Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Stan wojenny – czarna karta w historii

139

Wydarzenia z 13 grudnia 1981 roku oraz ich bezpośrednie następstwa są jednymi z najtragiczniejszych w dziejach najnowszych państwa i narodu polskiego. Próba złamania przez ówczesny reżim idei solidarności i wzmocnienia władzy komunistycznej była w rzeczywistości początkiem końca rządów dzierżonych uzurpatorsko przez popleczników Moskwy. 

Wtedy wszystko się zaczęło się

W niedzielny poranek 13 grudnia 1981 roku z radioodbiorników oraz w przekazie telewizyjnym ku absolutnemu zaskoczeniu milionów Polaków można było usłyszeć przemówienie Wojciecha Jaruzelskiego. Słowa generała były nad wyraz wymowne. I Sekretarz Komitetu Centralnego PZPR, prezes Rady Ministrów PRL oraz Minister Obrony Narodowej ogłaszał w nim fakt wprowadzenia przez Radę Państwa stanu wojennego. Przemówienie powtarzano co godzinę.

Władze przystąpiły do akcji już 12 grudnia, tuż przed północą. Zablokowano połączenia telefoniczne. Aresztowano tysiące działaczy związkowych i politycznych, którzy na podstawie specjalnie przygotowanych list trafiali do „ośrodków internowania” rozlokowanych na terenie całego kraju. W ramach akcji „Jodła” w nocy z 12/13 grudnia aresztowano ponad 3 tysiące osób. Cel był jeden – złamać opór społeczny. Liczono, że uda się go osiągnąć przez odizolowanie działaczy NSZZ "Solidarność" i innych niezależnych organizacji. Zdarzało się, że do „ośrodków internowania” trafiały niemal całe rodziny opozycjonistów. Przykładem może być tutaj rodzina Kuroniów. Aresztowania nie uniknęli Jacek Kuroń, jego żona Grażyna oraz syn Maciej.

W poniedziałek Polacy czytali na łamach Trybuny Ludu o ukonstytuowaniu się Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. Zwracam się do wszystkich obywateli – nadeszła godzina ciężkiej próby. Próbie tej musimy sprostać, dowieść, że Polski jesteśmy warci! – gazeta na pierwszej stronie cytowała słowa Wojciecha Jaruzelskiego, który przekonywał o konieczności wprowadzenia tak drastycznych kroków.

Polacy z każdym kolejnym dniem uświadamiali sobie powagę sytuacji, zmuszeni do zaakceptowania wszelkich następstw wprowadzonego na terenie kraju stanu wojennego. Przepisy stanu wojennego zakazywały organizowania strajków oraz manifestacji. Wprowadzono militaryzację części zakładów pracy. Codzienna aktywność Polaków kreślona była od tej pory przez zarządzenia dekretu Rady Państwa. Ograniczono możliwość swobodnego poruszania się. Wprowadzono godzinę milicyjną, która obowiązywała od 22 do 6 rano. Pracownicy zmianowi musieli posiadać specjalne przepustki uprawniające do poruszania się w godzinach nocnych. Cenzurowano prasę a nawet rozmowy telefoniczne.

Brat przeciwko bratu

O ile cenzura prewencyjna czy ograniczenie możliwości nieskrępowanego przemieszczania się stawały się niejednokrotnie okazją dla drwin oraz niewybrednych żartów, nie rzadko będąc inspiracją dla reżyserów kultowych dzisiaj komedii to wystąpienia robotnicze, będące reakcją opozycji solidarnościowej na działania władz stanowią jeden z najczarniejszych epizodów w historii Polski ostatnich dziesięcioleci.

Pomimo trudności, związanych z możliwością szybkiego komunikowania się, akcje strajkowe i manifestacje uliczne opanowały niemal cały kraj. W największych zakładach pracy organizowane były strajki okupacyjne. Władze nie patyczkowały się ze strajkującymi kierując do pacyfikacji wystąpień robotniczych wojsko oraz jednostki ZOMO. Przy użyciu pojazdów opancerzonych i czołgów stłumiono m.in. strajki w Stoczni Szczecińskiej i porcie gdańskim. Szczególnie silny opór stawili robotnicy śląskich zakładów. To tutaj 16 grudnia funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej oddali strzały do strajkujących górników z kopalni „Wujek”. Na miejscu zginęło 6 strajkujących. 3 kolejni zmarli w wyniku odniesionych ran. Szacuje się że w wyniku pacyfikacji strajków i manifestacji ulicznych oraz w wyniku pobić przez funkcjonariuszy SB w czasie stanu wojennego zginąć mogło blisko sto osób. 

Pamiętamy

Wprowadzenie stanu wojennego w Polsce odbiło się szerokim echem na całym świecie. W geście solidarności z Polakami w Wigilię Bożego Narodzenia 1981 roku w wielu domach zapłonęły symboliczne świece. Do ich zapalenia zachęcał amerykanów prezydent USA Ronald Reagan. Swoją świecę zapalił także papież Jan Paweł II, podkreślając swoją więź z własnym narodem.

Dzisiaj do zapalenia świec dla upamiętnienia ofiar stanu wojennego zachęca Instytut Pamięci Narodowej. W akcji pod hasłem „Ofiarom stanu wojennego. Zapal Światło Wolności” może wziąć udział każdy. Wystarczy w dniu 13 grudnia o godzinie 19:30 zapalić świeczkę w oknie swojego domu lub mieszkania. Można również zrobić to wirtualnie na stronie swiatlowolnosci.ipn.gov.pl.     

