Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

40 lat temu narodziła się „Solidarność”. W Jaśle upamiętniono wydarzenia sprzed czterech dekad

98

Wczoraj, 31 sierpnia, minęło dokładnie 40 lat od dnia, w którym powstał Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”. To niezwykle istotne z punktu widzenia współczesnych dziejów narodu polskiego wydarzenie, odcisnęło swoje niezatarte piętno również na społeczności Jasła i regionu jasielskiego. Mieszkańcy Jasła i okolic, którzy przed czterema dekadami postanowili dołączyć do ogólnonarodowego ruchu, upamiętnili narodziny „Solidarności”, która po dziś dzień stanowi symbol walki o przywrócenie obywatelskiej godności.

Przy budynku I LO w Jaśle zaprezentowano wystawę
w 40. rocznicę powstania NSZZ "Solidarność"/fot. Marcin Dziedzic

Więcej zdjęć z obchodów 40. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność" znajdziecie tutaj > FOTOGALERIA

40 lat temu, 31 sierpnia 1980 r., w Stoczni Gdańskiej, doszło do podpisania przez Międzyzakładowy Komitet Strajkowy oraz władze PRL reprezentowane przez Komisję Rządową, tak zwanych Porozumień Sierpniowych. Władze zezwoliły między innymi na tworzenie wolnych związków zawodowych. Porozumienie Gdańskie było efektem trwającego od połowy sierpnia 1980 r. strajku w samej Stoczni. Akcje strajkowe organizowane były w wielu polskich miastach. Na mapie wystąpień robotniczych znalazło się również Jasło. Nic więc dziwnego, że również tutaj odbyły się wczoraj obchody 40. rocznicy powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. W gronie organizatorów znalazły się: NSZZ „Solidarność” – Region Podkarpacie Oddział w Jaśle, Stowarzyszenie „Solidarni w Jaśle”, Starostwo Powiatowe w Jaśle, Burmistrz Miasta Jasła, Wójt Gminy Jasło, parafia Św. Stanisława BM w Jaśle, Muzeum Podkarpackie w Krośnie, Muzeum Regionalne w Jaśle, I Liceum Ogólnokształcące w Jaśle, Zespół Szkół nr 4 w Jaśle oraz Instytut Pamięci Narodowej oddział w Rzeszowie.

Pierwszym punktem obchodów rocznicowych było odsłonięcie wystawy plenerowej – 40 lat „Solidarności”. Zawiera ona kilkadziesiąt archiwalnych fotografii, w tym również zdjęcia obrazujące historię ruchu solidarnościowego w Jaśle. Każdy, kto zdecyduje się ją zobaczyć, dowie się również, że kolebką „Solidarności” w 1980 r. w Jaśle było przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej Oddział Jasło, w którym pod koniec sierpnia powołano Komitet Strajkowy, a jego przewodniczącym został Kazimierz Dubas. Zaproszonych gości powitał starosta jasielski Adam Pawluś. – Jest mi niezmiernie miło powitać koleżanki i kolegów, z którymi czterdzieści lat temu byliśmy razem. Nie będę wszystkich wymieniał z imienia i nazwiska, ale witam was bardzo serdecznie. Jesteście świadkami otwarcia skromnej wystawy. Uroczystości też są bardzo skromne ze względu na sytuację epidemiczną. Część historyczną wystawy przygotował kolega Kazek Poniatowski. Zachęcam innych, aby spisywali historie i dostarczali do stowarzyszenia (Stowarzyszenie „Solidarni w Jaśle” – przyp. red.). Tak, abyśmy mogli jak najwięcej przekazać przyszłym pokoleniom. Ten wielki ruch, który doprowadził do obalenia komunizmu, to chyba jedno z największych wydarzeń XX wieku w naszej historii, historii Europy i historii całego świata – przekonywał.

Adam Pawluś/fot. Marcin Dziedzic

Po otwarciu wystawy, uczestnicy obchodów 40. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność” udali się do pobliskiego kościoła pw. Św. Stanisława, gdzie odprawiono uroczystą Mszę św. Przewodniczył jej Kanclerz Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie ks. dr hab. Piotr Steczkowski. W wygłoszonej homilii wielokrotnie podkreślał wagę wydarzeń, których Polacy byli świadkami w sierpniu 1980 r. – W historii człowieka, w historii narodów, są takie szczególne momenty, które jakby na nowo rozpoczynają etap dziejów, które nadają świeżości życiu pojedynczych ludzi i całych społeczeństw. Całych narodów. Takim momentem w życiu i historii naszego polskiego narodu, całego narodu, były wydarzenia z sierpnia 1980 r. – przekonywał.

