Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Czy Jasło powinno bać się łącznicy?

66

Wprawdzie wybór wariantu przebiegu łącznicy kolejowej, która ma skrócić czas przejazdu koleją z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza nie został jeszcze przesądzony to wciąż wzbudza on wiele kontrowersji. Czy łącznica pomiędzy liniami 106 i 108 prowadzić będzie do marginalizacji Jasła?

Wątpliwości nie mają radni Rady Miejskiej w Jaśle, którzy w kwietniu bieżącego roku wystosowali negatywne stanowisko w sprawie budowy łącznicy. Zdaniem radnych inwestycja skutkować będzie znaczącym wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców Jasła oraz powiatu jasielskiego. Co więcej w ich opinii pominięcie Jasła na trasie turystycznej Warszawa-Bieszczady spowoduje zmniejszenie liczby turystów odwiedzających ziemię jasielską. Stanowisko radnych zbiegło się w czasie z konsultacjami społecznymi, które przeprowadziło w kwietniu Centrum Zrównoważonego Transportu. Apel radnych można jednak rozpatrywać w kategorii przysłowiowego głosu wołającego na puszczy w kontekście zaawansowania prac nad wdrożeniem projektu łącznicy. Stanowisko dostępne po kliknięciu w link – STANOWISKO.

Raport z konsultacji społecznych ujrzał światło dzienne kilka miesięcy temu. W trakcie spotkania konsultacyjnego, które odbyło się w Krośnie 25 kwietnia zebrano 50 ankiet. Poddano je analizie wraz z 2, które dotarły do organizatora konsultacji drogą pocztową. Wypełnionych zostało 1200 ankiet elektronicznych. Dane uzupełniono o wyniki badania sondażowego przeprowadzonego na próbie 1011 respondentów zamieszkałych w rejonie planowanej inwestycji, w tym grupie 250 mieszkańców Jasła. Wyniki konsultacji społecznych pokazują, że istnieje wysokie społeczne poparcie dla budowy łącznicy. Aż 90% osób, które wypełniły ankiety za pośrednictwem strony internetowej poparło zdecydowanie bądź z zastrzeżeniami projekt jej budowy. Co istotne jaślanie w zdecydowanej większości (74%) poparli budowę łącznicy. Nie wszystkie z wariantów jednak cieszą się wśród jaślan równym powodzeniem.

Największe poparcie wśród wszystkich badanych uzyskał wariant 3, który najbardziej skróciłby czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna. Jaślanie jednak wyrazili większe poparcie dla pozostałych wariantów nr 2 i 3. Można pokusić się, zatem o stwierdzenie, że są oni zwolennikami inwestycji, lecz skłaniają się ku rozwiązaniom, które lokalizują łącznicę w rejonie Chrząstówki, Męcinki, Szebni i Brzezówki nie zaś od Przybówki do Turaszówki (wariant 3), co stanowi potencjalnie najkorzystniejsze rozwiązanie dla sąsiedniego Krosna kosztem Jasła. Wyraz tym obawom dał podczas kwietniowego spotkania konsultacyjnego Mateusz Lechwar, radny Rady Powiatu w Jaśle. Jasło wypada całkowicie z tej linii kolejowej. Każde połączenie dalekobieżne z Rzeszowa w stronę Bieszczadów będzie omijało Jasło. Chciałbym to głośno powiedzieć na tych konsultacjach. Na dzień dzisiejszy jest możliwość bezkosztowego skrócenia czasu dotarcia z Krosna do Rzeszowa przez łącznicę Jasło-Sobniów. – mówił wówczas.

Mateusz Lechwar

Z opinią mówiącą o marginalizacji Jasła poprzez budowę projektowanej łącznicy nie zgadzał się wówczas Tomasz Soliński, zastępca prezydenta miasta Krosna. Powinniśmy działać razem z Jasłem nie podstawiając sobie nóg, choć każdy rzeczywiście ma swój interes.  Powinniśmy po pierwsze przedstawić wspólne stanowisko do zarządu województwa.  Przedstawić koncepcję funkcjonowania kolei wraz z dowozowymi kursami z tego obszaru. Lecz musimy najpierw mówić o poprawie infrastruktury. – Przekonywał podczas spotkania konsultacyjnego.

Obawy jaślan stara się rozwiać inwestor, którym jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowczo negując zarzut jakoby Jasło miało być marginalizowane przez budowę łącznicy. Celem projektu jest skrócenie czasu jazdy pociągów między Rzeszowem a Krosnem, Sanokiem i Zagórzem, co wpłynie na poprawę dostępności południowej części województwa w dojazdach do miejsc pracy i nauki, a także w celach turystycznych. Budowa nowej łącznicy nie ma na celu marginalizacji Jasła i powiatu jasielskiego, nie oznacza likwidacji istniejącej linii do Jasła.- uspokaja Dorota Szlacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

O tym, jaki wariant zostanie wybrany do dalszej realizacji dowiemy się w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Aktualnie trwają prace nad analizą kosztów i korzyści, na podstawie której wykonawca dokumentacji zarekomenduje najkorzystniejszy wariant do realizacji. Warto nadmienić, że w oparciu o dane uzyskane w drodze przeprowadzonych konsultacji społecznych zdecydowano się wprowadzić podwariant W3a. Podobnie jak pozostałe został on poddany analizom w ramach studium wykonalności.

O przebiegu konsultacji społecznych oraz szczegółach dotyczących przebiegu wariantów łącznicy pialiśmy tutaj: bit.ly/czy_ta_gra_jest_warta_świeczki

Czas przejazdu głównym kryterium wyboru

Podczas kwietniowych konsultacji społecznych, które odbyły się w Krośnie większość orędowników budowy łącznicy stało na stanowisku, iż jedynie wariant 3 zasługuje na uwagę, bowiem dzięki niemu będzie można maksymalnie skrócić czas podróży z Rzeszowa do Krosna. Jak zatem przedstawiają się przewidywane czasy przejazdu dla wariantu 3?

