Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Rodzaje opon terenowych – jakie wybrać?

2

Samochody z napędem 4x4 są użytkowane w różny sposób. Wiele z nich nigdy nie zjeżdża z asfaltu. Część porusza się głównie na asfalcie, ale muszą czasem przejechać leśną ścieżkę czy górską nieutwardzoną drogę pokrytą kamieniami, piaskiem i żwirem. Niektórzy kierowcy aut terenowych wykorzystują je do dalekich wypraw, aby zwiedzać świat i zdobywać miejsca, do których nie prowadzą drogi asfaltowe. Jeszcze inni uwielbiają mierzyć się z najcięższymi warunkami terenowymi. Dla każdego ze sposobów wykorzystania auta 4x4 przygotowano inny rodzaj ogumienia terenowego. Jak dopasować typ opon 4x4 do swoich potrzeb?

Opony terenowe HT, AT i MT – trzy typy ogumienia dla odmiennych potrzeb kierowców aut 4x4

Kierowcy SUV-ów z napędem na cztery koła, którzy poruszają się wyłącznie na asfalcie, nie powinni stosować opon terenowych. W tym wypadku najlepszym wyborem będą opony szosowe. Jeżeli jednak chcemy poruszać się w terenie, to do wyboru mamy trzy rodzaje opon – HT, AT i MT. Niezależnie od tego, jakie wybierzemy opony terenowe, SklepOpon.com pozwoli dobrać model i rozmiar w korzystnej cenie.

Opony off-road mają to do siebie, że im lepiej sprawdzają się w terenie, tym mniej wygodne i skuteczne są na asfalcie. Coś za coś. Dlatego opony terenowe MT, AT i HT różnią się przede wszystkim tym, ile czasu powinny spędzać na asfalcie a ile w terenie. Opony terenowe MT są w 80% przeznaczone w teren, 20% ich wykorzystania zostało przewidziane na asfalt. Terenowe ogumienie AT to możliwie uniwersalne rozwiązanie – 50% czasu na asfalcie i 50% czasu w terenie. Głównym zadaniem opon HT jest natomiast jazda na asfalcie – są w około 80% zaprojektowane do jazdy na nawierzchni utwardzonej. Ich możliwości terenowe to 20% pełnego potencjału ogumienia.

Opony terenowe MT – modele przeprawowe przeznaczone w najcięższy teren

Opony terenowe MT cechują się najbardziej agresywnym wzorem bieżnika wśród wszystkich typów opon off-road. Samo rozwinięcie ich oznaczenia – „Mud Terrain” potwierdza, że to opony do taplania się w błocie. Masywne klocki bieżnika opon MT, w połączeniu z głębokimi otwartymi kanałami samoczynnie oczyszczającymi się z kamieni i błota pozwalają pokonywać najbardziej wymagające wyzwania w terenie. Na asfalcie stają się jednak niezwykle niewygodne i głośne. Dlatego jazda na drogach utwardzonych to w tym wypadku zazwyczaj niewielkie odcinki prowadzące do miejsca rozpoczęcia przeprawy terenowej.

Opony terenowe AT – uniwersalne rozwiązanie stworzone do turystyki terenowej

Opony terenowe AT to uniwersalne modele, co potwierdza rozwinięcie ich oznaczenia – „All Terrain”. Cechują się mniej agresywnymi bieżnikami niż modele MT. Dzięki temu sprawdzą się lepiej na dłuższych dystansach na drogach asfaltowych, zachowując przy tym wysokie możliwości terenowe. W efekcie to dobre opony na wyprawy terenowe. Pozwalają pokonać wiele kilometrów na trasie, po czym sprawnie przemieszczają się po górzystych, skalistych, trawiastych, piaszczystych czy nawet nieco podmokłych terenach. Jednak kierowcy, którzy zamierzają podczas wyprawy terenowej pokonywać skrajnie wymagające odcinki off-roadowe, powinni zabrać ze sobą na zmianę koła z oponami MT.

Opony HT – dla kierowców lubiących wycieczki na łono natury

Opony HT to ogumienie przede wszystkim na asfalt, zachowujące pewien potencjał terenowy. Ich bieżniki dużo bardziej przypominają opony szosowe niż dwa wcześniej wymienione typy ogumienia off-road. W rezultacie można je użytkować na co dzień niemal tak wygodnie, jak zwykłe opony. Opony HT pozwolą skuteczniej poruszać się nieutwardzonymi drogami np. w terenach wiejskich i górskich, czy podczas dojazdu nad jezioro. Dzięki temu kierowcy, którzy lubią po prostu raz na jakiś czas pojechać swoim SUV-em 4x4 z dala od cywilizacji, mogą robić to bez większych obaw o uszkodzenie opon.

Materiał zewnętrzny

Napisany dnia: 17.03.2023, 08:33

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ SzS
dnia 21.03.2023, 14:57 · Zgłoś
Coś niepełny ten artykuł . A co z oponami typu SIMEX w cięzki teren?
Też by wartało opisać droga redakcjo.
Odpowiedz
2
@ łodyniec
dnia 17.03.2023, 09:47 · Zgłoś
Dwa komplety i po sprawie. At na codzien i mt na wypady w teren cięższy .
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657