Po Mszy św. wszyscy jej uczestnicy zgromadzili się przed fasadą świątyni, aby wziął udział w odsłonięciu tablicy pamiątkowej, którą umieszczono na murach kościoła. Powstała ona z inicjatywy działaczy „Solidarności” zrzeszonych w Stowarzyszeniu „Solidarni w Jaśle. Jej pomysłodawcą był Kazimierz Poniatowski, który w kwietniu 2018 r. przedstawił członkom stowarzyszenia projekt tablicy upamiętniającej powstanie NSZZ „Solidarność”. – Ostateczna jej treść rodziła się na kilkumiesięcznych zebraniach stowarzyszenia. Kilkukrotnie zmieniało się motto. Ostatecznie, w maju 2019 r. przyjęta została propozycja kolegi Stanisława Koczwary, aby mottem były słowa ojca świętego Jana Pawła II, wypowiedziane w trakcie pielgrzymki w Skoczowie – wspominał w przemówieniu prezes stowarzyszenia Kazimierz Rozenbeiger.  

Tablicę poświęcił ks. dr Stanisław Marczak. Na zakończenie, pod tablicą upamiętniającą postać ks. Jerzego Popiełuszkę złożono kwiaty i znicze. Wartę honorową wystawili przy niej uczniowie klas mundurowych szkół ponadpodstawowych w powiecie jasielskim.

