MKS inwestuje w stare autobusy
Miejska Komunikacja Samochodowa w Jaśle Spółka z.o.o. zainteresowana jest kupnem kolejnych, używanych autobusów. Tymczasem po ulicach ościennych miast kursuje nowy, niskoemisyjny tabor.
Coraz więcej polskich miast zmienia flotę autobusową na nowoczesny, niskoemisyjny transport. W większy miastach można skorzystać z taboru elektrycznego, hybrydowego, o napędzie alternatywnym zasilanym gazem ziemnym, jak również olejem napędowym spełniającym normę emisji spalin EURO 6. Te ostatnie zakupiło niedawno miasto Gorlice. Jedenastoma fabrycznie nowymi autobusami miejskimi, niskopodłogowymi, z klimatyzacją można dojechać z Gorlic do Biecza. Z kolei w Krośnie początkiem bieżącego roku zakupiono osiem niskopodłogowych autobusów typu MIDI wyposażonych w elektroniczny system informacji pasażerskiej i monitoring wizyjny.
Nowe autobusy? Nie ma i na razie nie będzie
Miasto Jasło po raz ostatni jedenaście nowe autobusów zakupiło dla ówczesnego ZMKS-u w 2010 r. ramach projektu finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013. - W związku z ograniczeniami jakie wprowadził Urząd Marszałkowski, miasto Jasło nie mogło skorzystać z dofinansowanie na zakup autobusów z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – wyjaśnia Agata Koba, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Jaśle - Niemniej jednak miasto, nie ustaje w pozyskiwaniu dodatkowych środków finansowych i planuje zakup autobusów korzystając z innych źródeł. Jednym z nich jest program „Rozwój lokalny” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021, w ramach którego chcemy kupić autobusy niskoemisyjne oraz wybudować wielofunkcyjny dworzec. Aktualnie trwa ocena projektu. Decyzje dotyczące ewentualnego wsparcia znane będą dopiero w drugiej połowie przyszłego roku – dodaje A. Koba.
Zwiększyli kursy, kupują autobusy
MKS w ostatnim czasie uruchomił nowe kursy, w związku tym konieczne jest zwiększenie taboru autobusowego. - W związku z wejściem naszej firmy w przewozy użyteczności publicznej wydłużyliśmy linie oraz zwiększyliśmy liczbę kursów, dlatego też mamy większe potrzeby jeśli chodzi o tabor. W międzyczasie zezłomowaliśmy jeden autobus, w tym roku kupiliśmy kolejne trzy – tłumaczył Robert Dobosz, prezes zarządu Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Jaśle Sp. z.o.o.
4 listopada br. MKS w Jaśle ogłosił przetarg na dostawę kolejnych dwóch używanych autobusów jednego miejskiego, bezwypadkowego, sprawnego technicznie nie starszego niż z 2004 r., z przebiegiem nie większym niż 600 tys. km., spełniającym normę spalin Euro 2 oraz minibusu nie starszego niż 2002 r. z przebiegiem nie większym niż 600 tys. km, spełniającego te same normy. Postępowanie przetargowe zostało jednak unieważnione ze względu na zbyt wysokie ceny zaproponowane przez oferentów. MKS wczoraj ogłosił nowy przetarg licząc, że uda się zakupić autobusy na łączną kwotę 60 tys. zł. - Jeśli chodzi o zakup nowego taboru to jest to tylko w gestii włodarzy, gdyż udział własny w projektach unijnych przekracza nasze możliwości finansowe. To także wiąże się z polityką miasta, czy będzie chciał wejść w komunikację hybrydową, elektryczną, czy opartą na CNG – dodaje prezes MKS-u.
id