PP

Reklama

Komentarze: 139

Dodaj komentarz Widok:
3
@ Jaślanin
dnia 15.12.2015, 16:59 · Zgłoś
A może by połączyć obydwie metody i obydwie strony owego kompromisu przy pomocy miecza (oczywiście symbolicznego,bo kto dzisiaj umie władać mieczem) odciąć od szeroko pojętego "koryta" i wpływów,a ów mityczny i symboliczny strumień niech porwie w niepamięć rządy amatorów (państwowego majątku przeważnie).
A tak na poważnie,to obywatele Islandii kilka lat temu dali przykład jak zmienić konstytucję,rząd i nauczyć pokory obce banki i koncerny.Ale oni przede wszystkim chcieli i umieli się porozu
mieć,bo nam Polakom nie zawsze łatwo to przychodzi.
Pozdrawiam racjonalnie myślących.
Odpowiedz
0
@ A.Lechowsk
dnia 15.12.2015, 17:43 · Zgłoś
To przez co przeszedł i przechodzi ten naród i wcale nie ze swojej winy to i tak nie jest źle z nami. Rozliczmy się z okupacji sowieckiej"Czy to była miłość czy kochanie" i do przodu, byle nie nogami.
Odpowiedz
2
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 23:59 · Zgłoś
Słyszałem o dwóch facetach którzy poradzili sobie z podobnie trudną sytuacją, jeden znany z historii(mieczem przeciął węzeł nie do rozwiązania) a drugi z mitologi(oczyścił stajnie z [...]u poprzez skierowani strumienia do stajni). Jakie zastosujemy rozwiązanie czas pokaże oby skuteczne.Pozdrawiam!
Odpowiedz
3
@ Jaślanin
dnia 14.12.2015, 20:29 · Zgłoś
Witam ponownie.Teraz niech mi wolno będzie zwrócić się do Pana podpisanego A.Lechowski.Pisze Pan,że zamiast wziąć się do rządzenia wybieramy kuglarzy.Zgoda jak najbardziej,tylko że po 89 roku rządzili chyba wszyscy od lewa do prawa przez środek skończywszy.I co?Ano to,że system władzy deprawuje najzdrowszego moralnie człowieka i sprowadza do roli palca do przycisku.Ktoś powiedział,że w Polsce nie ma czegoś takiego jak partie polityczne.Jest jedna partia,która nazywa się Sejm RP.
To co zrobić?Założyć partię?Dobrze,tylko że partia ta zostanie zaraz wrzucona albo do worka "[...]" albo do worka "[...]".
Jak na razie ten zabetonowany system jest nie do ruszenia.
Pozdrawiam racjonalnie myślących.
Odpowiedz
2
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 23:34 · Zgłoś
Chyłę czoło przed Panem że udało się Panu w tak krótki a zarazem dobitny i precyzyjny sposób przedstawić sytuacje polityczną i społeczną w Polsce. Proszę jednak nie zapominać o tym że ci którzy za pozwoleniem sowietów dzierżyli władze w Polsce nie z kapitulowali a opozycja antykomunistyczna nie zwyciężyła ale obie strony podpisały rozejm. Jedna jak i druga strona wiedziała że radykalne rozstrzygnięcie nie spowoduję radykalnych zmian(polsowiety utrzymają władze ale ich sytuacja materialna się nie zmieni a wręcz pogorszy(blokada ekonomiczna) a opozycja wiedziała że dalsza walka na ulotki nie przechyli szali zwycięstwa a zbrojne rozstrzygnięcie nie jest możliwe z kilku powodów, położenie geograficzne Polski, braku broni i odpowiedniej ilości wyszkolonych robotniko żołnierzy a partyzantka da pretekst rządzącym polsowietom do jeszcze drastyczniejszego traktowania opozycji ale na porozumieniu i kompromisie jedni i drudzy skorzystali bez przelewania bratniej krwi.
Odpowiedz
0
@ Patriota
dnia 14.12.2015, 10:48 · Zgłoś
2
@ zxv
dnia 14.12.2015, 09:24 · Zgłoś
dziś rządzi [...].
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 07:28 · Zgłoś
Płaczemy nad losem naszej młodzieży która potrafi się zjednoczyć w sprawie tak wielkiej jak honor swojej drużyny piłkarskiej a nie potrafi zadbać o swój byt i swoją przyszłość tutaj w kraju(zawsze można wyjechać i wrócić z zarobioną kasą). To nie jest ich wina lecz nasza, wszystka co robiliśmy i robimy to żeby nasze dziecko było lepiej ubrane od dziecka sąsiada tego [...] aby nasze dziecko miało lepszy samochód, skończyło studia ale nie robiliśmy nic i nie robimy nie przygotowaliśmy podłoża (nie uprawiliśmy gleby pod wzrost naszych dzieci (na ugorze tylko chwasty dobrze się mają) Zamiast wziąć się do rządzenia to wybieraliśmy i wybieramy kuglarzy którzy prześcigają się w obietnicach i myślą o swojej reelekcji.Wybieramy ludzi sobie nie znanych tylko kierujemy się [...] do tego którego znamy przecież ten którego znamy jest taki sam jak ja [...] biedny zadłużony lubi od czasu do czasu wypić to jak on może reprezentować "MNIE" Będę głosował na tamtego złotoustego nad którym pracuje sztab specjalistów od wizażu(upiększania).
Odpowiedz
6
@ bazalt
dnia 14.12.2015, 06:18 · Zgłoś
a co do cenzury - mamy ją również i na tym portalu. Prawda - moderatorzy?
Odpowiedz
8
@ xxx
dnia 14.12.2015, 00:13 · Zgłoś
W Jaśle podpalił się pan Kozioł w proteście przeciw Solidarności i strajkom, zaraz w dzienniku telewizyjnym była informacja o tym i dygnitarze partyjni szli do niego z kwiatami.
Wtedy ludzie chcieli wolnych sobót i normalnego życia, dziś po 34 latach ludzie nie mają nawet wolnych niedziel a do pracy muszą jeczać za granicę, to jest sukces tych co byli w Solidarności przy korycie.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
-1
@ [...]
dnia 14.12.2015, 16:13 · Zgłoś
Dzisiaj trudno znaleźć na ten temat jakieś materiały, ale pamiętam, że z tym Z. Koziołem to była jakaś mistyfikacja, bo w sumie nic mu się nie stało, tylko chodziło o to, żeby nagłośnić sprawę protestu przeciwko Solidarności. Wówczas nikt przy zdrowych zmysłach, z własnej inicjatywy nie posunąłby się do tego rodzaju aktu. Natomiast dzisiaj inaczej trzeba patrzeć na rolę, jaką odegrała "S" w zniszczeniu Polski.
Odpowiedz
-2
@ xxx
dnia 15.12.2015, 00:01 · Zgłoś
Z Koziołem to było wszystko przygotowane, zaraz jak sie podpalił to wyskoczyli ludzie z kocami, żeby go ugasić. Opowiadał mój ojciec, który to widział.
Odpowiedz
9
@ Jaślanin
dnia 13.12.2015, 22:55 · Zgłoś
Witam wszystkich.Z tego co widzę,dyskusja trwa w najlepsze,ale kto komu zgotował ten los,w tę noc grudniową,jak myślicie drodzy rozmówcy?To nie wojsko,nie [...] i nie ubecja (swoją drogą budzili jednak postrach wśród kombinatorów,złodziei i innych bandyckich szumowin).Ten los zgotowali nam na jałtańskiej konferencji Roosevelt,Churchill i Stalin.Podzielili się Europą jak prywatnym folwarkiem,jak by to była ich własność,a Polska została "podarowana" Stalinowi razem z Węgrami,Rumunią,Bułgarią,ówczesną Czechosłowacją,NRD i kilkoma mniejszymi krajami.
To jest moim zdaniem pierwsza i najważniejsza przyczyna późniejszych polskich problemów.A bliżej 80 roku,to strajki i strajki.Czy ktoś pamięta że w latach siedemdziesiątych NIE BYŁO ŻADNYCH KARTEK NA ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE.Kartki wprowadzono po pierwszych strajkach w 76 roku , potem na kartki to nie był tylko chleb,ocet i musztarda.Niech ktoś powie dzięki komu mieliśmy taki "dobrobyt".
W dalszym ciągu pozdrawiam racjonalnie myślących.
Odpowiedz
2
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 13.12.2015, 22:17 · Zgłoś
Za to dzisiaj elity i elyty świętują: obsadzając stanowiska i stołki swoimi i jakoś nie można się tam dopatrzeć takich osób, które zatroszczyłyby się o poprawę bytu tych faktycznych [nie iluzorycznych] podatników; pracujących i płacących podatki na ich utrzymanie...czy przynajmniej znających "ich' położenie z własnego doświadczenia - wszyscy niby szkoleni - lecz z zerowym doświadczeniem, czy mądrością życiową...
Odpowiedz
-2
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 07:07 · Zgłoś
To my ich wybraliśmy
Odpowiedz
3
@ polak
dnia 13.12.2015, 21:01 · Zgłoś
Polsce trzeba wiecej tupolewow ,wiecej brzoz i ..wiecej takich pijackich wycieczek do Rosji tych wyzyskiwaczy frajerowskich
Odpowiedz
2
@ mort
dnia 13.12.2015, 21:22 · Zgłoś
Mówisz o wyjazdach Kwaśniewskiego?
Odpowiedz
-4
@ polak
dnia 13.12.2015, 22:03 · Zgłoś
kwasniewski to moj idfol, bawi sie nie szumi i tak nas wydoil, przynajmniej bez szumu i upokorzenia wobec innych krajow
Odpowiedz
15
@ KAROL
dnia 13.12.2015, 18:24 · Zgłoś
Stan Wojenny dla wielu był dramatem...Ale za o dla zbyt wielu do dziś czerpie z tego nieuzasadnione wiedzą,zasługami dla kraju -korzyści.Tym rujnując Polskę. Polacy stali się dłużnikami tych,co trochę na styropianie pochrapali,a sądząc po wyglądzie wychodzących z cel tłuściochami się stali...Nie odbieram im chwały za ryzyko podjęte dla naprawy Rzeczpospolitej.Ale po obaleniu( tak zwanym-każdy wie) komuny to co z niej uczynili,to dramat.Walczyli o lepszą Polskę,a doprowadzili do [...]ostwa.To też pamiętać należy 13 grudnia...Kto na tym zarobił,a kto stracił...
Odpowiedz
9
@ Nikki
dnia 13.12.2015, 21:07 · Zgłoś
Cały w tym problem, że "obalenie" komuny to mit. Ona trwa w najlepsze do dzisiaj. Kto w tym kraju się uwłaszczył na wspólnym majątku? Kto przejął przedsiębiorstwa i zakłady pracy? Kto je kupował za grosze? Kto stworzył sieć układów dojącą ten kraj i nas wszystkich? Kto "z niczego" stworzył imperia finansowe, gospodarcze i medialne? Kto występuje w roli "autorytetów" moralnych? Jak nie były [...] to [...], jak nie etatowy pracownik "służb" to ich synio czy [...]. Komunę "obalono" ćwierć wieku temu? Ją tylko przekształcono i przefarbowano.
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 07:17 · Zgłoś
Narzekasz narzekasz a co 4 lata wybierasz tych najlepszych albo nie masz szczęścia albo oni nie są najlepsi.
Odpowiedz
7
@ jas
dnia 13.12.2015, 16:13 · Zgłoś
A u mnie w domu była wtedy TAAAKA IMPREZA imieninowa !!!
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 15:12 · Zgłoś
