Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Nowoczesna i ekologiczna spopielarnia w Jaśle

24
Prawdopodobnie przy cmentarzu na ulicy Mickiewicza w Jaśle powstanie pierwsza w regionie spopielarnia zwłok. Pomysł popiera wielu mieszkańców Jasła i okolic, ale potrzebna jest zgoda rady miejskiej. Kilkumilionowa inwestycja obejmie cały kompleks usług pogrzebowych i zostanie sfinansowana w części ze środków własnych pomysłodawcy, a w części z funduszy unijnych.


- Pomysł spopielani zrodził się pół roku temu, po rozmowie z klientami, którzy bardzo często przychodzą tutaj zamawiać nagrobki. Zauważyłem duże zainteresowanie tym tematem w Jaśle i to zarówno wśród ludzi starszych, jak i młodszych – mówi Piotr Janowski, inicjator tej idei, właściciel Centrum Kamienia w Jaśle.


Projekt zakłada na obszarze 1 ha budowę kaplicy cmentarnej, spopielarnię, dwie sale przyjęć do organizowania styp, biuro oraz salony z akcesoriami pogrzebowymi i z trumnami.

Mimo, że na cmentarzu w Jareniówce jest już kaplica, to zdaniem Janowskiego nie spełnia wymogów. - Ta obecna nadaje się już tylko do remontu, a poza tym jest za mała. Umówiliśmy się z księżmi, jak ta kaplica miałaby wyglądać – miałaby długość ok.25 m i szerokość 15 m. Mam piękny projekt takiej kaplicy, ale obowiązkowo będzie przy niej dzwonnica, żeby przy wyprowadzaniu trumny, te dzwony jednak biły. Będzie chór, organista, będzie zakrystia dla księży z ubraniami, żeby nie musieli jeździć ze swoimi – wylicza zalety nowej kaplicy Piotr Janowski.

Badania CBOS-u wskazują, że połowa mieszkańców w Polsce jest za spopieleniem ciała. - Rozmawiałem z księżmi, nie są ani przeciwnikami ani zwolennikami. Oni chcą przede wszystkim, żeby człowiek był pochowany zgodnie z tradycją chrześcijańską. A do tej pory nie spotkałem żadnego przeciwnika spopielenia. – dodaje Janowski.

Jego słowa potwierdza pani Teresa mieszkanka Jasła - Myślę, że budowa spopielarni zwłok w Jaśle to dobry pomysł. Na Zachodzie jest to powszechnie stosowane. Poza tym jest to dobre ze względu na ochronę środowiska. Wiemy, przecież, że przy cmentarzach, które są na wzniesieniach, to wszystko spływa w dół, a co potem pijemy, to lepiej nie mówić. Ale pomijając te aspekty, to moim zdaniem człowiekowi po śmierci już wszystko jedno co się z nim dzieje. Kościół też nie ma przeciwko temu, bo dla Kościoła najważniejsza jest dusza.

Najniższy koszt spopielenia zwłok, łącznie z trumną i pochówkiem zamknie się w połowie ceny tradycyjnego pogrzebu. Ale, jak zapewnia właściciel Centrum Kamienia, nie będzie na siłę przekonywał radnych do swojego pomysłu. - Mam nadzieję, że to oni będą obserwować co dzieje się w Jaśle, bo to oni są głosem społeczeństwa i to zależy od ludzi.

Kolejnym głosem jasielskiego społeczeństwa jest pan Tomasz - Patrząc jak nasze cmentarze w sposób niewiarygodnie szybki się rozrastają i za niedługo dojdziemy do momentu, gdzie może zabraknąć miejsc na pochówki, uważam, że pomysł budowy spalarni i chowania urn z prochami jest dobry. Myślę, że z czasem coraz więcej ludzi będzie się do tego przekonywać.

Nieco mniej entuzjazmu wykazują władze miasta. - Pomysł jakich wiele. Osobiście nie jestem przeciwny, ale też nie uważam, żeby to była priorytetowa inwestycja dla Jasła. Nie widzę potrzeby budowy tej spopielarni – mówi Ryszard Pabian, wiceburmistrz.

Ale statystki mówią same za siebie. Okazuje się, że każdego roku przybywa chętnych, którzy wybierają taką formę pochówku. Dwa lata temu spopielono w Polsce 29 tys. osób, a w ubiegłym roku liczba wzrosła do 33 tys. osób.

Jeżeli Piotr Janowski przebrnie przez wszystkie procedury administracyjne, - a to może zając ok. 1,5 roku - wówczas będzie mógł rozpocząć prace nad budową spopielarni. Wstępnie szacuje się, że budowa centrum usług pogrzebowych będzie kosztować ok. 10 mln zł. Inwestycję w 30% pokryje Janowski, pozostałe 70% ma nadzieję otrzymać w formie dotacji unijnej. - W Jaśle spopielarnia będzie budowana na skalę regionalną, bo nie ma urządzeń spopielających ani w Małopolsce ani na Podkarpaciu. – mówi Janowski. W Polsce jest tylko 10 spopielarni, a najbliższa jest  w Rudzie Śląskiej.


