Nie ma mowy o odwołaniu sesji Rady Powiatu
Sesja Rady Powiatu w Jaśle zwołana na 3 kwietnia 2020 r. odbędzie się zgodnie z planem. Tak zapewnia Anna Nigborowicz, wiceprzewodnicząca rady. Przekonuje jednocześnie, że w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Jaśle, w której obrady mają się odbyć zapewnione zostaną jak najlepsze warunki sanitarne.
Anna Nigborowicz/fot. Ilona Dziedzic
W miniony wtorek na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Jaśle opublikowany został komunikat o zwołaniu XXIV sesji Rady Powiatu w Jaśle. W związku z faktem, iż w wielu przypadkach jednostki samorządu terytorialnego w całej Polsce, podejmowały w ostatnich dniach decyzje o przesunięciu terminów obrad organów stanowiących gmin i powiatów lub o ich odwołaniu, zapytaliśmy Annę Nigborowicz (klub radnych Prawa i Sprawiedliwości), wiceprzewodniczącą Rady Powiatu w Jaśle, czy w obliczu zaostrzenia reżimu sanitarnego w kraju, zamierza odwołać sesję zaplanowaną na 3 kwietnia 2020 r. W odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy wczoraj, Anna Nigborowicz wskazuje, że sesja „zwołana została przed oficjalną informacją o rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów zaostrzającym zasady dyscypliny sanitarnej”. Pomijając fakt, że rozporządzenie z 24.03.2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii wydał Łukasz Szumowski, szef resortu zdrowia, warto przypomnieć, iż zawiadomienie o zwołaniu sesji pojawiło się na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Jaśle już po ogłoszeniu przez rząd informacji o zaostrzeniu zasad dyscypliny sanitarnej.
Nigborowicz zaznacza, że na obecną chwilę nie może być mowy o odwołaniu sesji zaplanowanej na 3 kwietnia bieżącego roku. W tym kontekście zwraca uwagę na konkretne przepisy wspomnianego rozporządzenia, które „nie zawierają uregulowań zabraniających funkcjonowania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24.07.2015 r. Prawo o zgromadzeniach, przepisów tej ustawy nie stosuje się do zgromadzeń organizowanych przez organy władzy publicznej”. Wskazuje również, że z przepisów rozporządzenia (§ 3a ust. 1 pkt 1 oraz § 11a ust. 2) wynika, że „wyjątkiem od zakazu organizowania spotkań i zebrań, niezależnie od ich rodzaju, są spotkania i zebrania związane z wykonywaniem czynności zawodowych lub zadań służbowych. Ponadto wyjątek od zakazu przemieszczania się osób dotyczy wykonywania przez nich czynności zawodowych lub zadań służbowych”.
Takie ujęcie sprawowania mandatu radnego rady powiatu budzi jednak pewne wątpliwości. Kluczowa w tym przypadku może okazać się odpowiedź na pytanie, czy sprawowanie mandatu radnego mieści się w kategorii czynności zawodowych lub zadań służbowych? O opinię prawną w tej materii postanowiliśmy zapytać dr. Pawła Bałę, adwokata i wykładowcę w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Filia w Jaśle. Czytamy w niej, że „wykonywanie mandatu radnego nie mieści się w kategorii wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych”. Poniżej prezentujemy pełną treść opinii prawnej.
- "Analizę rozpocznijmy od pojęcia czynności zawodowych. Wykonywanie mandatu radnego w mojej ocenie nie jest wykonywaniem pracy w rozumieniu Kodeksu pracy, gdyż nie zawiera w sobie egzekwowalnego obowiązku świadczenia pracy, jako elementu koniecznego dla istnienia stosunku pracy. W przypadku radnego nie przyjmuje się konstrukcji jak w przypadku posła czy senatora, czyli rozróżnienia na parlamentarzystów „zawodowych” i „niezawodowych”, a używając fachowej terminologii prawniczej: „niepracowniczego zatrudniania typu administracyjnoprawnego”. Z tych też względów trudno mówić o wykonywaniu mandatu radnego w kontekście czynności zawodowych, bo nie mamy do czynienia z „zawodem radnego”.
