Wizualny śmietnik w Śródmieściu?
- Przestrzeń publiczna jest bardzo ważna w naszym życiu, a wizualny śmietnik widoczny w Rynku zaburza jej właściwy odbiór – napisał w piśmie do burmistrza Andrzeja Czerneckiego Tomasz Kasprzyk, przewodniczący osiedla Śródmieście. Rzecznik Urzędu Miasta podkreśla, że już wcześniej mieli na uwadze poprawę wyglądu w mieście i podjęte zostały kroki w tym kierunku.
Od dłuższego czasu przewodniczącego osiedla Śródmieście denerwuje niechlujny wygląd Rynku, dlatego skierował pismo do burmistrza Andrzeja Czerneckiego zwracając w nim szczególną uwagę na reklamy i plakaty, a także pas tui, które przysłaniają piękno starych, zabytkowych kamienic w zabudowie przyrynkowej. Zastanawiające dla niego jest również przeznaczenie trzech masztów w centrum Rynku.
Niekontrolowany zalew reklam
Problem ten nie dotyka tylko naszego miasta. W podobnej sytuacji znajdowało się sąsiadujące z Jasłem miasto Krosno. Chaos reklamowy został przerwany. Prezydent Piotr Przytocki otrzymał kompetencje do wydawania zezwoleń na umieszczanie reklam na budynkach zabytkowych.
- Aktualnie charakter zabudowy przyrynkowej świadczy o zapaści i braku pomysłów na poprawę oblicza najważniejszej części naszego miasta. – zaznacza Tomasz Kasprzyk, przewodniczący osiedla Śródmieście. - W 2015 roku będziemy obchodzić 650 rocznicę nadania Jasłu praw miejskich. Mieszkańcy Jasła zgłaszają wnioski, oczekując przełomu w poprawie prezencji tej części miasta. Bowiem poprzez Rynek i Śródmieście, każde miasto jest odbierane i oceniane – dodaje w piśmie.
Agata Koba podkreśla, że są powołane grupy interwencyjne, które cyklicznie porządkują tereny, miejsca i obiekty, na których zostały zawieszone bez zgody właściciela reklamy, ulotki bądź ogłoszenia. - Dodatkowo również Straż Miejska nadzoruje to zagadnienie opierając się na zapisach Kodeksu wykroczeń – poinformowała Agata Koba, rzecznik prasowy UM w Jaśle.
Na podstawie art. 63a ust.1 - Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nie przeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze, ograniczenia wolności albo grzywny.
Pewnie mało kto zastanawiał się jaką funkcję spełniają mało atrakcyjne trzy maszty przy. ul. Rynek w Jaśle. Urzędnicy również zachodzą głowę w jaki sposób je wykorzystać do celów promocji miasta.
Zarzut zaniedbanego miasta padł również w kierunku starych kamienic m. in. budynku wpisanego do rejestru zabytków, w którym dawniej mieściła się apteka Ignacego Łukasiewicza. Jednak to do właściciela kamienicy należy dbanie o własność prywatną oraz informowanie konserwatora zabytków o zamiarze przeprowadzenia m.in. wykonywania robót budowlanych w otoczeniu zabytku, a także umieszczanie urządzeń technicznych, tablic, reklam oraz napisów.
- Miasto jest współwłaścicielem tylko dwóch kamienic, które zostały wyremontowane. Zgodnie z obowiązującymi przepisami miasto nie może finansować czy współfinansować remontów kamienic, (jeśli nie są one uznane jako zabytkowe), które są własnością prywatną. Warto przypomnieć, iż w ubiegłych latach miasto sporządziło projekty elewacji kamienic na terenie miasta i nieodpłatnie przekazało inwestorom. Działania te jednak zostały zakwestionowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową i od tego czasu w budżecie miasta nie można zabezpieczyć środków na ten cel – informuje Agata Koba.
Miasto zapewnia, że do końca sierpnia zostanie odnowiony herb miasta Jasła znajdujący się na budynku urzędu. Jednak wzburzony wyglądem Rynku w Jaśle przewodniczący Kasprzyk liczy na reakcję ze strony władz, by ta dołożyła wszelkich starań, aby cieszyć się estetycznym wyglądem miasta. Burmistrz Andrzej Czernecki w rozmowie z Jaslo4u.pl podkreślił, że pójdzie w kierunku miasta Krosna i w najbliższych tygodniach spotka się z wojewodą podkarpackim, by porozmawiać na ten temat zezwoleń na umieszczanie reklam na budynkach zabytkowych.
Ilona Czarnecka