Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Zmniejsz ryzyko raka!

26

O tym co jest przyczyną raka i w jaki sposób walczyć z nim, w wywiadzie dla portalu Jaslo4u mówił dr n. med. Szymon Niemiec, doświadczony chirurg onkolog.

Redaktor: Panie doktorze, wiemy, że nowotwory są bardzo często przyczyną zgonów wśród ludzi. Czy możliwość wykonania badań profilaktycznych naprawdę może wpłynąć na spadek śmierci z powodu raka? Pytam dlatego, że Ośrodek Diagnostyczny Chorób Nowotworowych Fundacji „SOS Życie" z Mielca, prowadzi badania profilaktyczne w mammobusie, który stanął na jasielskim Rynku. Również w jasielskim szpitalu są możliwe inne badania profilaktyczne.

Dr n. med. Szymon Niemiec: Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że tak. Badania przesiewowe, profilaktyczne pozwalają, wykryć wczesne postacie raka, gdzie wyleczalność jest prawie 100%, ale problem z chorobami nowotworowymi jest o wiele bardziej złożony.

Red: W czym tkwi zasadniczy problem, że coraz częściej chorujemy na raka?

Sz. Niemiec: Szacuje się, że około 70 % nowotworów złośliwych jest następstwem działania szkodliwych czynników związanych ze stylem życia i dietą lub innych występujących w otaczającym środowisku. W naszym kraju utrzymuje się wysoki odsetek osób palących. Już od lat 50 XX wieku, uważa się, że ponad 90 % przypadków raka płuca związanych jest z kancerogennym działaniem dymu tytoniowego. Palenie papierosów jest obecnie jednej trzeciej wszystkich zgonów nowotworów. Do tej pory wiadomo o odtytoniowym pochodzeniu nowotworów takich jak rak płuca, wargi, języka, jamy ustnej krtani, gardła, przełyku, nerki, pęcherza moczowego, trzustki, żołądka, wątroby i szyjki macicy. Po drugie, nadal utrzymuje się w Polsce wysokie spożywanie alkoholu.

Najsilniejsze powiązania z alkoholem a chorobą nowotworową, zaobserwowano w odniesieniu do raka górnego odcinka przewodu pokarmowego, w tym przełyku, jamy ustnej, gardła i krtani.  Trzecim, istotnym czynnikiem środowiskowym jest nieodpowiednia dieta, zawierająca nadmiar tłuszczów, węglowodanów, smażonych i słonych potraw, mająca istotny wpływ w zwiększaniu powstania nie tylko nowotworów, ale innych schorzeń.

Nieprawidłowy sposób odżywiania, w połączeniu z siedzącym trybem życia i słabą aktywnością fizyczną, to zwiększone prawdopodobieństwo nadwagi, otyłości i cukrzycy, co także zwiększa ryzyko nowotworów. Najistotniejszym rakotwórczym czynnikiem środowiskowym, wywołującym wpływ na skórę człowieka, jest  promieniowanie ultrafioletowe. Długa ekspozycja na działanie, może być przyczyną zwiększonej częstości występowania czerniaka, a także częstszych choć mniej agresywnych nowotworów skóry takich jak rak  płaskonabłonkowy i podstawnokomórkowy.

Ostatnim czynnikiem, który ma wpływ na rozwój nowotworów jest ekspozycja na zakażenia wirusowe np. wirus brodawczaka ludzkiego (HPV – human papilloma virus) przenoszony m. in. droga płciową. Materiał genetyczny tego wirusa, jest obecny w 99,7 % przypadków raka szyjki macicy.

Red:  czy możliwa jest poprawa wyników leczenia nowotworów i jakie Pan doktor widzi rzeczywiste kierunki działania?

Sz. Niemiec: Właściwie przeprowadzony program edukacji w zakresie chorób nowotworowych, obejmujący przede wszystkim osoby młodych, mógłby naprawić obecną sytuację, ponieważ wykształci w nich silne mechanizmy motywacyjne do działań profilaktycznych, mających na celu zapobieganie chorobom nowotworowym, uświadomić potrzebę samokontroli swojego stanu zdrowia. Centrum badania Opinii Publicznej w 2007 r. przeanalizowało przyczyny nie poddawania się badaniom profilaktycznym. We wnioskach napisano, że ludzie w Polsce nie chcą podejmować się takim działaniom, ponieważ uważają się za zdrowych, a także z braku czasu. Ważną przyczyną okazały się także lęk i obawa o wynik.

