Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Nowa koncepcja ogrzewania miasta

36
W dniu 15 grudnia 2008 r. w Urzędzie Miasta Jasła Pani Maria Kurowska Burmistrz Miasta spotkała się z Panem Michaelem Sojką – Prezesem Evonik Carbon Black Polska Sp. z o.o. w Jaśle w sprawie możliwości wykorzystania gazów poreakcyjnych z produkcji sadzy do ogrzewania zasobów mieszkaniowych miasta Jasła.






Realizacja takiego programu winna przyczynić się do zminimalizowania wzrostu cen energii cieplnej dla odbiorców z kotłowni Hankówka, co przy gwałtownym wzroście cen węgla jaki ma miejsce w ostatnim okresie jest nieuniknione. Równocześnie działania te wpłyną na poprawę bezpieczeństwa dostaw ciepła z sieci ciepłowniczej. Nie bez znaczenia jest także aspekt ekologiczny jakim będzie obniżenie emisji do środowiska zanieczyszczeń ze spalania  węgla.

- Evonik, w trakcie procesu produkcji sadzy, wytwarza ogromne ilości energii, która jest produktem ubocznym. Obecnie to ciepło w postaci pary jest emitowane do atmosfery, a mogłoby ogrzewać nasze domy i obiekty. Kilka kilometrów dalej spalany jest w kotłowni węgiel, aby ciepło uzyskać i ogrzewać nim miasto. Dlatego prowadzimy rozmowy i zlecamy opracowanie koncepcji, która wskaże rozwiązania techniczne i kosztowe przedsięwzięcia ogrzewania ciepłem z Evoniku miasta – mówi Burmistrz Jasła Maria Kurowska.

Ewentualny wybór takiego rozwiązania ma duże szanse na dofinansowanie ze środków pomocowych programów operacyjnych. W poniedziałkowym spotkaniu uczestniczyli, także Z-ca Burmistrza Miasta Jasła – Ryszard Pabian, prezes MPGK Jan Kmiecik wraz z kierownikiem elektrociepłowni oraz główny energetyk Evonik.


UM Jasło

Reklama

Komentarze: 36

Dodaj komentarz Widok:
0
@ taki jeden ciekawy
dnia 28.12.2008, 20:02 · Zgłoś
W tym pomyśle nic nowego.Ale jaślanie lepiej niech
pomyślą o dobrych prawnikach przy układaniu umowy z Carbonem/Evonik.Nie od dzisiaj ta firma istnieje i nie od dzisiaj wiadomo że "kręcioły" z nich są pierwszej wody.Jeśli faktycznie ma to być opłacalne to koszty powinny być jednak pokryte przez Ewonik.Bo to im powinno na tym zależeć.Ale jednocześnie miasto powinno mieć alternatywne żródła zasilania aby w przyszłości nie zostać wystrychniętym na dudka lub też jak to mówi pewien prazes "wydudkanym na strychu",
w tym przypadku "na umowie".
Odpowiedz
0
@ Obserwator.
dnia 20.12.2008, 18:38 · Zgłoś
"Antek" z "do Antkiem" dajcie spokój. Politycy do polityki. Ręce precz od ciepłownictwa!
Odpowiedz
0
@ Antek
dnia 20.12.2008, 11:03 · Zgłoś
ip: 79.190.8.* tłumacz się dalej - to coraz ciekawsze :D
Odpowiedz
0
@ do Antek
dnia 19.12.2008, 19:12 · Zgłoś
Widzę, że jesteś jedyną osobą w Jaśle, która wie wszystko najlepiej o ciepłowni w Hankówce i ciepłownictwie w ogóle i w szczegółach. Znam trochę szczegółów tej całej akcji i mógłbym Ci udowodnić, że to nie Carbon, zarówno w przeszłości jak i teraz, był autorem tego pomysłu ale szkoda moich słów. Bijesz w jeden ton.

