Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Strona główna

Mieszkańcy Jasła chcą płacić mniej za śmieci. Gotowi są zakładać kompostowniki. Miasto jednak nie spieszy się z wprowadzeniem stosownego rozwiązania

86

Większość Polaków uważa, że ceny za wywóz odpadów są zbyt wysokie. Mieszkańcy Jasła, nie są w tym względzie wyjątkiem. Nie powinien, więc dziwić fakt, że przeciętni podatnicy szukają sposobów na obniżenie opłat np. deklarując segregację śmieci. Drogą do osiągnięcia oszczędności mogą być również przydomowe kompostowniki, które jaślanie gotowi są zakładać, jeżeli otrzymają z tego tytułu ulgę. Sęk w tym, że władze miasta nie kwapią się, aby wprowadzić w życie stosowne rozwiązanie. Wkrótce jednak ma się to zmienić.

fot. Pixabay.com

Zasady gospodarowania odpadami komunalnymi, w ciągu kilku ostatnich lat urosły do rangi jednego z kluczowych problemów, z jakimi muszą borykać się samorządy w całej Polsce. Wraz ze wzrostem ilości śmieci, rosną ceny za ich odbiór i gospodarowanie. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia, dotyka przede wszystkim mieszkańców polskich wsi i miast. W konsekwencji stale rosnących opłat, mniej pieniędzy zostaje w domowych budżetach Polaków. Część jaślan, będących właścicielami domów jednorodzinnych, szansę na obniżenie opłaty za wywóz śmieci, widzi w przydomowych kompostownikach. Pytają więc, dlaczego, choć przepisy prawa dają taką możliwość, władze miasta nie zdecydowały się do tej pory na podjęcie uchwały, wprowadzającej ulgi z tego tytułu?

Możliwość zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady w przydomowym kompostowniku wprowadzono nowelą ustawy śmieciowej z 6 września 2019 r. Decyzja w tym zakresie należy do właściwej rady gminy. Wielu mieszkańców Jasła z niecierpliwością czeka na jej podjęcie od wielu miesięcy, patrząc, jak ze zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi korzystają od stycznia bieżącego roku mieszkańcy gminy wiejskiej Jasło, kompostujący bioodpady w przydomowych kompostownikach. Rada Gminy Jasło już w listopadzie ubiegłego roku podjęła w tej sprawie stosowną uchwałę. Ulga wynosi 5,40 zł od stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość (20 zł miesięcznie).  Uchwała weszła w życie 1 stycznia 2020 r.

Efektów wprowadzenia ulgi nie należy rozpatrywać jedynie przez pryzmat zaoszczędzonych przez gospodarstwa domowe pieniędzy. Równie istotne znaczenie ma ograniczenie ilości odpadów biodegradowalnych. Warto podkreślić, że z reguły, ponad połowę domowych odpadków stanowią odpady organiczne. Zamiast wyrzucać je do pojemników, które następnie opróżniają firmy zajmujące się ich odbieraniem, można efektywnie wykorzystać je jako kompost w przydomowych ogródkach. Ograniczenie ilości wytwarzanych śmieci ma również realne przełożenie na zmniejszenie kosztów związanych z ich gospodarowaniem. - Gmina Jasło na bieżąco analizuje wielkość poszczególnych frakcji odpadów na podstawie protokołów otrzymanych od firmy odbierającej odpady. Na chwilę obecną wg przeprowadzonych analiz odpady biodegradowalne nie są odbierane, tj. podlegają kompostowaniu na przydomowych kompostownikach – informuje Joanna Kozłecka, inspektor w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Gminy Jasło.

O tym, że gra, warta jest przysłowiowej świeczki, świadczą ogromne ilości odpadów zielonych, jakie rocznie odbierane są na obszarze Jasła. Z wyliczeń jasielskiego magistratu wynika, że jest to 1000 – 1200 ton, w okresie od 15 marca do 30 listopada, kiedy tego typu odpady są odbierane. W tym roku, od marca do sierpnia, odebrano ich 726,72 ton. To o ponad 100 ton więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wprowadzenie ulgi dla posiadaczy kompostowników, z pewnością stanowiłoby wystarczającą motywację dla znacznej części mieszkańców kilku jasielskich osiedli, do tego, aby kompostować bioodpady. Można, więc przypuszczać, że w perspektywie czasu zmniejszeniu uległaby masa i objętość odpadów odbieranych z gospodarstw domowych na terenie miasta.  

O tym, czy faktycznie tak się stanie, mieszkańcy Jasła, będą mogli przekonać się najprawdopodobniej już w przyszłym roku. Podjęcie uchwały, w zakresie wprowadzenia na terenie miasta Jasła zwolnienia z części opłaty za odbiór odpadów z tytułu kompostowania bioodpadów na terenie zabudowy jednorodzinnej, powinna bowiem zostać podjęta do końca 2020 r. Ustawodawca, z uwagi na sytuację epidemiczną w kraju, wydłużył termin dostosowania uchwał rady gminy określających zasady funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Pierwotnie, gminy miały na to czas do września bieżącego roku.

Obecnie, trudno wyrokować, na jakim poziomie ulga będzie się kształtować. W myśl obowiązujących przepisów, częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla posiadaczy kompostowników ma być proporcjonalne do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Wysokość zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów będzie więc uzależniona od ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów zielonych, jaką Miasto Jasło płaci podmiotowi odbierającemu odpady w ramach zawartej umowy na podstawie przeprowadzonego przetargu. Obecnie cena za odbiór i zagospodarowanie odpadów zielonych wynosi 800 zł za tonę. Obowiązuje ona do końca bieżącego roku.