MD

Reklama

Komentarze: 98

Dodaj komentarz Widok:
1
@ Car
dnia 05.09.2020, 11:27 · Zgłoś
Pisałem, że Andrzeja Kachlika wygumkowali. Tego samego, który pierwsze posiedzenia Rady urządził na plebani u Kołtaka. Usunęli wpis. Teraz też usuniecie?
Odpowiedz
1
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 02.09.2020, 22:19 · Zgłoś
Co to za "solidarność", która podzieliła się na "solidarności" branżowe:dbające wyłącznie o własne interesy i wykiwanie innych...spójrzcie na siebie co zrobiliście dla innych i nie oceniajcie to sami , ale zdajcie się na ocenę tych którym to deklarowaliście służbę i pomoc...
Odpowiedz
1
@ Car
dnia 02.09.2020, 20:44 · Zgłoś
A Andrzeja Kachlika wygumkowali. A taki był oddany. Pierwsze posiedzenia Rady Miasta na plebani u Kołtaka zorganizował!
Odpowiedz
1
@ do car
dnia 04.09.2020, 07:40 · Zgłoś
To nie było posiedzenie Rady Miasta tylko Kołtak wezwał radnych na dywanik bo nie podobała mu się kandydatura Kachlika. Próbował wymusić na radnych by wybrali ... Kozaka.
Odpowiedz
2
@ js
dnia 02.09.2020, 13:30 · Zgłoś
A kiedy to polska gospodarka dorównywała niemieckiej? Nawet NRD na wyprzedzało. Wiekszość przemysłu i cały handel prywatne, wszędzie zagraniczny kapitał, po PGRach ani śladu, o Peweksach czy kartkach na mięso nikt już nie pamięta a ty twierdzisz że wszystko bez większych zmian?. Skąd ty się wziąłeś pewnie nie z księżyca tylko z innej galaktyki.
Odpowiedz
0
@ pseudonim
dnia 02.09.2020, 17:45 · Zgłoś
Chwalisz zagraniczny kapitał, który wyprowadza pieniądze z kraju? Zagraniczny inwestor zainwestuje tu 100$ ale pod warunkiem, że zaraz wyciągnie za granicę 1000$ zysku. Otoczenie ekonomiczne bardzo się zmieniło, ale system państwowy słabo dopasował się do nowego otoczenia. NRD lepiej wykorzystało swoją szansę.
Odpowiedz
0
@ js
dnia 02.09.2020, 21:56 · Zgłoś
NRD wykorzystało szansę - kpisz czy o drogę pytasz? Po zjednoczeniu zlikwidowano tam 80 % przedsiębiorstw, w ciągu kilku lat wyemigrowało do zachodnich landów 3,5 mln. z 17 mln. mieszkańców, do 2000 r. we wschodnie landy zainwsestowano ponad bilion marek. Zagraniczny kapitał w tej chwili wytwarza prawie połowę polskiej produkcji przemysłowej i ponad 60 % eksportu.
Odpowiedz
0
@ pseudonim
dnia 03.09.2020, 19:28 · Zgłoś
Zagraniczny kapitał nie wytwarza tu produkcji. Polacy wytwarzają i zarabiają ochłapy. Zysk leci do zagranicznego inwestora.
Odpowiedz
0
@ js
dnia 04.09.2020, 07:32 · Zgłoś
Kapitał nie tworzy produkcji? Takich bzdur to nie wymyślili nawet komuniści. A co ją tworzy - [...] ze spółek skarbu państwa?
Odpowiedz
0
@ pseudonim
dnia 04.09.2020, 13:17 · Zgłoś
Kiedyś pracowało się dla wschodnich przyjaciół i niewiele z tego mieliśmy.
Teraz pracuje się dla zachodnich przyjaciół i niewiele z tego mamy.
Gdy w latach '90 zabrakło władcy ze wschodu, poszukano nowych władców dla których będziemy pracować. System niewolniczy tu pozostał.
W byłym NRD ludzie pracują na siebie. Wszędzie niemieckie Kauflandy i Lidle, na ulicach niemieckie samochody, a ludzie trzymają pieniądze w Deutsche Banku. Nie są niewolnikami u zagranicznego inwestora.
Odpowiedz
0
@ js
dnia 05.09.2020, 08:44 · Zgłoś
Akurat Deutsche Bank [...] jest głównie bankiem inwestycyjnym a zwykli ludzie trzymają pieniądze głownie w małych lokalnych bankach. W dawnym NRD praktycznie wszystko przejęli Niemcy z zachodu. Miejscowi czują się pariasami na czym żerują postkomuniści i neofaszyści. Nikt cię nie zmusza poal się Boże patrioto do kupowania w Lidlu czy Kauflandzie, podobnie do kupowania poniemieckiego szrotu ani trzymania pieniędzy w zagranicznych bankach.
Odpowiedz
0
@ pseudonim
dnia 02.09.2020, 12:30 · Zgłoś