Ważna jest tak zwana „czujność onkologiczna”, zwłaszcza lekarzy medycyny rodzinnej, którzy są najczęściej pierwszymi medykami, mającymi kontakt z chorym pacjentem. Kluczem do sukcesu jest dobrze zebrany wywiad i poważne podejście do nietypowych symptomów w przypadku chorób, które swym brakiem objawów są skrytymi zabójcami. Rozpoznawane najczęściej w stadium zaawansowania prowadzą, pomimo zastosowania najnowszych metod leczenia, do szybkiego zgonu pacjenta.

Red: A teraz bardziej osobiste pytanie. Czy mimo nie zawsze dobrych wyników leczenia onkologicznego, operacyjnego nowotworów,  nie zniechęca to Pana do wykonywania zawodu chirurga onkologa od ponad 25 lat?

Sz. Niemiec: Taki mój zawód, który uważam, że wykonuję go z pasją. Jeżeli udało mi się komuś pomóc to mam z tego ogromną satysfakcję, ale szczerze się przyznam, że w mojej pamięci pozostają przypadki, wobec których byłem bezradny. To uzmysławia mi jak wiele jest do zrobienia w onkologii i chirurgii. Zachęca to więc do dalszej pracy i doskonalenia mojego zawodu.

Red: Był Pan za granicą i na pewno widział Pan jak wygląda leczenie w zachodnich ośrodkach chirurgiczno-onkologicznych. Czy u nas w Polsce są podobne metody diagnostyczne i lecznicze?

Sz. Niemiec: Uważam, że na dzień dzisiejszy wyposażenie diagnostyczne w większości szpitali jest porównywalne jak i stosowane metody lecznicze. Natomiast jak już wspominałem, wczesne rozpoznawanie choroby przyczynia się do wyników leczenia.

Dziękuję za rozmowę.

