Czy zabytkowy parowóz TKt48-102 wreszcie doczeka się renowacji?
Od chwili, w której zabytkowa Lokomotywa TKt48-102 wróciła na swoje miejsce po kilkumiesięcznym pobycie w Chabówce, minął ponad rok. Można ją podziwiać ustawioną na bocznym torze naprzeciw byłego spichlerza. Od chwili, w której po raz ostatni ten pomnik historii kolejnictwa został poddany renowacji minęło już ponad dziesięć lat. Niestety, od marca ubiegłego roku wymagający interwencji parowóz wciąż czeka na remont.
Lokomotywa TKt48-102 stanowi nieodłączny element miejskiej przestrzeni. W ubiegłym roku podczas trzymiesięcznego pobytu w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce podmieniono w niej zestaw kołowy z wysłużonym zespołem w parowozie Tkt48-191. Na tor, który na rzecz Miasta Jasła został użyczony bezterminowo i bezpłatnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. parowóz wrócił w marcu 2020 r. Już wtedy rodziło się pytanie, kiedy zostanie przeprowadzona jego renowacja. Ostatnią zabytkowa lokomotywa przeszła bowiem w 2010 r. Parowóz odrestaurowano wówczas ze środków pozyskanych przez Fundację Era Parowozu, powołaną przez PKP Cargo S.A. Dziś gołym okiem można zobaczyć trawiącą jej stalowy korpus i pozostałe elementy konstrukcyjne rdzę.
Zabytkowa „tekatka” jest własnością spółki PKP Cargo S.A. W marcu ubiegłego roku jasielski magistrat decyzję o przeprowadzeniu jej renowacji uzależniał od rozstrzygnięcia działań podjętych w zakresie nabycia tytułu prawnego do lokomotywy zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez PKP Cargo S.A. Zakład Południowy. Przez blisko rok, sprawa pozostawała jednak w zawieszeniu. Spółka przez cały czas czekała na decyzję urzędników. Przed kilkoma tygodniami postanowiliśmy zapytać Urząd Miasta w Jaśle o to, na jakim etapie znajdują się wzajemne ustalenia w tej kwestii. W odpowiedzi magistrat zapewnił, że „Obecnie trwają konsultacje projektu umowy dzierżawy, do którego Miasto Jasło wniosło kilka zmian. Oczekujemy na odpowiedź zwrotną od PKP CARGO S.A.” – czytamy.
Decyzje o zakresie prac renowacyjnych mają zostać podjęte w porozumieniu ze spółką. Zostaną podjęte po zakończeniu działań związanych z nabyciem tytułu prawnego do parowozu przez Miasto Jasło.
Parowozy serii TKt48 produkowały w latach 1950-1957 dwie fabryki: HCP (94 sztuki) i Fablok (115 sztuk). Przeznaczone były do obsługi ruchu podmiejskiego oraz pociągów towarowych. Egzemplarz, który jako pomnik stoi w obrębie jasielskiej stacji kolejowej wyprodukowany został w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce „Fablok” w Chrzanowie w 1955 r.
MD