Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

ZUS kontroluje zwolnienia lekarskie

22

 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w 2007 r. obniżył lub cofnął wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego na łączną kwotę 74,8 mln zł. To rezultat kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz wykorzystania zwolnień lekarskich.

 

W 2007 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził 264,1 tys. badań kontrolnych w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy. W ich efekcie, 24,5 tys. osób wydano decyzje wstrzymujące dalszą wypłatę zasiłku chorobowego, co oznacza, że 9,3 % badanych uznano za zdolnych do pracy. Natomiast w przypadku 25,7 tys. osób wydano orzeczenia o potrzebie rehabilitacji leczniczej. Liczba dni absencji, ograniczonej w efekcie tych badań, wyniosła 123,5 tys. Kwota wstrzymanych z tego tytułu zasiłków osiągnęła 3,7 mln zł.

 

W ramach kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich w 2007 r. pracownicy ZUS-u skontrolowali 67,7 tys. ubezpieczonych, pozbawiając prawa do zasiłku 2,7 tys. osób, co w efekcie spowodowało cofnięcie zasiłków w łącznej kwocie 3,4 mln zł.

 

Ponadto ZUS ograniczył do 100% przeciętnego wynagrodzenia podstawę wymiaru zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego. Z tego powodu w 2007 r. obniżył wypłaty o 61,8 mln zł.

 

ZUS ma także prawo do obniżania o 25% wysokości zasiłku chorobowego i opiekuńczego za okres od 8 dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zaświadczenia lekarskiego. Obniżenie to ma miejsce w przypadku niedopełnienia obowiązku dostarczenia płatnikowi zaświadczenia lekarskiego w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania. Z tego tytułu w 2007 r. obniżono wypłaty zasiłków o 5,9 mln zł.

 

Łącznie kwota obniżonych i cofniętych świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w 2007 r. wyniosła 74,8 mln zł. W 2007 r. ZUS wypłacił natomiast zasiłki chorobowe na kwotę 3,9 mld zł. Około 3,4 mld zł wypłacili ze swoich środków pracodawcy.

 

Podstawę prawną do przeprowadzania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy stanowi ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

 