Szacunkowe czasy przejazdu między Rzeszowem a Krosnem, przy założeniu, że pociąg będzie zatrzymywał się na wszystkich planowanych przystankach wynoszą odpowiednio ok. 83 min. (wariant 2 ) i ok. 77 min. w wariancie 3. Przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na przystankach pośrednich czas podróży w przypadku wariantu 3 skróci się według szacunków do blisko 59 min. Są one, zatem bardziej optymistyczne od tych, o których była mowa jeszcze w kwietniu.

Skrócenie czasu przejazdu ze stolicy województwa podkarpackiego do Krosna, który wynosi obecnie ok. 128 min. ma zdaniem inwestora wpłynąć na zwiększenie liczby podróżnych. Władze byłego miasta wojewódzkiego również są przekonane o tym, że jeżeli krośnianie otrzymają możliwość szybkiego przemieszczania się koleją do Rzeszowa zaczną chętniej wybierać tę właśnie formę komunikacji rezygnując jednocześnie z podróży komunikacją samochodową. Wiem, co mówią mieszkańcy mojego miasta, co mówią studenci mojej uczelni. Właśnie z Krosna i z tego obszaru, i nie tylko, bo i z Bieszczadów.  Jeżeli znacząco ulegnie skróceniu czas przejazdu ludzie przesiądą się z busów na pociąg. – mówił jeszcze w kwietniu Tomasz Soliński.

Tomasz Soliński

Wykonawca w ramach analiz marketingowych i ruchowych dokonał szacunków przewidywanej liczby pasażerów. Według tych szacunków od roku 2021 (uruchomienie przewozów pasażerskich na łącznicy – po zakończeniu inwestycji), prognozowana ilość pasażerów w ciągu roku wynieść ma ok. 477 tys. W przypadku wariantu 2 oraz ok. 489 tys. W przypadku wariantu 3. Szacuje się, że będzie następował dalszy wzrost. Analizy wykazały, iż wzrost ruchu pasażerskiego nastąpi nie tylko w relacjach do Rzeszowa, ale również w relacjach z Jasła w kierunku Krosna i Sanoka, ze względu na to, że we wszystkich wariantach inwestycyjnych zakładana jest również realizacja inwestycji na linii 108 Stróże - Krościenko, która doprowadzi do poprawy czasów przejazdu na tych relacjach.

Abstrahując, więc od kwestii związanych z kosztem inwestycji, który spośród wszystkich wariantów jest zdecydowanie najwyższy najwięcej argumentów przemawia za lokalizacją łącznicy w wariancie 3 (Przybówka-Turaszówka) o długości blisko 12,5 kilometra. Nie sposób jednak uniknąć pytań na temat zasadności realizacji inwestycji ze względu na budowę drogi S-19, która pozwoli na szybsze niż do tej pory podróżowanie samochodem oraz komunikacją samochodową z Krosna do Rzeszowa.

Aby podróżowało się lepiej

Dla inwestora, jedną z głównych przesłanek przemawiających za koniecznością budowy łącznicy pomiędzy liniami 106 i 108 Przybówka-Turaszówka jest poprawa dostępności południowej części województwa podkarpackiego oraz lepsze jego skomunikowanie z Rzeszowem. Przeprowadzone w ramach studium wykonalności analizy marketingowo – ruchowe wykazały, że na obszarze objętym projektem przeważa ruch regionalny i trend ten będzie się utrzymywał. Warto również nadmienić, że w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. przewidziano inną inwestycję, która umożliwiłaby lepsze połączenie z południową granicą, tj. „Rewitalizację linii kolejowej na 107 Nowy Zagórz – Łupków”, która obecnie znajduje się na liście rezerwowej projektów.

Budowa łącznicy jest jednym z elementów szeroko zakrojonych planów inwestycyjnych PKP PLK S.A. w południowej części województwa. Dzięki dwóm kolejnym projektom inwestycyjnym realizowanym w ramach RPO Województwa Podkarpackiego a więc „Rewitalizacji linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec” oraz „Rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz”, nastąpić ma poprawa zarówno komfortu jazdy, jak i czasu przejazdu z Jasła do Rzeszowa oraz do Krosna i dalej do Zagórza. Spółka przekonuje, że realizacja powyższych działań wpłynie korzystnie na szybkość przemieszczania się wewnątrz województwa jak i poza region, co spowoduje zwiększenie mobilności mieszkańców (również Jasła i powiatu jasielskiego). Zapewni to lepszą dostępność do najważniejszych ośrodków rozwoju, wpłynie na szybkość przemieszczania się mieszkańców jak i poprawi jego spójność komunikacyjną.

Projekt pn. „Budowa  łącznicy  kolejowej  Jedlicze – Szebnie” realizowany będzie przy udziale środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Projekt zostanie sfinansowany z dotacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz dotacji krajowej. PKP PLK S.A. sfinansuje ze środków własnych podatek VAT.