Po upadku komuny w NRD zmieniono funkcjonowanie całego państwa. Wprowadzono tam taki system jak w RFN. U nas system działa bez większych zmian. Wprowadzono tylko niewielkie niezbędne zmiany. Efekt jest taki, że teraz polska gospodarka nie dorasta im do pięt.
Odpowiedz
5
@ irena
dnia 02.09.2020, 11:05 · Zgłoś
coscie chcieli to macie
Odpowiedz
4
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 02.09.2020, 09:48 · Zgłoś
"Solidarnie" - można innym pomagać i służyć im, ale też "solidarnie" m można innych wykiwać i wykorzystywać...
Odpowiedz
9
@ Noo
dnia 02.09.2020, 08:23 · Zgłoś
Już nie mogę patrzeć na jedne i te same ...twarze przy byle okazji W Jaśle brakuje nowych, świeżych ludzi z pomysłem na rozwój tego miasta. Dlaczego od 20 lat wybiera się tych samych ludzi, którzy niczym się nie wykazali? Nie ma szczęścia to nasze miasto:-(
Odpowiedz
-5
@ a.lechowski
dnia 02.09.2020, 08:31 · Zgłoś
A które ma.
Odpowiedz
6
@ Aaaa
dnia 02.09.2020, 09:42 · Zgłoś
Na przykład Krosno ma.
Odpowiedz
7
@ Mariola
dnia 02.09.2020, 08:04 · Zgłoś
Pitolenie by pitolić prawda jest taka robotnik walczył a władzę przejął inżynier prawnik sędzia lekarz. Dzięki tej "solidarności " zakłady przejęli cwaniacy złodzieje i kombinatorzy i teraz robotnik
ma [...] do gadania .Tak wygląda wolność nieroby dostają z naszych podatków ochlapy i głosuje na tych właśnie obecnie mądrych...ale chyba inaczej niż logika nakazuje.
Odpowiedz
11
@ patriota
dnia 02.09.2020, 05:40 · Zgłoś
Gdy powrócił ze Stanów Pawluś tośmy się cieszyli, że to patriota i prawdziwy solidarnościowiec, że poprowadzi powiat jak należy. A tu okazuje się że to [...], otacza się ubowcami i byłymi [...]ntami z PRL-u, a swoich nie szanuje.
Odpowiedz
0
@ a.lechowski
dnia 02.09.2020, 08:29 · Zgłoś
To jest emisariusz rządu reprezentującego patriotów polskich w USA ,którzy uciekli przed obowiązkiem walki z sowieckim okupantem.
Odpowiedz
4
@ do patrioty
dnia 02.09.2020, 13:56 · Zgłoś
Tylko stołek i kasa! Za wszelką cenę a [...] to mało powiedziane..?
Odpowiedz
9
@ Lidia Mikolajczyk
dnia 01.09.2020, 21:46 · Zgłoś
Taka pewnie drobna rzecz, ktora mnie razi w tej relacji, a wlasciwie nie w relacji a przemowieniu Starosty. A mianowicie okreslenie "kolega Kazek Poniatowski". Jesli juz to powinien powiedziec "kolega Kazimierz Poniatowski". Chociaz dla mnie to zawsze bedzie Profesor Kazimierz Poniatowski.
Odpowiedz
0
@ js
dnia 02.09.2020, 06:33 · Zgłoś
Profesor to jest na uniwersytecie,
Odpowiedz
0
@ a.lechowski
dnia 02.09.2020, 08:18 · Zgłoś
A dla mnie to zawsze będzie Senator Profesor Kazimierz Poniatowski.
Odpowiedz
3
@ js
dnia 02.09.2020, 08:49 · Zgłoś
Faktycznie przez półtora roku był senatorem dopóki Wałęsa nie rozgonił tego [...]ostwa. Zającowa również. Każdy ma takich senatorów na jakich zasługuje.
Odpowiedz
3
@ szopa
dnia 02.09.2020, 11:44 · Zgłoś
wart pac pałaca!
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 01.09.2020, 21:20 · Zgłoś
Historią jak widac z fotorelacji interesuja sie tylko uwczesni młodzi. Młodzieży nie widać. I słusznie , nas interesuje teraźniejszość i przyszłość malowana jak narazie niezbyt kolorowo dzięki PiS
Odpowiedz
11
@ Antonio
dnia 01.09.2020, 18:49 · Zgłoś
No i może Pankiewicz opowie nam coś więcej. .jak to z tą solidarnościa było ?
Odpowiedz
2
@ [...]
dnia 01.09.2020, 19:09 · Zgłoś
To są rządy bezczelnych partaczy i ich po[...]ków
- powiedział dzisiaj Sikorski
Odpowiedz
11
@ [...]
dnia 01.09.2020, 19:10 · Zgłoś
Pankiweicz stał tam gdzie ZOMO czy po dobrej stronie ?
Odpowiedz
6
@ Antonio
dnia 01.09.2020, 18:48 · Zgłoś
Od kiedy skończył się stalinizm (1956), nie spotkało Polski większe nieszczęście niż Solidarność, a właściwie to soli(niez)darnosc
Odpowiedz
8
@ valdi
dnia 01.09.2020, 17:58 · Zgłoś