Agnieszka Prajsnar

O/ZUS Jasło

Reklama

Komentarze: 22

Dodaj komentarz Widok:
0
@ S3ga
dnia 08.03.2008, 11:05 · Zgłoś
No właśnie, to chciałem usłyszeć.
Odpowiedz
0
@ alekxis
dnia 07.03.2008, 21:25 · Zgłoś
o czym wy ludzie piszecie? rente dostaje ten co ma pieniadze!.Bylo tak i tak bedzie.
Odpowiedz
0
@ Dewajtis
dnia 07.03.2008, 20:09 · Zgłoś
Krysiy czy masz taką władzę nad orzecznikami by blokować przyznanie renty?
I w sądzie też?
Odpowiedz
0
@ od czytelnika do [...]
dnia 07.03.2008, 18:07 · Zgłoś
A gdzie twój współmałżonek co piszesz,że za 430 zł musisz wyżyć i utrzymać rodzinę - ja uważam,że ktoś naprawdę chory nie pracuje-a pieniądze z OPS są właśnie dla takich ludzi- którzy są w trudnej sytuacji matrialnej!
Odpowiedz
0
@ do S3ga
dnia 07.03.2008, 17:01 · Zgłoś
Skontroluj, tylko uważaj, bo wdepniesz w niezle bagno, z którego możesz nie wyjść.
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 07.03.2008, 11:45 · Zgłoś
Do czytelnik.Fajne stwierdzenie ,..gdybys byl naprawde chory to bys nie pracowal...Zadalem ci pytanie w jai sposob zyc za 430 zl miesiecznie z rodzina.Jesli masz pomysl powiedz a z mila checia przestane pracowac bo mnie to kosztuje naprawde duzo zdrowia.A jesli chodzi o pracodawce to znowu nie masz zielonego pojecia o tym co piszesz,bo pracujac na rencie mozesz wykonywac prace w ograniczonym zakresie,takie na jakie pozwala twoja choroba.A jesli chcesz pracowac nie pobierajac renty musisz miec pelne badania lekarskie.Poczytaj,posluchaj a potem sie wypowiadaj.A gdybym tak myslal jak ty musialbym isc do mopsu po pieniazki,wiec nie wiem co jest lepsze,to ze pracuje pobierajac renteczy to gdybym przestal pracowac i bral kase siedzac w domu.Zastanow sie.
Odpowiedz
0
@ do cztelnika
dnia 07.03.2008, 11:01 · Zgłoś
Jesteś,***** skoro opowiadasz takie głupoty w swoich wypowiedziach,co ty myślisz,że jak ktoś jest np.sparaliżowany to nie może pracować na komputarze?
Odpowiedz
0
@ do [...]od czytelnika
dnia 07.03.2008, 08:17 · Zgłoś
Gdybyś był naprawdę chory to byś nie pracował. A tak na marginesie wartałoby zainteresować się twoim pracodawcą,który bez aktualnych badań lekarskich cię zatrudnia.
Odpowiedz
0
@ By zaoszczedzic
dnia 06.03.2008, 22:13 · Zgłoś
ZUS powinien skontrolowac chorobowe tych,ktorzy choruja w sezonie zimowymi juz bylyby duze oszczednosci bo jak mozna ciezko pracowac 3 sezony (budowlancy,kierowcy) a zima spac jak niedzwiedz i brac pieniadze od ZUS za wypoczynek zimowy.
Odpowiedz
0
@ S3ga
dnia 06.03.2008, 18:51 · Zgłoś
ZUS kontroluje bo szuka pieniędzy. A może by tak skontrolować kontrolującego ??? Czy komuś się to udało zrobić?
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 06.03.2008, 18:03 · Zgłoś
Do czytelnik:Jesli tak mowisz to moze laskawie potrafisz mi powiedziec w jaki sposob mam zyc z rodzina za 430 zl renty ktora zus mi wyplaca po 18 latach pracy.Zachorowalem dostalem rente ale niestety jestem zmuszony pracowac mimo dolegliwosci chorobowych.Niechce byc na garnuszku mopsu ,wple zacisnac zeby i pracowac.Niestety gdybym chcial nie pobierac renty tylko pracowac normalnie zaden lekarz nie podbije mi badan lekarskich bo jestem chory.I tak wlasnie kolko sie zamyka.Zanim cos napiszesz popytaj jak to wyglada w rzeczywistosci bo widze ze nie masz o tym pojecia.Zycze ci abys zawsze byl zdrowy i nie musial kozystac z renty.
Odpowiedz
0
@ do rico
dnia 06.03.2008, 16:58 · Zgłoś
Pewno małżonka nigdy nie pracowała zawodowo, jesli jest na garnuszku MOPS, więc dlaczego miałaby nie być. A poza tym, to jak długo pracowałeś, drogi rico??? Znam emerytów, którzy pracowali 30-40 lat i niewiele lepiej im sie powodzi, niestety...:no:
Odpowiedz
0
@ do czytelnika
dnia 06.03.2008, 14:04 · Zgłoś
Tak popieram i dodam że są tacy też i w Polsce co majom renty i pracują a młodego nie przyjmą B)
Odpowiedz
0
@ inwalida
dnia 06.03.2008, 11:02 · Zgłoś
Przestańcie ******** o oszczędnpściach ZUS-u bo przecież on najwięcej oszczędza na emerytach i rencistach.Wiecie ile dostałem podwyżki renty-całe 7zł.
Odpowiedz
0
@ jancio
dnia 06.03.2008, 10:18 · Zgłoś
Dobrze że kontroluja, tylko wiadomo że niektórzy choruja bez niczego 6 m-cy i nikt ich nigdy nie sprawdzał i nie sprawdzi, tez wiem o kilku takich
Odpowiedz
0
@ @.pl
dnia 06.03.2008, 09:51 · Zgłoś
No tak w ZUS-ie maja najlepszych specjalistow na swiecie jeden medyk od wszelakich dolegliwosci poczawszy od chorob skornych poprzez ginekologie a takze chirurgie oni nawet czlowieka niewidzacego uwazaja za okaz zdrowia tylko pogratulowac :no::no::no:
Odpowiedz
1
@ cyberchłop do czytelnik
dnia 06.03.2008, 07:23 · Zgłoś
zgadza się też znam kilka przypadków co zdrowi jak konie ,a rente biorą ,a Ci co naprawdę mają problemy ze zdrowiem bez znajomości w ZUSie trzęsą portkami przed komisjami lakarskimi .Tak samo zuważcie tendencje ,ż e np.Ci którzy biorą rente "na głowę" ,kiedy zbliża się komisja zusowska lekarska (bo to renty okresowe) zaczynają powaznie świrować .A my na takich cwaniaczków musimy bulić:mad:
Odpowiedz
0
@ rico
dnia 06.03.2008, 00:19 · Zgłoś
masz rację czytelniku tak jest , to jest prawda biorą rentę a poza tym wspólmalżonka jst na garnuszku MOPSu wstyd ,e
Odpowiedz
0
@ chora
dnia 05.03.2008, 23:18 · Zgłoś
dla ZUSU kazdy chory przebywajacy na zwolnieniu lekarskim to symaulant i nacigacz
Odpowiedz
0
@ do czytelnik
dnia 05.03.2008, 22:13 · Zgłoś
jak znasz takie przypadki to napisz o tym do ZUS, na pewno zostanie to sprawdzone. Walka z takim wyłudzaniem świadczeń sprawi, że renty otrzymywać będą naprawdę potrzebujący i uprawnieni a nie psudochorzy naciągacze.
Odpowiedz
0
@ swoosh'ny
dnia 05.03.2008, 21:34 · Zgłoś
Może nie "zamiast", ale jednocześnie należałoby renty kontrolować...
Odpowiedz
0
@ czytelnik
dnia 05.03.2008, 20:06 · Zgłoś
ZUS zamiast kpntrolować chorobowe wziąłby się za weryfikację i kontrolę rent /niby chorobowych/ osob w wieku od 30-45 lat,którzy to pobierają rentę,a pracują za granicą lub w Polsce.Znam kilka takich przypadków.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.