Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Jasło testuje zeroemisyjny autobus Pilea

57

Dzisiaj na jasielskim rynku odbyła się prezentacja elektrycznego autobusu Pilea polskiej firmy ARP E-Vehicles w wersji gimbus. Jest to pierwszy w Polsce zeroemisyjny pojazd z baterią pod podwoziem. Jasielski MKS będzie miał możliwość przetestować autobus w wersji miejskiej w okresie wakacyjnym.<FOTOGALERIA>

Jasło jest kolejnym miastem, które testuje najnowocześniejszy elektryczny autobus ARP E-Vehicles wykonany prawie w 60% z polskich komponentów. Prace nad projektem rozpoczęły się w 2016 r. Wejście w skład grupy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. we wrześniu 2020 r. umożliwiło uruchomienie produkcji seryjnej.

Dzisiaj został zaprezentowany autobus do przewozu dzieci do szkół. Spółka dysponuje również wariantem miejskim do obsługi większych miast, w którym pomieści się od 65 do 85 pasażerów oraz wariantem podmiejskim. Na jego pokład może wejść od 36 do 48 pasażerów. Autobusy dostępne są w dwóch długościach -8,5 m i 10 m. Są bardzo ciche i przyjazne dla środowiska.

 - Autobus jest w pełni polską konstrukcją. Od postaw został zaprojektowany przez zespół polskich inżynierów i konstruktorów. Jego produkcja odbywa się w Solcu Kujawskim. Innowacyjność tego autobusu polega na tym, iż baterie są zamontowane w podłodze. Na największych światowych targach BusWorld 2019 w Brukseli autobus został wyróżniony i nagrodzony za innowacyjność – podkreśla Piotr Janiak, dyrektor handlowy ARP E-Vehicles.

Autobus Pilea został wykonany z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Jest bezpieczny ze względu na podłogę antypoślizgową, system wspomagania kierowcy oraz monitoring wizyjny. Zamontowane pod podłogą baterie obniżają środek ciężkości pojazdu co przekłada się na stabilność toru jazdy oraz mniejsze zużycie energii. O tym, że autobus jest oszczędny przekonywał nas dyrektor handlowy spółki. - Na jednym ładowaniu można przejechać 140 km. Koszt jednego kilometra autobusem elektrycznym wynosi 0,42 -0, 45 groszy. W przypadku diesla koszt ten wzrasta do 1,20-1,50 zł za jeden przejechany kilometr. W sytuacji korzystania z energii słonecznej za pomocą fotowoltaiki, którą dysponują samorządy można powiedzieć, że autobus jeździ bezkosztowo – wyjaśnia. Ładowanie autobusu może się odbywać za pomocą ładowarki pokładowej.

Autobus prezentowany przez ARP E-Vehicles jest wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań takich jak: klimatyzacja całopojazdowa, wygodne siedzenia, monitoring wizyjny, tablice elektroniczne, GPS, Wi-Fi, ładowarki USB oraz komfortową kabinę kierowcy z profesjonalną deską rozdzielczą wyposażoną w wyświetlacza LCD "12" o wysokiej rozdzielczości. Autobus jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wyposażono go w rampę ręczną dla wózków oraz układ przyklęku do poziomu chodnika. Najtańsza wersja autobusu Pilea opiewa na około 1,6 mln zł netto.

Jasielski MKS będzie miał okazję w okresie letnim testować przez tydzień wersję miejską elektrycznego autobusu. - Przede wszystkim chcielibyśmy sprawdzić jego technologię. Jesteśmy już umówieni na dłuższy test w wersji miejskiej. Prawdopodobnie nastąpi to na przełomie lipca-sierpnia. Głównym założeniem użytkowania autobusów elektrycznych będzie miasto, czyli linie miejskie, okrężne. Docelowo testy chcielibyśmy przeprowadzić również na wszystkich liniach także na gminnych w terenie pagórkowatym. Chcemy sprawdzić m.in. czy jedno ładowanie autobusu obsłuży linię dzienną – tłumaczy Robert Dobosz, prezes zarządu Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Jaśle.