MD

Napisany dnia: 26.09.2020, 09:00
Komentarze Czytelników:
Dodaj nowy komentarz Wyświetlaj:
@ pytanie
dnia 26.09.2020, 09:16
Ocena
komentarza:
66
Czy całe to "towarzystwo wzajemnej adoracji" niby zarządzające miastem robi cokolwiek dla jego mieszkańców? Gdzie są efekty tej "niby pracy"? Widzi ktoś rozwój Jasła pod administracja tych z myślą przewodnią TAK DLA ZMIAN? Popatrzcie na ich oświadczenia majątkowe i porównajcie z efektami ich "pracy". Money for nothing ...
@ Jakiś Pan
dnia 26.09.2020, 09:21
Ocena
komentarza:
26
Ja tez chce płacić mniej za śmieci...
@ ixi
dnia 26.09.2020, 09:50
Ocena
komentarza:
38
Glosowaliscie naiwnie na PiS to teraz miejcie pretensje do siebie. Oni was w dziurawych skarpetkach puszczą! PiS = Podatki i Składki
@ Jakiś Pan
dnia 26.09.2020, 10:43
Ocena
komentarza:
28
Dokladnie.. a ludzie dalej ślepo wierzą w te piękne gadki PiSu..
Nigdy PiSowi nie chodziło o ludzi tylko o swój portfel i gdzie by tu jeszcze swoich posadzić na ciepłym stołeczku..
@ Adela
dnia 26.09.2020, 13:23
Ocena
komentarza:
20
Choćby nie wiem jak źle w Jaśle rządził PiS to i tak mieszkańcy go znowu wybiorą. Specyficzne miasto.
@ Troll expert
dnia 26.09.2020, 13:34
Ocena
komentarza:
15
Zawsze wypada napisać jak jest źle i trzeba wskazać kozła ofiarnego.
Kiedyś: pies zbrudził trawnik - wina Tuska.
Teraz: kot zabrudził trawnik - wina pisu.
Pomimo że temat lokalny, winni są zawsze ci z telewizji ogólnokrajowej.
@ Maliniak
dnia 26.09.2020, 14:16
Ocena
komentarza:
8
Kompostownik na balkonie!???Rysiek brawo Ty!
@ Rachunek
dnia 26.09.2020, 14:17
Ocena
komentarza:
37
Aktualne ceny za odpady w Jaśle (29 zł od osoby) to m.inn. rachunek za działalność Marii K. , która rozłożyła kompletnie system gospodarki odpadami poprzez odstąpienie od budowy własnej instalacji za kasę unijną.

Gmina Tarnowiec liczy 16 zł od mieszkańca (Uchwała RG Tarnowiec z 14 lipca b.r. -tj- 18 zł - 2 zł za kompostowanie) bo Tarnowiec związał się z Krosnem, które to miasto ma własną instalację.

Własna instalacja zagospodarowania odpadów to rzecz strategiczna tak jak np. własne ujęcie wody czy oczyszczalnia ścieków.

Jeżeli udusiło się pomysł, nic w zamiana nie dając (z wyjątkiem prywatnej działalności w Wolicy, czyli m.inn. utylizację przez pożary) - to teraz trzeba bulić za zaniechanie.

Dużo i coraz więcej i do tego prosić aby posiadacz instalacji przyjął te odpady, bo może pokazać miastu w każdej chwili gest Kozakiewicza.
@ Manna
dnia 26.09.2020, 14:20
Ocena
komentarza:
15
Nie chcieli manny (dofinansowania unjinego) to mają g... spod wanny.
@ Rozproszenie
dnia 26.09.2020, 14:26
Ocena
komentarza:
-3
Jeżeli są w mieście rozproszone spalarnie różnych rzeczy (w tym odpadów) w lokalnych kotłowniach, zamiast centralnej profesjonalnej spalarni, to mogą być lokalne kompostowniki przy każdym mieszkaniu, zamiast centralnej kompostowni w zakładzie zagospodarowania odpadó

Skutek będzie ten sam dla jakości powietrza co widać szczególnie w zimie, przy mroźnej bezwietrznej pogodzie.

Wtedy w lecie powietrze będzie zanieczyszczone kompostownikami, a w zimie przydomowymi kotłowniami.
@ Maski
dnia 26.09.2020, 14:34
Ocena
komentarza:
8
Co to za różnica?
I tak chodzimy w maskach z powodu Covida. Dołoży się wtedy do tych masek filtr przeciwsmogowy i można żyć, oddychać pełną piersią.