Wiem że żądam od was rzeczy która może wywołać odruch samobójczy zwłaszcza gdy wróci wam pamięć z lat dziecinnych i przypomnisz sobie jak Matka uczyła cię znaku krzyża i pacierza po polsku a z Ojcem poszedłeś pierwszy raz do kościoła, to i tak lepsze nisz Trybunał na wzór Trybunał Norymberga. W skład tego Trybunał muszą wejść sędziowie reprezentujący wszystkie państwa które były okupowane przez Sowietów po II wojnie Światowej nie po to aby się mścić ale żeby was sprawiedliwie osądzić. Dopiero wtedy będziemy mogli powiedzieć że jesteśmy wolnym narodem nie związanym żadnym układem Okrągłostołowym. Układ te był bardzo potrzebny zapobiegł wojnie domowej ale jak każdy układ obowiązuje na określony okres.
Odpowiedz
-5
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 14:06 · Zgłoś
Uświadomcie sobie wreszcie że "PRL" to skrót- Polska Republika Ludowa
Byliśmy państwem okupowanym (w niewoli Rosyjskiej) jak cała Europa środkowa i połowa Niemiec, tyle tylko że Rosinie wysługiwali się kolaborantami i zdrajcami. Dopóki nie uświadomisz sobie tego to będziesz [...] {czyli zdrajcą Narodu Polskiego jesteś odpowiedzialny za przelaną krew naszych BOHATERÓW.
Odpowiedz
17
@ malkontent
dnia 13.12.2015, 14:52 · Zgłoś
A czy teraz mamy wolność, przedtem realizowane były dyrektywy Moskwy a teraz Brukseli, setki tysiące zostało zmuszonych do emigracji ekonomicznej, mamy tysiące eurosierot, eurowdów i wdowców, hipermarkety zamiast zakładów pracy, setki tysiące hektarów leżącej odłogiem ziemi, bo się nie opłaca jej uprawiać, opłaca się natomiast pracować w gospodarstwach niemieckich czy holenderskich.
Jaruzelskiemu należy się uznanie za odwagę, gdyby nie stan wojenny mielibyśmy drugą Ukrainę
Niestety w Polsce nie może być pełnej demokracji, Polska była mocarstwem gdy rządy sprawowały rody królewskie, później gdy mieliśmy królów z wyboru (zaranie demokracji) to straciliśmy wolność na ponad sto lat. Aktualnie też, wolność ekonomiczną już straciliśmy.
Odpowiedz
7
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 15:22 · Zgłoś
Do Europy weszliśmy w drodze referendum do niewoli dostaliśmy się nie wyniku przegranej wojny czy własnego wyboru ale z układu Stalin, Truman i Churchill którzy podzielili Europę. pozdrawiam.
Odpowiedz
2
@ do zwolenników ruskich
dnia 13.12.2015, 17:34 · Zgłoś
Mówiło się o nich: Armia Radziecka już dawno wyszła, a ruskie… zostały. Mowa najczęściej o pierogach.Tak jak powiedzenie: Pół ruskich , pół leniwych.
Wydaje się jednak, czytając niektóre komentarze, że powiedzenie te dotyczą nie tylko pierogów...
Odpowiedz
-2
@ Karina
dnia 14.12.2015, 11:14 · Zgłoś
a kto promował hasło "albo unia , albo albania " ?
Odpowiedz
-2
@ Karina
dnia 14.12.2015, 11:19 · Zgłoś
O przepraszam , Albania miało być dużą literą.
Odpowiedz
17
@ Nikki
dnia 13.12.2015, 13:44 · Zgłoś
Jak tak sobie czytam te komentarze, to mam wrażenie, że większość piszących zna stan wojenny z opowiadań. Pytanie tylko, czyich? Dzisiaj mamy wielu bohaterów stanu wojennego, znacznie więcej niż było ich wtedy. Z niektórych biografii wynika, że do zwalczania komunizmu brali się co niektórzy w wieku 11 czy 12 lat. Śmiech mnie ogarnia. W każdym ówczesnym mieście i miasteczku była GARSTKA ludzi, którzy coś faktycznie usiłowali robić. Reszta grzecznie wykonywała zalecenia władz i siedziała cichutko na [...]e, nie wychylając się i nie narażając. Wielomilionowy związek NSZZ praktycznie się rozpadł w ciągu tygodnia. Do rządowych związków przechodziły tysiące ludzi - ze strachu, z oportunizmu, dla kariery, dla otrzymania talonu, dla załapania się na kawałek kiełbasy i łyk [...]. To tylko dzisiaj mamy tylu bohaterów. Większość z tych, która coś faktycznie robiła, nie żyje już, mieszka za granicą, albo klepie biedę tu na miejscu. A co do entuzjastów stanu wojennego i miłośników Jaruzelskiego i Kiszczaka - jesteście niestety żywym dowodem skuteczności ogłupiania społeczeństwa, wmawiania kłamstw jako prawdy, przeinaczania faktów. To trwa zresztą do dzisiaj, z równą - o ile nie większą - skutecznością.
Odpowiedz
20
@ elf
dnia 13.12.2015, 14:56 · Zgłoś
Z bohaterami stanu wojennego to samo tak jak ze ZBOWiD-owcami, im dalej od wojny tym ich było więcej i coraz młodsi.
Odpowiedz
-1
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 07:24 · Zgłoś
Zapraszam do grona (wypełnisz wniosek sąsiad [...] potwierdzi i już kasa leci)
Odpowiedz
7
@ trzezwo myslacy
dnia 13.12.2015, 11:35 · Zgłoś
zdrajcy NARODU LUDU POLSKIEGO Kuklinskiemu pomniki stawiacie moze nawet go blogoslowionym zrobicie a gen Jruzelskiemu ktory was mozna powiedziec pomogl wam sie urodzic bo gdyby nie stan wojenny to wiekszosc z was by swiatla dziennego nie ujrzala a wlasnie wy macie najwiecej do powiedzenia wy dzieci okraglego stolu V rozbioru POLSKI dokonanego przez Solidarnosc Kosciol i zachod co historii swego kraju nie znacie oprocz daty 966
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 13.12.2015, 11:43 · Zgłoś
Z tym "trzeźwo", to raczej [...] przesada.
Odpowiedz
0
@ trzezwo myslacy
dnia 13.12.2015, 12:25 · Zgłoś
kolego czy tez kolezanko ty jestes jak Macierewicz reszte sobie dodaj na temat naszego kraju mozemy dlugo rozmawiac napewno ty jak i ja w wielu rzeczach sie nie zgodzimy a w innych podamy sobie reke pozdrawiam
Odpowiedz
0
@ kwinto
dnia 13.12.2015, 13:45 · Zgłoś
Ty mi się kojarzysz , jak to się nazywa , serce kapusty?
Odpowiedz
-2
@ nb
dnia 15.12.2015, 13:34 · Zgłoś
Tylko temu "zdrajcy" twoi przyjaciele z KGB synów zamordowali a ten niedoceniony generał umarł dwie [...] mając i ciepła emeryturkę...Postaw mu pomnik
Odpowiedz
-1
@ Ewa
dnia 13.12.2015, 10:23 · Zgłoś
Taki mamy klimat p.Sven?
Odpowiedz
22
@ Sven
dnia 13.12.2015, 09:30 · Zgłoś
I co z tych szlachetnych idei dzisiaj jest czerwono-czarna BANDA dobrze sie ma w najlepsze,a ci walczyli głodują.
Odpowiedz
4
@ Ja
dnia 13.12.2015, 09:54 · Zgłoś
Dzisiaj to ty nawet mądrze piszesz!
Odpowiedz
8
@ tom
dnia 13.12.2015, 09:29 · Zgłoś
Chwala Generalowi Jaruzeski za stan wojenny.
Odpowiedz
-9
@ do Toma
dnia 13.12.2015, 09:47 · Zgłoś
Przeczytaj informację zawartą w :http://historia.wp.pl/title,Tajemnice-PRL-Stan-wojenny,wid,18040262,wiadomosc.html
Czy należy cię chwała władcy, który wystąpił przeciwko własnemu narodowi?
Tak może myśleć tylko osobnik o mentalności niewolnika: dostaje w pewną część ciał i dziękuje za to swemu panu.
Odpowiedz
13
@ tom
dnia 13.12.2015, 10:46 · Zgłoś
Nie m usze czytac bo wiem jak bylo tylko [...] mlodym ludziom wciskacie jak to bylo piscie prawde.
Odpowiedz
5
@ Krzysiek
dnia 13.12.2015, 09:29 · Zgłoś
Pamiętam jak wracałem z wujkiem z Krakowa,a miałem wtedy 6 lat to stało wojsko z BeRDeMemami w Jaśle teraz jest tutaj Rondo Solidarności. Byłem mały ,ale w głowie utkwił mi ten widok.
Odpowiedz
2
@ Max Szyderko
dnia 13.12.2015, 11:37 · Zgłoś
i dobrze, że to były polskie BRDM-y a nie radzieckie...
Odpowiedz
9
@ czas na refleksję
dnia 13.12.2015, 09:21 · Zgłoś
*
W domu parafialnym przy jasielskiej farze
Otwarto wystawę"STAN WOJENNY"
Na otwarciu wystawy ku mojemu zdziwieniu
Była garstka osób
*
I tu moi "patrioci" wyszła wasza pamięć i miłość
Do ojczyzny
*
Odpowiedz
1
@ my
dnia 13.12.2015, 15:55 · Zgłoś
o tej wystawie większość dowiedziała sie z neta - niestety
Odpowiedz
5
@ p
dnia 13.12.2015, 08:36 · Zgłoś
Zakłady Plyt wiórowych Furnel nie upadł.Nawrot go zlikwidował.Podziękować mu w ten historyczny dzień za to.
Odpowiedz
5
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 16:24 · Zgłoś
No to podziękuj.
Odpowiedz
0
@ p
dnia 13.12.2015, 08:32 · Zgłoś
Zorganizować marsz pod okna Nawrota przewodniczącego WRON w Jaśle.Wojskowej Rady ocalenia narodowego.Szkałbo prowadż.
Odpowiedz
4
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 16:23 · Zgłoś
No to zorganizuj.
Odpowiedz
3
@ były pracownik ZPW
dnia 13.12.2015, 18:55 · Zgłoś
Nie można zapomnieć o jego przyjaciółce (może nie tylko )Elżbietce S.
która miała wszystkich za dużej pogardzie .
Odpowiedz
15
@ belfort
dnia 13.12.2015, 07:53 · Zgłoś
POLA masz racje tak bylo bo to pokolenie ma wszystko w glowach sie przewraca od dobrobytu
Odpowiedz
0
@ belfort
dnia 13.12.2015, 07:45 · Zgłoś
tak daleko jak nogi poniosa
Odpowiedz
7
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 13.12.2015, 01:04 · Zgłoś
Expertus sum, Ive' seen - czy o to walczyli ludzie pracy, co dzisiaj zgotowały im elyty...???
Odpowiedz
42
@ lokalny
dnia 13.12.2015, 00:13 · Zgłoś
słowa śp Edwarda gierka ,,Niewiele będziemy mieli z wolności gdy będziemy goli i bosi,, i to jest prawda gdy się spytam moich przełożonych o pieniądze lub poprawe warunków na stanowisku to słyszę ,,jak ci nie pasuje to się zwolnij,, dawniej ludzi pracy szanowano na zakładach były min 13 pensje ciepły posiłek zakłady posiadały domki , dla pracowników były organizowane imprezy zakładowe wynagrodzenie prezesów było 3 krotnie większe niż dochody najmniej zarabiającego pracownika ludzie szli do roboty uśmiechnięci był ceniony ich fach a teraz praca wiąże się ze stresem i wyzyskiem ludzie boją się o niepewne jutro wracając jeszcze do śp Edwarda Gierka w dniu 8 marca odwiedzał kobiety w zakładach pracy i składał im życzenia niemiały problemu z urlopem macierzyńskim a dziś kobieta ciężarna nie jest mile widziana z brzuchem w pracy
Odpowiedz
2
@ pola
dnia 13.12.2015, 03:34 · Zgłoś