id

Reklama

Komentarze: 66

Dodaj komentarz Widok:
1
@ Maniek
dnia 07.04.2019, 22:42 · Zgłoś
Lata lecą mamy 2019 rok PSY dalej szczekają a karawana jedzie dalej. Jasło nic nie może zrobić bo łącznica to strategia województwa i rozwój kolei na Podkarpaciu.
https://rzeszow.tvp.pl/41954794/trzy-umowy-na-rewitalizacje-kolei-w-poludniowej-czesci-podkarpacia

http://www.resinet.pl/aktualnosci/podkarpacie/prawie-22-mln-na-rewitalizacje-trzech-linii-kolejowych-prowadzacych-w-bieszczady.html
Odpowiedz
-2
@ Wojtek
dnia 09.10.2016, 15:47 · Zgłoś
Jasło [...] i to jest prawda. Burmistrz ma w[...] miasto tak jak i radni. Siedzą i [...] w stołki jeden z nich to ten Czelusniak co jest niby wielkim radnym a tylko [...] i nic nie robi.
Odpowiedz
-2
@ [...]
dnia 08.10.2016, 01:16 · Zgłoś
Już pisałem na ten temat, ze ta sprawa właściwie nie dotyczy Jasła. Nie sądzę, aby nawet jeszcze kilkanaście lat temu, jak regularnie kursowały pociągi w relacji Jasło - Zagórz, ktokolwiek podróżował pociągiem z Krosna do Rzeszowa z przesiadką w Jaśle, może tak bywało za PRL-u. Stąd też, nie ma żadnego znaczenia, czy podróżni, którzy i tak nie jechaliby przez Jasło - pojadą łącznicą z Krosna do Rzeszowa.

Ponadto, nie rozumiem tego rodzaju idiotycznego rozumowania, że przez tę łącznicę Jasło ominie ruch turystyczny - tak jakby rozwój turystyki polegał na tym, że ludzi wsadzi się przymusowo do pociągu, następnie wysadzi na jakiejś stacji i każe coś zwiedzać.

W ogóle, rozważania na temat omawianej łącznicy nie mają podstaw w świetle planów likwidacji linii kolejowych w Polsce, rozumiem słuszne intencje, ale realnie są to po prostu mrzonki. Zresztą, fakty mówią same za siebie - proszę spojrzeć na zamknięty na głucho dworzec stacji węzłowej w Jaśle, który niegdyś tętnił życiem przez całą dobę, skąd odjeżdżały pociągi w relacjach Warszawa, Kraków, Gliwice, Katowice, Łódź Kaliska, nie mówiąc o bliższych, jak Rzeszów, Stróże, Zagórz, Krynica? To co można w tej sytuacji powiedzieć o przyszłości kolei w samym Krośnie?

Natomiast pozostając przy technicznej stronie zagadnienia - czy nie najlepiej byłoby wykorzystać "wariant zerowy", tj. istniejącą łącznicę w Hankówce? To rozwiązanie, chociaż wydłużające nieco czas przejazdu spowodowałoby, że jadące taką trasą pociągi mogłyby obsłużyć również Jasło (przystanek Jasło-Towarowa) i Szebnie, nie wymagając inwestycji w infrastrukturę torową.
Odpowiedz
-3
@ zibi
dnia 07.10.2016, 14:25 · Zgłoś
Powinni myśleć nad elektryfikacją linii Rzeszów-Zagórz bo to jest krok do przodu. A nie dreptanie w miejscu i robienie populistycznych inwestycji żeby się przypodobać mieszkańcom Krosna, którzy do Rzeszowa i tak będą dalej jeździć z Marcelem :) bo taniej i szybciej.
Odpowiedz
0
@ pniok
dnia 06.10.2016, 21:36 · Zgłoś
Wy sie ludzie wójta bójta a nie bocznicy.
Odpowiedz
5
@ HENEK
dnia 06.10.2016, 16:49 · Zgłoś
Nie mam złudzeń.Jasłu nie potrzeba tego łącznika.Bo tu już nic nie ma.Krosno się i inne wokół miasta są w rozwoju, podczas gdy Jasło zmierza do samo uboju- wśród powszechnie cuchnącego od prywaty [...]u!...Kto może stąd znika,i to jest jedyna dla normalnych ludzi-logika! Gadajcie sobie,piszcie,krzyczcie nawet...Nikt nie usłyszy na pustyni trąbienia,w potoku zwątpienia!
Odpowiedz
1
@ jaślanin 2
dnia 06.10.2016, 13:28 · Zgłoś
Jestem z Jasła i bocznicy się nie boję - bo jej nie ma.
Ciekawe co wcześniej powstanie, zapora w Kątach czy ta bocznica?
Odpowiedz
4
@ Max Szyderko
dnia 06.10.2016, 15:37 · Zgłoś
zjazd z A4, lotnisko i port...
Odpowiedz
1
@ agent dołu
dnia 07.10.2016, 11:39 · Zgłoś
Jasło powinno bać się cenzury
Odpowiedz
0
@ dragoness
dnia 07.10.2016, 18:25 · Zgłoś
Port najlepiej na Bałtyku. I jeszcze druga Jerozolima, bo Lourdes już mamy, a Rio będziemy mieć niebawem.
@agent dołu, to na pewno tylko jakiś gremlin. Przecież w wolnym kraju, pod przewodnictwem milościwie nam panujących, cenzury być nie może.
Odpowiedz
4
@ a. lechowski
dnia 06.10.2016, 10:47 · Zgłoś
Dzisiaj wielkie larum a rok temu! Koleją z Jasła do Komańczy

26
Napisany dnia: 05.08.2015, 09:51 , Tagi: Brak
1 sierpnia br. ruszyła akcja społeczna www.kochamkolej.pl, do której propagowania włączyły się władze samorządowe Jasła. W sobotę weekendowym szynobusem , jadącym z Jasła do Komańczy w trasę wyjechało kilkadziesiąt osób, wśród których byli: wicemarszałek województwa podkarpackiego Maria Kurowska i burmistrz Jasła Ryszard Pabian.

Pociąg wyruszył z dworca w Jaśle 1 sierpnia o godz. 7.00 i przez Krosno, Sanok, Zagórz, około godz. 9.30 -wypełniony już po brzegi - dotarł do Komańczy. Podróż powrotna rozpoczęła się o godz. 16.10 w Komańczy, a zakończyła o godz. 18.40 w Jaśle.