A gwoli wyjaśnienia, gdzie ja człowieku napisałem, że Carbon zaczyna działalność charytatywną? Chyba logiczne, że żadna firma czy to Polska czy zagraniczna nie będzie robić interesów nie przynoszących zysków.
Odpowiedz
0
@ wielkopedia
dnia 19.12.2008, 10:39 · Zgłoś
EVONIC to firma z kapitałem niemieckim i tylko będzie pilnować interesów Niemców,bo to oni rozliczają Zarząd Spółki z wyników działalności. O ile będzie to opłacalna inwestycja dla nich, a nie dla mieszkańców Jasła - o tyle się w to włączą. Niech nikt z władz nie liczy na lokalny patriotyzm Prezesa Carbon-u, bo on mieszka na stałe poza Jasłem, a coś mi się kojarzy, że chyba nawet poza Polską.
Odpowiedz
0
@ Antek
dnia 19.12.2008, 08:23 · Zgłoś
Evonik Degussa
<http://www.degussa-history.com/geschichte/en/locations/> ; Oczywiście wg ip: 79.190.8.* stary charytatywny koncern (oddział Caritasu) nie mający nic wspólnego z Niemcami.:D

Reszta argumentów też z tej samej półki, skoro nic nie wiesz o ciepłownictwie w ogóle a o ciepłowni w Hankówce, jej wielkości i zabezpieczeniach w szczególe to nie próbuj nam robić wody z mózgu.
Odpowiedz
0
@ Taki co pyta
dnia 19.12.2008, 07:32 · Zgłoś
Dziwne rzeczy się dzieją. Nie tak dawno Pani Burmistrz będąc w Finlandii reklamowała prywtną firmę produkującą bombko choinkowe. Wcześniej pracownicy Urzędu Miasta otwierali prywtną galerię w Jaśle. ZMKS pada czy to chodzi o skończenie Zakładu Ciepłowniczego, którego wlaścicielem jest faktycznie miasto? CZy Pani Burmistrz tak bardzo zależy aby uratować firmę padającą ( CARBON) , która jest własnością kapitału zagranicznego ( co ktoś z tego będzie miał czy tylko Pani Burmistrz)? Przecież Pani Burmistrz winna zapytać zarządy spółdzielni czy są zainteresowane takimi rozwiązaniami i czy mają kasę!!!!!! A może widzac swoją sytuację Pani Burmistrz szykuje sobie stołeczek po tym jak nie będzie dla niej miejsca z woli wyborców na posadce Burmistrza. Warte zastanowienia!!!!!!!!
Odpowiedz
0
@ do Antek
dnia 18.12.2008, 21:52 · Zgłoś
Dokładnie, rJak nie wiesz, to się nie wymądrzajr1;.
Carbon nie zaczyna działalności charytatywnej. Ten pomysł nie powstał w Carbonie.
Carbon radzi sobie dobrze bez puszczania pary do miasta. Gdyby miał w tym interes robiłby to już od czasu poprzednich rozmów.
Nie napisałem, że Jasło "musiało stworzyć alternatywę dla Hankówki" -umiesz tylko pisać ? Umiejętność czytania też się przydaje :D
Ciepłownia, owszem, zabezpiecza Wasze zapotrzebowanie. Do czasu awarii. Ale skoro zabezpieczenie miasta nazywasz luksusem to szkoda moich dalszych słów.
A na marginesie, to nie Degussa a Evonik i nie prywatna niemiecka firma a koncern. rJak nie wiesz, to się nie wymądrzajr1;.
Odpowiedz
0
@ wiem
dnia 18.12.2008, 20:37 · Zgłoś
że juz były opracowane koncepcje i dla doprowadzenia ciepła z Gamratu i z CARBONU (obecnie EVONIK) i rachunek ekonomiczny był jednoznaczny ze się to jaślanom nie opłaca bo cena wzrośnie o ok 20% dlatego porzedni Pan Burmistrz i Rada nie zdecydowali się na drugostronne zasilanie.Zawsze warto sprawdzić ale też nie ogłaszać ze jest to dyskusja odkrycza.Wraca Pani do starej sprawy .Poczekamy zobaczymy.
Odpowiedz
0
@ swoosh'ny
dnia 18.12.2008, 20:28 · Zgłoś