Ilona Czarnecka
ilona.czarnecka@jaslo4u.pl

Reklama

Komentarze: 26

Dodaj komentarz Widok:
1
@ Jaślanin
dnia 16.12.2011, 21:40 · Zgłoś
Wiekszosc ludzi Polsce a i w Jasle niestety ( bardzo niestety ) zyje w przekonaniu ze nowotwory jak i inne choroby tworza sie bo taki jest program genetyczny, ok, wszystko ok, ale to jakas patologia myśli ludzkiej, totalna patologia !, gdzie myslenie o tym co zjadamy kazdego dnia, jaką to pozywienie ma wartosc, jakość, przeciez to jest jedna z głownych determinant stanu zdrowia, gdzie aktywnosc na swieżym powietrzu ?, obudźmy sie prosze panstwa wszyscy, im szybciej tym lepiej, bo moze kiedys byc za pożno, a lekarze nie sa cudotworcami i gdy ktoś ma calkowicie zrujnowany organizm to zaden lekarz nie pomoze, nawet najlepszy lekarz i nie ma w tym niczyjej winy procz winy samego chorego za fatalny styl życia, ktory sobie zafundował z własnego pomysłu = [...] pomysłu
Odpowiedz
1
@ STAEK
dnia 16.12.2011, 13:42 · Zgłoś
doktor niemiec to bardzo dobry lekarz i bardzo mądry człowiek.
radosnych i spokojnych świąt panie doktorze !
jest pan chlubą jasielszczzny !
Odpowiedz
3
@ anna
dnia 15.12.2011, 19:57 · Zgłoś
panie doktorze gratuluje panu córki Dominiki...byłam jej pacjętką w Krakowie na onkologi chyba wiem po kim odziedziczyła mądrość. skromność i chęć pomocy potrzebującym. Serdecznie pozdrawiam i życzę spokojnych świat dla całej rodziny.
Odpowiedz
2
@ majaaa
dnia 15.12.2011, 11:56 · Zgłoś
moja babcia w wieku 75 lat zmarła na raka zosliwego ktory zapewne ropzwijal sie od kilku a moze kilkunastu lat niestety ona nic chodzila po lekarzach nie leczyła sie a mzoe stety? moze akby wczesnie to ruszyli to wczesniej by o wszystko sie stało? mieszkała na wsi i zapewniam was ze chemi w postaci jedzenianie jadła zbyt wiele i powiedzcie madzrzy skad u Niej rak??? ja mysle ze to GENETYKA i tyle a reszta to mity ktore mozna wlozyc w bajki
Odpowiedz
5
@ pacjentka
dnia 15.12.2011, 09:47 · Zgłoś
jeszcze się taki nie urodził aby wszystkim dogodził!
Odpowiedz
2
@ była pacjentka
dnia 14.12.2011, 20:24 · Zgłoś
,miałam dwie operacje żekomo nie grozne po czym okazało się że do konca życia nie będę mogła już normalnie funkcjonować oszczedze szczegółów obecnie dodatkowo leczę się na nerwy naprawde radzę dwa razy pomyśleć
Odpowiedz
7
@ lekarz
dnia 14.12.2011, 19:43 · Zgłoś
Pan Dr Niemiec jest wybitnym profesjonalistą. Bardzo zasmucają mnie negatywne zdania wypowiedziane powyzej przez niektore osoby. Zawod lekarza nie jest tozsamy z idealnością we wszechczasie lecz z pomoca chorym na miare swych mozliwosci. Dr Niemiec w sposob wyczerpujący to czyni. Mialem okazje i zaszczyt widziec to z bliska.
Pozdrawiam serdecznie Pana Dr-a i zycze sukcesow
Odpowiedz
0
@ tolo
dnia 16.12.2011, 19:06 · Zgłoś
masz racje to wybitny lekarz,i wspanialy czlowiek
Odpowiedz
6
@ xxxxxx
dnia 14.12.2011, 19:34 · Zgłoś
Uważam że pan doktor jest super gościem !!!
Interesuje się pacjentem jest bardzo miłym i życzliwym człowiekiem .
Dzięki jego interwencji i udanej operacji czuje się dzisiaj bardzo dobrze !!!
Dziękuje bardzo mu za to .
Odpowiedz
8
@ KONRAD
dnia 14.12.2011, 18:19 · Zgłoś
Miarą poziomu częstotliwości raka(także innych chorób) jest sposób traktowania człowieka przez państwo.Kraj,który bezczelnie ogranicza leczenie,tworząc bariery wiekowe,
biurokrację do wielkości balona w powietrzu, tworzy warunki dla wzrostu zachorowań i przedwczesnej śmierci...Polak jest w tej chwili przypadkiem,a nie pacjentem.O tym i z tym walczy i służba zdrowia i pacjenci.Władza-nie.Ona ma swoje kliniki rządowe,zachodnie i brednie o korupcji...Dopóki nie zajdą istotne zmiany i Polską nie zaczną rządzić, nieodpowiedzialni ludzie będzie jeszcze gorzej...Profilaktyka to klu sprawy. Wczesne wykrywanie raka rokuje wyleczenie-też! Dr. Niemiec ma rację,pacjenci mają rację,biurokraci mają to [...]...
Odpowiedz
9
@ wdzieczny
dnia 14.12.2011, 18:16 · Zgłoś
Pan doktor jest naprawde super gość.Mam wiele do podziekowania za to,że dzisiaj żyję. Zdrowych ,spokojnych swiąt Panie Doktorze.
Odpowiedz
17
@ a prawda jest gorzka
dnia 14.12.2011, 17:18 · Zgłoś
Mówimy i piszemy o szeroko zakrojonej akcji profilaktycznej w wykrywaniu chorób,
a kto z Was szanowni internauci będąc u lekarza rodzinnego w tym roku otrzymał skierowanie na zwykłe badanie krwi ?
Tak więc profilaktyka i wczesne wykrywanie to pic na wodę (delikatnie mówiąc), a wszystko, jak zwykle rozbija się o kasę, dużą kasę.
Odpowiedz
-3
@ wiosna
dnia 14.12.2011, 17:11 · Zgłoś
Byłam k=iedys u niego prywatnie, postawił diagnozę prawie z powietrza , popatrząc na mnie, oczywisci pocieszył, że to nic nie jest , kompletny ignorant , nieszczery, mało zaangazowany, powierzchowny. Przykre to...
Odpowiedz
0
@ bb
dnia 14.12.2011, 17:39 · Zgłoś
widocznie nie miałaś raka wszystko inne dla onkologa to pryszcz ...a hipochondryków nie lubi i ma rację !!!
Odpowiedz
7
@ ole
dnia 14.12.2011, 21:31 · Zgłoś
Jak długo żyje to nie słyszałam aby jakikolwiek lekarz potrafił każdemu pacjentowi pomóc,bywają sytuacje w życiu że niestety nie pomoże nawet najlepszy specjalista.
Odpowiedz
8
@ STOKROTKA
dnia 14.12.2011, 17:03 · Zgłoś
Moim zdaniem, dr n.med. Szymon Niemiec, to bardzo dobry specjalista.Operował mnie i moją mamę ratując nam życie. Cieszmy się,że mieszka w Jaśle i nie wyjechał do innego miasta, gdzie byłby bardziej doceniany. Serdeczne dziękuję Panu doktorowi za jego serce okazywane ludziom chorym i cierpiącym. Życzę dalszych sukcesów w pracy zawodowej.