W niedzielę zauważono wyraźny wzrost zainteresowania tym rodzajem transportu, bo na stację

w Jaśle przybyło drugie tyle chętnych, co w sobotę i udało się na kolejne atrakcje zorganizowane w Komańczy i okolicach.

Weekendowe pociągi (kursujące w ramach przewozów regionalnych, finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego), niezwykle malowniczym szlakiem Jasło – Komańcza (rano) i Komańcza – Jasło (po południu) będą kursować we wszystkie soboty i niedziele do 27 września br., w ramach akcji społecznej www.kochamkolej.pl.

Akcji www.kochamkolej.pl - dzięki której na niezwykle atrakcyjnej trasie, w weekendy przywrócony został pociąg, umożliwiający tanie turystyczne podróżowanie - towarzyszy szereg dodatkowych atrakcji. Aby z nich skorzystać, niezbędny jest bilet, potwierdzający przejazd.

Szczegółowe informacje o wspomnianych atrakcjach: konkursach, promocjach, rabatach (nie tylko kolejowych) itp. można znaleźć na stronie internetowej www.kochamkolej.pl

Godziny odjazdów (w soboty i niedziele) pociągów:

Jasło 7.00 – Krosno 7.32 – Sanok 8.29 – Zagórz 8.40 – Komańcza 9.31

Komańcza 16.10 – Zagórz 17.01 – Sanok 17.12 – Krosno 18.08 – Jasło 18.40

http://www.jaslo4u.pl/jaslo-wspiera-akcje-kocham-kolej-newsy-jaslo-19021
http://www.jaslo4u.pl/koleja-z-jasla-do-komanczy-newsy-jaslo-19051
Odpowiedz
1
@ a. lechowski
dnia 06.10.2016, 10:38 · Zgłoś
Który kierunek władze miasta Jasła promują?Jasło wspiera akcję „kocham kolej”

18
Napisany dnia: 23.07.2015, 15:01 , Tagi: Brak
Ryszard Pabian, burmistrz Jasła i jego zastępcy Elwira Musiałowicz-Czech oraz Antoni Pikul włączyli się do akcji społecznej www.kochamkolej.pl. W ten sposób promują podróż nowoczesnym szynobusem relacji Jasło - Krosno - Zagórz – Komańcza, która zacznie funkcjonować od 1 sierpnia.

- Mamy nadzieję, że zainteresowanie podróżowaniem szynobusem będzie duże, a nasi mieszkańcy przekonają się o tym, że korzystanie z kolei jest bardzo dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym – mówi Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.

Od 1 sierpnia wrócą pociągi do Komańczy

Na wniosek organizatora przewozów tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego od 1 sierpnia do 27 września br. zostanie wznowiony ruch pociągów regionalnych na odcinku linii nr 107 Zagórz – Komańcza. Pociągi pojadą w weekendy (soboty i niedziele) w relacji:

• Jasło odjazd 7:00 – Krosno 7.32 - Zagórz 8.40 – Komańcza przyjazd 9:31

• Komańcza odjazd 16:10 – Zagórz 17.01 - Krosno 18.08 – Jasło przyjazd 18:40.

Promocyjne ceny

Od 1 marca br. pasażerowie korzystający z pociągów Przewozów Regionalnych na Podkarpaciu płacą za bilety nawet do 68% mniej. Nowa „Taryfa Podkarpacka” obowiązuje na wszystkich trasach w regionie. Obejmie więc również i linię Zagórz – Komańcza. (Jasło – Komańcza bilet normalny 11,97 zł, szkolny 7,54 zł, studencki 5,87 zł, mini bilet turystyczny – 39 zł/ bilet imienny ważny w weekendy, z którym można podróżować bez ograniczeń pociągami REGIO).

W podróż nowoczesnym szynobusem

Połączenie będzie obsługiwane autobusem szynowym serii SA 103. Oferuje maksymalnie 70 miejsc siedzących oraz do 100 stojących. W części niskopodłogowej pojazd przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Przy drzwiach wejściowych znajdują się platformy wjazdowe dla ww. osób oraz przestrzenie dla większych bagaży. Wyposażony jest w automat do sprzedaży biletów – płatność kartą płatniczą. Pojazd oferuje miejsca do przewozu rowerów. Całość wyposażona jest w system klimatyzacji powietrza, wyświetlacze informacji dla pasażera oraz Wi-Fi.

