Wracamy na trasę rowerową - o czym pamiętać?
Coraz cieplejsza aura skłania do porzucenia samochodu na rzecz roweru. Taka aktywność fizyczna to znakomity sposób na zadbanie o zdrowie oraz spędzenie wolnego czasu na świeżym powietrzu. Zanim jednak wsiądziemy na rower, należy przeprowadzić dokładny przegląd posiadanego sprzętu.
Jest to ważne zarówno dla komfortu, jak i bezpieczeństwa. Jak zatem przygotować rower na pierwszą wyprawę przed zimą? Oto szczegółowa instrukcja.
Krok 1: przegląd i czyszczenie
Waz z nadejściem wiosny należy zawsze sprawdzić sprawność roweru oraz dokładnie go wyczyścić. Na początek, najlepiej wsiąść na rower i przejechać kilka metrów, upewniając się tym samym, czy jest całkowicie sprawny. I tutaj ważna uwaga: niewielki ubytek powietrza w oponach będzie całkowicie normalny i nie jest niczym niepokojącym. Do mycia roweru przyda się zaś wiaderko z wodą, szmatka oraz płyn do mycia naczyń (ważne: do mycia roweru nie należy używać myjek ciśnieniowych ani drucianych gąbek). Jak wyczyścić kolejne komponenty?
- polewamy ramę, koła i opony wodą, a po kilkunastu minutach myjemy szmatką nasączoną płynem, wycieramy do sucha
- łańcuch (można go wcześniej zdjąć) szorujemy przy pomocy szczoteczki do zębów nasączonej benzyną ekstrakcyjną (rozpuści smar)
- kasetę, przerzutki i mechanizm korbowy czyścimy wąskim pędzelkiem nasączonym benzyną ekstrakcyjną, a następnie przecieramy szmatką z płynem.
Przed przejściem do kolejnych kroków, należy upewnić się czy rower jest czysty i suchy.
Krok 2: konserwacja, smarowanie, olejowanie
Smarowanie kolejnych komponentów roweru to czynność konieczna dla wygody i bezpieczeństwa jazdy. Nie ma tu znaczenia jak dalekie i skomplikowane trasy rowerowe będziemy pokonywać. Nawet najbliższa przejażdżka w towarzystwie skrzypienia oraz zacinającego się łańcucha odbierze radość z jazdy. Niezbędny do konserwacji będzie smar rowerowy, który odpowiednio zakonserwuje i zabezpieczy mechanizmy. Smarowanie należy przeprowadzić w następujący sposób:
- łańcuch rowerowy: na każde ogniwo nakładamy po jednej kropli oleju, nadmiar usuwamy suchą ściereczką
- amortyzator: zdejmujemy ochraniacze i aplikujemy kilka kropli oleju na ramiona amortyzatora
- przerzutki: przecieramy mechanizm wilgotną szmatką, a następnie nakładamy niewielką ilość smaru
- hamulce: w mechanizmie tarczowym smarujemy tarcze, zaś w przypadku hamulców szczękowych sworznie i gwinty (najlepiej sprawdzi się do tego pasta montażowa)
- ster: smarujemy go przed rozpoczęciem sezonu oraz po każdym przejechaniu 2 tys. kilometrów.
Taka konserwacja zapewni maksymalny komfort jazdy, a także znacznie przedłuży żywotność roweru.
Krok 3: sprawdzamy opony, dętki i hamulce
Posiadając już czysty, lśniący i nasmarowany rower, możemy przejść do ostatecznej fazy testów. Warto zadbać, żeby taki przegląd odbywał się w dobrym świetle oraz na otwartej przestrzeni. A następnie:
- Sprawdzamy opony, przyglądając się czy na ich powierzchni nie są widoczne żadne wybrzuszenia lub pęknięcia. W razie wątpliwości co do ich stanu, niezbędne będzie skonsultowanie się z serwisem rowerowym.
- Testujemy szczelność dętek: spuszczamy z nich powietrze, zdejmujemy z kół i dokładnie oglądamy. Można też napompowaną dętkę zanurzyć w misce z wodą - jeśli uwalnia się z niej powietrze, trzeba będzie kupić nową.
- Oglądamy felgi: kręcimy przednim, a następnie tylnym kołem i patrzymy czy nie ocierają się o ramę lub hamulec oraz czy nie są zbyt mocno odchylone od osi roweru.
- Sprawdzamy hamulce: nie mogą chodzić zbyt lekko oraz posiadać dużego zakresu ruchu, na klockach hamulcowych musi być zaś widoczny wzór - w przeciwnym razie należy je wymienić.
Teraz wystarczy już tylko napompować koła (optymalne ciśnienie powinno być oznaczone na bocznym profilu opony) i skompletować niezbędne akcesoria. Dodatkowe informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach rowerowych znajdziesz na https://roweroweporady.pl/opona-rowerowa-cisnienie/
Krok 4: kompletujemy akcesoria bezpieczeństwa
Zadbanie o bezpieczeństwo przed wyruszeniem w trasę rowerową to nasz obowiązek. Regulują to również przepisy, zgodnie z którymi rower musi być wyposażony w światła:
- pozycyjne z przodu
- odblaskowe z tyłu.
Co ważne, konieczne jest też posiadanie dzwonka, który umożliwi wydawanie sygnału dźwiękowego. Co z kaskiem rowerowym? Chociaż nie jest on wymagany prawnie, to na pewno warto go posiadać. Osłonięcie głowy może uratować zdrowie w wielu sytuacjach. Więcej o kaskach kliknij tutaj. Tak wyposażeni możemy nareszcie wsiąść na rower i ruszyć w dowolnym kierunku.
Materiał zewnętrzny