Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Problemy krajów Globalnej Północy i Południa

10

Szkoła Podstawowa nr 7 w Jaśle, jako jedyna w powiecie jasielskim na 100 szkół w Polsce wzięła udział w projekcie „Postaw na rozwój! Zrównoważony!”. Dzięki jej uczestnictwu, uczniowie klas V i VI wzięli udział w warsztatach analizując nurtujące ludzkość problemy współczesnego świata.

 

Uczniowie szkoły podstawowej wzięli udział w 6-godzinnym warsztacie prowadzonym przez Aleksandrę Cisek, trenera edukacji ekologicznej w Ośrodku Działań Ekologicznych „Źródła”. Podczas zajęć dzieci chętnie rwały się do odpowiedzi na zadawane pytania. Przede wszystkim rozmawiano o tym, czym są kraje Globalnego Południa i Północy. Na przykładzie Afryki i z nią związanych skojarzeń uczniowie zapisywali na tablicy słowa opisujące to miejsce. Mówiono również o zmianach klimatu, o jego ociepleniu i naszym wpływie na ten proces, a także rozmawiano na temat żywności, jej dystrybucji oraz produkcji w świecie.

- Ideą Tygodnia Edukacji Globalnej jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur – powiedziała Mariola Ślawska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 w Jaśle.

 

Jak zauważyła Aleksandra Cisek w polskich szkołach nie poświęca się wystarczająco dużo miejsca sprawom globalnym, dlatego też powstają tego typu projekty. Dzięki nim można uświadomić dzieciom, że nasz tryb życia wpływa na funkcjonowanie ludzi w innych krajach.

- Możemy to zauważyć w polskich mediach, gdzie dużo więcej uwagi poświęca się temu, że ktoś podał się do dymisji niż np. niedawnemu tajfunowi na Filipinach, gdzie zginęły tysiące osób – podkreśla A. Cisek. - Tematem dużo bardziej skomplikowanym, który dzieciom przedstawia się dosyć prosto są powiązania handlowe, które stawiają kraje Globalnego Południa będące w dużo gorszej pozycji. Bardzo często wynika to z zaszłości historycznych. To są ciągle kraje traktowane jak byłe kolonie, a nie jak równorzędni partnerzy handlowi –dodaje.

Projekt „Postaw na rozwój! Zrównoważony” jest realizowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP 2013. Oprócz warsztatów zorganizowanych dla uczniów szkoły, nauczyciele wezmą udział w kursie. Szkoła Podstawowa nr 7 w Jaśle otrzymała także materiały dydaktyczne w postaci mapy politycznej świata na tkaninie, gry karciane „Rodzinki” o tematyce globalnej oraz gry edukacyjne „Ekoznaki”.

Ilona Dziedzic

Napisany dnia: 19.11.2013, 15:57 , Tagi: Szkoła, Jasło

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
-1
@ CHORE PAŃSTWO !!!
dnia 20.11.2013, 22:48 · Zgłoś
Problem tkwi nie w tym czy szkolić - lecz jak i komu ... Czy nie widzicie że trwa 3 Wojna Światowa {nie konwencjonalna, ale gospodarcza} porównywalnie wyniszczająca i skazująca "mięso armatnie" na zagładę tylko "generalicja" {"elyty"} mają się dobrze, gdyż są z dala od jej działań...
Odpowiedz
5
@ Tulix
dnia 20.11.2013, 08:56 · Zgłoś
"Tematem dużo bardziej skomplikowanym, który dzieciom przedstawia się dosyć prosto są powiązania handlowe, które stawiają kraje Globalnego Południa będące w dużo gorszej pozycji. Bardzo często wynika to z zaszłości historycznych. To są ciągle kraje traktowane jak byłe kolonie, a nie jak równorzędni partnerzy handlowi"

Pomijając szumne "globalne" nazewnictwo z którym nigdy wcześniej się nie spotkałem, uderzyło mnie powyższe stwierdzenie. Pracowałem z byłym ministrem d.s. Rozwoju i Turystyki Wybrzeża Kości Słoniowej, na codzień jestem w kontakcie z ludźmi z krajów takich jak RPA czy Mauritius.
Te kraje "globalnego południa" są jednym z motorów napedowych gospodarki europejskiej - charakter kolonialny to przeszłość o której uczy się tylko na historii.

Ogromne złoża diamentów, złota i innych surowców mineralnych od zawsze przyciągały kraje naszego tzw. "pierwszego świata", i handel z tymi krajami idzie "pełną parą". Problemy biedy i ubóstwa na dzień dzisiejszy są nieco przerysowane przez interesantów takich jak Caritas czy Unicef, które od lat chłonią miliardy w przeróżnych walutach a problem głodu jak pozostał, tak pozostaje. A bitwa o "koryta" to tam też normalka, przy czym jak rząd popadnie w niełaskę społeczeństwa, to nie idzie na bogatą emeryturę tylko ucieka przed zamachowcami.

Jesteśmy z naszej edukaji dumni, ale jak potrzeba konkretnych efektów, kiepsko z tym jest. Najlepiej radzą sobie najmniej wykształceni (w sumie zdani na siebie) i dzieci ludzi prowadzących działalność gospodarczą (bo mają skąd brać przykład).
Cała chołota po administracjach wszelkiego rodzaju straszy niekompetencją w biurach. Co drugi Polak twierdzi ze zna angielski, a w konwersacji telefonicznej po angielsku jest tragicznie, Brytyjczycy się z nas śmieją.