Jak to sowieccy Rosjanie mówili : Kak wolno dyszit czeławiek!
@ Kurka Wodna
dnia 26.09.2020, 14:54
Ocena
komentarza:
0
Za podwyżkę cen śmieci raczej odpowiadają samorządy, które wygrało PO nie PiS. W całej Polsce są podwyżki. Jak w Warszawie zapowiedziane przez Trzaskowskiego. Także... Można wylewać szambo ja PiS z wielu powodów ale raczej nie tu
@ Tryt do Kurki Wodnej
dnia 26.09.2020, 15:23
Ocena
komentarza:
10
To weź po pisowsku mądry pisspecu i poczytaj dlaczego w Polsce za śmieci płaci się więcej niż w Niemczech. A wnioski powinny zmienić twoje zapatrywanir. Ale osobiście w to wątpię bo wtedy powiesz że to i tak wina opozycji. Zresztą to ze Jasło nie ma swojej spalarni śmieci to oczywiście też wina tej opozycji bo to oni specjalnie wprowadzili panią teraz poseł, Kurowska w szeregi PiS by ta robiła dywersję pisowi.
@ MIŁOŚNIK WINNYCH KLIMATÓW
dnia 26.09.2020, 16:00
Ocena
komentarza:
11
Urzednicy powinni płacić za śmieci z urzędu , urzędy smieci nie produkują ? Opakowania po kawach ,kanapkach ,po ciasteczkach ,paluszkach butelki plastikowe po napojach to widać po zdjęciach z sesji .Za prąd powinni płacić i za wodę .
@ Mariusz
dnia 26.09.2020, 16:21
Ocena
komentarza:
4
Do kurka wodna: Co Ty nie powiesz, a kto dał na te podwyżki przyzwolenie? samorządy same z siebie mają g..no do gadania. Wystarczyła by jedna ustawa obniżająca ceny wywozu śmieci i po problemie ale ta banda złodziei z Pisu tego nie zrobi tylko zrzuca winę na samorządy bo większość ludzi i tak uwierzy w takie bzdury.
@ Ogień
dnia 26.09.2020, 20:40
Ocena
komentarza:
21
Pamiętam z jakim ogniem Maria K. wyrzucała w błoto zamysł budowy własnej, miejskiej instalacji do zagospodarowania odpadów. Ile bzdur naopowiadała typu: róża wiatrów, będą się bili o nasze odpady, np. Krosno będzie o nie zabiegać, mam inną niż Gamrat lokalizację (ale nie powiem gdzie) itp. itd.
Suweren dał się nabrać na głośny dzwon (dzwon jest głośny, bo pusty) - ochoczo i beztrosko poparł to wycofanie dotacji unijnych i rezygnację z własnego zakładu.

Teraz życie wystawia rachunek. Tyle , że wszystkim mieszkańcom a nie autorce tego
"sukcesu".

Tak kończy się inwestowanie jeżeli w grę wchodzi demagogia i kłamstwo polityka.
Za błędy decyzyjne jednej osoby płacą wszyscy. Solidarnie.
@ Święta racja
dnia 27.09.2020, 00:21
Ocena
komentarza:
9
Święta racja
@ Kenek
dnia 27.09.2020, 01:35
Ocena
komentarza:
11
Nie chce wchodzić w kłótnie ale obecnie w Jaśle rządzi komitet Ryśka P i ten sam komitet ma większość w radzie. Więc co PiS zły to jedno ale Jasielski ogródek zarządzany jest nie przez nich.
@ Karolina
dnia 27.09.2020, 05:59
Ocena
komentarza:
13
O tak !!! Już nie mówiąc o codziennym bufecie ! Jak tylko dostawcy zarcia mijają się autami pod urzędem!
@ Lil
dnia 27.09.2020, 09:57
Ocena
komentarza:
-1
Kazdy rząd podniósłby koszty śmieci ale ze rządzi PIS to wszystko na ten obecny rząd . Śmieci na wsi ludzie płaca dużo mniej a te same rządy .
@ Zakład
dnia 27.09.2020, 10:28
Ocena
komentarza:
10
Po kilku następnych podwyżkach cen za odpady nawet najwięksi przeciwnicy budowy zakładu zagospodarowania odpadów napierać będą na włodarzy aby taki zakład w Jaśle budować.
Nadal jest miejsce w planie przestrzennym miasta na takie przedsięwzięcie na terenie Gamratu. Maria K. ani inni włodarze tego nie zmienili, bo wiedzieli, że kiedyś musi to być wybudowane.
@ Przyszłość
dnia 27.09.2020, 10:32
Ocena
komentarza:
7
Teraz proponuje się aby każdy mieszkaniec sam sobie pomógł i utylizował część odpadów np. budując kompostowniki.
Jak za czasów Adama Słodowego, który w poprzedniej, komuszej epoce niedoboru uczył ludzi jak zbudować sobie samemu potrzebny sprzęt czy różne brakujące rzeczy.
Ach, co to były za czasy. Łza się w oku kręci...
@ Za parę lat
dnia 27.09.2020, 10:38
Ocena
komentarza:
9
Potrzeba takiej budowy musi dojrzeć u ludzi i u władzy. Teraz buduje się ścieżki rowerowe, muzeum, inkubatory itp. itd. Też potrzebne ale niekoniecznie tak potrzebne jak rozwiązanie palących problemów miasta jak komunikacja czy odpady.
Przyjdzie taki czas, może już za parę lat, gdy ktoś się nad tymi sprawami pochyli i pomyśli co jest ważne, a co najważniejsze.
@ Do Krosna?
dnia 27.09.2020, 10:45
Ocena
komentarza:
8
Może by się dogadać z Krosnem- jak gmina Tarnowiec?
Nikomu w Tarnowcu korona z głowy nie spadła, a jest różnica płacić 29 zł od osoby, a 18 zł lub 16 zł (jeżeli jest kompostownik).

Przy dużej ilości odpadów można przecież negocjować cenę.
@ kompostowniki
dnia 27.09.2020, 13:18
Ocena
komentarza:
6
Utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - należy wg prawa do zadań własnych gminy, a nie do zadań mieszkańców.
Czy apele o kompostowniki (szczególnie bez umożliwienia ich zakładania) to nie przerzucanie zadań gminy na mieszkańców?
@ Szymek1
dnia 27.09.2020, 16:02
Ocena
komentarza:
-5
Ej,chodzi o domy prywatne
@ do Szymka
dnia 27.09.2020, 19:44
Ocena
komentarza:
5
Czy w domach prywatnych nie mieszkają mieszkańcy miasta, czy gminy miejskiej?