i było jeszcze tak że pieniądze w domu były- tylko w sklepie nic nie było, żeby kupić coś do garnka (choć i tak mięso było na kartki) trzeba było godzinami stać w sklepie czekając w kolejce na dostawę towaru, dzieci nosiły ubrania i buty z starszego na młodsze, bo ciężko było dostać cokolwiek. W sklepach kosmetycznych- wtedy zwanych drogeriami za pastą do zębów, kremem nivea, podpaskami stało się w ogromnych kolejkach a ilość do kupienia i tak była ustalona (np.po 2 szt). Towar tj.jak meble, sprzęt agd wymagał stania w kolejce po kilka dni,tworzyły sie kolejkowe komitety i dzień noc ktoś dyżurował, co kilka godzin odczytywano listę, jak pod danym nazwiskiem nie było nikogo-kolejkowy skreślał z listy. Papier toaletowy był towarem luksusowym, szynka tylko na święta, pomarańcze , kawa najczęściej w tzw.handlowe niedziele przed świętami- władza się cieszyła że ludzie zamiast do kościoła biegli do sklepu. Na wiosce jeden samochód, czasem dwa, jeden telefon na korbkę najczęściej u sołtysa który skrupulatnie podsłuchiwał i donosił co się we wsi dzieje, strach było narzekać bo jak się później okazało wśród sąsiadów byli [...] , władza o wszystkim wiedziała, w razie czego trudno było o awans w pracy, o dostanie się dziecka na studia. Nie było wody i łazienki w domu, nie było gazu ani kolorowej tv, radiomagnetofon grundig na kasety był szczytem luksusu. Można było oczywiście kupić wszystko w Pewexach za dolary, kto miał rodzinę w Ameryce był gość, powiem tylko dla przykładu że połówka "żytniej" kosztowała 45centów :-) każdy marzył o wyjeździe za granicę ale niestety władza tylko nielicznym pozwalała i to zwykle na "pewnych" zasadach. Wielu działaczy Solidarnościowych otrzymało propozycję wyjazdu z biletem tylko w jedną stronę, władza usuwała niewygodnych obywateli, do dziś niektórzy nie wrócili- choć pewnie ich dawni koledzy -dziś na stanowiskach zapomnieli o co walczyli zatracając się w gonitwie za stołkami. Takie było państwo, gdy dziś wspominam i patrzę na mój kraj nie widzę ubóstwa i ruiny o jakiej pisze władza, moje pokolenie do wszystkiego dochodziło długo, marzenia o domu, samochodzie, życiu w dostatku przy pełnych sklepach spełnialiśmy przez lata, rodziny łączył wspólny cel, dorabialiśmy się i cieszyli z każdej nowo kupionej rzeczy, małżeństwa w trudnych czasach były bardziej zwarte niż dzisiaj, mieliśmy wspólne marzenia i jeden kierunek dochodzenia do szczęścia, umieliśmy się cieszyć tym co mamy, wierzyliśmy w Boga i ksiądz do kościoła przyciągał tłumy ludzi, modliliśmy się o lepszy świat. Dziś ciągle źle, ciągle mało, panuje nienawiść i zazdrość, każdy chciałby mieć wszystko tu i teraz, kościół dzieli a nie łączy, polityka skupiona tylko na swoich, nie ma szacunku do drugiego człowieka, kryzys na każdym polu- w rodzinie, w małżeństwie, szkolnictwie i w wierze, nie ma odwrotu... Co musi się stać żeby znów było normalnie? myślicie że nowa władza coś zmieni? nic się nie zmieni, poobstawiają się 'swoimi", nie będzie mocnych na [...], podporządkują sobie to co było niezawisłe (TK), nie będą się liczyć z nikim i niczym, kto nie z nami ten przeciwko nam ! Biednym jesteśmy narodem,biednym moralnie -bo popatrzcie dookoła siebie, widzicie ubóstwo? Pomyślcie średnie pokolenie jak wygląda wasz dom, obejście, jak żyjecie i żyją wasze dzieci,(przypomnijcie sobie jak żyli i pracowali wasi rodzice, porównajcie ze swoim dzieciństwem),czy naprawdę obecne życie jest takie okropne? może wreszcie pora docenić co mamy.
Odpowiedz
12
@ bazalt
dnia 13.12.2015, 08:26 · Zgłoś
Mięso na kartki - ale w świątecznych okolicach bez problemu można było kupić na wsi, (u znajomych, u znajomych znajomych kuzynki -itd), mięso wieprzowe, wołowe, cielęcinę, królika, baraninę... i świetne wędliny, po cenie adekwatnej.
Gaz był -@pola -. Natomiast niemal każdego dnia zarządzany był tzw. 20 stopień zasilania. Co oznaczało, że +/- od g.16 do 20 były ciemności. (ciekawi niech sobie poszukają JAKI wtedy był wyż demograficzny).
Telefony - tylko w urzędach, na plebaniach, i kilka automatów w całym mieście. Połączenia międzymiastowe polegały na zamówieniu w centrali połączenia, i czekaniu, czekaniu, czekaniu... Bywało, że pół godziny. A bywało że i 6 godzin.
Studia - dostanie się na studia było piekielnie trudne, ale nie ze względów poglądowych, ale ze względu na konieczność zdania egzaminów wstępnych. I jeśli w skali 10-punktowej, matura mogła mieć 2 pkt trudności, to egzamin wstępny na studia techniczne punktów tych miał 10.
Radiomagnetofon Grundig lub Kasprzak (radio Radmor) były szczytami luksusu, ale i niedostępną dziś jakość.
Fakt - kościoły pękały w szwach...
Odpowiedz
20
@ Ja
dnia 13.12.2015, 09:52 · Zgłoś
A teraz dzieci noszą ubrania i buty ze szmatexów!
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 13.12.2015, 11:07 · Zgłoś
O tak, panie lokalny. A najlepsza była zasada, że "czy się stoi, czy się lezy, dwa tysiączki się należy". Niektórzy nie mogą o niej zapomnieć do dziś. Nie wiem jak wyglądała komuna, czy stan wojenny w Jaśle, wiem, jak to wyglądało w Radomiu. Czołgi na ulicach, błyskawiczna pacyfikacja "Waltera" i "Łucznika", ośmiogodzinna "stójka" w kolejce po chleb przed świętami, noce spędzone w kolejkach po wędliny z tej samej okazji, wycieczki szkolne do Warszawy z listą na której były rajstopy, czy nawet prozaiczna gumka do [...]. Nikomu nie polecam, naprawdę. Ideały Solidarności zawłaszczyły Bolki, Michniki, Kuronie i Geremki, wijąc sobie ciepłe gniazdko ze styropianu. A my mogliśmy i możemy tylko mieć nadzieję..., która coraz częściej okazuje się matką [...].
Odpowiedz
9
@ darek
dnia 13.12.2015, 11:34 · Zgłoś
Sa argumenty za i przeciw np emerytury , w komumie tani prad i gaz dostep do pracy ,darmowa osiata ,brak kolejek do lekarza ,zdrowa zywnosc itp .Ale powiedzmy szczerze ze nie jestem ani fanem komuny ani pseudodemokracji złodziejskiej .
Odpowiedz
-2
@ do lokalny
dnia 13.12.2015, 15:50 · Zgłoś
gierek dobry był dla obecnych 60 latków i więcej , bo po latach gomółowskich i stalinowskich zrobiło się trochę lepiej dla tych co trzymali z tamtym rządem, powiało zachodem ale dla tych co schlebiali władzy i byli grzeczni, reszta miała kartki i szantaż ze jak się zapiszą do partii to dostana talon na samochód, bądź mieszkanie , albo wczasy w Bułgarii. Każda pliszka swój ogonek chwali .
Odpowiedz
1
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 16:22 · Zgłoś
Rozmowa kontrolowana - Rozmowa kontrolowana - Rozmowa kontrolowana.Taki kontroler to miał klawe życie.
Odpowiedz
0
@ szacunek
dnia 13.12.2015, 19:15 · Zgłoś
POLA- Popieram to co napisałaś sama przeszłam te czasy pracujac na zmiany na PKP w Jaśle te czasy to gehenna (pozwolenia na przebywanie w pracy na nocnej zmianie} wzmozone kontrole; patrole milicyjne, ale każdy patrzył do przodu ,że jak te czasy miną to będzie lepiej koleżanki dzieliły sie ubraniami po swich dzieciach bo sklepy były puste itd .Mlodzi nie chca sluchac dzis tych rzeczy bo nie maja wyobrazni ...ze Polak POlakowi zgotowal taki los i dziś mimo uplywu 34 lat chce sie plakać bo życie mlodych pokoleń wcale nie wyląda kolorowo i żePISowska władza tak kolorowo przedstawiała swoje rządy.Biedy i ubustwa jeszcze nie widać bo pokolenie na to zapracowalo ale brniemy w beznadziejność
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 21:18 · Zgłoś
Lepiej być [...] z nadzieją niż beznadziejnie [...].
Odpowiedz
-1
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 06:56 · Zgłoś
Płaczemy nad losem naszej młodzieży która potrafi się zjednoczyć w sprawie tak wielkiej jak honor swojej drużyny piłkarskiej a nie potrafi zadbać o swój byt i swoją przyszłość tutaj w kraju(zawsze można wyjechać i wrócić z zarobioną kasą). To nie jest ich wina lecz nasza, wszystka co robiliśmy i robimy to żeby nasze dziecko było lepiej ubrane od dziecka sąsiada tego [...] aby nasze dziecko miało lepszy samochód, skończyło studia ale nie robiliśmy nic i nie robimy nie przygotowaliśmy podłoża (nie uprawiliśmy gleby pod wzrost naszych dzieci (na ugorze tylko chwasty dobrze się mają) Zamiast wziąć się do rządzenia to wybieraliśmy i wybieramy kuglarzy którzy prześcigają się w obietnicach i myślą o swojej reelekcji.Wybieramy ludzi sobie nie znanych tylko kierujemy się [...] do tego którego znamy przecież ten którego znamy jest taki sam jak ja [...] biedny zadłużony lubi od czasu do czasu wypić to jak on może reprezentować "MNIE" Będę głosował na tamtego złotoustego nad którym pracuje sztab specjalistów o wizażu(upiększania)
Odpowiedz
3
@ Karina
dnia 14.12.2015, 11:07 · Zgłoś
Mamy pełne sklepy - gorzej z kasą . A jak dawniej smakowała z trudem zdobyta żywność , która teraz wala się na śmietniku . Ubrania też w dużej mierze znoszone , tyle że nie z młodszego rodzeństwa , tylko z lumpexu . O ubóstwie duchowym już nie wspomnę...
Odpowiedz
-2
@ stary
dnia 14.12.2015, 20:48 · Zgłoś
to dla czego nie macie NSZZ Solidarność w zakładzie ???
Odpowiedz
46
@ Jaślanin
dnia 12.12.2015, 23:25 · Zgłoś
Jeszcze coś mi się przypomniało.Dlaczego wszędzie pisze się i mówi o "tragedii jaką było wprowadzenie stanu wojennego".Proszę,i to taki apel do młodego pokolenia porozmawiajcie o tych czasach ze starszymi osobami w waszym otoczeniu,jak to wyglądało z ich perspektywy a nie jak to widzą niespełna trzydziestoletni [...] karmieni propagandą a nie prawdą obiektywną.Będziecie zdziwieni,jeśli nie zaskoczeni ich odpowiedziami.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
-13
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 00:19 · Zgłoś
Oto kilka haseł którymi karmili nas sowiecki okupanci za "prl"