Katarzyna Pavwa-Wilk
Reklama

Komentarze: 24

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Dolores
dnia 02.04.2010, 22:43 · Zgłoś
Jeżeli ma już być u nas spopielarnia to tylko ze szwedzkimi bo są bezpieczne dla otoczenia.
Odpowiedz
0
@ smok_faszysta
dnia 20.07.2009, 23:18 · Zgłoś
Ciepło ze spalonych zwłok powinno zasilać miejską sieć ciepłownicza tak jak to jest w Szwecji. Proponuję obejrzeć ten film "Postęp po Szwedzku" na youtube !
Odpowiedz
0
@ asia
dnia 20.07.2009, 15:05 · Zgłoś
jestem za !!!!!!!!!!!!!!!!!!i jaki znow oswiecim!!!!!!!!!wy mylicie znaczenia i nie rozuniecie chyba wszystkiego!!!!
Odpowiedz
0
@ lolek
dnia 20.07.2009, 09:47 · Zgłoś
"Badania CBOS-u wskazują, że połowa mieszkańców w Polsce jest za spopieleniem ciała" to bardzo duży rynek usług pewnych klientów a tymczasem "W Polsce jest tylko 10 spopielarni, a najbliższa jest w Rudzie Śląskiej"!Zastanawiające!!!Albo z badaniami cebosu jest coś nie tak albo spopielanie zwłok to nie taki easy biznes.Może problem leży w tym że każdy by chciał byle nie w swoim sąsiedztwie albo o to że koszty inwestycyjne są b.duże(urządzenia ciut bardziej zaawansowane niż wyklepana i zespawana przez Staszka pod kielcami pseudomikrofalówka).Generalnie zastanawiające!
Odpowiedz
0
@ ziutek
dnia 19.07.2009, 21:56 · Zgłoś
już od dawna tak powinno być to rozwiąże problem miejsc na cmentażach a po drugie jest bardziej estetyczne
Odpowiedz
0
@ do xxxxxxxxxxxxxx
dnia 19.07.2009, 21:45 · Zgłoś
Obawiam się, że jesteś typowym przykładem osoby impregnowanej na wszelkie argumenty ,na twojej [...] widać zapewne ogromną, przemożną tęsknotę za śladową chociażby ilością wiedzy.Taki przypadek jest nieuleczalny, wszystko wie w każdej dziedzinie i rozmowa czy dyskusja z tego typu osobą jest zwykłą stratą czasu i zdrowia. Szokujące może być to, że tego typu postawa nie jest wyjątkiem. To może być liczna i bardzo głośna część elektoratu. Braki w argumentach trzeba przecież nadrobić krzykiem!
Odpowiedz
0
@ Gal Anonim
dnia 19.07.2009, 17:22 · Zgłoś
do xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx przeczytaj jeszcze raz całość ale powoli a dokładnie, bo widze że nic z tego nie zrozumiałeś!!!
Odpowiedz
0
@ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
dnia 19.07.2009, 15:21 · Zgłoś
i znowu bedzie oswiecim:/
Odpowiedz
0
@ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
dnia 19.07.2009, 14:46 · Zgłoś
ludzie wy jestescie za tym zeby czlowiek byl spalany w jakies spopielarni???? ja bym tam wolal zeby czlowiek tam bym pochowany trdycyjnie a jeszcze w tym temacie cos tam bylo napisane ze z tego cmentarza jak popada to splywa i my to pijemy my tego nie pijemy my z tego jemy bo tam przeciesz sa dzialki z owocami i warzywami to chyba sie je hehehehe ja bym nie chcial takiej spopielarni i tak samo bedzie tez zanieczyszczalo srodowiska przeciesz te wszystkie opary ida w chmury i cale srodowisko przeciesz to za przeproszenie jeden *** wychodzi powiem tak a jak chca budowac jakis ***** jakis jankowski jakas ******** spopielarnie to niech se buduje na jakims oddupiu do **** albo kolo swojego domu i niech wdycha ten caly smrud z zwlok ***** ******** WIEC WLADZE MISTA JASLA NIE ZGADZAJCIE SIE NA TAKIE *****!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
-1
@ ciekawy
dnia 19.07.2009, 11:01 · Zgłoś
znowu moda z zachodu,w naszej tradycji palono na stosie tylko [...] uznane za czarownice,a obecnie miasto nie ma innych potrzeb ???
Odpowiedz
0
@ ...
dnia 19.07.2009, 10:39 · Zgłoś
Swietny pomysl! W koncu ktos wpadl na cos dobrego...a fantastyczni radni jak zwykle na NIE...