popatrzcie na zdjęcia jak wygląda związkowiec z ul. Asnyka 6 , jaki zatroskany o losy zwolnionych pracowników , przecież bronił ich do końca razem z ciocią
Odpowiedz
13
@ Feniks
dnia 01.09.2020, 16:13 · Zgłoś
Patrzcie dokładnie, to przez tych polityków Jasło popada w ruinę!!! Miejmy nadzieję, że to ich ostatnia kadencja!
Odpowiedz
12
@ Izajasz
dnia 01.09.2020, 18:49 · Zgłoś
Jaka ostatnia kadencja? Jak przyjdą wybory to jak jeden mąż i żona będziecie na nich głosować!
Odpowiedz
1
@ [...]
dnia 01.09.2020, 19:12 · Zgłoś
gdy Pan ich wezwie do siebie to przyjdą gorsi - ziobryści
Odpowiedz
2
@ Izajasz
dnia 02.09.2020, 13:52 · Zgłoś
Jacy ziobryści? Przyjdą ich dzieci(Wojtek) i wnuki a wy nadal będzieci głosować!!
Odpowiedz
21
@ bolo
dnia 01.09.2020, 14:45 · Zgłoś
wicestarosta przed laty byl po drugiej stronie pamietamy
Odpowiedz
7
@ roman
dnia 01.09.2020, 19:13 · Zgłoś
zomo !!! zomo !!!
Odpowiedz
4
@ Lipa
dnia 02.09.2020, 12:47 · Zgłoś
Do policjanta stojącego na rogu ulicy podchodzi przechodzień i pyta:
- Panie władzo, czy na tej ulicy jest bezpiecznie?
- Oczywiście. Gdyby tak nie było, nie stałbym tutaj.
Odpowiedz
6
@ Lipa
dnia 02.09.2020, 13:14 · Zgłoś
Pyta [...] [...]
- Ej, gdzie tu jest druga strona ulicy?
- No, tam...
- Jak byłem tam to mi powiedzieli, że tu!
Odpowiedz
24
@ Marcin.
dnia 01.09.2020, 14:28 · Zgłoś
Jest rocznica, będzie imprezka!
Jeszcze tylko przykry obowiązek przecięcia wstęgi (można się skaleczyć lub nabawić odcisków), parę zdjęć i najważniejsza PUSTA MOWA o swoich zasługach.
Odpowiedz
29
@ Wz
dnia 01.09.2020, 14:27 · Zgłoś
Pierwsze "bojowniczki" o wolność tylko tablice odsłaniają, zamiast pomyśleć, dlaczego kilka tysięcy młodych ludzi wyjechało, lub nie wróciło tu, że studiów.
Odpowiedz
23
@ X xxx
dnia 01.09.2020, 14:07 · Zgłoś
Kwiatki [...] wstążki i inne [...] tym ludziom w golowach. [...]a zajmijcie sie wreszcie robota. Miasto zakorkowane dziury w drogach pracy zero komary jak konie lataja ale co tam najwazniejsze ze jest kolejna okazja do zlozenia kwiatków. Najgorsza wladza jaka pamietam. Oby jak najszybciej sie to skonczylo... Ttzymam za to kciuki
Odpowiedz
20
@ Aldona
dnia 01.09.2020, 13:21 · Zgłoś
Czerwona matka wszystkich matek pierwsza jest do wstęg.
I jeszcze inne przykicały
Odpowiedz
16
@ DODEK
dnia 01.09.2020, 12:41 · Zgłoś
Szlak mnie trafia jak propagandowo i bez kszty obiektywizmu okłamują młodzież mówiąc że dawniej było szaro buro i ocet na półkach. Był czas że był ocet ALE był czas że było wszystko w sklepach,był potężny przemysł motoryzacyjny,elektroniczny żegluga morska ... a dziś co ? a no nic nie ma,no ale o tym się nie mówi młodzieży przecież było szaro i ponuro.
Odpowiedz
11
@ !@#$
dnia 01.09.2020, 14:34 · Zgłoś
Dzisiaj w Polsce jest lepiej prywaciarzom, bo mają dużo bezrobotnych, którzy chcą pracować za niską płacę. A jeśli komuś źle, może wyemigrować do europy.
Odpowiedz
30
@ kras
dnia 01.09.2020, 12:22 · Zgłoś
A Piotrowicza nie zaprosili? Przecież panowie Poniatowski i Rosenbajger napisali list otwarty do Pikula w obronie Piotrowicza.
Odpowiedz
12
@ czerwony jak cegła
dnia 01.09.2020, 14:00 · Zgłoś
Piotrowicz dla Kazka jest osobistym dobrem i z nikim się nie dzieli?
Odpowiedz
1
@ czerwony jak cegła
dnia 02.09.2020, 13:50 · Zgłoś
Orientacji chyba nie zmienił?
Odpowiedz
0
@ js
dnia 05.09.2020, 08:36 · Zgłoś
Kto wie, może jacyś lewacy podali mu tabletkę?
Odpowiedz
29
@ Ślimak
dnia 01.09.2020, 12:10 · Zgłoś
Jasło zakorkowane , [...] spalin samochodowych i co tu świętować
Odpowiedz
40
@ poszukiwania
dnia 01.09.2020, 12:07 · Zgłoś
a gdzie byli związkowcy jak likwidowano w Jaśle chociażby PNIG z ulicy Asnyka 6
Odpowiedz
13
@ Bożena
dnia 01.09.2020, 13:56 · Zgłoś
