Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Blisko połowa ukaranych nie płaci mandatów

26

Budżet Państwa traci wiele milionów złotych, bo system egzekwowania kar grzywny jest nieskuteczny. Część z nich nie zostaje wyegzekwowana, a należności z tego tytułu ulegają przedawnieniu. - Nie zapewniono takiej funkcjonalności systemu do obsługi mandatów, która umożliwiałaby sprawny i skuteczny pobór zaległości z tytułu grzywien – podkreśla Ksenia Maćczak, rzecznik prasowy Najwyższej Izby Kontroli.

 fot. KPP Jasło

Zdaniem NIK wprowadzenie rozwiązań prawnych oraz informatycznych uzależniających usunięcie punktów karnych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców od uprzedniego uiszczenia grzywny mogłoby skutecznie zachęcać do płacenia mandatów. Tymczasem należności rosną, a budżet państwa ponosi ogromne straty. - Aż połowa ukaranych nie płaci mandatów na czym budżet państwa traci wiele milionów złotych. W latach 2016-2018 wystawiono mandaty na ponad dwa miliardy złotych, a do budżetu wpłynęło jedynie miliard trzysta milionów złotych. Znacznej części kar nie udaje się wyegzekwować na czas i należności te ulegają przedawnieniu – zauważa Ksenia Maćczak, rzecznik NIK.

Najwięcej kar grzywny w drodze mandatu karnego nałożyli w latach 2016-2018 funkcjonariusze policji. Kontrolerzy dostrzegli szereg nieprawidłowości w skontrolowanych komendach policji polegających na opóźnionym wprowadzeniu do systemu PUE Mandaty informacji o nałożonych grzywnach, co było zjawiskiem powszechnym w 2016 r. Tylko 1 % nałożonych mandatów wprowadzono do systemu w wymaganym terminie 7 dni, a ponad 5% mandatów wprowadzono dopiero po roku. Również skuteczność prowadzonej przez skarbówkę egzekucji zaległości z mandatów była w latach 2016-2018 niższa (wynosiła 35,5 proc.) niż w objętych poprzednią kontrolą NIK latach 2011-2012 (42,1 proc.). Jak informuje NIK na niską skuteczność egzekucji ma wpływ wielokrotne wystawianie mandatów na tę samą osobę. W latach 2016-2018 r. na tego samego ukaranego nałożono 330 mandatów, w czterech przypadkach ponad 500. W tym okresie rekordzista otrzymał mandat na 147 tysięcy złotych.