W ustawie o samorządzie nie pisze, że nie dotyczy ona mieszkańców domów prywatnych.
@ SASAS
dnia 27.09.2020, 22:08
Ocena
komentarza:
-1
Jak to nie widać efektów proszę sobie sprawdzić jak się dorobili :D
@ m jasła
dnia 28.09.2020, 11:56
Ocena
komentarza:
-1
PO puściło by bez skarpetek
@ BB
dnia 26.09.2020, 09:25
Ocena
komentarza:
31
"Władze miasta" to w Jaśle istnieje jeszcze jakakolwiek władza?
@ lleon
dnia 26.09.2020, 09:30
Ocena
komentarza:
5
Na balkonach w blokach mogą być kompostowniki to by było blisko obierki wynosić ale spółdzielnia nie wyrazi zgody na takie kompostowniki.
@ Perfumy dla wyborców pis
dnia 26.09.2020, 11:02
Ocena
komentarza:
7
Już czuję ten zapaszek
@ olo
dnia 26.09.2020, 13:20
Ocena
komentarza:
4
JSM twierdzi ze smrodek nie przeszkad,a, przeciez kilka dni temu obwiescili budowe wiat pod blokami na Kopernika.
@ Zsypy
dnia 27.09.2020, 13:29
Ocena
komentarza:
4
Możliwe byłoby (od strony technicznej) zakładanie kompostowników na balkonach bloków, a następnie zrobienie zsypu tj, rury łączącej te kompostowniki w pionie, zrzucanie kompostu do rury, odbieranie na dole i odwożenie do odbiorcy.