Jak Polacy zaczynają mówić po angielsku w polityce to jest komedia. "Gudiwning ewrybady!..."

Z nauczycielami jest podobnie - gro językowców umie swój język ze szkół typu PWSZ, a w konfrontacji z dzieckiem z takich Niemiec kompromitują się na każdym kroku.
Wiem bo parę lat temu sam byłem nauczycielem niemieckiego i trafił mi się rodowity Niemiec - koleżka gimnazjalista uświadomił mi ile bzdur uczono mnie na Uniwersytecie. A życie zweryfikowało...

Dobrze że ktoś zarobi w ten sposób pieniądze, ale moim zdaniem takie zajęcia nie dają więcej niż utwierdzanie młodzieży w stereotypach, że czarnoskóry Afrykanin to biedny, głody Murzynek uciekający przed suszą i dzikimi zwierzętami.

Chcecie ich uczyć o Afryce i "globalnym południu"??
Zróbcie w klasie sesję na Skype z czarnoskórym przedstawicielem z jakiegoś kraju - będzie miał do powiedzenia więcej niż Wasze materiały sponsorowane przez Unię Europejską.
Odpowiedz
-3
@ qaz
dnia 20.11.2013, 06:51 · Zgłoś
Na und???
Odpowiedz
7
@ Amon_Ra
dnia 19.11.2013, 18:57 · Zgłoś
[komentarz usunięto ze względu na wulgaryzmy]
Odpowiedz
-7
@ Amon_Ra
dnia 20.11.2013, 20:38 · Zgłoś
Wulgaryzmy !? Krytyka WYPOCIN p. Ilony Dziedzic wraz z krytyką poczynań p. Cisek to wulgaryzmy !? Zresztą wysłałem zrzut ekranu poprzedniego komentarza do Rzecznika Praw Obywatelskich (wraz z zawartością całej strony), i jego prawnicy określą czy mogliście to usunąć. Pani Cisek, zapewne magister, z jakże , hm..., pożądanym tytułem "TRENER EDUKACJI EKOLOGICZNEJ" wzięła się za ratowanie świata !! Oczywiście świata, ponieważ w Polsce nie ma już co ratować. Pani Cisek nie powie wprost, że Polska to kraj trzeciego świata (brak tu tylko tego, że siedmiolatki szyją zabawki dla swoich "kolegów" w Europie lub Ameryce). Ona naczytała się bredni typu globalne południe, globalna północ, innowacyjność (w biurze i zagrodzie), innowacyjna gospodarka (itp., itd.). Słowem nie wspomni o tym, iż: "Według danych GUS opublikowanych w raporcie "Ubóstwo w Polsce 2012" w sferze skrajnego ubóstwa znajdowało się 2,1 mln Polaków. Oznacza to, że w 2012 roku około 6,7 proc. osób żyło poniżej tak zwanego minimum egzystencji, które w 2012 roku wynosiło 519 złotych miesięcznie dla gospodarstwa jednoosobowego i odpowiednio 1771,96 złotych dla rodziny pracowniczej czteroosobowej". "Rok 2013: Bieda w Polsce piszczy coraz głośniej. W skrajnej biedzie żyje 9,3% osób w wieku do 17 lat. A więc prawie co 10 Polak do 17 roku życia ma poziom dochodów, który powoduje JEGO biologiczne wyniszczenie i dzieje się to w kraju będącym członkiem UE, który do tej pory prezentowany jest jako tzw. zielona wyspa.". "Aż 26,6% małżeństw z czwórką i większą liczbą dzieci, 9,7% małżeństw z trójką dzieci, 4% małżeństw z dwóją dzieci, 2,5% małżeństw z jednym dzieckiem i 8,7% rodzin z jednym rodzicem i dziećmi na utrzymaniu znalazło się poniżej progu skrajnej biedy". "(..)kolejna publikacja GUS, która pokazuje obraz rozlewającej się w Polsce biedy, dotyczącej ogromnej części naszego społeczeństwa w tym w dużej mierze dzieci, co oznacza w przyszłości dziedziczenie przez nie biedy". Pani Cisek zajmuje się tajfunem na Filipinach (tysiące ofiar śmiertelnych Z POWODU KATAKLIZMU NA KTÓRY CZŁOWIEK NIE MA ŻADNEGO WPŁYWU - SZCZERZE WSPÓŁCZUJE SPOŁECZEŃSTWU TEGO KRAJU), zamiast zająć się sytuacją LUDZI w POLSCE na który wpływ mają ludzie wybrani do Sejmu, Senatu, ... . Zresztą, czego ja wymagam ?? Żeby mgr TRENER EDUKACJI EKOLOGICZNEJ ...
Odpowiedz
-3
@ tofik
dnia 19.11.2013, 16:51 · Zgłoś
przestańcie dzieciom wciskać ciemnote,i nieprawdziwe informacje
Odpowiedz
-10
@ Sven
dnia 19.11.2013, 16:08 · Zgłoś
Jestem pierwszy-jak ZAWSZE -buahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Odpowiedz
7
@ xyz
dnia 19.11.2013, 16:26 · Zgłoś
Gratulacje ! cieszy nas rozmaitość twego życia :)
Odpowiedz
4
@ lol
dnia 19.11.2013, 18:23 · Zgłoś
Sven pewnie siedzi cały dzień na J4U i odświeża stronę co 30 sekund ;)
Odpowiedz
-2
@ Ja
dnia 21.11.2013, 22:02 · Zgłoś
Jak zawsze... ;P
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657