Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Nielegalny rajd rowerowy na terenie Magurskiego Parku Narodowego

34

Dnia 19 sierpnia 2010 roku na terenie Magurskiego Parku Narodowego pracownicy Służby Parku Narodowego zatrzymali kilkudziesięciu rowerzystów poruszających się poza szlakami rowerowymi. Okazało się, że są oni uczestnikami Rajdu rowerowego TransCarpatia http://transcarpatia.com/pl.html

Organizacja tego Rajdu w żaden sposób nie została uzgodniona z Dyrekcją Parku, choć jest to wyraźny wymóg art. 15 ust.1 pkt 27 ustawy o ochronie przyrody. Tymczasem trasa Rajdu przebiegała przez strefy ochronne kilku gatunków zwierząt chronionych i po granicach obszarów ochrony ścisłej Parku Narodowego.

Na mapach, które posiadali uczestnicy Rajdu, nie zaznaczono granic Magurskiego Parku Narodowego, w związku z czym wielu uczestników mogło nie wiedzieć, że wjeżdża na obszar chroniony.

Organizator podczas rozmowy z pracownikiem MPN stwierdził, że nie ponosi odpowiedzialności za bezprawny wjazd uczestników na tereny Parku a rowerzyści samowolnie wjechali na tereny chronione. Ponadto organizator stwierdził, że interwencja pracowników MPN spowodowała zakłócenia przebiegu rajdu.

Nasuwają się pytania:
- czy realizacja szczytnych idei jakimi kieruje się ta impreza winna być realizowana z uszczerbkiem dla przyrody tego regionu,
- czy tak winna być prowadzona promocja walorów turystycznych terenów przez który przejeżdżają rowerzyści,
- czy w tak ciekawej imprezie warto zbierać negatywne wrażenia wynikające z naruszenia prawa i z interwencji Służby Parku Narodowego,
- a może prywatny interes wziął górę nad szczytnymi ideami?

