Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Obchody 65.rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego

23
Oddajmy hołd bohaterom tamtych dni!

1 sierpnia przypada 65.rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Punktualnie o godzinie 17:00-tzw.godzinie „W” zarówno w Jaśle jak i w całej Polsce zawyją syreny... Zatrzymajmy się przez chwilę i oddajmy hołd wszystkim tym, którzy brali udział w tym wielkim zrywie narodowościowym. Pamiętajmy, że byli wśród nich także jaślanie...


Powstanie Warszawskie zorganizowane przez Armię Krajową było zbrojnym wystąpieniem skierowanym przeciwko wojskom niemieckim okupującym w tym czasie stolicę. Walki trwały nieprzerwanie od 1 sierpnia do 31 października  1944 r.  Za główny cel Powstania Warszawskiego  uważa się powszechnie obalenie władzy Niemców, a także ratowanie suwerenności, kształtu granicy sprzed wojny oraz obronę przed stworzeniem w Warszawie władz państwowych narzuconych przez ZSRR. Istotną rolę jeśli chodzi o działania zbrojne odegrał gen. Tadeusz Bór -Komorowski. Wraz z innymi przywódcami zakładał, że walki w stolicy potrwają kilka dnia, w rzeczywistości bój o Warszawę trwał 63 dni.

W momencie wybuchu Powstania Warszawskiego niemieckie siły zbrojne-Wehrmacht, otrzymały od Hitlera rozkaz zrównania Warszawy z ziemią, miasto miało przestać istnieć. Założenia  planu nie do końca się spełniły, jednak straty poniesione w czasie trwających dwa miesiące walk były ogromne. Straty po stronie polskiej wyniosły ok. 10 tys. zabitych, 7 tys. zaginionych, 5 tys. rannych żołnierzy oraz od 120 do 200 tys. ofiar spośród ludności cywilnej.

Wśród Niemców było 10 tys. zabitych, 7 tys. zaginionych, 9 tys. rannych żołnierzy oraz 300 zniszczonych czołgów i samochodów pancernych.

Powstanie Warszawskie nie osiągnęło celów ani  wojskowych, ani politycznych, ale dla kolejnych pokoleń Polaków stało się symbolem męstwa i determinacji w walce o wolność.


Z tej okazji Burmistrz Miasta Jasła - Maria Kurowska oraz Zarząd Koła Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej w Jaśle zapraszają mieszkańców Jasła i okolic na obchody 66.rocznicy zdobycia więzienia w Jaśle i odbicia więźniów, członków ruchu oporu oraz  65. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, które odbędą się 2 sierpnia br. Uroczystość rozpocznie Msza Święta, która zostanie odprawiona o godz. 12:00 w kościele OO. Franciszkanów, po zakończeniu której nastąpi przemarsz pod pomnik AK, znajdujący się przy ulicy Staszica. Pod pomnikiem odbędzie się dalszy ciąg uroczystości, czyli przemówienia, apel poległych oraz złożenie kwiatów. W uroczystości udział weźmie jedyny żyjący uczestnik akcji „Pensjonat" - Stanisław Dąbrowa-Kostka.


