Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Wybory projektantów, wybory literatów

23

Wydawać by się mogło, że waga celu jakim jest wyborczy sukces powinna pociągać za sobą wielką dbałość o szczegóły. Co więcej, ponieważ obecnie nawet dziecko obudzone w środku nocy bez wahania wyrecytuje, że wybory można wygrać kolorem koszuli, ułożeniem dłoni czy chwytliwym sloganem, na pierwszy rzut oka  to właśnie skojarzeniowo-wizerunkowe detale powinny być przedmiotem szczególnej troski. Dorzućmy do tego znany fakt, że błędy wizerunkowe wychwytywane są natychmiast, rozpowszechniane - piorunem, a wyśmiewane - bez cienia litości i właściwie powinniśmy dojść do wniosku, że będąc takim zagrożeniem zwyczajnie nie powinny się zdarzać.

A jednak wystarczy spacer po mieście czy sieci, aby przekonać się, że mimo straszliwej groźby jaką obciążona są kampanijne wtopy - wyzierają one praktycznie zza każdego rogu. Pierwszy z brzegu i - trzeba przyznać - wybitnie spektakularny przykład, to zdobiące nasz region billboardy kandydata, który zgodnie z gigantycznym napisem na plakacie ma na imię Bodgan. Jakakolwiek literówka w materiałach kampanijnych to poligraficzny koszmar, ale literówka na olbrzymim billboardzie, i to w nazwisku, określa chyba absolutny limit wykonawczego dziadowstwa. Chyba, że nadejdzie wreszcie czas, iż ktoś odważy się użyć w kampanii języka pokemonów. “ElLo PsHiApShIoUy! WsChOtShIcIe SfOjE mAuE kArTeLoOsHkI pShY OoRnAcH nA mNjE - NiOmP?” - tego, albo przynajmniej jakiegoś stylowego “:-]” oczekuję przy następnych wyborach, jako zaprzeczenia stwierdzenia, które padło przed momentem.

Gdzie edytor nie może, tam stylistę pośle. Ten zaś, skupiwszy się nad zgadzającym się z jego wizją znaczeniem takiego czy innego słowa, potrafi przeoczyć ważne znaczenia odmienne. Efekt? Szansa oddania głosu na człowieka “który nie zawodzi”, co rzeczywiście stanowi wielką zaletę, choć nie jestem pewien czy autor tego hasła miał na myśli tę samą cechę, co ja. Oczekuję w każdym razie, że slogan ten gwarantuje, iż nie stoi za nim wokalista Myslovitz, który zawodzi wręcz modelowo. Przyznajmy jednak, że daleko temu hasłu do osłupiającego wdzięku, jaki osiągają kandydaci bawiący się dowcipnie swoimi nazwiskami. Wyjątkowo, będę musiał je wymienić, trudno bowiem tego uniknąć. Oto więc twórcy poprzedniej kampanii posła Jarosława Gowina (jakże przebiegle!) dostrzegli i nie omieszkali wykorzystać faktu, że “Gowin” to “Go win!” czyli “Idź i zwyciężaj!”. Z kolei pomniejszy kandydat w krakowskich wyborach samorządowych, Adam Udziela, zatykał lokatorom skrzynki pocztowe ulotkami z cyklem haseł “Adam Udziela - się w samorządzie”, “Adam Udziela - dobrych rad” - czy jakoś tak.

Co jednak ma zrobić polityk, któremu bardzo zależy na wizerunkowym wykrzaczeniu kampanii, gdy projektanci i styliści zawiodą i zrobią wszystko poprawnie? Cóż, ostatnią szansą może być sięgnięcie do fundamentów i - najzwyczajniej - popełnienie błędu językowego. Na taki manewr mogą jednak pozwolić sobie tylko najwybitniejsi kandydaci. “Inwestując z głową, stać nas na więcej” - stwierdza zatem twardo jeden z kandydatów na prezytenta Krakowa. To odważnie załamanie reguł rządzących składnią naszego, nie gęsi, języka, wytyczać będzie zapewne niebawem nowe drogi marketingu politycznego.

Jakkolwiek więc warto podkreślić naszą regionalną innowacyjność - polegającą między innymi na wystawianiu w wyborach kandydatów bez twarzy (być może, jak zwrócono mi uwagę, stanowią oni gotowy gabinet cieni) - ostatni przykład pokazuje, że do wielkiej polityki jeszcze nam daleko. Biorąc jednak pod uwagę, jak szybko się jej w naszej Polsce B uczymy, już niedługo oczekiwałbym podjęcia krakowskiego wątku i haseł w rodzaju “Iść do urna, głosować na nowoczesny Jasło”.

Polityka centralna wchłonie zaś zapewne wszystkie opisane wyżej doświadczenia i - choćby pod postacią Pawła Kowala, który właśnie osiągnął drugą prędkość kosmiczną i wypadł z orbity PiS - wyda z siebie coś takiego:

“Palew Kowal - pozwól mnie Kowalem swojego losu być. Oddaj głosa, zrobię dobrze!”.

Plakat, oczywiście, bez zdjęcia.