Mieszkańcy mieli by trochę ruchu, rekreacji na balkonach i czuli by czym się sąsiedzi żywią, po zapachu.
@ Abc
dnia 26.09.2020, 09:32
Ocena
komentarza:
5
W sasiednich miejscowosciach jak ktos ma kompostownik to placi 1 zl mniej na miesiac za osobe.
@ ixi
dnia 26.09.2020, 09:51
Ocena
komentarza:
14
Można szaleć.. 1 zł
@ Januszex kompany
dnia 26.09.2020, 11:49
Ocena
komentarza:
15
Za takie pieniądze to można sobie życie na nowo ulozyc.
@ trzeba chcieć
dnia 27.09.2020, 11:24
Ocena
komentarza:
4
ustawa wymaga aby gmina przedstawiłą sposób obliczenia zniżki czyli widocznie idiotycznie podpisali umowę na wywóz śmieci. My od 10 lat kompostujemy na własnej działce (nie mieszkamy w bloku). Wiecej odpadów idzie na kompost i do sortowanych niż do zmieszanych.
Trzeba chcieć. Ale chcieć też musi ekipa Ryśka P. A chyba nie chce. Kto mieszka niedaleko Ryśka P. niech napisze czy Rysiek P. sortuje?
@ Obywatel
dnia 26.09.2020, 10:26
Ocena
komentarza:
25
Gdzie tu sens i logika w tym segregowaniu.Czlowiek sie stara j segreguje zeby bylo jak Pan Bog przykazal, a oni przyjezdzaja i wszystko wrzucaja na jeden samochod i mielą, a potem firma kolejny raz placi ludziom zebg segregowali smieci na tasmach.Ok z jednej strony dobrzd bo ktos ma prace , ale ja sie pytam po co w takim razie je segregowac skoro firmy nie stac by odbierala takie odpady w sposob selektywny.
@ Ola
dnia 26.09.2020, 18:47
Ocena
komentarza:
0
Absurd jest taki,że jak nie posegregujesz to kare możesz zapłacić...hmmm
@ Adam
dnia 26.09.2020, 11:15
Ocena
komentarza:
6
Wzorem Kraśnika powróćmy do przenajświętszych tradycji ojców naszych. Po co nam ekologiczne spalarnie śmieci, po co zakłady recyklingu - zróbmy za każdym blokiem [...]owisko. Będzie patriotycznie śmierdzieć - przecież to nasza tradycja.
@ olo
dnia 26.09.2020, 13:51
Ocena
komentarza:
4
Ekologiczne spalarnie, nizle propaganda dziala widze. Niektorzy wierza w takie bajki jak ekologiczne spalarnie czy ekologiczne samochody na prąd:-)
@ $
dnia 26.09.2020, 14:09
Ocena
komentarza:
10
Ekologiczna spalarnia jest tak samo eko i zdrowa, jak fajki z bio-tytoniu.
@ olo
dnia 26.09.2020, 14:24
Ocena
komentarza:
4
I niskoemisyjne silniki VW:-) Ale frajerow ktorzy w to wierza nie brakuje jak widac
@ do znafców
dnia 26.09.2020, 16:49
Ocena
komentarza:
7
Kraśnikowe poglądy w Jaśle kwitną. Ciemnotą i sPiSkowymi teoriami łatwo się rządzi
@ Jola
dnia 27.09.2020, 15:04
Ocena
komentarza:
5
Byłam niedawno w Wiedniu.Przewodnik pokazywał nam spalarnie śmieci,która usytuowana jest w samym ,zabytkowym centrum miasta.Nie widać tam żadnych zanieczyszczeń,nie ma żadnego smrodu,co ja piszę smrodu.Tam nie ma żadnego zapachu świadczącego o tym, ,ze jest to spalarnia.Ma bardzo ładny wystrój.Nie piszę o architekturze tego budynku,bo to nie o tym.Można.Można.
@ $
dnia 27.09.2020, 21:50
Ocena
komentarza:
0
Tu nie Wiedeń. Tam są inne normy środowiskowe i inni managerowie. To co tam się da, w Polsce się nie da.
@ xtr
dnia 28.09.2020, 09:23
Ocena
komentarza:
-1
Pani Jolu to proponuję wybudować takie cuuśś obok pani domku..na marginesie spalarnia tak ale daleko od miasta pani wyobraża sobie zwożenie śmieci z całego tego grajdołku do centrum ??? logistyka się kłania...
@ do S
dnia 29.09.2020, 08:51
Ocena
komentarza:
2
...dlatego "relikty przeszłości" (w UM, Gminach i Radach) nie mające pojęcia i nie nadążające za dostępnymi na wyciągnięcie ręki technologiami winny zostać schowane do przysłowiowego lamusa - tylko narażają mieszkańców (lokalne społeczeństwa) na drenaż budżetów domowych - niejednokrotnie ciężko zarobionych pieniędzy. Nie ma czegoś takiego jak, że się ..."nie da".
@ Ilona
dnia 26.09.2020, 11:26
Ocena
komentarza:
32
Przerażające jest to, że w Jaśle za wywóz nieczystości płaci się więcej niż w Warszawie i ludzie się nie protestują.
@ ucieszony
dnia 26.09.2020, 11:35
Ocena
komentarza:
35
Warto płacić więcej, mamy za to dwie zastępczynie burmistrza :)
@ J.J.
dnia 26.09.2020, 13:08
Ocena
komentarza:
9
To zależy, bo w Jaśle liczy się 29 zł od osoby miesięcznie a w Warszawie dwojako: rodzina zamieszkująca w budynku jednorodzinnym płaci za wywóz śmieci 94 zł miesięcznie, a mieszkająca w budynków wielorodzinnych(blok) 65 zł.
Natomiast, np. Chełm pokazuje, że dobre zarządzanie miastem skutkuje obniżką opłat.
Tam, stawka za odbiór i zagospodarowanie odpadów wynosi 10,90 zł za śmieci segregowane od osoby. A od przeszłego roku bezpłatna komunikacja miejska.
@ olo
dnia 26.09.2020, 13:58
Ocena
komentarza:
6
Bezpłatna? Ludzie wy na serio w to wierzycie? Nie ma darmowego. Zaplaca w innej postaci, podatku czy tym podobnej daniny.
@ Dike
dnia 26.09.2020, 20:53
Ocena
komentarza:
3
Chełm mówisz... A tak, ale tam Pis wygrał wybory samorządowe , a u nas nawet nie wystartował.
@ Nowy
dnia 26.09.2020, 12:03
Ocena
komentarza:
5
I piękny zapach zgniłych resztek po niedzielnym obiedzie będzie się unosił po mieście
@ opłaty kwartalne
dnia 26.09.2020, 13:54
Ocena
komentarza:
22