Odpowiedz
1
@ Dan
dnia 18.07.2009, 20:21 · Zgłoś
Tak jest każdy ma prawo aby wybrać jak chce zostać pochowany. więc popieram budowę. Niestety nasi radni tego nie rozumieją. Może myślą że to zwykły kocioł opalany drewnem lub węglem.
Odpowiedz
0
@ do malej brązowej
dnia 18.07.2009, 19:09 · Zgłoś
kobieto a zastanowilas sie co teraz pijesz jak sie nieboszczyki rozkladaja i wszystko splywa hahahahahah to same sole mineralne od ktorych twoja glupota poteguje
Odpowiedz
1
@ jaślanka
dnia 18.07.2009, 16:14 · Zgłoś
Jestem za!! Budować spopielarnie!!
Odpowiedz
1
@ jas
dnia 18.07.2009, 16:04 · Zgłoś
A władza i [...] zawsze przeciw
Odpowiedz
0
@ Do MAŁEJ BRĄZOWEJ
dnia 18.07.2009, 15:51 · Zgłoś
Kobieto, wiesz na czym polega proces krematoryjny?To nie OŚWIĘCIM!
Odpowiedz
0
@ Prymitywizm myślenia
dnia 18.07.2009, 15:24 · Zgłoś
Przeciwnicy tej inwestycji w swoim ograniczonym rozumie wyobrażają sobie, że zwłoki wsadza sie [...] np. na gaz, węgiel lub drewno / żeby było taniej/ i pali sie tak jak np. plastik na ognisku w ogrodzie. Jak braknie opału to pozostanie nadwęglony nieboszczyk i będzie czekał na dostawę np. gazu. Nic nie przekona ich, że mamy 21 wiek i takie instalcje są powszechnie na świecie stosowane. Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja. Ewentualna zmiana stereotypowych wyobrażeń to sprawa następnych pokoleń.
Odpowiedz
0
@ do wszystkich gdy...
dnia 18.07.2009, 14:49 · Zgłoś
do wszystkich gdybających. Przestańcie pisać głupoty. To nazywa sie tylko spopielarnia. Tam nie ma ognia i dymu. Działa to na zasadzie mikrofalówki. Prąd elektryczny wytwarza silne pole elektryczne a to z kolei bardzo szybko rozgrzewa zwłoki i zamienia w popiół. Proces ten jest bardziej skomplikowany. Takie wyjaśnienie powinno jednak wystarczyć.
Many dąb od Hitlera, to przyda się krematorium.. ha ha ha ..
Odpowiedz
1
@ opinia
dnia 18.07.2009, 13:33 · Zgłoś
jestem za ,te argumenty o ewentualnej awarii są śmieszne w zestawieniu z tym że cmentarz jest na górce a poniżej pola uprawne ,sady i studnie z woą pitną -mozna sie domyslić co dzieje sie podczas duzych opadów.....
Odpowiedz
1
@ mieszkaniec
dnia 18.07.2009, 10:58 · Zgłoś
do małą brązowa nie zasłaniaj się dziećmi bo to sąnowoczesne piece nie takie jak podejrzewam jak ty masz co ogrzewasz mieszkanie w zimie na węgiel tam dopiero jest [...] i to ci nie przeszkadza jestem za pomysłem idz z postępem a nie cofaj się
Odpowiedz
0
@ ja
dnia 18.07.2009, 10:31 · Zgłoś
A pomyslał ktos o mieszkancach w poblizu cmentarza???? jezeli wystapi choc by mala awarja to caly dym ze spalania tych zwlok bedzie sie im pchal do domow a to chyba malo przyjemne? Ludzie zastanowcie sie troche...
Odpowiedz
2
@ wesołek
dnia 18.07.2009, 08:26 · Zgłoś
jestem za !!!! Trzeba iść z postępem! inaczej zabudują Jasło cmentarzami i kapliczkami!
Odpowiedz
-1
@ Małą Brązowa
dnia 18.07.2009, 00:05 · Zgłoś
To do jasnej [...] jedzcie tam gdzie jest spopielarnia złowk i wrócie do Jasła się pochować. A pomyśleliście o szkole podstawowej w Jareniówce??? Najbardziej ucierpią dzieci bo będą wdychać ten [...] dym!!!
Odpowiedz
1
@ mieszkanka Jasła
dnia 17.07.2009, 23:34 · Zgłoś
popieram pomysł p. Janowskiego. Jeżeli władze miasta nie wyraża zgody na budowe spopielarni, to wczesniej czy później i tak ten problem powróci. Przecież na cmentarzach miejsc jest coraz mniej. Mieszkańcy sąsiadujący z cmentarzem niech się zastanowią nad ochroną środowiska właśnie teraz, a nie jak będzie spopielarnia.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.