Aaa... jeszcze chciałem dodać, że "gazy poreakcyjne" tak mi się dość niejednoznacznie kojarzą... ;-):D
Odpowiedz
0
@ Obserwator
dnia 18.12.2008, 19:36 · Zgłoś
Kilka uwag do dyskusji. "Hankówka" to ciepłownia a nie elektrociepłownia. W ostatnich latach już prawie w 100% została zmodernizowana. W latach dziewięćdziesiątych były opracowane koncepcje uciepłownienia miasta, które zakładały likwidację Hankówki i dostarczanie ciepła z Carbonu i Gamratu. Rzeczywistość okazała się inna, bo opracowane koncepcje były do niczego. Carbon dostarczał energię na os. Rafineryjne a teraz jest tam kotłownia gazowa. I jeszcze 2 pytania.
Z jakiego ekologicznego surowca wytwarzana jest energia do produkcji tej pary?
Czy prawdą jest, że są trudności ze zbytem sadzy?
Kolejna [...] koncepcja i pieniądze do kosza. Trochę rozsądku.
Odpowiedz
0
@ egzergia
dnia 18.12.2008, 18:25 · Zgłoś
Evonik nie posiada kotłów parowych,które będą w stanie pokryć zapotrzebowanie na ciepło z paliwa mocnego po wypadnięciu gazów poreakcyjnych z reaktorów
Odpowiedz
0
@ stary energetyk
dnia 18.12.2008, 18:13 · Zgłoś
Pan Sojka i Pan Jałosiński robili wszystko,aby zniechęcić odbiorców zewnętyrznych do pobierania ciepła z elektrociepłowni Carbonu
Odpowiedz
0
@ Antek jeszcze raz do
dnia 18.12.2008, 15:51 · Zgłoś
Właśnie - dlaczego taki, dochodowy w założeniu głównie dla jednej strony projekt ma być finansowany "nie tylko i wyłącznie przez jedną stronę" ? "Carbon do tej pory sobie raził bez puszczania pary do Jasła" - a teraz zaczyna działalność charytatywną ? Co ty pleciesz, że Jasło "musiało stworzyć alternatywę dla Hankówki" - myślisz, że jest tam tylko jeden kocioł ? Jeśli nie będzie w najbliższym czasie trzęsienia ziemi lub bombardowania lotniczego Hankówki to Jasło nic nie musi. Ciepłownia MPGK zbudowana za nasze ciężkie pieniądze zupełnie zabezpiecza nasze zapotrzebowanie.
Oczywiście, dobrze byłoby mieć dodatkowe źródło zasilania, ale raczej w ramach luksusu niż koniecznej potrzeby.
A na marginesie - to kto, jak nie kapitał niemiecki jest według ciebie właścicielem Degusy i Carbonu ? Jak nie wiesz, to się nie wymądrzaj.
Odpowiedz
0
@ Lenin Włodzimierz
dnia 18.12.2008, 15:15 · Zgłoś
a nie lepiej poczekać na eskalację efektu cieplarnianego???? po co przepłacać???
Odpowiedz
0
@ malkontent
dnia 18.12.2008, 13:38 · Zgłoś
Zostanie za pieniadze podatników opracowana koncepcja a w miedzyczasie f-ma Evonik może np. zbankrutować lub przenieść produkcje w inne miejsce i co wtedy?.
Źrodła ciepła muszą być własnością miasta lub
być zależne od miasta i tylko wtedy będzię zachowane bezpieczeństwo dostawy ciepła.
Moim zdaniem lepsza by była decentralizacja źródeł ciepła (np na każdym osiedlu kotłownia na paliwo ekologiczme) - uniknie sie wtedy strat na przesyle i wprzypadku awarii lub innych działań tylko jedno osiedle bedzie marzło a nie prawie całe miast.
Odpowiedz
0
@ do Antek
dnia 18.12.2008, 13:28 · Zgłoś
Czytać potrafię doskonale i nie mam problemów z rozumieniem tekstu. Moje pytanie odnosiło się do tej części Twojej wypowiedzi: "Jak Carbon chce sprzedawać ciepło i zarabiać na tym, to niech robi opracowania i inwestycje za swoje."
Potrafisz tylko bić pianę?