W moim gospodarstwie domowym (5 osób) kwartalna opłata za gaz wynosi 360 zł, za prąd 360 zł, za śmieci 438 zł. Jak widać śmieci stały się najdroższe. Państwo szuka rozwiązań oszczędnościowych energetycznych (nie mówię tu o ekologicznych) typu farmy wiatrowe, fotowoltaiczne etc. lecz nie radzi sobie ze zwykłymi odpadami ...i społeczeństwo zmuszone jest przeznaczać wysokie kwoty ze swojego budżetu domowego na coś co nie jest istotne ...zamiast na ważne potrzeby. Jest to wina politycznych przepychanek i układów. Społeczeństwo jasielskie byłoby poza zasięgiem przedmiotowego problemu i przykładem dla innych, gdyby poprzednicy w Urzędzie Miasta w Jaśle (pani Kurowska) podjęli się budowy spalarni na terenie Gamratu.
@ MIŁOŚNIK WINNYCH KLIMATÓW
dnia 26.09.2020, 16:05
Ocena
komentarza:
6
SM powinna się zająć jak leje sie ze śmieciarek i smierdzi na ulicy
@ producent śmieci
dnia 26.09.2020, 15:37
Ocena
komentarza:
4
W Tarnowcu za manie kompostownika dali 2 zeta od osoby/miesiąc, dobre i to bo tysz tego na drodze nie znajdziesz
@ Heyah
dnia 26.09.2020, 17:24
Ocena
komentarza:
9
Pani Posłanka Ewska do wyższych rzeczy jest stworzona
@ beata
dnia 26.09.2020, 18:04
Ocena
komentarza:
15
kto komu broni zakładać kompostownik za darmo. Kilkadziesiat lat temu , gdy nie było jeszcze słychac o ekologii i segregacji śmieci były takie kompostowniki , nikt kasy nie brał i służyły sprawie. Ale to było dawno , pewno za komunyi dlatego niesłuszne
@ MrX
dnia 26.09.2020, 18:34
Ocena
komentarza:
20
Jaślanie o kosztach wywozu śmieci zdecydowali w 2006 roku, wybierając Marię Kurowską z jej koncepcjami. Reszta tylko konsekwencje.
@ Kierowca 810
dnia 26.09.2020, 19:05
Ocena
komentarza:
6
Ja już kilka lat mam pożyteczną rzecz jaką jest kompostownik.
Nie potrzebuję kupować co roku kilka worków torfu. Wcale nie wyciągam
ręki by mi dopłacano do kompostownika, który mi się opłaca.
@ Kolohistori
dnia 26.09.2020, 19:35
Ocena
komentarza:
4
dawniej kompostowniki to się nazywały [...]ownie
@ Iza
dnia 26.09.2020, 21:01
Ocena
komentarza:
1
Ale będzie smród. Prędzej wyniosę się z tego miasta niż myślałam
@ On5
dnia 26.09.2020, 22:15
Ocena
komentarza:
3
Za tone odpadow zielonych trzeba zaplacic jakiejs firmie 800 zl a ile ta firma zarobi na tym jak przerobi to na ziemie do kwiatkow? Wg mnie taka firma bije na tym kokosy i to nie male. Bo za tone odpadow bierze 800 zl plus kasa za glebe ktora powstaje z kopostu czyli za 10 litrow ziemi w sklepie kosztuje okolo 2-3 zl to za tone wyjdzie okolo 2-3 tys zl razem okolo 4 tys. Czysty biznes. A przy tych tysiacach ton tylko z Jasla to taka firma juz zarabia miliony.
@ m
dnia 26.09.2020, 23:19
Ocena
komentarza:
2
1t (1 tona) kompostu, luzem w kompostowni, kosztuje około 50-60zł netto.
@ do On5
dnia 27.09.2020, 18:52
Ocena
komentarza:
5
Nie zazdrość nikomu kokosów. Jest wolność gospodarcza, możesz założyć firmę w tej branży i zarabiać dużo więcej.
Jeżeli chodzi o lokalizację takiego zakładu to pomoże pani posłanka K. bo ona zna się na tym, ma doświadczenie i chętnie pomoże.
W 2006 roku skutecznie rozwiązała problem odpadowy w Jaśle, czego skutki finansowe długo jeszcze będą odczuwalne.
@ Walka ze śmieciami
dnia 26.09.2020, 23:31
Ocena
komentarza:
8
A z zagranicy cwaniaki sciagaja tony odpadów i składują na wynajętych na słupa posesjach-tego nie widać dopóki sie nie odnajdzie takiego składowiska wtedy wszyscy biadolą ile to bedzie kosztować utylizacja. Weżcie im powiedzcie tym z rzadu zeby moze zamiast norek zajeli sie nielegalnym wjazdem smieci z zagranicy.
@ Ble ble ble
dnia 27.09.2020, 03:08
Ocena
komentarza:
8
U nas w rotterdamie jest spalarnia smieci doslownie a wokolo budynki i ulice. Wyglada lepiej niz nie jedna galeria w samym rotterdamie... Dwa kominy wysokie na 50m okolo tak mi sie wydaje z ktorych zadnej chmurki spalonego odpadu nie widac. Sortownia umiejscowiona obokspalarni i co najciekawsze zero smrodu bo wszystko dziala pod surowym nadzorem miasta... i organow panstwowych... A byla nasza Pani burmistrz ze wsi jakiej jest dabrowka powinna zostac soltysem a nie decydowac o losach miasta idac pod publike ze bedzie was trulo to. Powiem tak sasiedzi sie bardziej truja zasypujac piec na noc po same drzwiczki weglem ktory sie kopci a nie rzaży a niezelo taka spalarnia
@ xtr
dnia 28.09.2020, 09:30
Ocena
komentarza:
-3
U nas w rotterdamie - super porównanie do Jasła ...to proponuję wybudować takie cuuśś obok pana domku..letniskowego w Jaśle jeśli takowy posiadasz a myślę że zarobiłeś już zbierając pomidorki...na marginesie spalarnia tak ale daleko od miasta ... jak pan wyobraża sobie zwożenie śmieci z całego tego grajdołku do centrum ??? logistyka się kłania...
@ 8889
dnia 28.09.2020, 12:44
Ocena
komentarza:
2
Odkiedy gamrat to centrum miasta o ile mi wiadomo to przed miescie po drugie nie pomidorki tylko spawacz na stoczni. A logistykiem dobrze ze pan/ pani nie jestes bo centrum miasta od gamratu dobre kilka kilometrow sie znajduje haha... a co do pomidorkow to je masz dzieki ludzkiej pracy wiec nie pluj jadem
@ 8889
dnia 28.09.2020, 12:46
Ocena
komentarza:
0