UMJ
Odpowiedz
1
@ pniok
dnia 06.10.2016, 06:28 · Zgłoś
Jesteś gienialny.
Odpowiedz
6
@ pniok
dnia 06.10.2016, 02:46 · Zgłoś
A czy po wybudowaniu łącznicy nie można wprowadzić takich połączeń jak Rzeszów - Jasło/Krosno i i Krosno/Jasło - Rzeszów? W Rzeszowie łączymy dwa szynobusy... Jadą do Przybówki. Tam się rozłączają i jeden jedzie w kierunku Krosna, drugi Jasła. A w drodze powrotnej dwa szynobusy się łączą w Przybówce i jadą do Rzeszowa
Odpowiedz
8
@ cnk
dnia 06.10.2016, 08:20 · Zgłoś
Tak. Można tak łączyć tabor. Nawet w Polsce stosowane takie rozwiązania przez Arrivę w kujawsko-pomorskim. Tam nawet skład dzielą później na trzy relacje.
A przy zastosowaniu taboru ze sprzęgiem Scharfenberga łączenie lub rozłączanie trwa dosłownie sekundy.
Odpowiedz
-3
@ sss3
dnia 12.10.2016, 10:26 · Zgłoś
Łączenie jednak trwa, do tego próba hamulca itp. A nawet gdyby to trwało sekundy to i tak w rozkładzie pojawiłby sie postój 5 albo 8 minut. Lepiej żeby co drugi jechał do Jasła a co drugi do Krosna - przy odpowiednio dużej liczbie kursów by to wystarczyło.
Odpowiedz
0
@ CHORE PAŃSTWO !!!
dnia 05.10.2016, 21:54 · Zgłoś
O co dbają te: grypy zawodowe, kasty elyt mieniące się gospodarzami, czy włodarzami miasta [bez większościowego poparcia]- czy o przeciętnego Kowalskiego pracującego i łożącego na ich utrzymanie...???
Odpowiedz
-1
@ Group
dnia 05.10.2016, 21:14 · Zgłoś
Trzeba koniecznie EnStarostqa pozbyć się Gorczylow itp
Odpowiedz
8
@ nowy
dnia 05.10.2016, 20:17 · Zgłoś
Ta łącznica to gwóźdź do trumny Jasła i regionu jasielskiego.
Odpowiedz
6
@ Max Szyderko
dnia 05.10.2016, 20:02 · Zgłoś
O, Misiewicz dal głos... Jak jego Pan miał w [...] jasło to gdzie był ???
Odpowiedz
9
@ jasło
dnia 05.10.2016, 18:41 · Zgłoś
proszę Panstwa a komu zależy na Jasle ważne jest aby rodzinie i znajomym po[...]ką załatwic prace w starostwie badz urzedzie miasta ewentualnie pokrewnych instytucjach ot cała prawda o Naszym miescie od wielu wielu lat
Odpowiedz
18
@ Group
dnia 05.10.2016, 16:17 · Zgłoś
A Starostwo nic nie robi jak zwykle
Odpowiedz
11
@ Odyr
dnia 05.10.2016, 17:21 · Zgłoś
Etatowy z tajnym współpracownikiem dadzą rady...
Odpowiedz
0
@ CHORE PAŃSTWO !!!
dnia 05.10.2016, 21:59 · Zgłoś
Jak to nic nie robią - przecież oni cały czas gonią "zająca", ale tak aby go nigdy nie złapać - w ten sposób cały czas "pracują dla naszego dobra"...
Odpowiedz
15
@ orp
dnia 05.10.2016, 15:49 · Zgłoś
Zrobić łącznicę,pozwijać asfalty,będzie skansen.Ogromny rozwój Troi.Hura Jasło z dużą ilością pomników.
Odpowiedz
21
@ Agent Delegat
dnia 05.10.2016, 15:00 · Zgłoś
Jasło powinno bać się tęgich głów z Urzędu Marszałkowskiego, których decyzją na linii do Rzeszowa zmodernizowanej za niemałe pieniądze uruchamiane są dwa pociągi dziennie. Ostatni w dobie z Jasła do stolicy województwa odjeżdża bodajże o... 6 rano.

I to wszystko w sytuacji, gdzie wicemarszałkiem jest osoba z Jasła, deklarująca na każdym kroku przywiązanie do swojego miasta...
Odpowiedz
18
@ beee
dnia 05.10.2016, 14:57 · Zgłoś
Lepiej [...] zróbcie normalną drogę z Jasła do Rzeszowa
Odpowiedz
9
@ CHORE PAŃSTWO !!!
dnia 05.10.2016, 14:16 · Zgłoś
Co zrobić jeżeli "nasi radni bezradni" umieją się tylko łączyć w tym jak udogodnić sobie życie - a nie tym którym maja służyć i którzy płacą na ich utrzymanie...
Odpowiedz
10
@ sss3
dnia 05.10.2016, 14:07 · Zgłoś
Są 2 możliwości:
- Albo się postawi na transport kolejowy i odpowiednią ilość kursów. Wtedy będą pociągi i na trasie Rzeszów - Jasło - Gorlice i na Rzeszów - Krosno - Zagórz i na Jasło - Tarnowiec - Krosno. I będzie siatka połączeń, dzięki którym będzie można szybko się przemieścić na dowolnej trasie bez konieczności marginalizowania sąsiadów.
- Albo będą 2 pociągi dziennie jak teraz i nawet bez łącznicy Jasłu nic nie da to, że Krosno ma jeszcze gorzej.
Odpowiedz
3
@ parowóz
dnia 05.10.2016, 13:52 · Zgłoś
Wydali 200 mln zł na nierentowną linię do Jasła
06:12, 20.01.2015 /Redaktor