Takie projekty nie są finansowane tylko i wyłącznie przez jedną stronę, więc możesz spać spokojnie i nie bać się o kasę ze swoich podatków.
Dodam tylko, że gdyby miasto w ramach stworzenia alternatywy dla Hankówki musiało postawić nową kotłownię wzrost cen za ciepło (w celu zwrotu inwestycji) byłby bardzo duży i dopiero wtedy miałbyś powód do narzekań.

Tak na marginesie, Carbon nie jest prywatną niemiecką firmą i cała ta zabawa jest raczej w interesie miasta, bo jak widać Carbon do tej pory radził sobie doskonale bez puszczania pary do miasta.
Odpowiedz
0
@ taki co pyta
dnia 18.12.2008, 13:08 · Zgłoś
Do qwerty i do Antek - popieram w całości. Dodatkowo należy powiedzieć- jeśli Urząd zapłaci to z naszych podatków. Wiem również, że kiedyś była taka koncepcja i podobno nawet pieniądze i pozwolenie na budowę cieplociągu ale wtedy właśnie ci tacy dobrze proponujący osiusiali. Dzisiaj kiedy sami mają krucho chcą zarobić na tych biedakach. Moze Pani Burmistrz przedstwi symulację kosztów na najbliższe 10 lat i pokaże jakie kozryści będą mieli mieszkańcy wtedy będą podstawy albo do rozliczenia jej jako władzy samorządowej albo nawet pociągnięcie do odpowiedzialności za marnotrawstwo pieniędzy podatników lub postawienie pomnika. Ale popatrzmy na dotychczasowe obietnice i działania !!!!!!!!
Odpowiedz
0
@ energetyk
dnia 18.12.2008, 12:57 · Zgłoś
Już to przerabialiśmy. Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Przecież istnieje instalacja i ciagi ciepłownicze. Lecz nic z tego. Wszystkie wymiwnnikownie ciepła zostały skasowane. Odbudowa ich na nowo to daremny trud. Evonk zosaje zlikwidowany i co wtedy . Ręce w nocniku. Lepiej pomyśleć o odblokowaniu otworów wierticzych i je we własciwy sposób wykorzystać . Lecz muszą one być własnością miasta. W przecviwnym wypadku będzie to drenaż kieszeni mieszkańców .
Odpowiedz
0
@ Antek do "do"
dnia 18.12.2008, 10:35 · Zgłoś
"Dlatego prowadzimy rozmowy i zlecamy opracowanie koncepcji, która wskaże rozwiązania techniczne i kosztowe przedsięwzięcia ogrzewania ciepłem z Evoniku miasta r11; mówi Burmistrz Jasła Maria Kurowska."
MY ZLECAMY. ip: 149.216.89.* - umiesz tylko pisać ? Umiejętność czytania też się przydaje:D Skoro my zlecamy, my płacimy, na dodatek po to, żeby prywatna niemiecka firma mogla na nas ewentualnie zarobić.
Odpowiedz
0
@ qwerty
dnia 18.12.2008, 10:30 · Zgłoś
POMYSŁ POPIERAM,

Odnośnie tzw. działań piarowskich na rzecz burmistrz. Jest tak tzw. działania "pozytywne" które są promowane to w większości różnorakie spotkania, rozmowy wstępne, które kiedyś w przyszłości mają zaowocować znaczącą poprawą "jasielskiej rzeczywistości". Pani burmistrz bardzo ładnie się prezentuje pozując do kamer, a to na spotkaniu z delegacją z Odessy, a to "ratując Bałtyk w Hensilkach"... I w porządku bo wizerunek burmistrza jest ważny.