UM Jasło
Reklama

Komentarze: 23

Dodaj komentarz Widok:
0
@ PiS-man
dnia 03.08.2009, 20:07 · Zgłoś
Wincent Vega - prezentujesz mało interesujący sposób prowadzenia dyskursu w myśl którego każdy, kto ma inne zdanie od ciebie (twoja opinia stanowi oczywisty wzorzec) jest co najmniej [...]. Możesz sobie w to oczywiście wierzyć - w końcu są ludzie uważający się np. za Napoleona Bonaparte :D Jako osobie oczytanej przypomnę ci zatem drobny fragment rozmowy z płk. dyplomowanym Stanisławem Weberem, szefem sztabu Okręgu Warszawskiego AK pseudonim "Chirurg", który w 1984 roku na pytanie, jak ocenia powstanie, odpowiadał: "Jak oceniam Powstanie? Jeszcze jedna nasza klęska. Nie mieliśmy sił, aby pokonać Niemców... Po trzech dniach walki w rozmowie prywatnej z "Chruścielem" (komendant Warszawskiego Okręgu AK) powiedziałem: właściwie to nie ma po co walczyć - tylko powiekszamy straty i ludność cywilna będzie na tym cierpieć. I "Chruściel" się z tym zgadzał". (źródło: S. Weber "Powstanie Warszawskie po 40 latach"; Chrześcijanin w świecie; 1984, nr 131/132, s. 11). Dla twojej wiedzy - samobójcze walki toczono jeszcze przez dwa miesiące - co jest nadal przedmiotem dumy... Ale, jak widzisz, nie wszyscy ludzie w tym kraju uważają, że przedmiotem prawdziwej dumy jest powstanie wywołane bez żadnych szans na jego powodzenie. p.s. dla twojej wiedzy - skończyłem 8 klas (chodziłem do podstawówki przed reformą waszego cudotwórcy (ło)Buzka :D
Odpowiedz
0
@ Vincent Vega
dnia 02.08.2009, 14:56 · Zgłoś
leśmian (et consortes chociaż bardziej pasuje "i towarzysze") ..ile ty klas kończyłeś? weź se chłopie jakąś książkę o II wojnie (albo lepiej podręcznik do gimnazjum, bo tzw monografia przepali ci obwody) WYDANĄ PO 1989r. i poczytaj coś o rządzie emigracyjnym, państwie podziemnym, ludzich którzy tam działali; nie pisz idiotyzmów które kompromitują ciebie, a uwłaczają ich pamięci.
Odpowiedz
0
@ leśmian
dnia 02.08.2009, 10:46 · Zgłoś
Po raz pierwszy przyznam rację PiS-manowi.Zdrajcy
różnej maści uciekli do Londynu i stamtąd skazy-
wali młodych patriotów na pewną śmierć.To nie był
heroizm ,to kalkulacja polityczna.
Odpowiedz
0
@ Vincent Vega
dnia 02.08.2009, 10:36 · Zgłoś
Oooo, odezwała się elyta jasielskich historyków, jak widze w wiekszości wychowanych na Trybunie Ludu, Standarze Młodych, Nowych Widnokręgach itp... umysły własną myślą niezmącone..
Odpowiedz
0
@ jaślanka
dnia 02.08.2009, 09:48 · Zgłoś
przestańcie się kłócić czy powstanie było potrzebne cy nie . Choć zachowajcie się należycie i uczcijcie pamięć prawdziwych bohaterów-nie gadających o tym co można ale co trzeba zrobić, o tych dla których najważniejsza była Ojczyzna, to oni nie bali się stawić czoła wrogowi, o tych którzy nie siedzieli z założonymi rękami i nie patrzyli jak Polska zostaje ostatecznie zrównana z ziemią , dla których najistotniejsze było podtrzymywanie nadziei nie dla siebie ale dla młodych którzy po wojnie mieli odbudowywać to o co Powstańcy stracili WOLNĄ POLSKĘ!
Prawdziwych patriotów, ludzi którzy dobro Ojczyzny stawiali nad dobrem własnym.
Choć na chwile przestańcie paplać o tym kto jest z jakiej partii. Pomyślcie o ludziach którzy stojąc przed czołgami wroga nie myśleli o tym jaka partia będzie rządziła tylko o tym dlaczego tu są. Mam zamiar brać udział w dzisiejszych uroczystościach i oddać cześć prawdziwym polskim bohaterom- powstańcom warszawskim i odważnym jaślanom którzy uwolnili ludzi z więzienia w Jaśle.
Odpowiedz
0
@ PiX
dnia 02.08.2009, 00:41 · Zgłoś
