Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Wracamy na trasę rowerową - o czym pamiętać?

1

Coraz cieplejsza aura skłania do porzucenia samochodu na rzecz roweru. Taka aktywność fizyczna to znakomity sposób na zadbanie o zdrowie oraz spędzenie wolnego czasu na świeżym powietrzu. Zanim jednak wsiądziemy na rower, należy przeprowadzić dokładny przegląd posiadanego sprzętu. 

Jest to ważne zarówno dla komfortu, jak i bezpieczeństwa. Jak zatem przygotować rower na pierwszą wyprawę przed zimą? Oto szczegółowa instrukcja.

Krok 1: przegląd i czyszczenie

Waz z nadejściem wiosny należy zawsze sprawdzić sprawność roweru oraz dokładnie go wyczyścić. Na początek, najlepiej wsiąść na rower i przejechać kilka metrów, upewniając się tym samym, czy jest całkowicie sprawny. I tutaj ważna uwaga: niewielki ubytek powietrza w oponach będzie całkowicie normalny i nie jest niczym niepokojącym. Do mycia roweru przyda się zaś wiaderko z wodą, szmatka oraz płyn do mycia naczyń (ważne: do mycia roweru nie należy używać myjek ciśnieniowych ani drucianych gąbek). Jak wyczyścić kolejne komponenty?

  • polewamy ramę, koła i opony wodą, a po kilkunastu minutach myjemy szmatką nasączoną płynem, wycieramy do sucha
  • łańcuch (można go wcześniej zdjąć) szorujemy przy pomocy szczoteczki do zębów nasączonej benzyną ekstrakcyjną (rozpuści smar)
  • kasetę, przerzutki i mechanizm korbowy czyścimy wąskim pędzelkiem nasączonym benzyną ekstrakcyjną, a następnie przecieramy szmatką z płynem.

Przed przejściem do kolejnych kroków, należy upewnić się czy rower jest czysty i suchy.

Krok 2: konserwacja, smarowanie, olejowanie

Smarowanie kolejnych komponentów roweru to czynność konieczna dla wygody i bezpieczeństwa jazdy. Nie ma tu znaczenia jak dalekie i skomplikowane trasy rowerowe będziemy pokonywać. Nawet najbliższa przejażdżka w towarzystwie skrzypienia oraz zacinającego się łańcucha odbierze radość z jazdy. Niezbędny do konserwacji będzie smar rowerowy, który odpowiednio zakonserwuje i zabezpieczy mechanizmy. Smarowanie należy przeprowadzić w następujący sposób:

  • łańcuch rowerowy: na każde ogniwo nakładamy po jednej kropli oleju, nadmiar usuwamy suchą ściereczką
  • amortyzator: zdejmujemy ochraniacze i aplikujemy kilka kropli oleju na ramiona amortyzatora
  • przerzutki: przecieramy mechanizm wilgotną szmatką, a następnie nakładamy niewielką ilość smaru
  • hamulce: w mechanizmie tarczowym smarujemy tarcze, zaś w przypadku hamulców szczękowych sworznie i gwinty (najlepiej sprawdzi się do tego pasta montażowa)
  • ster: smarujemy go przed rozpoczęciem sezonu oraz po każdym przejechaniu 2 tys. kilometrów.

Taka konserwacja zapewni maksymalny komfort jazdy, a także znacznie przedłuży żywotność roweru.

Krok 3: sprawdzamy opony, dętki i hamulce

Posiadając już czysty, lśniący i nasmarowany rower, możemy przejść do ostatecznej fazy testów. Warto zadbać, żeby taki przegląd odbywał się w dobrym świetle oraz na otwartej przestrzeni. A następnie:

  1. Sprawdzamy opony, przyglądając się czy na ich powierzchni nie są widoczne żadne wybrzuszenia lub pęknięcia. W razie wątpliwości co do ich stanu, niezbędne będzie skonsultowanie się z serwisem rowerowym.
  2. Testujemy szczelność dętek: spuszczamy z nich powietrze, zdejmujemy z kół i dokładnie oglądamy. Można też napompowaną dętkę zanurzyć w misce z wodą - jeśli uwalnia się z niej powietrze, trzeba będzie kupić nową.
  3. Oglądamy felgi: kręcimy przednim, a następnie tylnym kołem i patrzymy czy nie ocierają się o ramę lub hamulec oraz czy nie są zbyt mocno odchylone od osi roweru.
  4. Sprawdzamy hamulce: nie mogą chodzić zbyt lekko oraz posiadać dużego zakresu ruchu, na klockach hamulcowych musi być zaś widoczny wzór - w przeciwnym razie należy je wymienić.

Teraz wystarczy już tylko napompować koła (optymalne ciśnienie powinno być oznaczone na bocznym profilu opony) i skompletować niezbędne akcesoria. Dodatkowe informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach rowerowych znajdziesz na https://roweroweporady.pl/opona-rowerowa-cisnienie/

Krok 4: kompletujemy akcesoria bezpieczeństwa

Zadbanie o bezpieczeństwo przed wyruszeniem w trasę rowerową to nasz obowiązek. Regulują to również przepisy, zgodnie z którymi rower musi być wyposażony w światła:

  • pozycyjne z przodu
  • odblaskowe z tyłu.

Co ważne, konieczne jest też posiadanie dzwonka, który umożliwi wydawanie sygnału dźwiękowego. Co z kaskiem rowerowym? Chociaż nie jest on wymagany prawnie, to na pewno warto go posiadać. Osłonięcie głowy może uratować zdrowie w wielu sytuacjach. Więcej o kaskach kliknij tutaj. Tak wyposażeni możemy nareszcie wsiąść na rower i ruszyć w dowolnym kierunku.

Materiał zewnętrzny

Napisany dnia: 15.03.2022, 08:26

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ Kuba
dnia 15.03.2022, 22:01 · Zgłoś
Smarować tarcze ? !!!???!!!
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657