id/NIK

Reklama

Komentarze: 26

Dodaj komentarz Widok:
-1
@ Od kopa
dnia 27.11.2019, 08:06 · Zgłoś
Mandaty powinny rosnąć, co tydzień, i wtedy by każdy się opamietal
Odpowiedz
0
@ szejan
dnia 23.11.2019, 18:51 · Zgłoś
Biurokracja w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego sięga szczytu głupoty. Za wykroczenie popełnione 06 sierpie b.r nie mogę zapłacić kary bo do tej pory. Nie otrzymałem mandatu karnego. Kolejne tygodnie trwa uzupełnianie oświadczenia o nieistotne informacje np imię i panieńskie nazwisko matki. Ja wypełniłem część "B" określające mnie jako sprawcę wykroczenia. Mandat mogłem zapłacić w terminie dwóch tygodni.
Odpowiedz
0
@ [..]
dnia 22.11.2019, 14:15 · Zgłoś
"Dajcie mi człowieka, a znajdę na niego paragraf" - Budżet stracił za mandaty... - nie rozumiem? To oni ustalają ile ma być mandatów?
Odpowiedz
0
@ 9977777777777777777777777777777777777777
dnia 21.11.2019, 20:14 · Zgłoś
jak można tracić coś czego sie nie da policzyć a jak by wszyscy zaczeli jeździć prawidłowo to co wtedy???
Odpowiedz
0
@ niss org pl
dnia 21.11.2019, 19:18 · Zgłoś
Nie bójta się za niedługo zlikwidują gotówkę i wszyscy dostaną znamię bestii plasitkową kartę to wtedy sobie sami ściągną za te mandaty bez pytania. Elektroniczna gotówka to taki [...] piramida finansowa bankierów - symbol nowoczesnego niewolnika.
Odpowiedz
-2
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 20:08 · Zgłoś
Dobry głos, zgadzam się. Właściwie to już tak jest- patrz post wyżej. Pozdrawiam Cię.
Odpowiedz
-4
@ fakt
dnia 21.11.2019, 17:14 · Zgłoś
Mandaty już od dawna powinny być wyższe o co najmniej 3 razy a teraz to nawet o 5 razy.
Odpowiedz
-2
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 17:31 · Zgłoś
Nie zgadzam się z Tobą.
Odpowiedz
0
@ jasiu
dnia 21.11.2019, 14:40 · Zgłoś
Nowak ma płacić za mandaty a nie Kowalski
Odpowiedz
11
@ Maliniak
dnia 21.11.2019, 14:06 · Zgłoś
Ryśiek nie siedzi, Donald nie siedzi,Mirek nie siedzi.
A Kowalski ma płacić mandaty???
Odpowiedz
4
@ jasiu
dnia 21.11.2019, 14:39 · Zgłoś
Nowak ma płacić mandaty
Odpowiedz
15
@ Haha
dnia 21.11.2019, 13:13 · Zgłoś
I bardzo dobrze ze nie placa. Panstwo zeruje tylko na ludzkiej krzywdzie a najbardziej na tych biedakach. Najprosciej wyslac policje na ulice zeby karala ludzi za byle glupstwo. Tak sie nie robi w cywilizowanym kraju. Smiech i kpina.
Odpowiedz
-3
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 14:05 · Zgłoś
Nie do końca się z Tobą zgadzam Szanowny (a) Haha. Otóż niektórzy z tych "biedaków" to [...] społeczne, żebrzące natrętnie, [...] [...] i [...] gdzie im się spodoba, zaczepiające agresywnie klientów wychodzących ze sklepów. Nakładanie mandatów na tych ludzi mija się z celem bo oni nie są "ściągalni". Ale to nie znaczy, że nie ma możliwości aby ich dyscyplinować. Jednak służby porządkowe niechętnie po nie sięgają i tu tkwi problem. Co do karania "za byle głupstwo" to z tego co mi mówią moi Koledzy pozostający w służbie obecnie nie ma "ciśnienia" na mandaty. To było za POprzedniej władzy (co nie oznacza, że obecna nie generuje patologii w służbach).
Odpowiedz
7
@ Driver
dnia 21.11.2019, 14:26 · Zgłoś
Ta tylko kraść i kraść z pensji minimalnej albo od bezrobotnych co przekroczą o 10 kmh więcej skandal żeby tylko limity były wyrobione ...
Odpowiedz
-5
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 14:48 · Zgłoś
Driverze moi koledzy nie nakładajà mandatów za przekroczenie o 10 km/h. Polska Policja to nie słowacka czy niemiecka
Odpowiedz
4
@ Driver
dnia 21.11.2019, 16:37 · Zgłoś
Stary glino nie mówię że twój koledzy akurat ale z twoich szeregów
Bądź najblozszysz braci już tak a dla nie taki ktoś co wten sposób traktuje ludzi to żaden policjant tylko zwykły [...]
Odpowiedz
2
@ Stary Glina do Drivera
dnia 21.11.2019, 17:30 · Zgłoś
Fajnie, że masz swoje zdanie na temat policjantów ale mógłbyś wygłaszać je kulturalnie, chyba,że swoją kulturą języka chcesz potwierdzić obiegową opinię, że drajwerzy to [...] cuchnące potem i szlugami, korzystające z usług przydrożnych pań. Szanuję kierowców i doceniam ich ciężką pracę i nie zgadzam się z powyższymi opiniami o nich. Ty idź w tym samym kierunku jeśli naprawdę jesteś drajwerem. Pozdrawiam.
Odpowiedz
-5
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 12:49 · Zgłoś
Nie chodzi o mandaty za przekroczenia prędkości Marcinie. Te są ściągalne i ściągane. Jak masz auto to masz i na auto. Tu chodzi o mandaty, które są nakładane na ludzi, którzy z góry wiadomo,że ich nie zapłacą bo nie mają za co. Będąc jeszcze czynnym funkcjonariuszem próbowałem coś z tym zrobić. Niestety, nie udało się.
Odpowiedz
25
@ stary [...]
dnia 21.11.2019, 13:09 · Zgłoś
bo w tym kraju mandaty tak jak i podatki płaca tylko [...]
Odpowiedz
24
@ Marcin
dnia 21.11.2019, 12:43 · Zgłoś
Ludzie nie płacą i bardzo dobrze, bo blisko 100% mandatów wystawionych za przekroczenie prędkości to WYŁUDZENIA na podstawie błędnych pomiarów.
Odpowiedz
-5
@ bum
dnia 21.11.2019, 17:12 · Zgłoś
Będziesz miał błędny pomiar jak ci ktoś wjedzie w [...]
Odpowiedz
-1
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 12:42 · Zgłoś
"Jak informuje NIK na niską skuteczność egzekucji ma wpływ wielokrotne wystawianie mandatów na tę samą osobę. W latach 2016-2018 r. na tego samego ukaranego nałożono 330 mandatów, w czterech przypadkach ponad 500. W tym okresie rekordzista otrzymał mandat na 147 tysięcy złotych"
O co tu chodzi Państwo szefowie Policji, Panie Komendancie Główny, Panie MSW, Kolego Przewodniczący NSZZP? Nie wiecie? Otóż wiecie - wszyscy, bo Was o tym informowałem. I co? i nic. Odpisaliście mi, że nieprawidłowości nie stwierdzilście."Niech żyje" DOBRA ZMIANA.
Odpowiedz
17
@ przykład
dnia 21.11.2019, 12:36 · Zgłoś
i przykład płynie z góry
np. dyrektor urzędu pracy nie przeprosił za kłamstwa wyborcze
nie tylko nie zapłacił ale dostał w nagrodę stołek
po co płacić za mandaty
Odpowiedz
4
@ cytryna kwasna
dnia 21.11.2019, 12:11 · Zgłoś
Cyt.: " ... informuje NIK na niską skuteczność egzekucji ma wpływ ..." ... pancerny Banaś.
Odpowiedz
9
@ vc
dnia 21.11.2019, 11:59 · Zgłoś
a co z mopsu zsiagną,przeciez swiadczenia z opieki spolecznej sa zwolnione z egzekucji!!!
Odpowiedz
2
@ Stary Glina
dnia 21.11.2019, 12:45 · Zgłoś
Są zwolnione, zgadza się. Tylko, że jak świadczenie z MOPS wpływa Ci na konto a skarbówka "siada" Ci na koncie to automatycznie blokuje Ci wszystkie walory. Tak omija się przepis.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.