Oni nigdy nic nie robili tylko współpracowali z mafią kościelną i z dyr. Nowakiem i na naszych krwawicach się dorobili samochodów i wiele pieniędzy, a teraz spokojnie sobie świętują i piją i bawią tyle [...] jeszcze nigdy nie było.
Odpowiedz
24
@ [...]
dnia 01.09.2020, 11:53 · Zgłoś
Jest co swietowac tyle npwych zakladow pracy jak to miasto sie rozwija po upadku komuny
Odpowiedz
25
@ fifi
dnia 01.09.2020, 11:52 · Zgłoś
i przy pomniku twarze co najwiecej walczyli ale jaja smiechu warte tyle osobistosci a jaslo sie dusi komunikacyjnie sa sciezki rowerowe i jeszcze szopke na placu zwirki robia a uczciwego przystanku brak ludzie wsiadaja na drodze do autobusow t
ludzie kochani popatrzcie jak elita traktuje spoleczenstwo wtydze sie za to co sie dzieje ja ale nie o...i .
Odpowiedz
3
@ łodyniec
dnia 01.09.2020, 11:50 · Zgłoś
Ofiarny duszpasterz ? Nie znam takiego.
Odpowiedz
8
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 13:57 · Zgłoś
Ksiądz Kołtak i ksiądz Marczak.
Odpowiedz
-3
@ do dragoness
dnia 01.09.2020, 16:29 · Zgłoś
Też mi wielkie autorytety. Na miarę PiSu.
Odpowiedz
3
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 17:10 · Zgłoś
Ich zasług dla ówczesnej "Solidarności" nie sposób nie docenić. Powyższe komentarze piszą egzemplarze, najdelikatniej mówiąc, niedoinformowane.
Odpowiedz
7
@ do dragoness
dnia 01.09.2020, 17:24 · Zgłoś
Znacznie lepiej doinformowane od ciebie. Zwłaszcza w temacie przypisywanego SB spalenia w Iwoniczu samochodu pewnego księdza czy załatwienia wizy do USA SBekowi znanego z prześladowania "S"..
Odpowiedz
0
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 18:53 · Zgłoś
Ksiądz Kołtak miał prywatnie sporo za uszami.
Odpowiedz
5
@ do dragoness
dnia 01.09.2020, 19:45 · Zgłoś
A Marczak ze swoim politykowaniem z ambony był tak nudny że ludzie zmieniali parafię.
Odpowiedz
-1
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 20:12 · Zgłoś
Jedni zmieniali, innym się podobało.
Odpowiedz
7
@ Duch
dnia 01.09.2020, 21:31 · Zgłoś
Ile z tych osób miało wkład w obecną demokrację? Pamiętam tamte czasy. [...] nie dam sobie wcisnąć Tym, nie powiem kim, pasuje pozowanie bo się im wydaje, że budują wizerunek jedynej, nie do pokonania prawdy politycznej. Poseł Kurowska, senator Zając? Kto o nich będzie kiedyś pamiętał? Eurorzońca to na pewno na długo zapadnie w pamięci. Ale to już dłuższa historia :-)
Odpowiedz
10
@ Duch
dnia 01.09.2020, 21:48 · Zgłoś
Pamiętam mszę w czasie stanu wojennego. Miałem 10 lat... I ludzi którzy podnosili ręce ze znakiem Victorii, śpiewając Boże coś Polskę racz nam wrócić... Pamiętam wojsko na rogatkach i [...] pod sklepami przez ZOMO. Ilu z Was tu wypisujacych te komentarze macie jakieś pojęcie o tamtych czasach. Dziwię się, że nikt tu nie wspomniał pierwszego Burmistrza Kachlika. Znałem jego ojca, żołnierza, chyba AK. Syn Andrzej też nie miał ponoć lekko w czasie stanu wojennego. Pamiętacie nauczycieli z opaskami "strajk"? Pewnie nie. ... Dlatego większość tych komentarzy to gówniarskie pisanie byle pisać. Żenada. Oby Was to nie spotkało. Więcej pisać mi się po prostu nie chce.
Odpowiedz
0
@ yozef
dnia 02.09.2020, 12:40 · Zgłoś
to bylo w krynicy ,,,nowiutwenka jugoslawianska zastawa ,,,taka zieloniutka splonela ,z zazdrosci ,,,oj pamietam te czasy , oj ksiez\e koltak ,,,pamietam tez przemowienia ksiedza karabuina na pogrzebie ks proboszcza stanislawa ,,,bylo piekne rozplakalem sie ,,,ale dzis ich osadza tylko bog
Odpowiedz
2
@ js
dnia 02.09.2020, 13:09 · Zgłoś
A my naiwniacy wierzyliśmy że to robota SB!!! i jak tu nie przepraszać za Solkdarność.
Odpowiedz
10
@ Jaślanin
dnia 01.09.2020, 11:42 · Zgłoś
Pan starosta był sam ? Wice starosty nie zauważyłem na zdjęciach?
Odpowiedz
39
@ stary
dnia 01.09.2020, 12:14 · Zgłoś
Pawluś, Pawluś i Pawluś.