Katarzyna Gładysz
Zespół ds Edukacji
Magurski Park Narodowy

Reklama

Komentarze: 34

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Obłuda czy ochrona
dnia 30.08.2010, 00:29 · Zgłoś
Z jednej strony chciałoby się aby walory parku przetrwały. Z drugiej to co czyni Dyrekcja parku nie pozostawia szacunku ani do instytucji ani przyrody która chce chronić. Masakrowanie ta wspomnianej wyżej cieciami higienicznymi po którym zostają metry sześcienne drewna.
Co ma myśleć człowiek jak takie coś widzi?
Zgadzam się też z określeniem panującego tam folwarku, pan dyrektor zamknął Ciechanie niby dla ochrony szlaku migracyjnego zwierząt(przez przełęcz) to dlaczego urządza tam prywatne balangi!
Kto odda pieniądze za te bilety pobierane niezgodnie z prawem.
Sytaucja za ostatnie 100 lat zmieniła się, ekspansja przyrody po wycofaniu się człowieka jest widoczna. [...] Góra (szczyt) skąd ta nazwa? Jak wyglądała Rotunda po I Wojnie Światowej. Dokąd sięgały zabudowania Huty Polańskiej (mało znany fakt - kilkaset metrów do granicy państwa). Czy to dobrze, trudno osądzić, z jednej strony powiększa się miejsce dla grubego zwierza, z drugiej po paręset latach równowagi następuje zmiana
Co do rowerów są i będą, trzeba cywilizować ich przejazd przez park, a nie tylko przeganiać (jeszcze 3 lata temu po kupieniu biletu można było śmiało wjechać).
Odpowiedz
0
@ Stary myśliwy
dnia 29.08.2010, 22:04 · Zgłoś
Pan Szafrański to się chyba z [...] na [...] zamienił. Zrobił sobie swój folwark, gdzie zamiast tablic z informacją „Magurski Park Narodowy” powinien postawić „Teren prywatny – wstęp wzbroniony”. To co się wyprawia tam, woła o pomstę do nieba. Wystarczy się przejść na granicę parku, by zobaczyć, że więcej drzew wycina się po stronie parku, niż poza nim. Na szlakach pustki, w tygodniu może z 10 osób sobie przejdzie. Ale jak ktoś rowerem tam przejedzie, to już mu mandat wlepić. Dlaczego? Bo tak! I już! Niszczy nawierzchnię, czy coś tam. Ale jak strażnicy robią sieczkę jeżdżąc swoimi krosami czy co oni tam mają to jest OK. Nie mówiąc o dewastacji szlaków podczas wycinki (a raczej rabunku drzew) To się nazywa konserwacja. Ale drogi turysto, niech cię nie zmyli samowolka władz, jak ty sobie jagody uzbierasz, albo wyniesiesz kamień, to mandat masz!
A Ciechania to już osobny rozdział. Łąki tam są koszone traktorami 2 razy do roku, ale jak turysta przejdzie tam DROGĄ (w końcu to wieś była), to spustoszeń uczyni wielkich. Niech lepiej pójdzie lasem, wtedy nie zobaczy zakrapianych alkoholem imprez dyrekcji, w towarzystwie płatnych pań sprowadzanych z daleka, by nie poskarżyły. A podatnik płaci, ale niech nie podchodzi. Bo jeszcze po pijackiej orgii go któryś z uczestników imprezy przypadkiem postrzeli, gdy na nietrzeźwi obrońcy przyrody urządzają sobie polowania na byki.
Odpowiedz
0
@ sol
dnia 29.08.2010, 19:36 · Zgłoś
Ale afera ...nieroby nie macie co robic tylko scigac rowezystow po lesie ...[...] m.. niedlugo nie bedzie mozna wejsc do swojego roweru bez przepustki ...
Odpowiedz
0
@ bbb
dnia 29.08.2010, 15:04 · Zgłoś