Jak widzialem te smieciarki ktore zbieraja smieci to fakt ciezko sobie wyobrazic ze to cokolwiek moze jeszcze wozic
@ 8889
dnia 28.09.2020, 13:19
Ocena
komentarza:
0
Aaa i osiedle gamrat do zaorania bo tam mieszka dzicz rosnaca od najmlodszych lat gdzie wlasnosc osoby zmarlej musi byc rozkradziona i zniszczona. W sumie nie daleko do wsi dabrowka ktora mozna by bylo rowniez zaorac pod kartoflisko
@ xtr
dnia 29.09.2020, 10:00
Ocena
komentarza:
0
"U nas w rotterdamie " spawacz w rotterdamie pracuje "na stoczni" u nas w Polsce pracuje się w stoczni ot taka mala różnica...Gamrat nie jest poza miastem jest dzielnicą Jasła.
"Najmłodsza spalarnia odpadów w Holandii, przedstawiana jako najnowocześniejsza, w rzeczywistości nie jest bezpieczna. Długoterminowe badania ujawniają emisje dioksyn, furanów oraz innych trwałych zanieczyszczeń organicznych skażających środowisko daleko poza dopuszczalne limity."
"Badania ToxicoWatch wykazały wysokie stężenia dioksyn i furanów w jajach kur zagrodowych hodowanych wokół spalarni REC."
To jest w internecie.. chyba najadłeś się tych jajek... dziwny ten rotterdam w centrum spalarnia i hodowla kurek to ja już wolę "u nas"Gamrat..
@ xtr
dnia 29.09.2020, 10:16
Ocena
komentarza:
1
tak do poczytania dla ekologa..."U nas w rotterdamie "
Jak truje spalarnia, która miała być najbezpieczniejsza w UE (raport ToxicoWatch)
@ Jaslanin
dnia 29.09.2020, 18:31
Ocena
komentarza:
1
Dioxyn, furanów, ftalanów nie ma w gamracie? To nie ma już zts Gamrat wcale?
Co miales nawdychac to już w gamracie nawdychales, nie ma jak nic nie wiedzieć, ale od tej niewiedzy to zdrowszy wiele nie będziesz, może na umyśle ,bo nie zeschzujesz sie bardziej.
@ 8889
dnia 27.09.2020, 03:14
Ocena
komentarza:
-2
[Komentarz nie na temat]
@ dragoness
dnia 27.09.2020, 10:48
Ocena
komentarza:
1
[Komentarz nie na temat]
@ bolo
dnia 28.09.2020, 14:19
Ocena
komentarza:
3
Dlaczego usuwacie komentarz o wycince drzew? UM kazał?
@ Ale jaja
dnia 27.09.2020, 16:34
Ocena
komentarza:
0
W śmieciach nie o ekologię chodzi tylko o biznes obrotu surowcami wtórnym.szklo metal plastik odpadki organiczne to wszystko jest przeznaczone do recyklingu i sprzedawane przez zaklady sortujące za nie małe pieniądze. A ciemny lud myśli że śmieci to zagłada ludzkości
@ Eko
dnia 27.09.2020, 18:18
Ocena
komentarza:
5
Mieszkam z rodziną w Jaśle od 20 lat w domu prywatnym mam duza działkę i wszybko co da się rozłożyć kompostuje na swojej działce. Rozdrabniam gałęzie w zakupionej maszynie i wykorzystuje je do sciolkowania roślin. Wiem ze są dostępne na rynku kosze różnej wielkości do kompostowania odpadów kuchennych. Kompostowanie odbywa się bez dostępu tlenu tak więc nic nie śmierdzi i nikomu to nie będzie przeszkadzać. Uważam że ci co kompostuja odpady jak najbardziej powinni mniej płacić. Ja i tak będę nadal kompostowac nawet bez łaski radnych i wam też polecam super sprawa i jeszcze mam kompost pod kwiatki.
@ Ślązok
dnia 27.09.2020, 23:34
Ocena
komentarza:
2
Zgadzam się z Eko, ja mieszkam w jaśle trochę dłużej, bo 55 lat. Kiedyś jak rafineria wypuszczała ścieki i ryby śmierdziały na kilometr ropą, to nikomu to nie przeszkadzało.Ale na temat,kompostownik mam od 30 lat użyżniam se glebę, warzywa mam jak trzeba, ta marchewka czy pietruszka, to naprawdę ma smak, nie to badziewie z chin, ale ta swołocz woli kupić w sklepie, bo ładniej wygląda. A co do śmieci, jadąc kilka miesięcy temu, zatrzymałem się przy kontenerze na śmieci w okolicy baru Studzienka, konkretnie na rozwidleniu starej drogi na Podzamcze, chciałem wyrzucić małą torebkę ze śmieciami do kontenera, to gość z domu nr. 37 na przeciwko drogi, o mało mnie nie zaciukał siekierą. Bo on płaci za śmieci, w związku z tym zapytałem co mam z tym zrobić? odpowiedział wyrzuć pan do lasu. I tak też uczyniłem, 20 m od kontenera.
@ niezbędna wymiana burmistrza
dnia 28.09.2020, 08:46
Ocena
komentarza:
4
Wymienić burmistrza, bo obecny w wieku emerytalnym dawno nie nadąża za współczesnością. Stanowiska zarządców miast powinny być obsadzane ludźmi współcześnie wykształconymi - ogarniającymi nowe technologie i sposoby myślenia, a nie reliktami poprzedniego systemu. Podobnie w Radach Miejskich (Gminnych etc.) powinni zasiadać ludzie o współczesnych horyzontach, a tzw. "dziadki" ze swoimi "pomysłami i doradami" niech dadzą sobie i ludziom spokój. Wszyscy na tym zyskają.
@ xtr
dnia 28.09.2020, 09:32
Ocena
komentarza:
3
oraz radnych...bezradnych...
@ Jas
dnia 28.09.2020, 11:31
Ocena
komentarza:
2
Za darmo nie można kompostować?
@ Kierowca 810
dnia 30.09.2020, 16:09
Ocena
komentarza:
0
Idzie nowe.
W górach przed wojną było wiele wiosek i pola były uprawiane.
Obecnie nie ma wiosek a grunty orne zalesiono. Procentowy udział
powierzchni lasów w Polsce stale wzrasta, powstają nowe zalesienia.
Jednak wilka stale ciągnie do lasu i chce mieć las w mieście.
A po zachowaniu ludzi widać zgodnie z powyższymi komentarzami,
że watahy wilków się powiększają i dążą do narzucenia swojej woli wszystkim.
Dodaj komentarz
⇓ ⇓ ⇓ Powiększ pole komentarza ⇓ ⇓ ⇓

