto podkreślić, że zainteresowanie sprzedażą polskiego roadstera w swoich sieciach sprzedaży wyraził Lotus, a także ekskluzywny Bentley.

Adekwatne do prezencji osiągi zapewnia silnik o pojemności 6 litrów, który został umieszczony pod długą maską.
Do polskiego bolidu trafił wprost z... Chevroleta Corvette! Aluminiowa jednostka sprawnie napędzała legendę amerykańskich szos, więc z lżejszym Leopardem, również w dużej mierze wykonanym z aluminium, radzi sobie znakomicie. Układ wydechowy ze stali nierdzewnej, za którego przygotowanie odpowiada, znana pasjonatom tuningu, firma Michael. Do dyspozycji kierowcy jest 405 KM przy 6000 obr./min oraz 542 Nm przy 4400 obr./min. Firma nie przewiduje dalszego wzmacniania samochodu. Zdaniem projektanta, Zbysława Szwaja, osiągi są w zupełności wystarczające. Trudno nie przyznać mu racji - puszczenie sprzęgła oraz dociśnięcie do podłogi pedału gazu sprawia, że 100 km/h osiąga w czasie 4 sekund. Rozpędzanie ustaje przy 250 km/h. To nie kres możliwości Leoparda. 6-biegowa skrzynia biegów pozwoliłaby zbliżyć się do bariery 300 km/h, jednak ze względów bezpieczeństwa prędkość maksymalna została ograniczona przy pomocy elektroniki.

Nowoczesne technologie trafiły nie tylko do silnika oraz układu przeniesienia napędu. Można je również odnaleźć w zawieszeniu oraz hamulcach. Odpowiednio sztywne sprężyny oraz amortyzatory pewnie dociskają koła do nawierzchni.
Podwozie w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym zapewnia doskonałe wyczucie drogi, umożliwiające bezpieczne wykorzystanie osiągów Leoparda. Testy były prowadzone w Wielkiej Brytanii.

Spowalnianie nie stanowi najmniejszego problemu, ponieważ za 16-calowymi alufelgami skryto hamulce firmowane przez znane i cenione Brembo. 4-tłoczkowe zaciski oraz tarcze o średnicy 305 milimetrów z przodu wraz z 288-milimetrowymi są aż nadto wystarczające do 1150 kilogramowego nadwozia. Na przedniej osi są montowane opony Dunlopa o wymiarach 225/50/16, na tył trafia ogumienie szersze o 20 mm.

We wnętrzu udało się połączyć tradycję z nowoczesnością. Siedzenia firmy Inter Groclin, przygotowującej fotele m.in. dla Porsche, zostały pokryte wysokogatunkową skóry. Deskę rozdzielczą oraz wykładzinę drzwi i inne detale wnętrza wykonano z twardej skóry przez wiodącą firmę siodlarską DAW MAG z Pleszewa. Chromowane wskaźniki, podobnie jak w autach sprzed lat, trafiły na środek deski rozdzielczej. Bezpośrednio przed kierowcą znalazła się jedynie wyprofilowana kierownica Momo. Włoska firma dostarczyła również gałkę dźwigni zmiany biegów. Wydatny pałąk przeciwkapotażowy, dźwignię hamulca ręcznego oraz wiele innych detali wykonano ze stali nierdzewnej. Leopardy są wyposażane w rozbudowany układ komunikacji bezprzewodowej VDO Fleet Manager. Urządzenie umożliwia pozycjonowanie samochodu przy użyciu łączności satelitarnej, jak również monitorowanie parametrów pracy silnika. Po odpowiednim ustawieniu można mieć pełną informację o stanie silnika odczytywaną przez producenta.

W chwili obecnej są prowadzone działania mające na celu uzyskanie homologacji Leoparda. Dokument potwierdzający zgodność samochodu z przyjętymi normami ma zostać wydany pod koniec roku. Wówczas światowe rynki staną otworem dla roadstera z Mielca. Planowane jest również zwiększenie tempa produkcji. W przyszłości niewykluczona jest również sprzedaż Leopardów w Polsce.

Ktokolwiek chciałby jeździć rasowym, sportowym, ale też eleganckim samochodem, będącym wytworem polskiej myśli technicznej, powinien przygotować 100.000 euro. Odpowiedni stan konta nie gwarantuje, że wyjedziemy Leopardem z salonu zaraz po wpłaceniu gotówki. Samochód powstaje w jednostkowych egzemplarzach, które już w momencie produkcji mają właściciela. Z fabryki wyjechało kilkanaście Leopardów. W celu utrzymania ekskluzywnego wizerunku marki łączna produkcja ma sięgnąć pułapu 200 sztuk. Do tej pory przyjęto też kilkanaście zamówień, jednak ze względu na cenę samochodu odbiorcy pozostają anonimowi. Wśród nich znajduje się król Szwecji oraz znana, hollywoodzka wytwórnia filmowa - 20th Century Fox, która planuje rolę dla Leoparda w swoich produkcjach. Czy ktokolwiek jeszcze wątpi, że polski samochód na światowym poziomie to mrzonka...?