Z płaceniem za wejście do parku na terenie Folusza to jakaś dziwna sprawa, z jednej strony wchodzisz i nic nie płacisz (bo okazało się, że szlabanik i opłaty były nielegalne) masz dostęp do wszystkich szlaków a po obejściu wszystkiego dookoła wychodzisz z drugiej strony asfaltową drogą a na jej końcu stoi samochodzik i pobiera opłaty. Moje zdziwienie było ogromne bo nawet nie wiedziałam, że ktoś tu jakieś opłaty pobiera. W każdym parku są pobierane opłaty za wstęp w jakieś wyjątkowe, atrakcyjne miejsce i nikt się nie dziwi ale tu za co??? Za ten mały wodospadzik, za to, że aby dostać się do szlaków trzeba być wyjątkowo upartym albo mieć piłę motorową??? W tym roku na ścieżkach leży tyle powalonych drzew że biedni pracownicy parku sami samochodem już nie mogą przejechać. Tyle, że właśnie chodzi chyba o wypłoszenie i zniechęcenie tych, którzy nie chcą siedzieć na parkingu i grillować ale pochodzić w spokoju po szlakach i delektować się pięknem przyrody. Wszystko da się pogodzić ale jak zawsze nie u nas. Idźcie się uczyć od dyrekcji innych parków narodowych, gdzie turystę się szanuje a z kasy jaką zostawiają prowadzi się różne inwestycje.
Odpowiedz
0
@ turysta
dnia 29.08.2010, 10:40 · Zgłoś
śmieci można znależć wszędzie także w parku ale nie wszyscy śmiecą poza tym ile jest miejsc na szlaku żeby śmieci zostawić a super ochraniarze parku mogliby czasami szlak posprzątać
Odpowiedz
0
@ mtb skaut
dnia 28.08.2010, 20:29 · Zgłoś
tylko samochody terenowe marki lada niwa nie zatruwaja naszej magury a rowery sa szkodliwe
Odpowiedz
0
@ Cogito do TAK MYŚLĘ
dnia 28.08.2010, 19:27 · Zgłoś
Bardzo dobry głos w sprawie MPN. Zgadzam się w 100% - bądźmy realistami, wykorzystujmy walory Jasielszczyzny, a nie zamykajmy się jak jakiś siermiężny, [...] skansen.
Odpowiedz
0
@ Włóczykij
dnia 28.08.2010, 18:43 · Zgłoś
Myslący a co do tego ma Akcja Wisła ? Wiesz chodzę po tych terenach i nikt na mnie nigdy nie polował , za to [...] mnie trafia jak widzę sterty puszek po [...] i 1,5 butelki po wodzie . za takich przywożących pieniądze turystów dziękuję i to wszędzie nie tylko w MPN .Gdybyśmy umieli szanować to co mamy to pewnie strażnicy nie byliby potrzebni , ale niestety nie potrafimy - żeby to zobaczyc wystarczy spacer np. po Jaśle .
Odpowiedz
0
@ TAK MYŚLĘ
dnia 28.08.2010, 17:58 · Zgłoś
Tak myślę,aby wstrzymać subwencje państwowe dla [...] "pracowników"MPN-u,i wtedy każdy kto przywozi pieniądze w rejon MPN byłby witany z otwartymi rękami przez między innymi Katarzynę Gładysz.A tak to cała gwardia [...] pana Dyrektora MPN-u poluje na turystę jak na niedźwiedźia,i broń Boże naruszyć przepisy.Na całym Świecie oprócz Polski turystyka idzie w parze z ochroną przyrody, tylko u Pana Szafrańskiego i Jemu podobnym jest to niemożliwe.Od 70 lat tamtejsza przyroda doskonale daje sobie radę sama,tylko Dyrekcja MPN myśli,że stworzyli to co co tam jest.
MYŚLĘ ŻE NAJWIĘKSZYM NIESZCZĘŚCIEM DLA TYCH TERENÓW BYŁA AKCJA WISŁA I STWORZENIE MPN-U Z JEGO DYREKCJĄ NA CZELE.
Odpowiedz
1
@ Mużdżahedin
dnia 28.08.2010, 13:09 · Zgłoś
Ciekawy jestem jaka byłaby reakcja opinii publicznej gdyby taka zorganizowana grupa wjechała sobie do Tatrzańskiego Parku Narodowego bez uzgadniania tego z dyrekcją. Organizator zostałby zapewne [...] przez prasę.