Od początku roku zawieszono dwa pociągi z Rzeszowa do Jasła, bo okazało się, że to linia nierentowna. Fot. Wit Hadło
Od początku roku zawieszono dwa pociągi z Rzeszowa do Jasła, bo okazało się, że to linia nierentowna. Fot. Wit Hadło
RZESZÓW, JASŁO. Od początku roku zawieszono dwa kursy pociągów z Rzeszowa do Jasła.
Od 1 stycznia na trasie z Rzeszowa do Jasła zawieszono dwa pociągi w relacji Rzeszów – Jasło – Rzeszów i jeździ ich w sumie cztery. Jeszcze do 31 grudnia ub. roku na tej trasie jeździło 6 pociągów. Według organizatora przewozów, konieczne było zmniejszenie kursów, bo frekwencja pasażerów była niewielka. Należy więc zadać sobie pytanie, po co wydawano aż 213 mln zł na remont linii do Jasła, skoro trzeba było ograniczyć liczbę pociągów?
Zarząd województwa podkarpackiego, który finansuje kolejowe przewozy pasażerskie, uważa, że konieczne jest czasowe zawieszanie kursów, jeżeli rentowność na danym odcinku sięga 5 – 10 procent. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim wynika, że w 2014 roku średnia frekwencja w przeliczeniu na jeden pociąg na linii kolejowej nr 106 z Rzeszowa do Jasła wynosiła tylko 10 osób. Czyli rentowność wyniosła zaledwie 5 procent.
Jakie są główne przyczyny czasowego ograniczenia kursów na trasie z Rzeszowa do Jasła? – Małe jest zainteresowanie pasażerów likwidowanymi połączeniami – poinformował Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego. – W ubiegłym roku w okresie trzech pierwszych kwartałów pokrycie kosztów uruchomienia pociągów przychodami wynosiło średnio tylko około 5 procent. Pozostałe 95 procent kosztów pokrywane było z rekompensaty z Urzędu Marszałkowskiego. Dzięki zawieszeniu połączeń zostaną zaoszczędzone środki, które będą wydatkowane na przewozy regionalne i dalsze usprawnienie ruchu pasażerskiego.
Jeszcze w ub. roku Przewozy Regionalne wystąpiły o sfinansowanie przewozów pasażerskich przez samorząd wojewódzki na kwotę 53,4 mln zł, a otrzymały z budżetu województwa tylko 42 mln zł, czyli zabrakło 11 mln zł. Jak się okazało, brak wystarczających środków spowodowany jest głównie przez zmniejszenie dochodów wskutek obniżenia subwencji (w tym ograniczenie przez rząd tzw. Janosikowego).
Dodatkowo jeszcze na Podkarpaciu zawieszono połączenia na trasach: Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów (ograniczono liczbę połączeń pociągów o 6 połączeń), Jarosław – Horyniec Zdrój – Zamość (zawieszono 10 połączeń), Jasło – Zagórz (4 połączenia zawieszono).
Jednocześnie Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia, zapowiada nową inwestycję kolejową. Planowana jest budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej i ma być uruchomionych kilkanaście połączeń w tym systemie. Dzięki temu wybudowana będzie m.in. 5-kilometrowa linia z torami do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Szacunkowy koszt projektu to ok. 400 mln zł, a koniec robót przewidziano na 2020 rok. Tylko że trzeba się zastanowić, czy np. po doświadczeniach z nierentowną linią Rzeszów – Jasło, na którą wydano ponad 200 mln zł, jest sens wydawać dwa razy tyle pieniędzy na Podmiejską Kolej Aglomeracyjną? Najpierw trzeba skalkulować, czy ta inwestycja będzie opłacalna i ilu pasażerów jeździłoby na lotnisko.
Mariusz Andres
do
“Wydali 200 mln zł na nierentowną linię do Jasła”
Odpowiedz
8
@ jas
dnia 05.10.2016, 14:52 · Zgłoś
Kolej powninna zadbać o pasażera : pociagi skomunikowane, odpowiednia ich ilość i czas przejazdu. Nie wiem czy jest sens uruchamiac stacje w "pipidówkach' tylko po to bo sa. najwiecej pasażerów jedzie z jałsa, frysztaka, strzyzowa itp i tam tylko pociąg sie zatrzymuje. Czas przejazdu skrócić do max. Pociagi w dla pracowników ( nie PKP) i uczniów a więc odpowiednie godziny odjazdu i przyjazdu. Jeżeli bedzie jak na Dzikim Zachodzie , że pociąg jedzie jeden na dzień po południu to nie dziwmy sie , że nikt nim nie jedzie.
Odpowiedz
12
@ ja
dnia 05.10.2016, 13:48 · Zgłoś
...rok temu dwie starsze osoby robiły na ten temat ankietę...przyjechały z Białegostoku !!!
Odpowiedz
9
@ cc
dnia 05.10.2016, 13:31 · Zgłoś
480 tys pasażerów rocznie!!! Chyba że każdy krośnianin koleją będzie obowiązkowo raz w miesiącu MUSIAŁ odwiedzić Rzeszów. Ktoś ma za dużo kasy i nie wie w co ją włożyć.
Szybciej i bez kosztów będzie jak pociąg zatrzyma się w Rzeszowie, Czudcu, Strzyżowie Jaśle, Jedliczu i Krośnie. Czas przejazdu skróci się o połowę i bez wydawania kasy.
Odpowiedz
5
@ OP
dnia 05.10.2016, 17:55 · Zgłoś
Dokładnie, ktos po prostu chce zarobic na projekcie a potem co sie z nim stanie to mało ważne. Ten łącznik to kasa w błoto. Chca niby zaoszczedzic kilka minut ale budowa tego łacznika to milionowe koszty.
Odpowiedz
11
@ feliks
dnia 05.10.2016, 13:27 · Zgłoś
Co na yo Pabian ?
Odpowiedz
31
@ Nikki
dnia 05.10.2016, 13:24 · Zgłoś
Czy włodarze naszego miasta i powiatu nie zauważyli, że ta inwestycja została wpisana w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego, który został finalnie przyjęty przez Zarząd Województwa 3 marca 2015 roku? Nie wiedzieli, że taki dokument istnieje? Mogli zapytać panią wicemarszałek, bo głosowała przecież za przyjęciem RPO, podobnie jak inni radni wojewódzcy, w tym z Jasła? Nie zauważyli i nie słyszeli, że jeszcze w lutym 2015 roku prezydent Krosna i burmistrz Jedlicza przyjęli "Apel o podjęciu działań przez Zarząd Województwa Podkarpackiego zmierzających do budowy łącznicy kolejowej pomiędzy linia nr 108, a linią nr 106 oraz wsparcie tej inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020"? Obudzili się wszyscy po ponad roku?
Odpowiedz
24
@ zorro
dnia 05.10.2016, 13:00 · Zgłoś
Jasło jes już tak skutecznie zmarginesowane że chyba nic już mu nie zaszkodzi
Odpowiedz
41
@ fresh
dnia 05.10.2016, 12:57 · Zgłoś
No cóż tradycyjnie Krosno się rozwija a Jasło upada...
Odpowiedz
22
@ ....
dnia 05.10.2016, 14:46 · Zgłoś
jak upada, przecież mamy pomniki, pomniki i pomniki ... a jeszcze będzie figura z Rio :)
Odpowiedz
12
@ pionek
dnia 05.10.2016, 16:15 · Zgłoś
tak tak pomniki pomniki, pamięc...szkoda tylko, że z tego Jasło gospodarczo się nie rozwinie...:)
Odpowiedz
4
@ pionek
dnia 05.10.2016, 16:28 · Zgłoś
po prostu tak obeznanych w wiedzy i praktyce włodarzy nam potrzeba http://www.krosno.pl/pl/dla-mieszkancow/samorzad/prezydent/dr-tomasz-solinski/
Odpowiedz
4
@ W..
dnia 05.10.2016, 20:44 · Zgłoś
Wszyscy piszą o łącznicy kolejowej ale nikt nie wspomina ile domów w miejscowości Ustrobna trzeba zburzyć żeby powstał wariant nr 3 . Ile osób zostanie bez domu ? I do tego nikt nie mówi że z Krosna w Bieszczady to jeszcze ze 150 kilometrów ...
Odpowiedz
-2
@ Temat mozna zamknąc
dnia 05.10.2016, 22:57 · Zgłoś
Nikt w tych miejscowosciach nie zgodzi sie na wyrzucenie ze swoich domów! Juz były konsultacje i ludzie wysmiali pomysł. To bajki polityka z Krosna który chciał błysnąc przed wyborami.
Odpowiedz
-2
@ a. lechowski
dnia 06.10.2016, 08:52 · Zgłoś
Nie prawda. teraz masz należeć i być wierny jak pis o przepraszam pies.
Odpowiedz
0
@ mariusz
dnia 06.10.2016, 12:41 · Zgłoś
ej ty fresh nie pisz gupot bo to jasło się rozwija a krosno upada
Odpowiedz
62
@ ola
dnia 05.10.2016, 12:53 · Zgłoś
Będzie tak jak ze zjazdem z autostrady. Pytano dwa razy, dwóch różnych burmistrzów, odpowiedź brzmiała- nie jest nam potrzebny. Teraz sąsiedzi Jasła będą mieli wszystko i jeszcze bardziej będą mogli się z nas śmiać. Słusznie, bo my mamy coś czego oni nie mają, ale to jest powód do wstydu.
Odpowiedz
43
@ bhp
dnia 05.10.2016, 14:13 · Zgłoś
Jaslo sie starzeje i wyludnia młodzi ludzie wyjezdzaja za pracą .perspektywy zadne.godzina bardziej intensywnego deszczu i połowa miasta zalana sciekami fekalnymi wyrzucanymi z kanalizacji ogolnosplawnej.A przy dwudniowych opadach larum na całą Polskę o stanie alarmowym. .Teraz się planuje wyłączenie go z komunikacji kolejowej to tylko pogratulować tym ludziom którzy przyczynili się do takiego stanu i jako pamiatke umieścić ich nazwiska na kamieniach obok LO.
Odpowiedz
-16
@ .
dnia 05.10.2016, 14:58 · Zgłoś
Ola, możesz zdradzić tajemnicę kto, kiedy i którego z burmistrzów o to pytał?
Odpowiedz
-1
@ Odyr
dnia 05.10.2016, 17:19 · Zgłoś
Macierewicz będzie wiedzieł
Odpowiedz
8
@ OP
dnia 05.10.2016, 18:00 · Zgłoś
Co bedzie? Jesli teraz nikt nie jezdzi PKP to po wybudowaniu łącznika zaczną jezdzić? Bzdura. Tak do Jasła jak i Krosna nikt juz nie jedzie pociągiem bo PKP odstraszyła pasażerów kiedy przez wiele lat zwijali połączenia. Ludzie przeszli na inną komunikację i teraz zeby wrocic do PKP ta firma musiałaby dopłacać pasazerom.
Dlatego pomysł łącznika to tylko wyciąganie kasy od podatnika, zarobi kilku projektantów i na tym sie skończy.
Odpowiedz
3
@ Group
dnia 05.10.2016, 21:07 · Zgłoś
Ale za to Jezus będzie
Odpowiedz
10
@ Group
dnia 05.10.2016, 21:15 · Zgłoś
Ale za to takie Gorczyki mają pensje i udają robotę
Odpowiedz
-2
@ do OP
dnia 05.10.2016, 21:54 · Zgłoś
Do OP
Typowe myślenie [...]
Mc Donalda i rozbudowy szpitala też pewnie nie chciałeś...
Podejrzewam, że z takim myśleniem to Ty nie płacisz podatków bo jesteś na bezrobotnym więc z czego będziesz płacić...
Nie będę Ci teraz robił wykładu na temat zasadności rozwijania linii kolejowych w Polsce ale powiem tyle, że dzięki linii PKP będzie mniej tirów, autobusów, samochodów na drogach dzięki temu dojedziesz swoim samochodem kupionym za 500+ szybciej do przyszłej pracy ; )
Odpowiedz
7
@ OP
dnia 05.10.2016, 22:50 · Zgłoś
Tu nie ma nic do rzeczy co ja chciałem albo nie. Pisze o tym że ludzie odeszli od PKP z powodu zwijania połączeń. W latach 90tych mnóstwo ludzi jezdziło na trasie Rzeszów Jasło Krono Zagórz i nie mówie o turystach w sezonie tylko o uczniach i pracownikach. Tylko PKP poleciało w kulki i zaczeło zwijac połaczenia. A ludzie zmuszeni byli przesiąsc sie do samochodów i autobusów.
I teraz wątpie zeby z tego zrezygnowali. Raz ze dzis nawet młodzi mają samochody i na uczelnie jadą nimi kiedy im pasuje, wiec PKP zeby zciągnąc pasazerów musiałoby chyba dopłacac.
I nie musisz mi robic wykładu, ludzi nie przekonasz do PKP kiedy mają mozliwosc jazdy swoim samochodem.
Odpowiedz
1
@ Temat mozna zamknąc
dnia 05.10.2016, 22:55 · Zgłoś
niech sie pukną w głowe z tym łącznikiem. Nikt na trasie nie dopusci by burzono domy i przecinano działki zeby połozyc tory. W miejscowosciach przez które miał przebiegać szlak nikt sie nie zgodził a wiec mozna zapomniec o tej sprawie. Ktos z Krosna robi sobie kampanię przed wyborami samorządowymi ale ludzie w Krosnie nie dadzą sie nabrac bo wiedzą jakie zdane mają meszkańcy tych miejscowosci.
Odpowiedz
6
@ observer
dnia 05.10.2016, 23:42 · Zgłoś
Racja, w 2010 roku połączenia zostały wycięte i do teraz kursują jedynie ogryzki z pewnymi przerwami. Gdyby jednak wszyscy mieli taki pesymizm co Ty to nawet tych rewitalizacji by nie zrobili, bo PKP jest beee. Bez sensu jest takie myślenie.