Zasady komentowania

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

  • Zakochaj się w.... Jaśle. W niedzielę o 8.30 w TVP1

    Tomasz Bednarek z programu Zakochaj się w Polsce nie tak dawno opowiadał o pobycie w Lublinie, Warszawskiej Woli i Sochaczewie. W nowym odcinku programu przedstawione zostanie Jasło. Program będzie można obejrzeć już w najbliższą niedzielę na kanale TVP1.

  • Kolejki do punktu drive-thru

    Od tygodnia do punktu mobilnego drive-thru przy jasielskim szpitalu ustawia się długi sznur samochodów. - W piątek o 11.30 byłem pięćdziesiąty, a za mną było jeszcze piętnaście samochodów – mówi nam mieszkaniec Jasła. Dzisiaj kolejka do punktu pobrań sięgała aż do wjazdu na teren szpitala. Niektórzy zmuszeni byli czekać na drodze krajowej nr 28.

  • Szkoła Podstawowa nr 12 ma supernowoczesną pracownię językową

     

    Nowoczesne technologie doskonale służą nauczaniu. Nic więc dziwnego, że w szkołach pojawia się coraz więcej pracowni naszpikowanych nowoczesnym sprzętem, dzięki któremu dzieci i młodzież mogą uczyć się w najlepszych możliwych warunkach. Taką pracownią, będącą główną nagrodą ostatniej edycji Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM od niedawna może pochwalić się SP nr 12. Dzisiaj została ona oficjalnie zaprezentowana.

  • Na czym polegają badania psychologiczne kierowców i operatorów?

     

    Badania psychologiczne kierowców i operatorów pozwalają na określenie sprawności psychomotorycznej, a także analizę procesów poznawczych. Badania psychotechniczne są wykonywane zarówno z zakresu medycyny pracy, jak i psychologii transportu.

  • Odszedł na wieczny spoczynek. Wójt Jan Czubik zmagał się z chorobą nowotworową

    Jan Czubik, wójt gminy Tarnowiec odszedł w wieku 72 lat. O 2 w nocy zmarł po ciężkiej chorobie. Gminą zarządzał od 6 lat. W najbliższą niedzielę odbędzie się jego ostatnie pożegnanie.

  • Malutki Kacperek potrzebuje pomocy. Zmaga się z wadą serca i rozszczepem podniebienia

    Kacperek przebył już dwie operacje, ale to nie koniec jego wizyt w szpitalu. Jego leczenie oraz rehabilitacja są bardzo kosztowne i przewyższają możliwości finansowe rodziny zastępczej, w której wychowuje się dziecko...

  • Zespół podjął decyzję o niedopuszczeniu trzech projektów do głosowania. Będą odwołania?

    Do Jasielskiego Budżetu Obywatelskiego na 2021 r. zgłoszonych zostało osiem projektów. Wszystkie zostały poddane ocenie merytorycznej. Zespół oceniający uznał, że trzy z nich nie mogą zostać dopuszczone do głosowania...

  • Rolnicy rozpoczęli protest w centrum Warszawy. Idą pod Sejm

    Dzisiaj rolnicy z całej Polski zjechali się do Warszawy, aby po raz kolejny wyrazić swój sprzeciw wobec nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Po odmówionej modlitwie i odśpiewanej „Rocie”, podzieleni na sześć grup udali się w kierunku Sejmu.

  • Weź udział w konkursie! Wygraj bilety na „Wielkie monologi w wykonaniu Jerzego Treli” WYNIKI!

     

    Wspólnie z Jasielskim Domem Kultury przygotowaliśmy konkurs dla wszystkich miłośników teatru. Do wygrania są 4 bilety na „Wielkie monologi” w wykonaniu Jerzego Treli, które na deskach sceny JDK będzie można zobaczyć już w najbliższą niedzielę. Czekamy na prawidłowe odpowiedzi na pytanie konkursowe.

  • Rolnicy jadą do Warszawy. Będą protestować

    - Poprawki nas nie interesują. Chcemy zajmować się tym co robili nasi dziadkowie i ojcowie – mówi rolnik z powiatu jasielskiego. Grupa trzydziestoosobowa z powiatu jasielskiego, Gorlic i Krosna jedzie do Warszawy na ogólnopolski protest rolników. Mówią stanowcze "nie" nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt.

  • Wstrzymano przyjęcia planowe pacjentów na dwóch oddziałach

    Czterech lekarzy oraz pracownicy administracyjni Szpitala Specjalistycznego w Jaśle są zakażeni koronawirusem. Obecnie wstrzymano przyjęcia planowe pacjentów na oddziały wewnętrzny i geriatryczny.

  • Upewnij się, że twoje auto jest sprawne. Sprawdzisz to w SKP „Łączność”

     

    Egzamin ze sprawności samochodu to nie tylko formalna konieczność, potwierdzana adnotacją w dowodzie rejestracyjnym. Od tego, czy nasz pojazd jest sprawny technicznie zależy życie nasze oraz pozostałych użytkowników dróg. Dlatego też badanie stanu technicznego auta należy powierzyć doświadczonym diagnostom, dysponującym najnowocześniejszym sprzętem.

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Nadawca (opcjonalnie):Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: redakcja@jaslo4u.pl
Telefonicznie: 508 766 105