Zwracam uwagę na to, że szkodliwość przejazdu grupy rowerzystów przez teren chroniony nie polega jak sądzą niektórzy na wytworzeniu kolein na ścieżkach. Pamiętajcie, że w lesie żyją dzikie zwierzęta.
Odpowiedz
0
@ turysta
dnia 28.08.2010, 12:41 · Zgłoś
często bywam na foluszu i widzę kto niszczy park na pewno nie rowerzyści a jak ktoś chce się dogadać z dyr.MPN to życzę powodzenia
Odpowiedz
0
@ Byzydury
dnia 28.08.2010, 10:59 · Zgłoś
Piszecie głupoty , znam przypadki gdzie w miejsca normalnie zamknięte wpuszcza się nawet grupy zorganizowane , nie trzeba specjalnego zachodu ani decyzji ministra , wystarczy rozmowa z pracownikami MPN .
Kto nie potrafi pojąć prostych zasad - jego strata . Pozdrowienia dla myślących .
Odpowiedz
0
@ jacek
dnia 28.08.2010, 09:29 · Zgłoś
no park najchętniej by całkowicie zabronił wchodzić na teren MPN śmiech na sali!!!
Odpowiedz
0
@ jacek
dnia 28.08.2010, 09:27 · Zgłoś
oj nic by sie nie stało jak by tam ktoś przejechał jednorazowo,jak parkowcy szaleją samochodami w takich miejscach to jest ok a jak ktoś na rowerze przejedzie to już afera!!!
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 28.08.2010, 09:21 · Zgłoś
Ogrodzić cały park 5 metrowym murem a teren parku wyasfaltować żeby pracownicy i ekolodzy mogli wygodnie jeździć służbowymi Land Roverami i podwoić im pensje.
Odpowiedz
0
@ kolo
dnia 27.08.2010, 23:14 · Zgłoś
może ktoś by powiedział dokladnie kturędy jechali cykliści ??? można było by zobaczyć jakie szkody porobili :) ehhhhhh ... [...] z MPN jakie wy [...] ! pewnie [...] .
Odpowiedz
0
@ ekobiznes
dnia 27.08.2010, 23:05 · Zgłoś
Interesem Dyrekcji MPN nie jest ochrona przyrody, ale zabronienie wglądu do Parku aby można było spokojnie uprawiać tam własną działalność, która ma się tak do ekologii jak pięść do nosa. Uwłaszczono urzędników MPN i puszczono ich samopas aby bezkarnie hasali i przeganiali ewentualnych świadków niszczenia środowiska.
Odpowiedz
0
@ TRAPER!
dnia 27.08.2010, 22:34 · Zgłoś
Łaaaaa... Rooooowery w magurskim!!! MAKABRA!! Wszyscy zorzą glebę! to będzie horror!! ... Ludzie opamiętajcie się :/ Gdzie mamy MY terenowcy jeździć ? :/ tak samo jak i quadem i crossem nie będziemy jeździć po drogach bo i tak będziecie się czepiać!!! Wstydzie się że mieszkam z takimi ludźmi w kraju gdzie jeden na sto nie myśli o sobie!
Odpowiedz
0
@ Pawel
dnia 27.08.2010, 22:01 · Zgłoś
Czy pobieranie opłat za wejście do lasu np w Foluszu jest legalne? Ile musze zapłacić coby z rodziną się kawałek przejść. i jeszcze trzymać paragon w dłoni w czasie kontroli. Porażka>
Odpowiedz
0
@ se se se
dnia 27.08.2010, 21:34 · Zgłoś
przepisy to przepisy ktoś je naruszył to niech płaci za przewinienie!!! Jeśli coś jest pod ścisłą ochroną to nie bez powodu - prawda?? Mamy w takim przypadku przyzwalac na niszczenie przyrody przez jakiś [...] rajd rowerowy?? Zresztą widzimy na tym przykładzie jego poziom.
Odpowiedz
0
@ gabunia
dnia 27.08.2010, 18:50 · Zgłoś
asdftgdi -NIE ODROŚNIE !!!!!!
Odpowiedz
1
@ rfg
dnia 27.08.2010, 18:50 · Zgłoś
Straszna afera nie ma prawdziwych problemów a wogóle rozpędzić bandę złodziej z tych parków i ekologów [...] z grenpicu precz z ekoterroryzmem dróg nie dają budować przez las chcą żeby szła przez więś albo w cale jej nie było jak w rospoudzie tylko że zwykle jakoś dziwnie się skład aże mieszkają daleko i bronią nie swojego na szkodę innym
precz z grinpice ioszołomami ekologami !!!
Odpowiedz
1
@ turysta
dnia 27.08.2010, 17:50 · Zgłoś
pan dyrektor dla szczytnych idei picia wódy zmienił przebieg żółtego szlaku przechodzącego przez wieś ciechań gdzie ma chatkę a sam nie rozumie że w ten sposób zabija turystykę w regionie który zbyt bogaty nie jest. panie dyrektorze turyści nie zjedzą poziomek twoim niedźwiadkom a rowerzyści nie rozgniotą biednej trawki jeśli korzystają z wytyczonych szlaków a przyniosą trochę pieniążków dla regionu. zastanów się chłopie !!!
Odpowiedz
0
@ ona
dnia 27.08.2010, 17:28 · Zgłoś
daniel a gdzie jest napisane że ktoś blokował ? z tego co czytam to nikt nie zglaszal nie uzgadniał totalna samowolka , cekawe czy ci którzy są za wjezdzaniem wszędzie i bez pytania pozwoliliby wejśc na swój prywatny teren , bo np. chciałbym sobie przejechać przez czyjś ogród żeby skrócić droge ?
Odpowiedz
-1
@ www
dnia 27.08.2010, 17:02 · Zgłoś
do kryminału wszystkich, którzy łamią prawo, a w szczególności nie szanują przyrody ojczystej!!!
Odpowiedz
1
@ keller
dnia 27.08.2010, 16:33 · Zgłoś
a co to te lasy to nie nasza własność ??? może wejsc do lasu też zabronicie. Porobili zielone [...] Polski na podkarpaciu i jeszcze rowerem nie mozna wjechać .
Odpowiedz
1
@ daniel
dnia 27.08.2010, 16:06 · Zgłoś
wina leży po obu stronach, organizatorzy jak i te śmieszne przepisy przygotowane przez mało wykwalifikowanych ludzi, ale co tu komentować mówi się trudno a mi trochę wstyd jak i pewnie nie tylko mi, że ogólnopolska impreza jest blokowana a wizerunek parku na tym ucierpiał, ja to tak odbieram. peace!
Odpowiedz
0
@ pantani
dnia 27.08.2010, 15:11 · Zgłoś
Zapewniam że nie odrośnie , podobnie jak mózg który czasem nie zdąży urosnać gdy wlaściciel już go wyrzuca . Człowieku jest dośc miejsc w które możesz się wybrać asfaltem , dla szczególnie twardych polecam Alpe d'Huez itp. :)
Odpowiedz
-1
@ asdftgdi
dnia 27.08.2010, 14:06 · Zgłoś
walić przyrodę, odrośnie
Odpowiedz
2
@ eK
dnia 27.08.2010, 13:57 · Zgłoś
ale w tym parku nie można nawet legalnie asfaltową drogą wyjechać na Magurę. Więc proszę nawet nie pisać o paprociach, które na asfalcie raczej nie rosną.