Zdaje się, że trzeba rozróżnić bohaterstwo szeregowego powstańca od politykierów, nawet tych w tamtym czasie w wojsku. Jest jeszcze inny problem i pytanie: Jak potoczyłaby się historia powojenna PRL-u, gdyby opozycja powojenna miała te kadry inteligentnych i wykształconych ludzi po wojnie? Ci zgineli bohatersko, a szkoda. I to jest pytanie, na które niestety nie ma i nie może byc odpowiedzi!
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 01.08.2009, 21:21 · Zgłoś
Za śmierć 200 tyś ludzi w imię chorobliwych ambicji politycznych (od początku było wiadomo że powstańcy nie mają żadnych szans)powinien się należeć sąd i dożywotnie wyroki skazujące a nie tytuły bohaterów-patriotów!!!
Po raz pierwszy zgadzam się w 110 % z PiS-manem.
Odpowiedz
0
@ do AgentDelegat
dnia 01.08.2009, 19:56 · Zgłoś
podpisuje sie obiema rekami..zgadzam sie w 100%! Czas by Polacty zaczeli martwic w pierwszej kolejnosci sie o swoje, a reszta bedzie ok. Za duzo martyrologi i paplania, za malo pracy , determinacji, ambicji, sprytu i klasy.
Odpowiedz
0
@ ixi
dnia 01.08.2009, 19:53 · Zgłoś
Meczy mnie juz ta martyrologia i wieczne uzalanie sie nad soba ulktrakatolickiej-mocherowo-pisobolszewickiej czesci podstazalego i nic dobrego nie robiacego dla swoich dzieci - pokolenia! SKONCZCIE JECZEC I BICZOWAC SIE "POD PUBLIKE" NAZYWAJAC TO "PATRYIOTYZMEM".
Lepiej nie przeszkadzajcie mlodym pokoleniom rozwijac sie i budowac nasz piekny kraj! Bo sami nie zrobiliscie NIC, a tych co robili i robia (Walesa i Rzad PO) wiecznie nekacie i przeszkadzacie MOWIE WAM STOP! Czas te [...]iade skonczyc!:mad:
Odpowiedz
0
@ on
dnia 31.07.2009, 22:11 · Zgłoś
Wstyd!!!Jakaś "mądra" głowa wymyśliła,że walki trwały od 1 sierpnia do 31 października,a przecież dzieci w podstawówce wiedzą,że powstańcy poddali się 4 października.Można sprawdzić.Pozdrowienia.
Odpowiedz
0
@ rmn
dnia 31.07.2009, 22:05 · Zgłoś
bogdan - to jakie uroczystości powinno się obchodzić? Może 1 maja jest ważniejszy?
"Dzięki niektórym mówimy po polsku jeszcze". Szacunek i chwała.
Odpowiedz
0
@ Agent Delegat
dnia 31.07.2009, 16:02 · Zgłoś
Kamieniec -> W imię "honoru" tak pojmowanego przez Becka i jego kumpli straciliśmy 6 milionów istnień ludzkich, kawał terytorium kraju, infrastrukturę, szansę na rozwój, a na dokładkę doszło kilkadziesiąt lat czerwonej niewoli. I co nam było po tym honorze? Czy ktokolwiek w Europie czy na świecie zwraca uwagę na nasz honor, w imię którego dwa mocarstwa rozjechały Polskę? Taka Francja na przykład kolaborowała ile wlazło i o wiele lepiej na tym wyszła - jest potęgą gospodarczą, liczy się w Europie, a nie słyszałem, żeby ktokolwiek wypiął na Francuzów [...] za kolaborację.
Odpowiedz
0
@ PiS-man
dnia 31.07.2009, 15:53 · Zgłoś
Kamieniec - ci, którzy Twoim zdaniem - kosztem ponad 200 tysiecy zabitych - zadbali o "Honor i Godność Narodu" jakoś w ostatnim dniu walki nie strzelili sobie w głowę, by dać przykład następnym pokoleniom, jak przywódcy Narodu giną w obliczu przegranej, tylko poszli grzecznie do niewoli. Podobnie, jak nie strzelił sobie w głowę kolejny specjalista od honoru pan płk. Józef Beck, gdy prowadzona przez Niego polityka postawiła nas w sytuacji wojny z dmowa wrogami. Moim zdaniem, ludzi, którzy wydali decyzję, zarówno polityczną, jak i wojskową o wybuchu powstania warszawskiego, należało po wojnie postawić przed sądem i rozstrzelać!
Odpowiedz
0
@ kartak
dnia 31.07.2009, 14:45 · Zgłoś
Patriotyzm jest wartością samą w sobie. Chwała Bohaterom! Dzisiaj zamiast chwycić za broń zaczęlibyście dywagować czy warto, czy to czasem nie jest beznadziejna walka. Warto kultywować ideały powstańcze i patriotyczne w ogóle. Jakoś w Wielkiej Brytanii Remembrance Day jest czczone z wielką pompą.
Odpowiedz
0
@ lenin
dnia 31.07.2009, 14:13 · Zgłoś
Popieram !!
Odpowiedz
0
@ u
dnia 31.07.2009, 13:32 · Zgłoś
