Pedagogiczna porażka prof. Markowskiego na Lekcji Czytania w I LO
Porażka pedagogiczna
Spotkanie poświecone było wierszowi “Poeta” Bolesława Leśmiana. Profesor rozpoczął zajęcia prostymi pytaniami skierowanymi do młodzieży. Przechodząc przez szereg wątków (Jak poeta może wykarmić swoje dzieci? Jaki jest stosunek pojęć do rzeczy? Czy “płot” jest wyrazem niepoetyckim? Czy spodnie na nogach kobiety burzą porządek patriarchalny? Dlaczego nie obawiamy się płyt CD?) uczestnicy warsztatów dotarli do kluczowego pytania: “czym jest poezja?” i próbowali udzielić na nie odpowiedzi.
Jak łatwo się domyślić, ta, którą udało się uzyskać nie wszystkich satysfakcjonowała.
- Czy czuje się Pan przekonany? - zapytał jednego z uczniów profesor.
- Nie. - odpowiedział licealista
- I tą pedagogiczną porażką zakończmy dzisiejsze spotkanie. - żartował wykładowca.
Uczniowie i profesor - zadowoleni
Uczniowie zaznaczali, że tego typu spotkania są pożyteczne, gdyż pozwalają lepiej zrozumieć przedmiot. - To uczy nas myślenia, a nie tylko rozbierania wiersza - mówiła jedna z uczennic. Zajęcia takie są przy tym atrakcyjne - Podobało nam się, ponieważ było to coś nowego - mówiły licealistki.
Sam profesor stwierdził, iż z jasielską młodzieżą pracowało mu się dobrze. - udało mi się nawiązać z uczniami mniej formalny kontakt. Dzięki temu udało nam się więcej rzeczy powiedzieć i zasugerować.
Lekcje czytania to projekt Tygodnika Powszechnego, którego celem jest pogłębienie sztuki czytania wśród licealistów.
Kamil Sokołowski
[email protected]