Łącznica będzie dla Krosna, Sanoka i południowego województwa, sporo ludzi będzie mieć szybki i bezpieczny środek transportu, a także tani dzięki Taryfie Podkarpackiej. Narzekania na tą inwestycję są w dużej większości nieuzasadnione.
Odpowiedz
-5
@ a. lechowski
dnia 06.10.2016, 08:44 · Zgłoś
Ten kto szybciej, taniej i wygodniej zorganizuje transport ten zgarnie kasę (podróżnych). Pozdrawiam"OP".
Odpowiedz
4
@ OP
dnia 06.10.2016, 10:13 · Zgłoś
Czyli PKP może juz sobie tylko zerkać na tych którzy zagospodarowali transport.
Tym bardziej że ten łącznik nie miałby gdzie powstać. Mieszkańcy nie zgodzili sie na to żeby wyburzano ich domy pod tory.
Odpowiedz
5
@ Czudec
dnia 06.10.2016, 10:16 · Zgłoś
Zadnej łącznicy nie bedzie, to jest/był chory pomysł jednego polityka z Krosna.
Odpowiedz
-1
@ Do [...]
dnia 06.10.2016, 11:07 · Zgłoś
PKP nie inwestowała w kolej przez 30 lat
Pojawiały się liczne ograniczenia prędkości co wydłużyło podróżowanie pociągiem.
Dlatego też ludzie zaczęli uciekać z PKP i jeździć autobusami. Powstało milion firm prywatnych i busików - przykład jest w Krosnie - Firma Barbara.
Kiedyś to były kilka busów które jeździły 4x dziennie do Krakowa. Teraz jeżdzą co godzine ...