Nie był jedyny. Nie był najważniejszy. Było wielu, którzy więcej od niego zrobili. Przywłaszczył sobie zasługi innych wyzywając od agentów SB. Ale z TW Drzewo nie przeszkadza mu świętować.
Fałszywy gość. Uważajcie na niego
Odpowiedz
15
@ do jaślanin
dnia 01.09.2020, 12:16 · Zgłoś
Wicestarosta stal po jednej stronie z komandosem Dudą.
Odpowiedz
-38
@ [...] z Hrubieszowa o brązowym nosku
dnia 01.09.2020, 13:58 · Zgłoś
Pawluś to prawdziwy człowiek Solidarności! Stworzył i rozwinął w Jaśle jej struktury, zorganizował drukarnie i wydawał prasę oraz książki poza cenzurą,uświadamiał na wiecach i spotkaniach [...] i robotników.Po wprowadzeniu stanu wojennego aresztowany i przesladowany, o mało nie rozstrzelany! Zmuszony do politycznej emigracji ale udało mu się powrócić z USA i nadal służy polskiemu społeczeństwu budując swoją postawą Wielki Naród Polski!!
Odpowiedz
13
@ [...]
dnia 01.09.2020, 17:38 · Zgłoś
To prawda w czasie przeszłym: BYŁ
ale to co teraz robi za plecami Rzońcy nie służy dobrze Polsce.
Wielki Naród Polski to brzmi jak WNP=Wspólnota Niepodległych Państw
Pawluś zapatrzony w Kaczyńskiego chciałby śladem Łukaszenki i Putina budować WNP.
Pomyślcie o tym bo będzie za późno.
BYŁ
to czas przeszły
Czas się z tym pogodzić panie Pawluś bo w pana wieku już panu nie wychodzi.
Odpowiedz
8
@ roman
dnia 01.09.2020, 19:17 · Zgłoś
Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść
Niepokonanym
Wśród tandety lśniąc jak diament
Być zagadką, której nikt
Nie zdąży zgadnąć nim minie czas
Odpowiedz
7
@ Jeremi
dnia 02.09.2020, 00:14 · Zgłoś
Ten Pan nie do końca rozumie co to służba. Zamienili się wszyscy tylko miejscami. Mentalność została ta sama. Zreszta jeśli chodzi o poziom kultury to starosta nie umywa się do wicestarosty który chyba był w Tamtym czasie po drugiej stronie barykady.
Odpowiedz
33
@ Niezależny
dnia 01.09.2020, 11:26 · Zgłoś
Śmiech gorzki pozostał ludziom pierwszej i prawdziwej "Solidarności". Nic nie pozostało z tamtych ideałów. Mamy opresyjne, nietolerancyjne, zakłamane państwo PiS, tak jak w czasach komuny rządzone przez jedynie słuszną partię, bezkarnych [...], tyle że marksizm- leninizm zamienił się na katolicką [...]. Nie macie się czym chwalić, pisi czciciele. Wstyd i hańba
Odpowiedz
24
@ mo26
dnia 01.09.2020, 11:41 · Zgłoś
trafna wypowiedź, to coobecnie sie dzieje jest tym samym co jużbyło. W tej chwili jedyną słuszną siłą przewodnią jest PIS jej wódz i jego poplecznicy. Dziwimnie, że twórcom jasielskiej solidarności tej z lat 80 zapadły końskie klapki na oczy i jedno co teraz potrafią to plucie na tych którzy w latach 80 ubiegłego wieku własnąpostawą obalili poprzedni totalitaryzm. A teraz co mamy ?powtótrkę z rozrywki tylko zmieniła się siła przewodząca już nie PZPR a tylko PIS, już nie I sekretarz tylko jakiś tam prezes i ego poplecznicy którzy w myśl słów "teraz [...] my" rządzą dzielą i mają głeboko w nosie tych co tworzyli i byli związkowcami
Odpowiedz
16
@ sx
dnia 01.09.2020, 11:14 · Zgłoś
i super kolejna tablica i radośc na licach
Odpowiedz
11
@ yozef
dnia 01.09.2020, 10:59 · Zgłoś
ja bym zapytal czy 40 lat temu do polski ,wplynely jakies pieniadze na solidarnosc i kto z nich korzystal ,pisze dlatego ze premier morawiecki przeznaczyl na bialorus 60 milionow zl solidarnosc milion ,w usa 40 lat temu zbierano na polakow ,,,co sie stalo z tymi pieniedzmi jesli byly ,,,odpowie mi ktos ,papiewrz jan pawel drugi tez z reganem przeznaczyli ogromna kwote i szary czlowiek nie wuidzial tych pieniedzy ,,,jesli ktos czyta moj wpis bardzo prosze o poinformowanie mnie co sie stalo z tymi pieniedzmi ,,,ja mysle ze poszly na odprawy dla wtedy sluzbbezpieczenstwa bo uwzam ze okrafly stol rto byla ustawka ,,,ale tak tylko ja uwazam ,,,prosze pociagnijmy ten temat drodzy czytwlnicy i pani ilono dziedzic prodsze dac ludziomszanse sie wypowuiedziec ,,,ale piszcie tylko prawde prosze
Odpowiedz
5
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 17:07 · Zgłoś
Wpłynęły. Założono za nie "Gazetę Wyborczą".
Odpowiedz
1
@ do dragoness
dnia 01.09.2020, 19:43 · Zgłoś
Tego to nie wiem, słyszałem już tyle wersji że ponad 99 % to bzdury, bo prawdziwa może być tylko jedna.
Odpowiedz
20
@ kowidościema
dnia 01.09.2020, 10:39 · Zgłoś
Solidarność to ten "patryjotyczny" ruch przechwycony przez rokefelera i prowadzony przez bolka ?
Odpowiedz