Wdzięczna pacjentka.
Odpowiedz
10
@ wdzięczna corka
dnia 14.12.2011, 17:47 · Zgłoś
uratował mi mamę ,wystarczył telefon do Brzozowa i info że jestem z Jasła ...bardzo profesjonalnie ,rzeczowo informował pacjentkę o stanie zdrowia bez ukrywania ale i bez paniki ...do dziś żyje a ja jestem mu wdzięczna do końca życia !!Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt panie doktorze ...
Odpowiedz
11
@ Śnieżynka
dnia 14.12.2011, 19:39 · Zgłoś
[cytat=STOKROTKA]Moim zdaniem, dr n.med. Szymon Niemiec, to bardzo dobry specjalista.Operował mnie i moją mamę ratując nam życie. Cieszmy się,że mieszka w Jaśle i nie wyjechał do innego miasta, gdzie byłby bardziej doceniany. Serdeczne dziękuję Panu doktorowi za jego serce okazywane ludziom chorym i cierpiącym. Życzę dalszych sukcesów w pracy zawodowej.

Wdzięczna pacjentka.[/cytat]

Podzielam...Pan Doktor pomógł mojej mamie. Poważna operacja chirurgiczna (mastektomia) udała się! Pokonaliśmy raczysko. Dziękuję Panie Doktorze...Boże Narodzenie się zbliża, mama będzie z nami. Dziękujemy.
Odpowiedz
-6
@ sprawiedliwa
dnia 14.12.2011, 16:10 · Zgłoś
doświadczony to chyba [...] i szczególnie w prowadzeniu samochodu po [...] doświadczony...nie powinien wykonywać więcej tego zawodu...
Odpowiedz
8
@ zzz
dnia 14.12.2011, 16:58 · Zgłoś
Byłam kiedyś pacjentką doktora Niemca i nie mam powodu,aby powiedzieć marne słowo przeciwko niemu.
Odpowiedz
-3
@ AQQ
dnia 14.12.2011, 22:09 · Zgłoś
No widać że chłop wypić lubi...a wiadomo jak wóda to nie robota...
Odpowiedz
-8
@ zenik
dnia 14.12.2011, 14:17 · Zgłoś
Zmniejsz ryzyko raka- odstaw leki, oraz nie chodź do lekarzy :)
Odpowiedz
-2
@ xx
dnia 14.12.2011, 21:50 · Zgłoś
zenik
popieram Ciebie
to sa dopiero slowa
ewentualnie wybrac dla siebie odpowiedna forme aktywnosci
troszke zwracac uwage na to co sie je

a nie faszerowac sie ,,tabletka " na wszystko i od wszystkiego

i jeszcze patrza zeby im ,,stowki " do rak dawac
Odpowiedz
-8
@ obserwator
dnia 14.12.2011, 14:11 · Zgłoś
ludzie życie jest bardzo piękne tylko jest [...] kupe a o uzdrowienie z choroby raka sie modlijcie głęboko do boga wszechmogącego
Odpowiedz
-15
@ koleś
dnia 14.12.2011, 15:35 · Zgłoś
lepiej sie do [...] modlic :) maja wieksze [...]niecie z czaru hahahaha
Odpowiedz
1
@ obserwator
dnia 15.12.2011, 12:02 · Zgłoś
do kolesia niedrwij sobie z pana boga bo trzeba sie bardzo głęboko modlić w tedy pan bóg wysuchuje
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.