Nie wnikam w umowy organizatora, czy jej brak z parkiem, ale kwestia rowerów i ich negatywnego wpływu na przyrodę jest dla mnie śmieszna i od zawsze mnie śmieszył zakaz wjazdu na szlaki parku. Ja rozumiem, że poza szlakiem jest to uzasadnione i jak najbardziej się z tym zgadzam, ale jak turyści piesi chodzą, spędzają na tej samej trasie 5 razy więcej czasu niż rowerzysta, nie raz śmiecąc, to na to nikt nie patrzy. Ale jak się porównuje rower do crossa czy do quadu to tak jest.
Odpowiedz
1
@ ciekawy
dnia 27.08.2010, 13:29 · Zgłoś
TO PARK NIE JEST DLA LUDZI ?,JAK BARDZO ZNISZCZYLI PRZYRODE ROWEREM,BARDZIEJ NIŻ WYCINKA DRZEW KTÓRA BYWA TAM PROWADZONA ?
Odpowiedz
1
@ cx
dnia 27.08.2010, 13:23 · Zgłoś
smiech na sali!!! to po co ten park jest jak juz nawet rowerem nie mozna pojezdzic??!!!
Odpowiedz
1
@ ona
dnia 27.08.2010, 12:57 · Zgłoś
Daniel a może gdyby organizator wcześniej porozmawiał z dyrekcja Parku nie byloby [...] ? Wszystko można pogodzic tylko trzeba do tego podchodzic z głową .
Odpowiedz
1
@ daniel
dnia 27.08.2010, 12:15 · Zgłoś
zawsze ktoś musi robić jakieś problemy, po paprociach jeździć nie będą co najwyżej się ubrudzą, denerwuję mnie fakt iż sprawa pieniędzy tj. kar nałożonych na imprezę bierze górę i chciwość nad przykładem świetnego spędzania czasu, utrzymania kondycji czy po prostu promocji regionu a przy tym nikomu i niczemu nie szkodząc. Uważam że to jest tylko czysty pretekst do łatwego zarobku, w wieloraki sposób można ominąć te ustawy po przez odniesienia do ustaw o edukacji i sporcie. pozdrawiam, peace!
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.