Jak podkreślił R. Dobosz, miasto ubiega się o dofinansowanie z Programu Rozwoju Lokalnego na realizację projektu pn. "„Jasło – Moje miasto, Mój dom”, w ramach którego mogą zostać zakupione dwa autobusy elektryczne. - Został również ogłoszony program rządowy "Zielony transport publiczny". W tej chwili jesteśmy na etapie sprawdzania, kto może aplikować o środki – dodaje prezes MKS-u. Nowy autobus ARP E-Vehicles zdecydowanie wywarł ogromne wrażenie na prezesie Doboszu. - To niesamowity skok technologiczny, z którego nie ma już odwrotu. W tym momencie nie ma już żadnych dofinansowań do diesli, czy gazowych, ale elektrycznych i wodorowych. Jeżeli zakup nowych autobusów będzie realizowany to tylko w tym kierunki będziemy szli – zapewnia.

Dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 3 w Jaśle w ramach ogólnopolskiej akcji „Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” miały okazję do przetestowania elektrycznego autobusu, którym zostały przetransportowane na ośrodek rekreacyjny "Przystanek Kwiatowa" w Jaśle.

id

Napisany dnia: 09.06.2021, 13:29

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ pol
dnia 12.06.2021, 18:11 · Zgłoś
nastepna głupota
Odpowiedz
7
@ aaa
dnia 10.06.2021, 13:40 · Zgłoś
Takie pojazd proponuję testować w zimie. Na przełomie stycznia i lutego, gdy trzeba będzie stale grzać autobus dla pasażerów i gdy baterie będą zmarznięte od codziennego mrozu. Wtedy wyjdzie jaki to ma rzeczywisty zasięg.

Testowanie w lecie na cieple, nie będzie miarodajne.
Odpowiedz
2
@ betonowe miasto
dnia 10.06.2021, 08:38 · Zgłoś
Kolejny sukces władzy:-))
Odpowiedz
2
@ Xyztrq
dnia 10.06.2021, 01:57 · Zgłoś
Gdzie testować jak w Jaśle nie ma czegoś takiego jak komunikacja miejska
Odpowiedz
5
@ Falconetti
dnia 09.06.2021, 21:55 · Zgłoś
Pan w czarnych okularach niech powie czym to gasić jak nie daj Boże to się zapali ???
Odpowiedz
-2
@ Olivia Janiak
dnia 09.06.2021, 23:49 · Zgłoś
Ten pan bardzo fajny!
Odpowiedz
-1
@ *****
dnia 09.06.2021, 19:48 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Warez
dnia 09.06.2021, 18:25 · Zgłoś
Jaki jest ślad węglowy tego pojazdu? Wszystkiemu są Winne Klimaty.
Odpowiedz
2
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 22:38 · Zgłoś
Dlatego Kuchenne Rewolucje.
Odpowiedz
12
@ Obserwator
dnia 09.06.2021, 17:48 · Zgłoś
Żeby tylko
miał ktoś nimi jeżdzić w roli pasażera bo pozostałe
wożą powietrze no ale kasa publiczna to nikt się
nie przejmuje
Odpowiedz
12
@ Ss
dnia 09.06.2021, 17:42 · Zgłoś
Ta hahahq hulajnogami też mieli jezdzic do pracy i nie zagracać całego parkingu wokół UM i co? Ja nie świnia plujcie w oczy innym.
Odpowiedz
10
@ rjs
dnia 09.06.2021, 16:35 · Zgłoś
Jak to ostatnio w Polsce bywa i wszystko jest postawione na głowie to i w Jaśle w wakacje autobus szkolny będą testować politycy PiS.
Odpowiedz
2
@ Towarzysz
dnia 09.06.2021, 16:18 · Zgłoś
Bezemisyjny autobus na...prąd z PGE :)))
Odpowiedz
-3
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 16:40 · Zgłoś
Sam w sobie - bezemisyjny. Od czegoś trzeba zacząć. W ubiegłym roku w UE wyprodukowano więcej energii ze źródeł odnawialnych.
Odpowiedz
11
@ Kotłowy
dnia 09.06.2021, 18:05 · Zgłoś
Klasyczne myślenie ekoludków. Zeroemisyjny, bo prąd z gniazdka. A w gniazdku w Polsce jeszcze długo z węgla. Licząc starty na przesyle, sprawność elektrowni, to chyba Bardziej ekologiczny jest stary diesel niż elektryk :)
Odpowiedz
0
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 18:14 · Zgłoś
I będą spaliny jak przy nieelektrycznym?