56
@ Maliniak
dnia 01.09.2020, 10:37 · Zgłoś
Gdzie dystans społeczny? Gdzie policja i sanepid?
Maski na zakłamane mordki zakładać!
A [...] w maskach się dusi!
Odpowiedz
14
@ prof. Wiemlepiej
dnia 01.09.2020, 17:17 · Zgłoś
Większość tych ludzi nie potrzebuje masek bo ma na stałe przyklejone do twarzy.
Jedno mówią, a drugie robią - pracują nie dla społeczeństwa ale pod siebie.
Odpowiedz
64
@ Bleble
dnia 01.09.2020, 10:18 · Zgłoś
Po co kumu ta solidarnosc? Czy oni cos robia dla ludzi czy tylko kieszenie kasa sobie nbijaja?
Odpowiedz
59
@ Edek
dnia 01.09.2020, 10:15 · Zgłoś
Masz rację kolego. Cała ta banda ze związkow to mistyfikacja po to żeby bic sobie kasę.
Odpowiedz
11
@ Bożena
dnia 01.09.2020, 13:50 · Zgłoś
Masz rację i ja tak samo myślę jak ty.
Odpowiedz
94
@ Pracownik
dnia 01.09.2020, 10:09 · Zgłoś
Te cale zwiazki zawodowe powinny zostac rozwiazane. Siedzi w nich tylko sztab ludzi ktorzy biora nie male pieniadze za nic nierobienie. Czasem po krzycza dla zasady a zwykly robotnik nie ma nic z tego. Nawet godnych podwyzek nie umieja wywalczyc tylko jakies ochlapy. Oni sobie koryt nie przykracaja tylko jeszcze dodaja z ludzkiej tyraczki. [...] z tymi zwiazkami.
Odpowiedz
38
@ XY
dnia 01.09.2020, 12:42 · Zgłoś
I tak podziękowano pracownikom PKS-u. Ich majątek sprzedany za czapkę gruszek, lada dzień na Przemysłowej zamiast bazy będzie market. Kierowcy dzisiaj pracują w dziwnym tworze powiatu. Kiedyś linie do W-wy, Katowic, Częstochowy czy Wrocławia, a dzisiaj nawet do Tarnowa nie ma autobusów. I niestety te w lepszym stanie technicznym paradoksalnie jeżdżą u nas z Krosna. Dobrze przynajmniej, że śp. Kazimierz Dubas otrzymał nowy nagrobek w Brzostku.
Odpowiedz
15
@ Tak
dnia 01.09.2020, 13:00 · Zgłoś
Znam to z przepracowanych lat w tej firmie.
Odpowiedz
29
@ Bożena
dnia 01.09.2020, 13:49 · Zgłoś
Do Katowic trzeba zamawiać przejazd i jedzie z 17 go stycznia, a dworzec szlak trafi w Jaśle i o to nikt nie walczy tylko brukują dalej ulice i wycinają drzewa, komu na złość pytam? Ja byłam solidarnościowcem tyle zdziałałam była w pierwszej komisji i kilkakrotnie w czasie wyborów, raz nawet byłam kierowniczką komisji wyborczej w Szkole Chemik i nikt mnie nie zaprosił nigdy na żadną z rocznic. Dziękuję już nigdy nie zadziałam niech się chapają, a nam nie o to chodziło, tylko o demokrację, którą zatracili.
Odpowiedz
17
@ !@#$
dnia 01.09.2020, 13:55 · Zgłoś
PKSy w Polsce klepią biedę nie przez związki, ale dlatego że mają mierny zarząd firmy, którego nie da się zmienić. PKSy likwidują linie które stają się nierentowne bo brak klientów, a na tych samych liniach jeżdżą busy prywatne pełne ludzi. Zarząd PKSów bez wiedzy co dzieje się w terenie i nie dostosowując się do klientów, nie jest w stanie sprawnie zarządzać i przynosić zysk.
Odpowiedz
1
@ do XY
dnia 01.09.2020, 16:26 · Zgłoś
A co mnie obchodzi firma PKS? Socjalizm się skończył 30 lat temu. Jak widać nie dla wszystkich.
Odpowiedz
16
@ ixi
dnia 01.09.2020, 16:39 · Zgłoś
Na miejscu Pawlusia zapadłbym się że wstydu za bałagan w urzędzie komunikacji. A swoją drogą, czy był członek PiS i PZPR, prokurator Towarzysz Piotrowicz???
Odpowiedz
5
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 18:52 · Zgłoś
Do Tarnowa nie ma NIC. Miś w drodze do Wawy zatrzymuje się na peryferiach miast, i trzeba się pprzesiadać. Nie ma połączenia PKP z centrum Polski.
Odpowiedz
1
@ do dragoness
dnia 01.09.2020, 19:40 · Zgłoś
A komu uśmiecha się jechać 10 godz. do W-wy skoro Misiem zajedzie za 6 godz?
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 01.09.2020, 22:55 · Zgłoś
Komuś, kto woli wygodę, jedzie z dziećmi. Za pogardzanej komuny takie połączenia były.
Odpowiedz
2
@ Fotogaleria
dnia 01.09.2020, 23:03 · Zgłoś
Brawo wspaniali Mundurowi- prawdziwi Polacy.A kto tam w kagańcu straszy?
Odpowiedz
1
@ Xy
dnia 02.09.2020, 19:15 · Zgłoś
Nie masz racji. Zarządzanie to część tej układanki. Należy się przyjrzeć w jaki sposób prywatne filmy zatrudniają kierowców, jak wypłacają należne urlopy itd.. Prywatne firmy wybrały wyłącznie rentowne linie . Do tego uczciwość części prywatnych przewoźników pozostawia wiele do życzenia. Zresztą moja wypowiedź odnosiła się wyłącznie do historycznego wkładu jasielskiego PKS do wolności kraju i to co w nagrodę ten zakład otrzymał.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.