Łukasz Szewczyk

wp.pl
Napisany dnia: 08.07.2006, 10:41
Komentarze Czytelników:
Dodaj nowy komentarz Wyświetlaj:
@ mLoDa
dnia 08.07.2006, 11:37
Ocena
komentarza:
0
gdzies, na jakims kalane w TV ostatnio widziałam Loepardzika. całkiem fajnie sie prezentuje :D ale wiadomo... nie na nasze drogi ;P
@ PREZES_IMAX
dnia 09.07.2006, 13:08
Ocena
komentarza:
0
tak szczerze powiedziawsze jest kilka a nawt kilkanascie smochodow nie na nsze drogi m.in ford focus po tuningu z szerokimi zderzakami
@ qwertyuiop
dnia 09.07.2006, 21:15
Ocena
komentarza:
0
więcej info o tym autku na http://www.leopard.se/
@ Majster
dnia 02.08.2006, 11:55
Ocena
komentarza:
0
piekny wozik :) az trudno uwierzyc ze polski :p
@ anna
dnia 06.03.2008, 09:01
Ocena
komentarza:
0
Leopard Automobile
http://www.leopardautomobile.com/
strona fabryki polecam super autko
Dodaj komentarz
⇓ ⇓ ⇓ Powiększ pole komentarza ⇓ ⇓ ⇓

Zasady komentowania

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

  • Angielski dobry na wszystko?

     

    No dobrze, może nie na wszystkie bolączki świata, ale… przyznaj się, ile razy przygotowując CV wpisywałeś w rubryce znajomość języka angielskiego coś w stylu : poziom średniozawansownany lub dobry? Ile razy przy tym westchnąłeś bez entuzjazmu z myślą: „ oby tylko tego nie sprawdzono” Ile razy obiecywałeś sobie, że wreszcie coś z tym zrobisz?

  • Samorząd województwa mazowieckiego przekazał Jasłu 200 tys. zł na usuwanie skutków nawałnic

     

    Miasto Jasło otrzyma pomoc od samorządu województwa mazowieckiego. Uchwałę w tej sprawie 7. lipca podjął Sejmik Województwa Mazowieckiego. Na usuwanie skutków klęski żywiołowej w miejskiej infrastrukturze drogowej Jasło otrzyma 200 tys. zł. Dzisiaj w Warszawie umowę w tej sprawie parafowali przedstawiciele obydwu samorządów.

  • Większe miasta wspierają gminę Skołyszyn

    Miasto Szczecin, gmina i miasto Nowe Skalmierzyce oraz gmina Górowo Iławeckie zamierzają wesprzeć finansowo gminę Skołyszyn. Przekazane środki zostaną wykorzystane na odbudowę, a także przebudowę infrastruktury drogowej, która w wyniku nawałnicy została zniszczona. Jak podkreśla wójt Bogusław Kręcisz straty szacowane są na kilka milionów złotych.

  • Według badań exit poll – Nie da się wskazać zwycięzcy wyborów

    Z sondażu exit poll przeprowadzonego przez Ipsos Andrzej Duda zdobył 50,4% poparcia, a jego kontrkandydat Rafał Trzaskowski 49,6%. Różnica poparcia między kandydatami wynosi jedynie 0,8 punktu procentowego. Frekwencja w drugiej turze wyborów jak wskazuje badanie wyniosła 68,9%.

  • Do godziny 17. gmina Brzyska z najwyższą frekwencją

    Druga tura wyborów prezydenckich zmobilizowała Polaków do wzięcia udziału w głosowaniu. We wszystkich gminach w powiecie jasielskim odnotowano wyższą frekwencję niż w pierwszej turze wyborów. Do godziny 17. najwięcej osób zagłosowało w gminie Brzyska.

  • Trwa głosowanie w II turze wyborów prezydenckich

     

    Polacy zdecydują dzisiaj o tym, który z dwóch kandydatów w wyborach prezydenckich sprawował będzie najwyższy urząd w państwie przez najbliższe pięć lat. Głosowanie trwać będzie do godziny 21. Frekwencja w Jaśle na godz. 12. wyniosła 24,1%.

  • Czarni żegnają się z pucharem. Skromne zwycięstwo Karpat w Jaśle

     

    W zaległym, półfinałowym meczu Okręgowego Pucharu Polski drużyna Czarnych Jasło przegrała z Karpatami Krosno 0:1. Tym samym to krośnianie mogli dzisiaj cieszyć się z awansu do finału, w którym zmierzą się ze Stalą Sanok. Gola na wagę zwycięstwa dla ekipy Karpat strzelił Szymon Dziadosz.

  • Sprawcy rozboju na młodym zawodniku Czarnych Jasło w rękach policji

     

    Dwóch mężczyzn, którzy w minioną sobotę pobili 17-letniego zawodnika Czarnych Jasło oraz zerwali z niego klubową koszulkę trafiło w ręce policji. To mieszkańcy powiatu gorlickiego. Usłyszeli już zarzut rozboju, za który grozi im od 2 do 12 lat więzienia. Najbliższe dwa miesiące spędzą w areszcie.

  • Ten zawód może okazać się strzałem w dziesiątkę!

     

    W ofertach szkół ponadpodstawowych znaleźć można mnóstwo ciekawych kierunków. Sęk w tym, aby obrać taką ścieżkę, w której wybrany zawód pozwoli nam patrzeć na z optymizmem na zawodową przyszłość. Spoglądając perspektywicznie na dostępne możliwości wybór może być znacznie prostszy. Takim przyszłościowym kierunkiem jest z pewnością technik chłodnictwa i klimatyzacji w ZSUiS w Jaśle. 

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Nadawca (opcjonalnie):Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: redakcja@jaslo4u.pl
Telefonicznie: 508 766 105