Aż dzie, że nikt jeszcze nie napisał, że w papier i torby płócienne to już za komuny pakowano, więc ona wraca. Że green is the new red;-)
Odpowiedz
9
@ Kotłowy
dnia 09.06.2021, 20:50 · Zgłoś
Prawdziwa ekologia nie ma nic z tą na siłę promowaną. Kiedyś będzie trzeba zutylizować te wszystkie akumulatory, w których można znaleźć cały układ okresowy. Stosowanie na siłę DPF, Adblue, Start-stop nabija tylko kieszenie producentów. Efektywność takich rozwiązań jest śmiesznie mała. Ilość energii potrzebna do wyprodukowania współczesnego "ekologicznego" samochodu jest kilkukrotnie większa od ilości energii potrzebnej do produkcji auta 10 lat temu. Te wszystkie "bulbulatory" są energetycznie kosztowne. Nikt o tym nie mówi, bo to nie w smak "prawilnej" ekologii. A ludzie łykają medialną papkę, kupują hybrydy, elektryki, itp., przekonani, że chronią Ziemię, a tylko zwiększają zyski wielkich koncernów. Zamiast nakładać kagańce i ograniczenia, normy euro, itp., może zainwestować w sadzenie drzew i innych roślin zielonych, które naturalnie usuwają CO2 z powietrza. Ale na tym nikt nie zarobi.
Odpowiedz
-1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 22:24 · Zgłoś
Haha... Jasne. Sądzimy drzewka dla picu, a tu wycinamy Amazonię, bo przecież pan Kotłowy musi porządnie zjeść! Smrodzimy spalinami, ale drzewka przecież wszystko pochłoną w imię „prawdziwej” ekologii... Tak, te akumulatory trzeba będzie poddać recyklingowi. Ot, taka nowinka;-)
Odpowiedz
0
@ pokolenie 2000
dnia 10.06.2021, 08:58 · Zgłoś
mięso i mleko bierze się z marketu a prąd z gniazdka
Odpowiedz
2
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 09:19 · Zgłoś
To właśnie młodzi są świadomi ekologicznie, a nie starzy. A skoro z gniazdka, to wolisz ciuchcie od elektrycznych, bo to wciąż Bełchatów? A może jeszcze tramwaje na węgiel? I co robisz z wiedzą o mleku? Masz ją tak naprawdę?
Odpowiedz
1
@ Kotłowy
dnia 10.06.2021, 21:05 · Zgłoś
A zastanawiałeś się ile energii potrzeba, aby proces recyklingu współczesnych akumulatorów przeprowadzić prawidłowo. To nie są akumulatory ołowiowe, w których ołów i plastik wystarczy przetopić i wykorzystać od nowa. Rozszczelnienie ogniwa litowego przy zaniedbaniu odpowiednich warunków grozi pożarem. Ale o tym ekoludki z UE nie mówią. Korzystanie z elektrycznych samochodów przypomina trochę przenoszenie produkcji do ubogich krajów, gdzie żadne normy ochrony środowiska nie obowiązują i dlatego jest taniej. My jeździmy elektrykiem i jest cacy, a truje elektrownia, ale to już nie nasza sprawa. Podobnie cała UE jest ekologiczna, bo trują Chiny, Wietnam, Malezja, itp. Tak, jakby te kraje były na innej planecie. Tłumacząc opornemu umysłowi, to wygląda tak, jakbyś umówił się z sąsiadem, że u niego zamontujesz piec do centralnego, a do swojego domu poprowadzisz rury z ciepłą wodą. Ty jesteś eko, bo masz ciepełko bez smrodu, a sąsiad pali i zatruwa środowisko, ale to przecież sąsiad, a nie ty. Zostawiam to pod rozwagę wszystkim, którym podoba się obecna polityka "proekologiczna".