Jeśli PKP naprawi tory i znowu stanie się konkurencyjny do autobusów to ludzie na pewno zaczną jeździć pociągami.
Pociąg może jechać 120 bez korków.
[...] to powinien rozumieć ale mu trzeba wytłumaczyć.
Odpowiedz
4
@ mariusz
dnia 06.10.2016, 12:40 · Zgłoś
a po co budować tory jak busy jeżdzom z Rzeszowa do krosna
Odpowiedz
2
@ OP
dnia 06.10.2016, 13:15 · Zgłoś
@Do [...] - jeśli tylko że nawet jesli PKP to zrobi to juz za późno bo ludzie wybrali inne sposoby zeby dostac sie do Rzeszowa czy Krakowa.
Tak jak mówiłem PKP musiałaby dopłacać pasazerowi zeby go skusić. Stać ją na to? Chyba nie bo to przeciez kasa podatników i powtórzenie błędów z przed lat kiedy dopłacano do PKP miliardy a kasa szła niczym para z komina gdzieś w powietrze.
Odpowiedz
-3
@ Do [...]
dnia 06.10.2016, 13:46 · Zgłoś
Jak [...] zobaczy że pociągiem będzie 20 min szybciej to w końcu zacznie jeździć...
Zresztą co Ty wybierzesz ?
busa co jedzie 100 min
czy pociąg co jedzie 80 min ? ...
Odpowiedz
-1
@ Max Szyderko
dnia 06.10.2016, 15:35 · Zgłoś
[...] wybierze busa tańszego o ...50 gr.
Odpowiedz
3
@ OP
dnia 06.10.2016, 20:58 · Zgłoś
Ja juz dawno wybrałem samochód. Jestem tam gdzie chcę i o której chce.
To juz nie te czasy ze samochód kosztował kilka pensji i czekało sie na niego latami, dziś kupno samochodu za kilka wypłat to kwestia kilku dni, więc PKP mnie nie rusza.
Więc zamiast waszych 80 minut dojade do pracy w 30. Zresztą gdzie wy macie takie róznice ze bus dojezdza wolniej o te 20 minut niz pociąg? Bo raczej nie na trasie Rzeszów-Jasło- Krosno. Biorąc pod uwage ze busów autobusów macie co chwile a PKP dwa na krzyż to czas dojazdu asfaltem jest o kilka godzin szybszy niz PKP. Łykacie bajki ze PKP nagle stanie się szybka? Na trasach Warszawa Kraków tak ale nie na takich trasach jak u nas.
Odpowiedz
0
@ Darion
dnia 09.10.2016, 08:42 · Zgłoś
Z całym szacunkiem, ale to nie jest pomysł żadnego polityka tylko mój. Pozdrawiam
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.