o powstaniu mowicie a co z 17 stycnia 1944 w jasle i bitwa o przelecz dukielska pytam to nasza historia?????????????????
Odpowiedz
0
@ Kamieniec
dnia 31.07.2009, 10:47 · Zgłoś
Kto nie czci poświęcenia swoich bohaterów ten sam swe gniazdo kala, temu hańba za życia i przemilczenie po śmierci. Powstanie choć było porażką militarną to było przede wszystkim walką o Sumienie Narodu, Jego Pamięć, Honor, Cześć i Godność w starciu z dwoma Totalitarnymi agresorami, walką z reżimami brunatnej i czerwonej krwawej utopii, walką z szaleńcami i mordercami bez sumień, którzy nie tylko Europę ale świat cały utopili we krwi i tą walkę zwyciężyło bo przez lata sowieckiej okupacji w stolicy rządzonej przez prosowieckich [...], zdrajców i [...], prawdziwa Warszawa, niezłomna, godna miana stolicy Polski leżała na Powązkach tam gdzie brzozowe powstańcze krzyże i tymi krzyżami kłuła w sumienia i pielęgnowała pamięć narodową i zwracała godność i honor naprzeciw sowieckim tankom i zastępom ZOMO. Kapitan Raginis obrońca odcinka Wizna z września 1939, waleczni żołnierze Września, Powstańcy Warszawy, major Henryk Dobrzański Hubal, Rotmistrz Pilecki, Madejewscy i tysiące innych bohaterów to nie powód to malkontenctwa to powód do wdzięczności, pamięci i dumy za przekazany kolejnym pokoleniom bezcenny depozyt NARODOWY HONOR. Jak słusznie powiedział w Parlamencie 5 maja 1939 roku Józef Beck "...Ale pokój, jak prawie wszystkie sprawy tego świata ma swoją cenę, wysoką, ale wymierną. My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest tylko jedna rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenną. Tą rzeczą jest honor."
Odpowiedz
0
@ SOLARJB
dnia 31.07.2009, 10:26 · Zgłoś
CHWAŁA i CZEŚC tym co oddali ŻYCIE za OJCZYZNĘ!Jednak od lat nurtuje mnie kwestia na ile wybuch POWSTANIA WARSZAWSKIEGO miał wpływ na decyzje o wysiedleniu i zniszczeniu MIASTA JASŁA,podobnie jak WARSZAWY?.JB
Odpowiedz
0
@ tj*
dnia 31.07.2009, 09:29 · Zgłoś
bogdan!!- obiema rękami się pod tym podpisuję !-zgadzam się z Tobą w 100% . Wiele osób tak myśli ale jeszcze o tym głośno nie mówi . Tyle istnień i całe miasto legło w gruzach w tym od początku przegranym powstaniu .Niepotrzebnie.
Odpowiedz
0
@ NP CZARNI
dnia 31.07.2009, 09:21 · Zgłoś
bogdan piszesz bzdury zarówno w kwesti tego dlaczego ruscy zatrzymali się przed Warszawa jak i na czyj roskaz Ono wybuchło.Poczytaj troszku książek o tej tematyce i wtedy wypowiadaj sie w tak istotnych i trudnych kwestiach.Piszący artykuł tez moze lepiej aby sięgnął po prawdziwe żródła chocby o stratach zarówno wśród powstańców jak i [...].
BOHATEROM SŁAWA!!!
Odpowiedz
0
@ Ktoś
dnia 31.07.2009, 08:50 · Zgłoś
Zgadzam sie z przedmówcą,,smierć tylu ludzi była niepotrzebna.
Odpowiedz
0
@ .VIII.1944!!!!
dnia 31.07.2009, 08:39 · Zgłoś
Kolego bogdanie to twoim zdanie jakie uroczystości powinny byc obchodzone? 22 lipca? czy moze 13 grudnia?Decyzja o powstaniu była nieprzemyślana to fakt, ale jeśli chodzi o bohaterstwo powstańcu to wszyscy powinniśmy oddac hołd bohaterom skutki powstania? pokazalismy zssr iż nie będzie Nas łatwo pokonac, w konsekwencji nie zostalismy kolejną republika radziecką.
Odpowiedz
0
@ bogdan
dnia 31.07.2009, 08:05 · Zgłoś
To była totalna porażka i niepotzrebna śmierć tylu młodych istnień. Ludzie nieprzygotowani nieuzbrojeni poszli walczyć na rozkaz siedzących bezpiecznie w Londynie bo taka była potrzeba politycznz. Ruski nie poszli wyzwolić Warszawy w tym samym czasie bo taka była potzreba polityczna. I jedni i drudzy chcieli pokazać, że to oni wyzwolili Warszawę. Takich uroczystości nie powinno się obchodzić.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.