W aktach prawnych pojawiają się pojęcia nawiązujące do terminu „służba”, i tak np. „służba cywilna”, „służba państwowa”, „służba porządku publicznego”. W wyroku z dnia 7 maja 2002 r. Trybunał Konstytucyjny określił, że „służbą publiczną” jest kadra wykonująca zadania aparatu państwowego na warunkach ustalonych jednostronnie przez państwo w ramach posiadającego cechę trwałości stosunku publicznoprawnego, charakteryzującego się daleko idącym podporządkowaniem służbowym urzędnika i wzmocnioną odpowiedzialnością zawodową. Stosunek służbowy o jakim mowa dotyczy pracowników administracji publicznej, innych urzędów państwowych, administracji samorządowej. Doktryna jest raczej zgodna, że stosunek służbowy to kategoria stosunku prawnego zachodzącego między określonymi podmiotami, którego treść jest regulowana przepisami prawa publicznego, ale również przepisami prawa pracy. Jego treścią są prawa i obowiązki stron, a przedmiotem zachowanie wymagane od osoby zobowiązanej, odniesione do treści służby. I także w tym przypadku prawa i obowiązki radnego nie podlegają regulacji aktów prawnych prawa pracy.
Z tych też względów jak powyżej uważam, że wykonywanie mandatu radnego nie mieści się w kategorii wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych”.
Abstrahując od kwestii prawnych część radnych, w tym radni klubów opozycyjnych poddają w wątpliwość racjonalność decyzji o zwołaniu sesji do sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Jaśle, kiedy w kraju obowiązuje stan epidemii, o czym pisaliśmy w materiale > Sesja Rady Powiatu w Jaśle w obliczu epidemii. Już w środę kilku z nich zapowiedziało, że nie zamierza wziąć udziału w obradach zaplanowanych na 3 kwietnia. Swoją decyzję motywują przede wszystkim troską o bezpieczeństwo własne i innych osób. Anna Nigborowicz zapewnia jednak, że podczas posiedzenia rady zapewnione zostaną jak najlepsze warunki sanitarne. W praktyce ma to oznaczać przeprowadzenie dezynfekcji sali posiedzeń, umożliwienie zachowania wymaganej odległości pomiędzy uczestnikami posiedzenia, rozdanie rękawiczek oraz maseczek ochronnych i udostępnienie płynu do dezynfekcji. Dodatkowo radni z parkingu mają przemieścić się windą pod salę posiedzeń. Chodzi jednak nie tylko o radnych Rady Powiatu w Jaśle. W porządku obrad sesji znalazły się m.in.: informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie jasielskim oraz sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Jaśle za 2019 rok; informacja o działaniach Prokuratury Rejonowej w Jaśle w 2019 roku; informacja o stanie bezrobocia na terenie Powiatu Jasielskiego i aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku, czy też informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego w Powiecie Jasielskim. Tym samym w obradach wezmą także udział reprezentanci wymienionych wyżej służb, inspekcji i instytucji.
Na pytanie, dlaczego decyzja o zwołaniu sesji Rady Powiatu w Jaśle nie została skonsultowana z radnymi klubów SDM i PSPP Anna Nigborowicz odpowiada, że „nie wynika to z przepisów obowiązującego prawa”.
W opinii wiceprzewodniczącej rady przeprowadzenie XXIV sesji Rady Powiatu w Jaśle jest absolutnie konieczne. Przede wszystkim ze względu na konieczność podjęcia uchwał w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2020 r., co ma pozwolić na „zabezpieczenie funkcjonowania organów samorządu powiatowego, zabezpieczenie miejsc pracy i środków na walkę z koronawirusem” – czytamy w odpowiedzi.
Rozwiązaniem problemu organizacji obrad sesji Rady Powiatu w Jaśle zaplanowanej na 3 kwietnia może okazać się opublikowany wczoraj rządowy projekt ustawy dotyczący przeciwdziałaniu epidemii koronawirusa. W projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znalazły się zapisy przewidujące możliwość zdalnego przeprowadzenia obrad i podejmowania decyzji przez kolegialne organy w jednostkach samorządu terytorialnego, w tym oczywiście rady powiatów. Art. 15zzy. 1. Projektowanego aktu prawnego stanowi, że „w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego oraz działające kolegialnie organy: wykonawcze w jednostkach samorządu terytorialnego, w związkach jednostek samorządu terytorialnego, w związku metropolitalnym, w regionalnych izbach obrachunkowych oraz samorządowych kolegiach odwoławczych mogą zwoływać i odbywać obrady, sesje, posiedzenia, zgromadzenia lub inne formy działania właściwe dla tych organów, a także podejmować rozstrzygnięcia, w tym uchwały, z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie (zdalny tryb obradowania)”.
Podjęcie decyzji w sprawie obradowania w trybie zdalnym spoczywać ma na osobie uprawnionej do przewodniczenia danemu organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego. W tym przypadku obradowanie w trybie zdalnym może zarządzić Anna Nigborowicz.
MD