Odpowiedz
0
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 22:22 · Zgłoś
Jasne... Silniki spalinowe przecież pożarem nie grożą, a ponieważ recykling elektrycznych przebiega inaczej, to należy truć dalej starymi. To jest ta „prawdziwa” ekologia?
Może nie zauważyłeś, ale mimo wycinki drzew wciąż jest ich sporo, a mimo to mamy zanieczyszczenia... A eko-dom - nie ma prawa się tak nazywać, bo panele słoneczne wciąż podłączone są do sieci elektrycznej? Z pociągów elektrycznych także mamy zrezygnować, bo przecież wedle Twojego wyobrażenia o ekologii nie są ekologiczne?
UE ma się oglądać na Chiny? A może jeśli miałaby od nich oczekiwać, to wypada samemu najpierw praktykować? Ciebie truje elektrownia w Azji czy jednak bardziej Bełchatów? Pozostawiam pod rozwagę...
Odpowiedz
0
@ Kotłowy
dnia 11.06.2021, 06:41 · Zgłoś
Pożar akumulatora litowego podałem za przykład, ale problemem będzie to, co się do atmosfery wydostanie w razie takiego pożaru. Innym przykładem działań "proekologicznych" jest nowy czynnik do klimatyzacji. Nie dość, że w razie wypadku łatwo może wybuchnąć, to jeszcze podczas spalania wydziela cyjanowodór. Czysta ekologia. A najważniejsze jest to, że produkują go 2 firmy na świecie i praktycznie one dyktują ceny, które są kilkukrotnie wyższe od poprzedniego czynnika. W całej tej "ekologii" chodzi o kasę, wyciąganie jej z tak uświadomionych jak Ty ekologów. Ja, dopóki będzie to możliwe, będę jeździł dieslem lub V8, bo przynajmniej nie muszę ładować samochodu co 200 km, planować trasy uwzględniając dostępność ładowarek, a w razie kończącego się paliwa po kilku minutach tankowania jadę dalej. Korzystanie z samochodu ma być przyjemnością, a nie męką. Pozdrawiam
Odpowiedz
1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 11.06.2021, 14:17 · Zgłoś
Acha... Czyli każdy samochód emitujący spaliny jest automatycznie lepszy od elektrycznego, bo co któryś (elektryczny) może wybuchnąć i dopiero WTEDY stać się problematyczny? No faktycznie - "prawdziwa ekologia"!:-) Nie, samochód służy po prostu do przemieszczania się, ale najpierw wypad mieć po czym, czyli opłaca się zadbać o planetę. Być może dla kogoś przyjemnością jest dodatkowo świadomość, że nie przyczynia się do jej zatruwania. Nawet gdy POCZĄTKOWO stacje ładowania będą rzadkością, a ceny przewidywalnie wyższe. Ale jak myślisz, co nastąpi, gdy te samochody po prostu staną się standardem? Zachęcam też do wysłuchania podcastu Simona Hilla (Plant Proof) - odcinek 119 jest poświęcony właśnie tej tematyce.
Odpowiedz
1
@ Wielki Elektronik
dnia 11.06.2021, 15:30 · Zgłoś