Głodne kurczaki nasze, bo Reagan zabrał im paszę
Partia ta sama, ale nie taka sama
Robiąc lepiej, dajemy więcej
Partia - Socjalizm - Wietnam
Potępiamy syjonizm
Młodzież zawsze z Partią
Partia - Naród
Za chleb i pracę
Wolność - Pokój - Socjalizm
Niech żyje KC PZPR
Niech żyje komunizm
Niech żyje jedność narodu
Młodzież wierna partii
Jedność narodu - V zjazd PZPR
Czynem witamy V zjazd PZPR
Zaniesiemy za granice prawdę o Polsce Ludowej
Niech żyje braterstwo sportowców całego świata
Popieramy politykę pod przewodnictwem I sekretarza KC PZPR - Edwarda Gierka
Towarzysz Gierek to nasz wybitny przywódca
Towarzysz Gierek - naszym wzorem
Towarzysz Gierek - czołowym przywódcą międzynarodowego ruchu robotniczego
Niech żyje Niepodległa Zjednoczona Republika Socjalistyczna
Niech żyje Międzynarodowa Socjalistyczna Rewolucja
Głosowanie Ludowe 30.6.46 - gwarancją dobrobytu, bezpieczeństwa, potęgi kraju i narodu
Wzmożona kontrola - dźwignią społecznego zaufania
Niech żyje przyjaźń ze Związkiem Radzieckim
Nie ma miejsca na Uniwersytecie dla wichrzycieli politycznych
Niech żyje towarzysz Wiesław
Nasz cel - to socjalizm bez wypaczeń
Współzawodnictwo pracy wychowuje nowego człowieka
Wszystko dla Ciebie, ty dla wszystkich
Kułaka w oczy kole zasiane wspólnie pole
Nie pij! Powierzamy Ci nasze wspólne dobro
Wróg kusi nas Coca-Colą
Idee Lenina wiecznie żywe!
Niektórzy wierzą w to do dziś.Daj te hasła stary [...] swoim dzieciom zamiast chleba szynki komputera komórki samochodu paszportu i wielu innych rzeczy bez kartek na pewno się ucieszą.
Odpowiedz
-5
@ Sven
dnia 13.12.2015, 01:46 · Zgłoś
A.Lechowsk przestań bo cię odwiedzą CBŚ
Odpowiedz
-3
@ do Jaślanina
dnia 13.12.2015, 17:13 · Zgłoś
A widziałeś więzienia okresu stanu wojennego? Bo ja widziałam. Nie chciałbyś tam być. Przemoc, patologie, zdarzały się [...]. O jednym wiem z opowiadań młodej jaślanki aresztowanej w tamtym czasie i osadzonej. Jej koleżanka z celi [...] się w więzieniu, miała 19 lat. Była więźniem politycznym. Dziś o tym zdarzeniu nikt nie wie, nie pamięta. Jeśli pamiętasz stan wojenny i jesteś jak się podpisujesz Jaślaninem, to dokładnie wiesz o kim piszę.
Odpowiedz
-11
@ lolo
dnia 13.12.2015, 18:06 · Zgłoś
Opowiedz gdzie siedziales a powiem kim jestes byly rzolnierz
Odpowiedz
-6
@ pzpr
dnia 13.12.2015, 18:38 · Zgłoś
wolę byłą komunę niż cały PiS(przebrani [...])
Odpowiedz
-2
@ do Lola
dnia 13.12.2015, 22:34 · Zgłoś
Ja nie siedziałam, piszę o tym w powyższym komentarzu. Siedziała moja koleżanka, jeśli jesteś z Jasła to wiesz kto to był, bo młodych dziewczyn nie zamykano wtedy wielu. Odwiedziłam ją w więzieniu, to, co zobaczyłam, będę miała przed oczyma już na zawsze.
Odpowiedz
-3
@ stary
dnia 13.12.2015, 22:56 · Zgłoś
Ależ jakieś bzdury wypisujesz! Ciekawe czy ci ktoś to napisał czy sam wymyśliłeś. Takich haseł(większości) nie było. Nie pchaj się na afisz jeśli nie potrafisz
Odpowiedz
-3
@ lolo
dnia 13.12.2015, 23:08 · Zgłoś
Wiec za co siedziala
Odpowiedz
-1
@ panie lolo
dnia 14.12.2015, 00:07 · Zgłoś
Barbara, bo tak miała na imię jaslanka aresztowana w stanie wojennym siedziała w więzieniu za kolportaż ulotek antysocjalistycznych. Za to się wtedy siedziało. W prawdziwym więzieniu z prawdziwymi kryminalistami.
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 06:20 · Zgłoś
Do ZSRR wyjeżdżało się legalnie Pociągiem Przyjaźni zwanym i szybko się wracało z kawałeczkiem złota, na zachód się uciekało zostawiając cały dobytek w kraju i się nie wracało.
Odpowiedz
2
@ lolo
dnia 14.12.2015, 09:56 · Zgłoś
Teraz jest w Szwecji a my tu w ojczyznie
Odpowiedz
0
@ lolo
dnia 14.12.2015, 10:38 · Zgłoś
19 lat wiezien polityczny mleko pod nosem jeszcze nie wyschlo
Odpowiedz
1
@ Karina
dnia 14.12.2015, 10:45 · Zgłoś
Dużo z haseł , niestety zostało , tylko ubranych w inne słowa . Partia uległa rozmnożeniu na kilka i każda [...] jadem...Teraz to dopiero ludzie mają mętlik w głowach...
Odpowiedz
-2
@ lolo
dnia 14.12.2015, 18:29 · Zgłoś
Baju baju szczawiki nie pracowali wiec bawili sie w ulotki znam ich dzialalnosc normalni pracowai
Odpowiedz
29
@ Jaślanin
dnia 12.12.2015, 23:03 · Zgłoś
Ja mam nadzieję,że doczekam pierwszego pomnika postawionemu Generałowi za uratowanie Polski i Polaków przed nie tyle zagrożeniem ze wschodu,bo prawdopodobnie nie było to brane pod uwagę,a przed zagrożeniem ze strony tzw.solidarności,przed anarchią i wojną domową,przed głodem i zimnem na początku niezwykle ostrej zimy.Kto pamięta ten wie jak było mroźno.Dobrze się stało,że tą bandę wzięto krótko za twarz i osadzono w "internatach".Szkoda tylko że na tak krótko.Myślę,że paradoksalnie stan wojenny uratował im,tym tzw.opozycjonistom [...].Bo chyba lepiej było żonie jeździć na widzenia na przykład do Łupkowa,niż czekać na list z Kołymy czy Ałtajskiego Kraju.
Ktoś kilka postów wcześniej pyta co stało się z 21 postulatami.Powiem Ci .Ówczesna władza dotrzymała słowa,ale tym państwu spod znaku "S",pachniała władza i rząd dusz do spółki z [...].No i dopięli swego,nie od razu ale dopięli.
Mamy nowy rząd.Fakt, ochom i achom nie ma końca jaka czeka nas świetlana przyszłość,jak wszystkich aferzystów puszczą w skarpetkach,jak kiedyś grzmiał jeden burak.Jak to polskie rodziny staną na nogi,bo 500 zł,jak opodatkują zagraniczne sieci handlowe i w ogóle druga Japonia.Tak, zobaczycie to wszystko jak obiecane kiedyś przez wspomnianego tu pana W. sto milionów. Tylko proszę wziąć pod uwagę, że polska prawica nie była, nie jest i nigdy nie będzie za obywatelem,nigdy nie będzie prospołeczna.Polscy politycy prawicy zawsze będą tylko i wyłącznie prokościelni.
Mam tylko nadzieję,że zdarzy się ktoś kto to posprząta.Był Marszałek,był Generał,może niekoniecznie ktoś mundurze z orłem na czapce.
Pozdrawiam racjonalnie myślących.
Odpowiedz
-5
@ zenon korabiusz
dnia 12.12.2015, 23:08 · Zgłoś
Współczuję! Naprawdę głęboko współczuję!
Odpowiedz
24
@ xxx
dnia 12.12.2015, 23:53 · Zgłoś
"Czegóż płaczesz? - staremu mówił czyżyk młody -

Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody".

"Tyś w niej zrodzon - rzekł stary - przeto ci wybaczę;

Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę".
Odpowiedz
8
@ darek
dnia 13.12.2015, 11:15 · Zgłoś
Ciesze sie ze jest ktos jeszcze kto rozumie jak było i nie przyjmuje propagandy medialnej .PZDRAWIAM.
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 13.12.2015, 11:21 · Zgłoś
Wielbicielom p. Jaruzelskiego dedykuję https://www.youtube.com/watch?v=cPy4_P5j9ow
Odpowiedz
-2
@ [...]
dnia 14.12.2015, 03:26 · Zgłoś
Do Jaślanina:

Stan wojenny był operacją fałszywej flagi, zanim Pan zacznie wychwalać rolę Jaruzela w tym wydarzeniu, to proszę zastanowić się, kto tak naprawdę na tym zyskał (pomijając krajowych beneficjentów) - czy aby na pewno ówcześni Sowieci? Proszę podać choć jeden przykład banku, przedsiębiorstwa lub innego składnika majątku narodowego, który po 1989 r. wykupili Ruscy. "Ten uczynił, kto zyskał"

A za rolę w wydarzeniach grudniowych 1970 r. - też Jaruzelowi chwała?
Odpowiedz
-2
@ [...]
dnia 14.12.2015, 03:56 · Zgłoś
Do dragoness-a:

Dla mnie ten linkowany przez Pana "bluzg" jest niesmaczny nie tylko ze względu na prymitywizm tekstu, ale również z tego względu, że Emilian Kamiński był jednym z aktorów, którzy stosunkowo wcześnie, bo gdzieś w lecie 1982 r. przerwali bojkot środowiska aktorskiego, które odmawiało udziału w przedstawieniach wystawianych w państwowych teatrach. Stąd też, ten "monodram" odbieram jako chęć zmycia z siebie odium tamtej decyzji i przedstawienia się publice w charakterze kombatanta walki ze stanem wojennym - cóż, liczył na słabą pamięć ludzi. Mimo, że w ogóle uważam E. Kamińskiego za dobrego aktora, jednak akurat ta jego "rola" napawa mnie wręcz [...], tym bardziej, że w czasie, kiedy ją odgrywał - odwaga bardzo staniała.
Odpowiedz
0
@ dragoness
dnia 14.12.2015, 06:47 · Zgłoś
Z tego, co wiem, to ten "bluzg" był właśnie głosem ludu, a ci co kiedyś tak radośnie bojkotowali teatry i czytali apele poległych, dziś firmują swoją twarzą PO, vide Olbrychski.
Odpowiedz
-5
@ nb
dnia 15.12.2015, 08:23 · Zgłoś
JA jestem tą "bandą " osadzaną w internatach ...ale gdyby nie ta "banda" drogi jasalaninie to powyższe słowa mógłbys wyrazić tylko sam do siebie za zamkniętymi drzwiami ,nakryć glowe poduchą i cichutko szeptać ...bo za twoich idoli za samo wyrażanie swojego zdania ...byłeś ELEMENT NIEPEWNY !!! ...i roboty się mogłes pozbyć a o awansie pomarzyć ...a DZIŚ NAWET TAKIE NIC JAK TY MA WIELE DO GADANIA
Odpowiedz
1
@ A. Lechowski
dnia 12.12.2015, 22:49 · Zgłoś
Ale żeście się rozpisali że aż zapomnieliście do jakiej partii w "prl" należeliście.Nie wspomnę o tym jak odważni jesteście gdy piszecie swoje komentarze i nie podpisujecie ich