Kamil Sokołowski

Napisany dnia: 17.11.2010, 17:22

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ ???
dnia 06.06.2012, 13:18 · Zgłoś
i co ??? wybraliście go na posła to siedźcie cicho!!!
Odpowiedz
6
@ precz z nim
dnia 06.04.2012, 08:26 · Zgłoś
Usuńcie go z plakatu -już nie mogę na niego patrzeć !!
Od lat pierdzi w stołek i w[...] ma zwykłych ludzi !!
Odpowiedz
0
@ A
dnia 19.11.2010, 15:18 · Zgłoś
Do jaslanin. Nie rób tak bo głos będzie nieważny. Postaw krzyżyk przy innym nazwisku.Powodzenia.
Odpowiedz
0
@ hehehehe
dnia 18.11.2010, 19:46 · Zgłoś
dobree taki chwyt marketingowy-ale działa
Odpowiedz
0
@ jaslanin
dnia 18.11.2010, 15:24 · Zgłoś
ten Pan z bródką do widzenia. Dosyć manipulacji nami i tych obiecanek. Tym razem mimo jego fotek na każdym zakątku na pewno na liście zakreślę ,,NIE''
Odpowiedz
0
@ MM
dnia 18.11.2010, 12:58 · Zgłoś
Najlepszy jest plakat gościa który stoi a głowie a krawat mu zwiasa na jaja.
Odpowiedz
0
@ eK
dnia 18.11.2010, 11:52 · Zgłoś
bardzo dobra reklama na j4u ;) Wszyscy wiedzą o kogo chodzi, a teraz jeszcze wiemy że kandyduje :)

Skąd od razu przypuszczenie, że to pomyłka? Może to jest celowy zabieg.
Odpowiedz
0
@ majka
dnia 18.11.2010, 11:19 · Zgłoś
pamietam go jak uczył mnie w szkole jakos zawsze przekonywał tym co mowił
Odpowiedz
0
@ jaslak
dnia 18.11.2010, 10:42 · Zgłoś
Z tymi kandydatami "bez twarzy" to chodzi pewnie o podróbkę Dybasia na listach "Jaślan" :) Bardzo trafnie Panie Kamilu :)))))
Odpowiedz
0
@ zuzia
dnia 18.11.2010, 10:34 · Zgłoś
ixi - zauważyłam, że, mówiąc kolokwialnie, mądrość ci z pyska tryska :P
Odpowiedz
0
@ hmmm
dnia 18.11.2010, 09:28 · Zgłoś
nie powiem artykuł próbuje być dowcipny i zgryźliwy ;p
Odpowiedz
0
@ BoDgan
dnia 18.11.2010, 09:08 · Zgłoś
Ja myślę, że to celowa mistyfikacja, jak się dostanie do tego sejmiku to zawsze będzie mógł powiedzieć - to nie ja to BoDGan :)
Odpowiedz
0
@ ryszard
dnia 18.11.2010, 09:02 · Zgłoś
Człowieku przecież właśnie o to chodziło. Nikt by nie mówił ani pisał jak by było bez błędu. Przecież to jest zwykły chwyt reklamowy, bardzo zresztą prymitywny, ale widocznie działa skoro o tym jest w internecie i my wszyscy tutaj o tym dyskutujemy !!
Odpowiedz
0
@ ks
dnia 18.11.2010, 08:55 · Zgłoś
@ A - tak jest. wyborzeje - kadencjapędzi przez głupienność kampanierza
Odpowiedz
0
@ wito
dnia 18.11.2010, 07:34 · Zgłoś
@ixi - nie obrażaj nikogo. zapewne jesteś "młody, wykształcony" no może nie z dużego miasta, skoro piszesz na Jasło 4you. Powinieneś więc wiedzieć, że to nie jest sprawa przynależności partyjnej a podejścia poszczególnych kandydatów do tego co robią.
Odpowiedz
0
@ dg
dnia 18.11.2010, 07:21 · Zgłoś
Rzonca nie jest pisowcem !
Odpowiedz
0
@ ixi
dnia 17.11.2010, 22:39 · Zgłoś
PISowcy nawet przeliterowac wlasnego imienia nie potrafia, wy im dajecie wladze matolki...to tak samo jak dac malpie brzytwe do zabawy..
Odpowiedz
0
@ XZ
dnia 17.11.2010, 21:10 · Zgłoś
Gratuluję znawcy BOGDAN to nazwisko ??? w tym przypadku napewno NIE !!!
Odpowiedz
1
@ wito
dnia 17.11.2010, 20:31 · Zgłoś
Jaki Bodgan - taki plakat. Jaki "redaktor" takie wypociny.
Odpowiedz
0
@ jaslanin
dnia 17.11.2010, 20:16 · Zgłoś
ale wypociny lokalnego redaktorka moze cie kupi jakas komercyjna stacja --najlepiej arktyczna bedziesz pisal wywody o zyciu pingwinow
Odpowiedz
1
@ A
dnia 17.11.2010, 20:13 · Zgłoś
Najlepiej zmienić jeszcze nazwisko np. Żońca.Kłaniają się futuryści.
Odpowiedz
0
@ .
dnia 17.11.2010, 17:59 · Zgłoś
żeś się Ty jeszcze podpisał pod tym artykułem...
Odpowiedz
1
@ sylwia
dnia 17.11.2010, 17:34 · Zgłoś
No rzeczywiście straszna sensacja..... już nie macie o czym pisać ...
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657