Panowie... wiecie że dzwoni tylko nie wiecie w którym kościele. Sytuacja jest trochę bardziej złożona. Jeśli chodzi o zatruwanie środowiska samochodami elektrycznymi - prawda jest pośrodku, ponieważ - rzeczywiście - proces produkcji i późniejszej utylizacji jest energochłonny i niekoniecznie ekologiczny, natomiast przez sam czas eksploatacji samochody elektryczne są z pewnością czystsze niż spalinowe, prąd do ładowania może (i powinien) pochodzić ze źródeł odnawialnych, jest go w ciągu dnia aż nadto, przez co elektrownie węglowe muszą zmniejszać moc w ciągu dnia bo jest nadwyżka z fotowoltaiki, dlatego im więcej elektryków tym lepiej. Nawet jeśli prąd pochodziłby z węgla to systemy oczyszczania spalin za wiele milionów są w stanie praktycznie w całości usunąć szkodliwe substancje (pozostaje tylko dwutlenek węgla i para). Dodatkowo elektryki hamują silnikiem (przynajmniej w początkowej fazie) i odzyskują energię, nie ścierając w takim stopniu klocków i tarcz hamulcowych jak w tradycyjnym samochodzie, więc powstaje mniej pyłów. Pisanie że Bałchatów czy inne nowoczesne elektrownie truje jest przesadą, truje niska emisja czyli min. stare piece węglowe w domach i stare samochody nie spełniające norm spalin. Prawdą jest że elektrownie emitują duże ilości dwutlenku węgla a nie jest to korzystne (globalnie) dla klimatu.
Odpowiedz
2
@ Człowiek też zwierzę
dnia 11.06.2021, 16:35 · Zgłoś
Sytuacja jest prosta pod względem emisyjności i nieobierania rozwiązań ewidentnie nieekologicznych tylko dlatego, że nowe nie są doskonałe. Bo to byłby absurd. Latamy w kosmos i to tylko tylko kwestia tego, co uznamy dla nas za priorytet, żeby sie w jego kierunku rozwijać - czy będzie to rozwój czystych technologii, czy "rozwój" w oparciu o i tak wyczerpywalne zasoby. Nie wydaje mi się, żeby nawet wielomilionowe instalacje były w stanie zredukować negatywne skutki emisji, bo wtedy wystarczyłoby robić tylko to. No i sam przyznajesz, że zostaje CO2. Pisanie, że Bełchatów nie truje to dopiero przesada, bo to, że niska emisja jako właśnie taka jest rzeczywiście problematyczna nie unieważnia elektrowni. A Bełchatów akurat truje najbardziej w Europie.
Odpowiedz
7
@ Marcin
dnia 09.06.2021, 15:47 · Zgłoś
Niech lepiej kupią kilka H9. Dłużej pojeżdżą, koszt też na pewno mniejszy.
Odpowiedz
6
@ fd
dnia 09.06.2021, 15:38 · Zgłoś
na ile wystarczaja baterie???
Odpowiedz
7
@ leon
dnia 09.06.2021, 15:48 · Zgłoś
latem na 100km a zimą przy włączonym ogrzewaniu przy mrozie minus 15 st to 40 km.
Odpowiedz
0
@ do do leon
dnia 10.06.2021, 09:17 · Zgłoś
A o garażach kolega nie słyszał?
Odpowiedz
0
@ sss3
dnia 10.06.2021, 14:03 · Zgłoś
Że nie mają jeździć tylko stać w garażu?
Odpowiedz
-13
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 15:19 · Zgłoś
Nie każdy jeździ, nie każdy lata (albo z różną częstotliwością), za to każdy je. A skoro tak nam zależy na środowisku (generalnie jest konsensus), to akurat tym, co każdy może i powinien zrobić jest zmiana diety na roślinną. Jest to najprawdopodobniej najlepszy sposób (nakładki wychwytujące metan z krowich beknięć raczej nie wystarczą - to jak zadowolenie się tylko filtrami bez odchodzenia od węgla).
Odpowiedz
1
@ Młody bażant.
dnia 10.06.2021, 09:11 · Zgłoś
nie na roślinną bo to pociągnęłoby za sobą zwiększenie areału niszczących środowisko naturalne upraw monokulturowych kosztem jak najbardziej ekologicznych łąk , czyli pastwisk. TRZEBA PO PROSTU MNIEJ ŻRYĆ!