"Nie pytaj co ojczyzna zrobiła dla ciebie,lecz odpowiedz co ty zrobiłeś dla ojczyzny".
Odpowiedz
19
@ czas na refleksję
dnia 13.12.2015, 08:50 · Zgłoś
To panie A.Lechowski krótko w punktach co robiłeś dla ojczyzny?
Odpowiedz
-3
@ A.Lechowsk
dnia 13.12.2015, 21:13 · Zgłoś
odsyłam do IPN
Odpowiedz
15
@ qq
dnia 12.12.2015, 22:34 · Zgłoś
Jak stan wojenny wyglądał w Jaśle? pytam szczerze z ciekawości jako młoda osoba, bo zdaje sobie sprawę że czołgów na ulicach raczej nie było? jak to wyglądało?
Odpowiedz
16
@ qwerty
dnia 12.12.2015, 22:50 · Zgłoś
Wieczorem patrole, godzina policyjna itd. Też nie pamiętam ale tak mi opowiadali ci którzy to przeżyli. Myślę że tutaj spokojniej było jak na przykład w większych Polskich miastach.
Odpowiedz
-14
@ człowiek z lasu
dnia 13.12.2015, 00:35 · Zgłoś
oprócz aresztowań ojców
Odpowiedz
4
@ lolo
dnia 13.12.2015, 10:31 · Zgłoś
Ojcow [...]
Odpowiedz
1
@ miki
dnia 13.12.2015, 12:54 · Zgłoś
Dzięki temu mozesz teraz napisac takie słowa.W tamtych latach juz by cie nie było.
Odpowiedz
0
@ lolo
dnia 13.12.2015, 17:53 · Zgłoś
Pracowalem i pracuje uczciwie moglem dawniej moge i teraz na wladze reke podnosza cwaniaki i wiesz napewno kto
Odpowiedz
2
@ człowiek z lasu
dnia 13.12.2015, 18:16 · Zgłoś
Ojców, którzy mieli odwagę, by mieć swoje zdanie
Odpowiedz
1
@ O_O
dnia 13.12.2015, 22:05 · Zgłoś
Czolgów nie było ale koksowniki a wokół nich żołnierze ktorzy "pilnowali" rogatek miasta, codziennie mijałem to na Pohulance i za kazdym razem zastanawiałem się czy będą rewidować.
W dzisiejszym Carefourze wojo miało magazyny, którch tak mocno pilnowali, że ze Stara stojącego przed zwineliśmy im kilka konserw:)
Odpowiedz
0
@ lolo
dnia 13.12.2015, 23:18 · Zgłoś
Teraz tez kazdy ma inne zdanie w rodzinie tez
Odpowiedz
1
@ nb
dnia 14.12.2015, 17:40 · Zgłoś
Po szkołach chodziły KOMISYJE odpytujące nauczycieli co sądzą o stanie wojennym ...tych bardziej niepoprawnych straszono wywózką w Bieszczady ...kolportowano bibułę tj.nielegalne czasopisma ,ośrodkiem zaangażowanym w tajny opór w którym można było się schronic, uzyskać leki czy informacje o internowanych był kościólek św.Stanisława ...
Odpowiedz
0
@ do miki
dnia 16.12.2015, 09:59 · Zgłoś
W wojsku 80 82 z politycznym darlem ostro przezylem mam swiatkow o Solidarności mam zla opinie nazywali nas kryminalistami
Odpowiedz
11
@ qwerty
dnia 12.12.2015, 21:25 · Zgłoś
Pfff szkoda pisać i wspominać tragedię stanu wojennego kiedy dzisiejsi politycy po 25 latach "wolności" zatoczyli koło i wnet będzie kolejny stan wojenny bo kiedy w końcu władza próbuje równowagę w państwie osiągnąć i przywraca prawo do normalności to na ulicach pikietują przekupieni [...] w obronie "demokracji!" JAKA DO DEMOKRACJA?! Nikt się na uchodźców nie zgodził a się nam przymusem pod karą grzywien przywozi!
Odpowiedz
0
@ qwerty
dnia 13.12.2015, 11:19 · Zgłoś
Właśnie o tym mówiłem.
Odpowiedz
1
@ O_O
dnia 13.12.2015, 19:59 · Zgłoś
Widac ze KOD to nowe narzędzie icka Sorosa. Pytanie do tych co popierają- wiecie ze ten sam sponsor placi imigrantom żeby zalali Europę?
Bo słaba Europa to marzenie Rosji i USA gdzie za sznurki pociągają bracia ickowie.
Odpowiedz
-2
@ A.Lechowsk
dnia 14.12.2015, 20:38 · Zgłoś
Ponad 3-miliony Polaków wyjechało z kraju (to też uchodźcy) To się nazywa moralność Kalego(Kali kraść to dobrze, Kalego okraść o to przestępstwo).
Odpowiedz
0
@ gyutgu
dnia 16.12.2015, 23:22 · Zgłoś
polacy pracuja a nie biora zasilkow
Odpowiedz
15
@ leśmian.pl
dnia 12.12.2015, 20:59 · Zgłoś
Gdzie są dzisiaj prawdziwe idee SOLIDARNOŚCI ? Układ magdalenkowo-okrągłostołowy trwa do dzisiaj,a ci co się napaśli "przynosząc demokrację" nawołują dzisiaj do wieców i protestów,bo oddalają się od żłobów i bezkarności.Czy "oddolnymi protestami społecznymi" powinni kierować czynni politycy i przywódcy partyjni ?To raczej pytanie retoryczne.
Panowie i panie politycy,stuknijcie się w czoło...
Odpowiedz
-2
@ ?
dnia 14.12.2015, 10:06 · Zgłoś
jakie idee?
gdzie są pieniądze a nie idee?
Odpowiedz
5
@ lol
dnia 12.12.2015, 20:45 · Zgłoś
a to czasem nie bardziej pasuje do "rozmaitości i ciekawostek"?
Odpowiedz
90
@ jan
dnia 12.12.2015, 20:07 · Zgłoś
Ja tylko spytam co zostało Narodowi z tych 21 postulatów co zrobili z krwią tych którzy przelali za Ojczyznę . Afery, prywata ,szczucie jeden przeciwko drugiemu wlasny interes nic dla tych maluczkich itd. itp. . Chwała Bohaterom Narodowym którzy nie splamili własnego honoru A precz z fałszywymi ktorzy klęczą przed ołtarzem.
Odpowiedz
51
@ NIE ZYJE KOMUNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dnia 12.12.2015, 21:06 · Zgłoś
Niech zyje GIEREK -najwiekszy Polak wszechczasów .Niech zdechna zbrodniarze po '89 rozbiorcy Polski i sprawcy niewolnictwa Polakow!!!
Odpowiedz
-24
@ qwerty
dnia 12.12.2015, 21:29 · Zgłoś
Smoleńsk dobrą rzeczą? To widocznie ślepy jesteś bo to nie jest ani wypadek ani przypadek tylko w czystej postaci wiadomo co... Fakt faktowi przeczy faktem a ty chcesz mi tu o dobroci mówić? Tam zginęła masa ludzi nieistotnych albo ważnych w innych sprawach. Nie dziwi cię to że potem w rządach PO Polska zaczęła spadać jak sam Tupolew?!
Odpowiedz
-18
@ człowiek z lasu
dnia 12.12.2015, 21:48 · Zgłoś
Katyń też świętujesz?
Odpowiedz
2
@ Kargulowa
dnia 12.12.2015, 21:54 · Zgłoś
Układ okrągłostołowy wpadł we wściekłość. Z wszystkich sprzyjających mu mediów płynie jazgot. Nie tak miał być. Planowano pozostawienie sobie Trybunału Konstytucyjnego jako ostatniej deski ratunku dla zacementowania Polski jako swoistego [...] post-PRL. Ludzie, którzy protestują obecnie na ulicach polskich miast, ponieważ ich pupile przegrali wybory parlamentarne, nie mają chyba świadomości, że swoją postawą przykładają się do tego, aby nasz kraj poszedł drogą Ukrainy. Przegrani w wyborach politycy PO i jej przybudówki partii .Nowoczesna z wszechobecnym w mediach uczniem Balcerowicza, Ryszardem Petru, wraz z planktonem politycznym w stylu PSL i SLD, zjednoczyli siły przeciwko zmianom w Polsce. Ci sami ludzie, którzy jeszcze niedawno zarzucali obecnemu prezydentowi Andrzejowi Dudzie, że podczas wizyty w Wielkiej Brytanii nie proponował pracującym tam Polakom powrotu do okrągłostołowej republiki teraz robią coś jeszcze gorszego. Wtedy mówili oni, że nie można mówić źle o swoim kraju za granicą, twierdząc, że nie ma tam sprawiedliwości. Tymczasem obecnie ci sami ludzie wypłakują się w rękawy dziennikarzy lewicowych mediów zagranicznych nakręcając antypolską nagonkę miedzynarodowego [...] i nie widzą w tym żadnego problemu.
Odpowiedz
35
@ pola
dnia 12.12.2015, 22:04 · Zgłoś
na dzień dzisiejszy został nam prokurator Piotrowicz i Towarzysz Kaczyński którego wstydzi się kolektyw ówczesnej Solidarności !