Ale brakuje mi takiego pozytywnego, obiektywnego piaru, który pokazywałby EFEKTY konkretne realizacje i działania, a które były wcześniej planowane na tych właśnie miłych, kurtuazyjnych spotkaniach i rozmowach wstępnych.

BRAKUJE EFEKTÓW. Ja wiem, że w większości na efekt tych działań zabraknie 1 kadencji, a może i 2. Z uwagi na dobro jaślan, nie chciałbym aby te wszystkie SZCZYTNE, AMBITNE, DALEKOSIĘŻNE plany zostały tylko pobożnymi życzeniami na papierze i w postaci pamiątkowych zdjęć.

Ja wiem, że są nowe parkingi, chodniki, doniczki na słupach lampowych - i dobrze, ale to powinien być standard, a nie powód dla wielkich owacji.

Przykre jest to jak biedna burmistrz musi się tłumaczyć mediom z różnych posunięć. Chciałbym aby burmistrz tłumaczył się z EFEKTÓW swoich działań a raczej chwalił. I TO BĘDZIE POZYTYWNY PIAR.
Odpowiedz
0
@ do Antek
dnia 18.12.2008, 09:41 · Zgłoś
A skąd wiesz za czyje będzie realizowana ta inwestycja?
Odpowiedz
0
@ ciekawy
dnia 18.12.2008, 09:21 · Zgłoś
TO OJCIEC DYREKTOR NIE BĘDZIE WIERCIŁ W JAŚLE ??,tu ma dobry grunt.
Odpowiedz
0
@ do McMaster
dnia 18.12.2008, 08:26 · Zgłoś
to jest biala kostka co jest ułozona na rykku:D
Odpowiedz
0
@ Antek
dnia 18.12.2008, 08:21 · Zgłoś
Ale to już było... Rafineryjne i Kopernika. Tylko Carbon sobie nie życzył, wypowiadał umowy i walił takie opłaty że trzeba było rezygnować i budować własną kotłownię przy szkole na rafineryjnym i ciepłociąg na Kopernika !
Skoro się odmieniło, to dobrze, ale dlaczego znowu mamy wydawać na to kasę z naszych podatków ? Jak Carbon chce sprzedawać ciepło i zarabiać na tym, to niech robi opracowania i inwestycje za swoje.
Odpowiedz
0
@ Nikt inny tylko JA
dnia 18.12.2008, 08:09 · Zgłoś
Jak Pani Burmistrz jest gdziekolwiek to nie ma tam świeżego powietrza...=> Jasło.
Odpowiedz
0
@ ogrzewnik
dnia 18.12.2008, 08:02 · Zgłoś
Super pomysł, tylko proszę o wyjaśnienie faktu,że z tejże pary nikt na miejscu nie korzysta, bo wszystkie firmy na terenie byłej Rafinerii szukały i szukają alternatywnych źródeł energii niezależnych od pary Evoniku
Odpowiedz
0
@ Sufler
dnia 18.12.2008, 07:45 · Zgłoś
Słuchajcie negatywni komentatorzy.Sprowadźcie do Jasła na zimę Afrykę to będzie ciepło, a na wiosnę np.Alaskę to będzie chłodno, a władze miasta nie będą musiały nic robić, nie narażając tym samym się na Wasze "gorące" komentarze.
Odpowiedz
0
@ Taki co pyta
dnia 18.12.2008, 07:45 · Zgłoś
Już raz na zasadzie eksperymentu Pani Burmistrz Maria Kurowska odeszła od koncepcji sortowni śmieci i spalarni ( a miało być cytując "Tak pięknie" i dzisiaj wszyscy za to płacimy dosyć poważną kasę i wizi się śmieci w naprawdę odległe miejsca. Była krytykowana tzw. droga południowa czyli obwodnica i pani Maria Kurowska miała wybudować nową z prawdziwego zdarzenia. Nie stało się nic do tej pory i dobrze, że jest ta wybudowana przez poprzedników bo Jasło zakorkowało by się i [...]