Odpowiedz
2
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 09:31 · Zgłoś
Zaznajom się najpierw z tematem, a dopiero potem pisz. Bo to właśnie pod pastwiska i uprawy pasz wycinane i wypasane są lasy, w tym Amazonia. Dajemy radę wykarmić ok. 70-80 miliardów zwierząt, ale nie jesteśmy w stanie wykarmić 8 miliardów ludzi.
A więc np. ilość upraw soi przeznaczonej do konsumpcji przez człowieka (obecnie to tylko jakieś 7% i nie GMO) na pewno by się zwiększyła, ale wciąż to byłoby o wiele, wiele mniej, bo ekonomiczniej jest bezpośrednio karmić ludzi roślinami, które zresztą pokrywają większość zapotrzebowania energetycznego (mięso tylko ok. 18% przy tak olbrzymiej degradacji środowiska i wykorzystaniu zasobów). Więc dopiero wtedy żarlibyśmy mniej.
Odpowiedz
1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 09:32 · Zgłoś
*wycinane i wypalane
Odpowiedz
-2
@ Młody bażant.
dnia 10.06.2021, 09:45 · Zgłoś
nie pod pastwiska, tylko właśnie pod uprawy monokulturowe, czyli np pod banany i palmy olejowe. I poczytaj coś sobie na temat jak ludzka chciwość wypromowała nikomu niepotrzebne banany i jak to zmieniło środowisko.
Odpowiedz
2
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 10:00 · Zgłoś
Bez bananów i oleju palmowego naprawdę da żyć. Jeśli to Cię martwi, to jak nie może martwić kwestia upraw pod pasze dla tych wszystkich zwierząt?! Odwracanie uwagi od zasadniczego problemu to nienajlepsza obrona czegoś, czego i tak nie da się obronić.
Odpowiedz
17
@ skierownik
dnia 09.06.2021, 14:36 · Zgłoś
Autobusy elektryczne w Jaśle ? - to chyba nie jest nawet pieśń przyszłości, nie wymagajmy zbyt wiele. Na początek spróbujcie chociaż spełniać normy emisji EURO 4 bo niektóre szroty nie spełniają nawet EURO 1 ("Apetyt na Jasło" na jednym z nich wymiata) Jesteśmy lata świetlne za Krosnem czy nawet Gorlicami, ale co tam, ważne ze jest happening i można się lansować przy tej okazji.
Odpowiedz
17
@ Borubar
dnia 09.06.2021, 14:29 · Zgłoś
To czekamy na zmiany u drugiego jasielskiego przewoźnika. Jak do tej pory zainwestowano w koszule i krawaty dla kierowców, teraz pora na zmianę taboru
Odpowiedz
1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 15:21 · Zgłoś
A te koszule z jakich produkcji? Bo może wcale nie są przyjazne środowisku i ludziom?
Odpowiedz
1
@ ixi
dnia 09.06.2021, 17:06 · Zgłoś
Koszule i krawaty to dobry start. Razu pewnego, latem, miałem nieprzyjemność jazdy małym MKS w Jaśle. Smród potu od kierowcy zwalał z nóg, po otwierałem wszystkie okienka i na szczęście nie jechałem zbyt daleko. Bród, smród i ubóstwo.
Odpowiedz
22
@ Kupić nowe, ale spalinowe.
dnia 09.06.2021, 14:28 · Zgłoś
Niech się dobrze zastanowią, bo pojemność baterii z wiekiem spada, o czym wie każdy kto ma laptop, komórkę lub jakiekolwiek urządzenie elektryczne na baterię.
Jak jest nowe, to jakoś chodzi, po 3-4 latach pojemność baterii spada drastycznie.
Żeby się nie okazało, że po 8 latach trzeba będzie dokupić drogie baterie, po kolejnych 8 następne itd.