Odpowiedz
-7
@ Powód
dnia 13.12.2015, 09:43 · Zgłoś
Przyczyną wprowadzenia stanu wojennego nie była obawa przed wejściem wojsk radzieckich do Polski. Jaruzelski wiedziało tym, że nie wejdą już dużo wcześniej.
Nie jest więc bohaterem, który ocalił naród - wręcz przeciwnie. Dokładniejsze info: http://historia.wp.pl/title,Tajemnice-PRL-Stan-wojenny,wid,18040262,wiadomosc.html
Odpowiedz
7
@ bazalt
dnia 13.12.2015, 09:50 · Zgłoś
@ Kargulowa - bzdury pleciesz. Choćby dlatego, że obecnie nie ma bardziej lewicowej partii od PiS-u.
Choćby dlatego, że PiS tak przemielił mózgi społeczeństwa, że te 19% uwierzyło w to, że PiS jest partią demokratyczną, socjalną (tak, tak - jak najbardziej lewicową), otwartą na porozumienie z resztą społeczności i ugrupowań o innych poglądach. Tymczasem błyskawicznie okazało się, że NIE PiS, ale jednoosobowo Kaczyński chce podporządkować sobie 38 mln ludzi, łamiąc ŚWIĘTE przepisy ustawy zasadnicze. Że i premier, i marszałkowie parlamentarni, i najgorsze -PREZYDENT, są tylko lalkami w jego teatrzyku.
Mam wątpliwości, czy pamiętasz stan wojenny jako dorosła, świadoma osoba. Od tamtej rocznicy to aż 34 lata. I TYLKO 34 lata. Przynajmniej połowa społeczeństwa PAMIĘTA tamten czas. I widzi niemal literalną analogię - wziąć za [...] cały kraj, każdą dziedzinę życia, KONSTYTUCJĘ zawiesić na gwoździu w ubikacji, ocenzurować KAŻDY krytyczny głos wobec jedynie słusznej władzy, obsadzić swoimi stanowiska od babki [...] po prezydenta - uległymi swoimi, wypuścić w teren SWOICH harcowników, cenzorów. Spenalizować każdy przejaw nieposłuszeństwa i krytycyzmu.
Tylko że teraz, w 2015 roku Polska funkcjonuje we wzorcu zachodnioeuropejskiej kultury demokratycznej, Konstytucję mamy napisaną łacińskim alfabetem a nie cyrylicą. No i cywilizacja tak bardzo skoczyła do przodu, że mamy sieć komórkową, internet, znamy języki obce.
I to JEDNOOSOBOWO Kaczyński, nie zdaje sobie sprawy, że stał się reinkarnacją Jaruzelskiego, Kiszczaka i wszystkich WRON sprzed 34 lat. I że spycha kraj w stronę ukraińskiego Majdanu.
Czytam "w Polityce", i jako żywo jest to obraz "Trybuny Ludu" i "żołnierza Wolności" sprzed 34 lat. [...], cenzura i jedynie słuszne przekazy.
O taki kraj 35 lat temu walczyła Solidarność?
Odpowiedz
26
@ Bhp
dnia 13.12.2015, 10:01 · Zgłoś
Wręcz nieprawdopodobne ze w Jaśle w spółkach komunalnych na wysokich stanowiskach za ogromne gaze pracują różnej maści ludzie związani aktywnie lub jako tzw śpiochy z tamtym okresem.Natomiast ludzie skromni zasłużeni żyją z marnych rent
Odpowiedz
-6
@ lolo
dnia 13.12.2015, 10:27 · Zgłoś
Bzdury piszesz chlopaku
Odpowiedz
12
@ Kargulowa
dnia 13.12.2015, 10:42 · Zgłoś
To jest konstytucja która chroni dyrektórków,prezesów itp..Na pewno nie ciebie.
Odpowiedz
13
@ do Kargulowej
dnia 13.12.2015, 17:05 · Zgłoś
Dziękuję za głos rozsądku. Wbrew opiniom pana Bazalta nie uważam, że Kaczyński to analogia komuny. Różnica jest zasadnicza. komunę przyniosła nam na bagnetach armia czerwona, a Kaczyńskiego wybrał naród. A najzabawniejszy jest teraz spór o trybunał konstytucyjny. Kargulowa ma 100% racji, ma też wiedzę. Ja dodam tylko ze swojej strony, że szef Trybunału Rzepliński był w PZPR, współpracował z Kiszczakiem, a za jego kadencji sędziowie z trybunału świętego konstytucyjnego uchwalili sobie półroczne odprawy w razie odejścia i dopłaty do ich czynszu. Krew mnie zalewa o te dopłaty, bo bidakowi MOPS odmówi dodatku mieszkaniowego, jak mu dochód o złotówkę próg przekracza, a te [...] opasłe, milionerzy mają opłacane mieszkania z naszych podatków. Dalej, brońcie sędziów z tryubunału, bo krzywda im się dzieje oj krzywda. Kto im teraz czynsz zapłaci?
Odpowiedz
0
@ my
dnia 13.12.2015, 17:32 · Zgłoś
ooooooooooooooooooooooo
pooglądaj dziś ty historia
Odpowiedz
-2
@ bazalt
dnia 13.12.2015, 17:59 · Zgłoś
@ do Kargulowej - racz zauważyć, że i Prezes, i najbardziej prawy prokurator z Krosna też byli tu i ówdzie "umoczeni". I nie tylko oni.
Do KAŻDEJ władzy, do każdego stanowiska - nawet jeśli jest to sołtys pipidówy - są przypisane przywileje. Myślisz że PiS takich przywilejów nie ma?
Nie uważasz że Kaczyński JEST personifikacją najgłupszych i najmroczniejszych czasów komuny? No to poszukaj sobie (pewnie to będzie trudne) gazet z lat osiemdziesiątych, i przynajmniej przeczytaj tytuły. Ja to pamiętam.
A jeśli nie masz takiej możliwości - to przeczytaj DOWOLNY artykuł na internetowych portalach "GW" i "w Polityce", napisz jakiś krytyczny komentarz pod adresem np. Platformy w "GW" i pod adresem PiS-u "w Polityce". Przekonasz się gdzie taki krytyczny komentarz zniknie, i gdzie dostaniesz bana. Dowiesz się co to cenzura.
Odpowiedz
-3
@ bazalt
dnia 13.12.2015, 18:04 · Zgłoś
No to poszukaj sobie (pewnie to będzie trudne) gazet z lat osiemdziesiątych, i przynajmniej przeczytaj tytuły. I poczytaj tytuły z dzisiejszych portali i gazet - hosanna dla PiS-u. a potem porównaj wymowę. Są identyczne - zmienia się jedynie nazwisko i nazwa partii. Ja pamiętam tamte [...] czasy.
Odpowiedz
0
@ człowiek z lasu
dnia 13.12.2015, 18:12 · Zgłoś
to w jaki sposób ten Kaczyński [...] "święte przepisy" konstytucji? Chodzi o trick z Trybunałem, którego nauczyła go PO?
Odpowiedz
11
@ Rewol
dnia 13.12.2015, 18:20 · Zgłoś
Tak to jest, ze każda rewolucja zjada własne dzieci. Najlepsze i najbardziej wartościowe jednostki giną a pozostają [...], cwaniaczki oraz [...] zerujące na ideach i etosie. Dziś twarzą manifestacji jest prokurator PRL owski oraz kieszonkowy rewolucjonista z Żoliborza, którego nawet nie zauważono przy internowaniu. Żal tych wszystkich co poświęcili najwiecej i patrzą na ta hucpę i żenadę.
Odpowiedz
0
@ !!!!!!
dnia 13.12.2015, 18:22 · Zgłoś
na discovery historia godz 18.20 Starowiejski opowiada jak go SB szukało i jak pisano donosy na niego -sasiadka pisała
Odpowiedz
-1
@ panie Bazalcie
dnia 13.12.2015, 22:45 · Zgłoś
Nie muszę szukać prawdy o latach 80 w pożólkłych gazetach bo te czasy pamiętam. Co do Piotrowicza pełna zgoda, facet o takim akurat życiorysie nie powinien pchać się przed szereg, chociaż wiem też skądinąd, że nie był wtedy nadgorliwym prokuratorem, innymi słowy szują nie był. A o umoczeniu jak piszesz prezesa to nic mi nie wiadomo. Nawet gazeta zwana [...] szydziła z niego, że nie ma konta i mieszka u mamy. Mnie to akurat przekonuje tylko do tego, że dorobkiwiczem nie jest tylko ideowcem.
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 14.12.2015, 03:00 · Zgłoś
3
@ ?
dnia 14.12.2015, 08:45 · Zgłoś
a może tak opisać co działo się Jaśle i okolicy 13 grudnia ?
jak na lokalne media byłoby to zapewne bardziej interesujące informacje.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.