! Miała być likwidacja ilości zatrudnionych w Urzędzie Miasta a jest więcej i zajmują już miejsca przy stadionie Czarnych. Miało być 2 Zastępców Burmistrza z równoczesną likwidacją etatu sekretarza. Jest 2 Zastępców Burmistrza i jest Sekretarz. Miały być tworzone miejsca pracy i miała być strefa w Warzycach są likwidacje zakładów i redukcja zatrudnienia. Miało być merytorycznie a jest stała hucpa polityczna . Miało być poszanowanie i postępowanie zgodnie z nauką Chrystusa i JP II a jest stala walka polityczna i na zwracanie uwagi przez mieszkańców odzywka: Ja sobie proszę Państwa nie pozwolę... Dziwne-przy ul Rafineryjnej wybudowano kotłownię gazową bo z rafinerii się nie opłacało a teraz nagle z sadzy się będzie opłacało - obawiam się, że znowu zapłaci za to społeczność z bloków !Była krytyka wyjazdów poprzedniego Pana Burmistrza i załatwianie funduszy dla inwestycji miejskich i potrzeb realizowanych przez Związek Gmin Dorzecza Wisłoki a był wyjazd do Finlandii w sprawie ... Słowem miało być tak dobrze i pięknie a jest... odpowiedzmy sobie sami. Słowa słowa słowa. Boję się, że jest to kolejna opowieść z cyklu niezwykłe a zapłaci kto - odpowiadam jak zwykle my mieszkańcy. Popatrzmy na Krosno- tam nie ma sporów politycznych tam się pracuje dla dobra mieszkańców powiem wprost- Tam Pani Burmistrz jest naprawdę pięknie i rozwojowo, tam się szanuje wyborców i dba o ich kasę.
Odpowiedz
0
@ dobra rada
dnia 18.12.2008, 07:20 · Zgłoś
A może by powrócić do koncepcji uciepłownienia Miasta z udziałem Gamratu. Kotłownnia jest nowoczesna i ma wolne moce, więc tylko kawałek rury do Jasła i po kłopocie. A i [...] z komina do Jasła nie dotrze.
Odpowiedz
1
@ :)
dnia 17.12.2008, 23:49 · Zgłoś
śnieg widać ale może pani burmistrz tym razem pojechała w alpy żeby zadbać o środowisko jasła:) a i alpom się przyda trochę świeżego powietrza:D
Odpowiedz
0
@ Nikt inny tylko JA
dnia 17.12.2008, 21:54 · Zgłoś
Ehhhhh te piękne, bujne, [...] włosy...
Odpowiedz
0
@ McMaster
dnia 17.12.2008, 21:10 · Zgłoś
czy na zdjęciu nr 1 za oknem widać śnieg???
jest jakiś śnieg w Jaśle??
Pozdrawiam
Odpowiedz
0
@ do Zbulwersowany
dnia 17.12.2008, 20:52 · Zgłoś
O to w tym wszystkim właśnie chodzi aby nie dokręcać śruby mieszkańcom. Zamiast za ogromną kasę modernizować starą kotłownię i koszty tej modernizacji przenosić na mieszkańców w opłatach za ciepło, lepiej jest wykorzystać parę z zakładu, która i tak jest produkowana. Poza tym pomyśl o jednej sprawie. W razie awarii kotłowni na Hankówce, na dzień dzisiejszy miasto zostaje bez ciepłej wody i ogrzewania bo nie ma innej alternatywy na dostawę ciepła.
Odpowiedz
0
@ Zbulwersowany
dnia 17.12.2008, 20:32 · Zgłoś
Najpierw wykończą kotłownie miejską, a później śruba mieszkańcom !!!!
Odpowiedz
0
@ swoosh'ny
dnia 17.12.2008, 20:24 · Zgłoś
Mam po raz kolejny prośbę do PR'owców z Urzędu Miasta, żeby dali sobie spokój z tymi "Paniami" oraz "Panami", czyli pospolicie mówiąc: przestańcie się "panować", albo jeśli już musicie to nie dyskryminujcie Pana Ryszarda Pabiana, hihihi ;-))
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.