Samochód spalinowy, ile by nie miał lat, ma zawsze taki sam zasięg. Stare Autosany H9 na pełnym baku przejeżdżały tyle samo kilometrów w 1987 roku, co w 2021 roku. Poza tym można tym jechać nad morze, a tankowanie trwa 5 minut.
A elektryczny to taka zabawka uwiązana do miejsca stacjonowania, co jest zaprzeczeniem idei samochodu jako środka do przemieszczania się.
Odpowiedz
-7
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 15:45 · Zgłoś
Chodzi o coś innego;-) Nie od razu Kraków zbudowano.
Odpowiedz
8
@ 1971
dnia 09.06.2021, 20:38 · Zgłoś
Hahaha miasto kupi po 1.6 mln netto za szt. Już widzę jak pruja sznury tych autobusów po naszych ulicach
Odpowiedz
-3
@ sss3
dnia 10.06.2021, 14:01 · Zgłoś
Akurat w przypadku komunikacji miejskiej uwiązanie do miejsca stacjonowania nie jest specjalnym problemem. Co do reszty - racja.
Dodatkowo używanie słowa "zeroemisyjny" jest kłamstwem. To autobus ze zdalną emisją (w Bełchatowie albo gdzie indziej).
Odpowiedz
1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 14:18 · Zgłoś
Zeroemisyjny, bo nie emituje spalin. Tak samo jak pociąg czy tramwaj w porównaniu np. z transportem lotniczym. A prąd nie musi przecież pochodzić z elektrowni węglowej.
Odpowiedz
2
@ ixi
dnia 09.06.2021, 14:21 · Zgłoś
Najwyższy czas zamienić te stare gruchoty z PRL na nowe autobusy!! Niestety zaraz pewnie pozaklejają całą powierzchnię autobusów kiczowatymi reklamami, no ale będzie jakiś progres przynajmniej, w środku. Jeśliby to zależało odemnie wolałbym autobusy z napędem wodorowym. Elektryki to eko mit, łatwo się palą a baterie to dopiero niebezpieczeństwo dla środowiska, no ale cóż.
Odpowiedz
8
@ Mariusz
dnia 09.06.2021, 14:46 · Zgłoś
Jestem za pod warunkiem że my za to nie zapłacimy w podatkach.
Odpowiedz
14
@ Człowiek też zwierzę
dnia 09.06.2021, 16:53 · Zgłoś
A na co ewentualnie mogą pójść Twoje podatki? Na Dni Wina?
Odpowiedz
5
@ Mariusz
dnia 09.06.2021, 18:48 · Zgłoś
Chodziło mi o to żeby nie podwyższyli danin obywateli Jasła na te bajeranckie autobusy.
Odpowiedz
2
@ do ixi
dnia 10.06.2021, 09:14 · Zgłoś
A napęd wodorowy panie wielce uczony to nie elektryk? Przecież wodór nie jest spalany w silniku spalinowym tylko zasila ogniwo wytwarzające prąd napędzający następnie silnik elektryczny.
Odpowiedz
1
@ Człowiek też zwierzę
dnia 10.06.2021, 09:34 · Zgłoś
I dlatego chętnie zapłacisz za koszty zdrowotne wynikłe z zanieczyszczeń?
Odpowiedz
8
@ Pan Tuk Tuk
dnia 09.06.2021, 14:11 · Zgłoś
I tak tuk tuk ma lepsze wrazenia zjazdy
Odpowiedz
15
@ Max
dnia 09.06.2021, 17:26 · Zgłoś
emisja jest za to w Bełchatowie albo Kozienicach
Odpowiedz
2
@ Ciekawy
dnia 09.06.2021, 18:05 · Zgłoś
Wyprodukowano milion elektrycznych osobowek teraz czas na autobusy na to tylko czekalem.pan premier dotrzymuje slowa.
Odpowiedz
25
@ Datek
dnia 09.06.2021, 19:58 · Zgłoś
Otrzymali autobus na tydzień a i tak go nigdy nie kupią, a z taką pompą się z tego tygodnia cieszą jakby conajmniej cała flotę wymienili. Za tydzień dalej będą jeździły 50 letnie autosany za którymi ciągnie się czarna chmura ekologicznego dymu.

Apetyt na Jasło
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657